BTC USD 50,552.0 Gold USD 1,781.32
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Saman anggota tentera dipecat enggan vaksin didengar 28 Okt

macellsprvive

Active Member
Messages
1,911
Joined
Mar 25, 2013
Messages
1,911
Reaction score
438
Points
51
pada saya, dia yg zalim pada diri sendiri

Pakar2 perubatan kata Vaksin baik sebegai langkah perlindungan utk Covid

Dia bukan pakar perubatan, dia askar.


Hanya kerana tak setuju dgn vaksin, dia sanggup ambil risk tak terima pencen dsbya.

dia dedahkan diri kepada penyakit itu pun menzalimi diri sendiri.


Allah s.w.t lah Maha Pelindung ..Moga2 Allah swt lindungi dia dan kita semua...Aminnn

Masalahnya bila bukan ahli pun nak rasa diri tu ahli .

Nak tengok jauh mana sarjan ni boleh bawa kes dia.

Moga berjaya.

Genggam bara api tu dgn tangan ya,
Atau dia faham boleh genggam dgn alat?
 
Sponsored Post

lau_kau

Legendary Member
Messages
16,747
Joined
Aug 2, 2007
Messages
16,747
Reaction score
2,776
Points
201
Masalahnya bila bukan ahli pun nak rasa diri tu ahli .

Nak tengok jauh mana sarjan ni boleh bawa kes dia.

Moga berjaya.

Genggam bara api tu dgn tangan ya,
Atau dia faham boleh genggam dgn alat?
Klau bwk kes mahkamah tinggi rasanya dia menang....
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Messages
95,538
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
95,538
Reaction score
15,447
Points
1,906
Klau bwk kes mahkamah tinggi rasanya dia menang....
tn lau_kau, mmg kes yg dia kena bawak adalah di mahkamah tinggi pada permulaanya,
sebab dia nak cabar keabsahan pemecatannya. dia akan argue yg pemecatannya adalah tidak berpelembagaan

tapi kita dah ada precedent yg diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan
 

lau_kau

Legendary Member
Messages
16,747
Joined
Aug 2, 2007
Messages
16,747
Reaction score
2,776
Points
201
tn lau_kau, mmg kes yg dia kena bawak adalah di mahkamah tinggi pada permulaanya,
sebab dia nak cabar keabsahan pemecatannya. dia akan argue yg pemecatannya adalah tidak berpelembagaan

tapi kita dah ada precedent yg diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan
Oh camtu thanks cmm info nie
 

makcikcomei

Active Member
Messages
2,268
Joined
Dec 3, 2010
Messages
2,268
Reaction score
542
Points
81
zalim juga ya....
Dia masuk tentera atas pilihan sendiri. Bila masuk tentera tertakluk kepada peraturan dan undang2. Tak mampu ikut, mohon berhenti saja at least dapat jugak merasa gratuity kalau pun tak dapat pencen. Bila pecat macam ni, hilang segala2
 

Xploit Machine

CG Top Poster Club
Messages
33,480
Joined
Nov 23, 2012
Messages
33,480
Reaction score
4,295
Points
236
Di Pecat Enggan Di Vaksin, Bekas Askar Fail Permohonan Semakan Kehakiman

27.09.2021 - Kuala Lumpur, Seorang bekas askar berpangkat sarjan yang enggan menerima suntikan vaksin Covid-19 memfailkan permohonan semakan kehakiman untuk membatalkan keputusan pihak berkuasa memecatnya. Dalam permohonan yang difailkan di Mahkamah Tinggi hari ini, Wan Ramli Wan Seman turut memohon deklarasi bahawa pemecatannya pada 4 Ogos tidak sah dan terbatal selain tiada kesan. FMT melaporkan pemohon yang bertugas di Batalion ke-24 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) berpangkalan di Kem Rasah, Negeri Sembilan, dipecat selepas berkhidmat selama 19 tahun.

Beliau juga hilang pencen yang sepatutnya diterima dalam tempoh 16 bulan lagi apabila bersara. Wan Ramli, 39, menamakan Lt-Kol Sharull Hesham Md Yasin, Lt Mohamad Azammunir Mohd Ashri, Panglima Tentera Jeneral Zamrose Mohd Zain, Angkatan Tentera Malaysia dan kerajaan sebagai responden. Dalam afidavit menyokong permohonannya yang dilihat FMT, Wan Ramli, yang tinggal di Seremban berkata, beliau tiada rekod masalah disiplin. Katanya, sebagai warganegara dan anggota angkatan tentera, haknya mengikut Perkara 5(1) dan 8(1) Perlembagaan Persekutuan telah dicabul.

Disebabkan pemecatannya, beliau hilang hak untuk mendapat pencen bawah Perkara 147, iaitu hak yang dilindungi mengikut Perkara 13(1). Wan Ramli sepatutnya bersara pada 20 Januari 2023, tetapi dipecat bulan lalu atas empat kesalahan mengikut Akta Angkatan Tentera 1972. Afidavit itu menyebut, Sharull Hesham adalah Pegawai Memerintah Batalion ke-24, manakala Azammunir pegawai yang menandatangani surat pemecatan Wan Ramli. Katanya, kedua-dua mereka di bawah penyeliaan, kawalan, arahan dan undang-undang serta pentadbiran dasar tiga lagi responden.

Pada 3 Julai lalu, Wan Ramli menerima arahan untuk menerima suntikan vaksin Covid-19 di Pusat Perubatan Angkatan Tentera di Kem Rasah. Beliau bagaimanapun menggunakan hak mengikut perlembagaan seterusnya memilih untuk tidak divaksin. Susulan itu, beliau disoal siasat termasuk oleh seorang Komander Kompeni, Mejar Noor Azlan, Sharull, seorang doktor dan seorang ustaz.

“Ketika soal siasat itu saya menerima tekanan hebat dan dimarah kerana enggan divaksin,” katanya.

Wan Ramli dipecat pada 10 Julai termasuk atas alasan mengingkari arahan divaksin serta menggunakan bahasa mengancam atau melawan terhadap pegawai. Pada 3 Ogos, beliau dimaklumkan mengenai perintah pemecatan baharu berkuat kuasa 26 Ogos. Wan Ramli turut meminta dikenakan tindakan Mahkamah Tentera, tetapi ditolak oleh Sharull, yang katanya menafikan prosedur adil untuknya. Menurutnya, responden mempertimbangkan perkara yang tidak relevan, menyalah tafsir peruntukan Akta Angkatan Tentera, tidak rasional, berat sebelah dan menindasnya.

Berita asal https://www.freemalaysiatoday.com/c...ekas-askar-fail-permohonan-semakan-kehakiman/
 

maxpda

Super Active Member
Messages
8,405
Joined
Jan 15, 2007
Messages
8,405
Reaction score
421
Points
91
Di Pecat Enggan Di Vaksin, Bekas Askar Fail Permohonan Semakan Kehakiman

27.09.2021 - Kuala Lumpur, Seorang bekas askar berpangkat sarjan yang enggan menerima suntikan vaksin Covid-19 memfailkan permohonan semakan kehakiman untuk membatalkan keputusan pihak berkuasa memecatnya. Dalam permohonan yang difailkan di Mahkamah Tinggi hari ini, Wan Ramli Wan Seman turut memohon deklarasi bahawa pemecatannya pada 4 Ogos tidak sah dan terbatal selain tiada kesan. FMT melaporkan pemohon yang bertugas di Batalion ke-24 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) berpangkalan di Kem Rasah, Negeri Sembilan, dipecat selepas berkhidmat selama 19 tahun.

Beliau juga hilang pencen yang sepatutnya diterima dalam tempoh 16 bulan lagi apabila bersara. Wan Ramli, 39, menamakan Lt-Kol Sharull Hesham Md Yasin, Lt Mohamad Azammunir Mohd Ashri, Panglima Tentera Jeneral Zamrose Mohd Zain, Angkatan Tentera Malaysia dan kerajaan sebagai responden. Dalam afidavit menyokong permohonannya yang dilihat FMT, Wan Ramli, yang tinggal di Seremban berkata, beliau tiada rekod masalah disiplin. Katanya, sebagai warganegara dan anggota angkatan tentera, haknya mengikut Perkara 5(1) dan 8(1) Perlembagaan Persekutuan telah dicabul.

Disebabkan pemecatannya, beliau hilang hak untuk mendapat pencen bawah Perkara 147, iaitu hak yang dilindungi mengikut Perkara 13(1). Wan Ramli sepatutnya bersara pada 20 Januari 2023, tetapi dipecat bulan lalu atas empat kesalahan mengikut Akta Angkatan Tentera 1972. Afidavit itu menyebut, Sharull Hesham adalah Pegawai Memerintah Batalion ke-24, manakala Azammunir pegawai yang menandatangani surat pemecatan Wan Ramli. Katanya, kedua-dua mereka di bawah penyeliaan, kawalan, arahan dan undang-undang serta pentadbiran dasar tiga lagi responden.

Pada 3 Julai lalu, Wan Ramli menerima arahan untuk menerima suntikan vaksin Covid-19 di Pusat Perubatan Angkatan Tentera di Kem Rasah. Beliau bagaimanapun menggunakan hak mengikut perlembagaan seterusnya memilih untuk tidak divaksin. Susulan itu, beliau disoal siasat termasuk oleh seorang Komander Kompeni, Mejar Noor Azlan, Sharull, seorang doktor dan seorang ustaz.

“Ketika soal siasat itu saya menerima tekanan hebat dan dimarah kerana enggan divaksin,” katanya.

Wan Ramli dipecat pada 10 Julai termasuk atas alasan mengingkari arahan divaksin serta menggunakan bahasa mengancam atau melawan terhadap pegawai. Pada 3 Ogos, beliau dimaklumkan mengenai perintah pemecatan baharu berkuat kuasa 26 Ogos. Wan Ramli turut meminta dikenakan tindakan Mahkamah Tentera, tetapi ditolak oleh Sharull, yang katanya menafikan prosedur adil untuknya. Menurutnya, responden mempertimbangkan perkara yang tidak relevan, menyalah tafsir peruntukan Akta Angkatan Tentera, tidak rasional, berat sebelah dan menindasnya.

Berita asal https://www.freemalaysiatoday.com/c...ekas-askar-fail-permohonan-semakan-kehakiman/
Agak2 berapa lama baru kes selesai ye?
Kalau menang dapat gaji backdated la... Masyukk tu... Tapi siap... Kena mark la..
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Messages
95,538
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
95,538
Reaction score
15,447
Points
1,906
Agak2 berapa lama baru kes selesai ye?
Kalau menang dapat gaji backdated la... Masyukk tu... Tapi siap... Kena mark la..

tn maxpda, kes baru start kat mahkamah tinggi
misalnya klu ada pihak yg tak puas hati dengan keputusan yg dibuat oleh mahkamah tinggi, maka pihak tersebut akan buat rayuan pada mahkamah rayuan
misalnya klu ada pihak yg tak puas hati dengan keputusan yg dibuat oleh mahkamah rayuan, pihak tu akan buat rayuan ke mahkamah Persekutuan

gitu lah kiranya, jadinya kes ni mmg bertahun tahun ambik masa
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register