BTC USD 49,137.5 Gold USD 1,785.74
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Salam, meh kongsi koleksi untuk renungan bersama

asgaban

Active Member
Messages
1,217
Joined
Jan 28, 2007
Messages
1,217
Reaction score
41
Points
30
6 perkara Allah sembunyikan



Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang

cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap

itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan

124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya

sendiri dan berkata:



"Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih

baik daripada aku?."

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. "Tidak"

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana

syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.



Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman

yang bermaksud.

"Wahai Jibrail, ka! mu telah menyembah aku dengan ibadah yang

bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti

ibadat kamu, akantetapi di akhir zaman nanti akan datang

seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.'



Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat

dua rakaat yang hanyasebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang,

fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi

kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih

sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas

perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu."



Kemudian Jibrail as berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau

hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"



Lalu Allah berfirman yang bermaksud. "Ya Jibrail, akan Aku

berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal..."



Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat

syurga Ma'waa.Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka

pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia

mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun,

terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih

dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah

pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:



"Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan

setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya? "



Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail,

kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan

kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu

terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai

kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat

Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan.... ."



Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan...

Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

* Allah S.W.T telah menyembunyikan redhaNya dalam taat.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan murkaNya di dalam maksiat.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung

di dalam Al-Quran.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).

* Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua hari.



Semoga kita mendapat berkat daripada ilmu ini. Wallahualam

Kalau rajin... Tolong sebarkan cerita ini kepada saudara Muslim

Muslimat yang lain agar menjadi renungan dan pelajaran kepada kita

semua.

Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi

orang yang mengajarnya meskipun dia sudah meninggal dunia...


-----------------------------------------------------------------

CAHAYA MUKA NABI MUHAMMAD S.A.W.

Telah diriwayatkan daripada Siti Aishah bahawa ia telah berkata : "Sedang aku menjahit baju pada waktu sahur (sebelum subuh) maka jatuhlah jarum daripada tanganku, tiba-tiba kebetulan lampu pun padam, lalu masuklah Rasulullah s.a.w. Ketika itu juga aku dapat mengutip jarum itu kerana cahaya wajahnya, lalu aku berkata, " Hai Rasulullah alangkah bercahayanya wajahmu!

Seterusnya aku bertanya: " Siapakah yang tidak akan melihatmu pada hari kiamat?"

Jawab Rasulullah : "Orang yang bakhil."

Aku bertanya lagi : "Siapakah orang yang bakhil itu?"

Jawab baginda : "Orang yang ketika disebut namaku di depannya, dia tidak mengucap selawat ke atasku."


BERDOA

Berkata Al-Barra' r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda: "Segala doa itu terdinding (terhalang untuk dikabulkan) daripada langit sehingga orang yang berdoa itu mengucapkan selawat untuk Muhammad dan keluarga Muhammad."


KIJANG DAN ANAKNYA

Diriwayatkan oleh Abu Na'im di dalam kitab 'Al-Hilyah' bahawa seorang lelaki lalu di sisi Nabi s.a.w. dengan membawa seekor kijang yang ditangkapnya, lalu Allah Taala (Yang berkuasa menjadikan semua benda-benda bercakap) telah menjadikan kijang itu bercakap kepada Nabi s.a.w. : "Hai Pesuruh Allah, sesungguhnya aku ada mempunyai beberapa ekor anak yang masih menyusu, dan sekarang aku sudah ditangkap sedangkan mereka sedang kelaparan, oleh itu haraplah perintahkan orang ini melepaskan aku supaya aku dapat menyusukan anak-anakku itu dan sesudah itu aku akan balik ke mari."

Bersabda Rasulullah s.a.w. " Bagaimana kalau engkau tak balik ke mari semula?" Jawab kijang itu: "Kalau aku tidak balik ke mari, nanti Allah Taala akan melaknatku sebagaimana Ia melaknatkan orang yang tidak mengucapkan selawat bagi engkau apabila disebut nama engkau disisinya."

Lalu Nabi s.a.w. pun bersabda kepada orang itu : "Lepaskan kijang itu buat sementara waktu dan aku jadi penjaminnya."

Kijang itu pun dilepaskan dan kemudian ia kembali ke situ semula. Maka turunlah malaikat Jibril a.s. dan berkata : "Hai Muhammad, Allah Taala mengucapkan salam kepada engkau dan Ia (Allah) berfirman: " Demi KemuliaanKu dan KehormatanKu, sesungguhnya Aku lebih kasihkan umat Muhammad daripada kijang itu kasihkan anak-anaknya dan Aku akan kembalikan mereka kepada engkau sebagaimana kijang itu kembali kepada engkau." Alhamdulillah. .marilah memperbanyakkan bersukur dan berselawat kerana kita tergolong dalam umat Muhammad.



Wallahua'lam


--------------------
---------------------------------------------
 
Sponsored Post

asgaban

Active Member
Messages
1,217
Joined
Jan 28, 2007
Messages
1,217
Reaction score
41
Points
30
Keluasan Neraka yang amat dasyat

Untuk dikongsi, betapa kasihnya Rasulullah kepada umatnya....
Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang
kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah
mukanya, maka ditanya oleh nabi s. a. w. "Mengapa aku melihat kau
berubah muka?"

Jawabnya: "Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh
supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang
yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu
benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia
merasa aman daripadanya."

Lalu nabi s. a. w. bersabda: "Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat
Jahannam."

Jawabnya: "Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan
selama
seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun
sehingga
putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap,
tidak
pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau
dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan
dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya. Demi Allah
yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu
digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi
kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak,
andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Qur'an
itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah
bumi yg ke tujuh. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak,
andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar
orang-orang yang di hujung timur kerana
sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi,
dan
minumannya air panas campur nanah, dan pakaiannya potongan-potongan
api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada
bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."

Nabi s. a. w. bertanya: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu
rumah kami?" Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya
di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000
tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota
kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s. a. w.: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?"
Jawab Jibrail: "Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan
orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa
a. s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah. Pintu kedua
tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim, pintu ketiga tempat
orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi
bernama
Ladha, pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir." Kemudian Jibrail
diam
segan pada Rasulullah s. a. w. sehingga ditanya: "Mengapa tidak kau
terangkan penduduk pintu ke tujuh?" Jawabnya: "Di dalamnya
orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum
sempat bertaubat."

Maka nabi s. a. w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu,
sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s. a. w. di pangkuannya
sehingga sedar kembali dan sesudah sedar nabi saw bersabda: "Ya
Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada
seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?" Jawabnya:
"Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu." Kemudian nabi s.
a. w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s. a. w. masuk
ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang
kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila
sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari
kitab "Peringatan Bagi Yg Lalai")

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat
sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari
Ku. Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi
lautan
racun yang hitam pekat.
10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai
11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.

Wallahua'lam.

Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159

" Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami
turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah
Kami
menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu
dilaknat
oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk."

Dari Abdullah bin 'Amr R. A, Rasulullah S. A. W bersabda:"
Sampaikanlah
pesanku biarpun satu ayat..


_______________________
 

asgaban

Active Member
Messages
1,217
Joined
Jan 28, 2007
Messages
1,217
Reaction score
41
Points
30
manusia ,malaikat, syaitan

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh...
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk nih...
<http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZBzeb030YYBN>
Manusia - Nak makan, laparlah
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah...
Syaitan - Ahh, tak payahla...dah lapar nih

Manusia - Hari ni nak pakai apa yerk?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yg menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, lagipun takde style langsung!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai anak Adam, nanti terlewat untuk ke kuliah
Syaitan - Nak cepat-cepat buat apa? Lambat lagi...baru pukul 8.30am...

Manusia - Azan sudah kedengaran...
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah
Syaitan - Baru pukul berapa....

Manusia - Eh, eh....tak boleh tengok nih, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha
Melihat
Syaitan - Perggghh...best tu....

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang....

Manusia - Elok kalau akuu sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatilah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa sesusah...

Manusia - Aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, kamu telh berdosa, tinggalkanlah dosa itu dan
bertaubatlah, sesunggunya Allah Maha Pengampun..
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat (kalau sempat)..

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai
Allah, berpalinglah dari jalan itu
Syaitan - Jangan bimbang, tak ada sesiapa yang tahu...

Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di
dunia dan akhirat untukmu.
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku, kebahagiaan di dunia (sahaja) dan
kebahagiaan di akhirat (jangan mimpilah!) untukmu...


---------------------------------------------------------------------------------
antara al-quran dan kereta sport

Seorang pemuda yang sedang berada di tahun akhir
pengajiannya mengharapkan sebuah kereta sport daripada
ayahnya...lantas, si pemuda memberitahu hajatnya
kepada ayahnya, seorang hartawan yang ternama...si
ayah hanya tersenyum...si anak bertambah yakin, andai
keputusan peperiksaannya begitu cemerlang, pasti kereta itu akan
menjadi
miliknya.. Beberapa bulan
berlalu...ternyata si anak, dengan berkat
kesungguhannya..telah beroleh kejayaan yang cukup
cemerlang..hatinya berbunga keriangan...satu hari...si
ayah memanggil si anak ke bilik
bacaannya..si ayah memuji anaknya...sambil menyatakan
betapa bangga hati seorang
bapa sepertinya dgn kejayaan si anak yang cukup
cemerlang...si anak tersenyum puas...di ruang matanya
terbayang kilauan kereta sport merah yang selama ini
menjadi idamannya itu... si ayah yang bagaikan mengerti kehendak si
anak,
menghulurkan sebuah kotak yang
berbungkus rapi dan cantik...si anak
terkesima...sungguh...bukan itu yg kuhajatkan...dengan
hati yang berat...kotak itu bertukar tangan...matanya
terarah kepada riak wajah ayahnya...yg tidak menunjukkan sebarang
perubahan;
seolah2 tidak dapat membaca tanda
tanya yang bersarang di hatinya....Dalam pada itu, si
anak masih membuka pembalut yang membungkus kotak
itu...penutup kotak dibuka...apa makna semua
ini???..sebuah Al-Quran kecil; comel dgn cover
kulit..tinta emas menghiasi tulisan khat di muka
hadapan...si anak memandang ayahnya...terasa dirinya
dipermainkan...amarahnya membuak...nafsu mudanya
bergelojak... ayah sengaja mempermainkan saya...ayah
bukannya x tahu betapa saya menyukai kereta tu...bukannya ayah x
mampu utk
membelikannya...sudah ayah...bukan
al-Quran ni yang saya nak...katanya keras...al-quran itu dihempaskan
keatas meja bacaan...si anak terus meninggalkan si
ayah..tanpa memberi walau sesa'at utk si ayah
bersuara...pakaiannya disumbatkan ke dalam
beg..lantas, dia meninggalkan banglo mewah ayahnya...memulakan
kehidupan baru dengan sekeping ijazah yg dimilikinya.... 10 tahun
berlalu..si anak kini merupakan seorang yang
berharta...punyai syarikat sendiri...dengan isteri yg
cantik dan anak-anak yang sihat...cukup
membahagiakan...namun hatinya tersentuh... Sudah 10
tahun..sejak peristiwa itu dia tidak pernah menjenguk
ayahnya...sedang dia berkira2 sendiri...telefonnya
berdering...dari peguam ayahnya...ayahnya meninggal dunia
semalam...dengan
mewariskan semua hartanya kepada si anak...si anak diminta pulang
untuk
menyelesaikan segala yg berkaitan
perwarisan harta... Dan buat
pertama kalinya setelah dia bergelar bapa...si anak
pulang ke banglo ayahnya...memerhatikan banglo yg
menyimpan 1001 nostalgia dlm hidupnya...hatinya
sebak..bertambah sebak apabila
mendapati di atas meja di bilik bacaannya...Al-quran
yang di hempaskannya masih lagi setia berada di
situ...bagaikan setianya hati
ayahnya mengharapkan
kepulangannya selama ini...perlahan2 langkahnya menuju
ke situ...mengambil al-quran
itu..membelek2-nya dengan penuh
keharuan...tiba-tiba...jatuh sesuatu dari Al-quran
itu...segugus kunci...di muka belakang
Al-quran itu...sebuah sampul surat ternyata
diselotepkan disitu... Kunci itu segera dipungut...hatinya
tertanya-tanya...nyata sekali...di dalam sampul surat
itu...terdapat resit pembelian
kereta idamannya...dibeli pada hari konvokesyennya...
Dengan bayaran yg telah dilunaskan oleh si ayah...
sepucuk warkah..tulisan tangan org yg amat dikenalinya
selama ini..hadiah teristimewa
utk putera kesayanganku....air mata si anak menitis
deras...hatinya bagai ditusuk sembilu..penyesalan mula
bertandang...namun semuanya sudah terlambat... Sekadar
renungan bersama: berapa banyak kita melupakan nikmat Allah, hanya
semata-mata kerana nikmat itu tidak
"dibungkus", didatangkan atau diberi dalam keadaan yg
kita hajati??
 
Last edited:

asgaban

Active Member
Messages
1,217
Joined
Jan 28, 2007
Messages
1,217
Reaction score
41
Points
30
cerita tentang seorang ayah



Di riwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah S.A.W sedang duduk



bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid



dengan menangis. Apabila Rasulullah S..A.W melihat pemuda itu menangis



maka baginda pun berkata, "Wahai orang muda kenapa kamu menangis?"



Maka berkata orang muda itu, "Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah



meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak



memandikannya." Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan



Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut



orang itu,maka Abu Bakar r.a dan Umar r.a. mendapati ayah orang muda itu



telah bertukar rupa menjadi **** hitam, maka mereka pun kembali dan



memberitahu kepada Rasulullah S.A.W, "Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat



mayat ayah orang ini bertukar menjadi **** hutan yang hitam." Kemudian



Rasulullah S.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan



baginda pun berdoa kepada Allah W.T, kemudian mayat itu pun tukar kepada



bentuk manusia semula. Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat



menyembahyangkan mayat tersebut. Apabila mayat itu hendak dikebumikan,



maka sekali lagi mayat itu berubah menjadi seperti **** hutan yang



hitam, maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu, Wahai orang



muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia



dulu?"



Berkata orang muda itu, "Sebenarnya ayahku ini tidak mahu mengerjakan



solat." Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, "Wahai para sahabatku,



lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat



nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti **** hutan yang hitam."



Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan



sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak.



Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ular



sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap



darah mayat. Lalu mereka cuba membunuh ular itu.



Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut,



Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, mengapakah kamu semua hendak



membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang



memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat."



Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh



mayat ini?" Berkata ular, "Dia telah melakukan tiga kesalahan, di



antaranya ;



1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang 2.



Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya. 3. Dia tidak mahu mendengar



nasihat para ulama.



Maka inilah balasannya".



JIKA ANDA TIDAK KEBERATAN , FORWARD LAH CERITA KEPADA TEMAN TEMAN MU,



KERANA SESUNGGUHNYA ILMU YANG BERMANFAAT ITU , AKAN ABADI JIKA



DIAMALKAN.



Bissmillahirahmannirahiim.



Sebarkanlah ketujuh nama ALLAH ini pada 7 orang, INSYAALLAH akan



termakbul doa dan kemahuanmu...Amiin Yarobbal 'Aaalamiin.



1. AL-QAYYUM



2. AL-MAJID



3. AL-WAJID



4. AL-WAHID



5. AL-AHAD



6. AS-SAMAD



7. AL-QADIR



Note : Niat hendaklah suci tidak bertentangan dengan Islam. Yakin dan



tawaqal pada yang Maha Esa.


-----------------------------------------------------------------------------------

Dilemma malas sembahyang

Apasal laa, aku belum terfikir nak bentang sejadah,
Hidup senang rezeki datang melimpah,
Nak dirikan sembahyang, rakan baik setan suruh lengah-lengah,
Allah tarik nikmatku sampai nangis keluar air mata darah barulah
padah.

Apasal laa aku malas sembahyang,
Allah kasi aku jasad siap dengan bayang-bayang,
Bukan ke lebih baik daripada tiang,
Berdiri tanpa roh malam dan siang.

Apasal laa aku malas sembahyang,
Kerja dah best keluarga pun dah senang,
Negara aman damai tak lagi hidup berdagang,
Takkan 5 minit 5 waktu aku tak boleh nak luang.

Apasal laa aku malas sembahyang,
Allah kasi otak supaya aku tak *******,
Allah kasi ilmu boleh fikir susah senang,
Allah kasi nikmat kenapalah aku tak kenang,

Apasal laa aku malas sembahyang,
Tengok TV, main bola aku sanggup sampai petang,
Beli tiket konsert, bayar time shopping aku sanggup beratur
panjang,
Ingat masuk syurga masuk neraka boleh main hutang-hutang?!!

Apasal laa aku malas sembahyang,
Aku kena ingat umur kita bukannya panjang,
Pagi sihat entah petang nanti dah kejang,
Nanti dalam kubur kena balun sorang-sorang.

Apasal laa aku malas sembahyang,
Seksa neraka cubalah aku bayang,
Perjalanan akhirat memang terlalu panjang,
Janji Allah Taala akan tertunai tak siapa boleh halang!!!

sekadar renungan bersama...


-------------------------------------------------------------------------------------

Kelebihan Sujud



Sujud lega sistem pernafasan. MUNGKIN ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia.

Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t dan menjauhi larangannya. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama.

Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan
mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Bernafas ketika sujud pula boleh:

- membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.
- membetulkan pundi peranakan yang jatuh.
- melegakan sakit hernia. (burut)
- mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
- melegakan paru-paru daripada ketegangan.
- mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.
- kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan
lingkungan bahagian belakang tubuh.
- meringankan bahagian pelvis.
- memberi dorongan supaya mudah tidur.
- menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan
sujud dan bangun daripada sujud.
- pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik, secara
automatic memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.
- bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.
- mengurangkan kegemukan.
- pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke ! tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions).
- organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan
oksigen.
- mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.

Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di
hadapan Yang Maha Pencipta sekali gus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya.

Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala danmigrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentaliti seseorang.

Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang
tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

Tujuh kalimat
> > > > > > > > > > Sabda Rasulullah S.A.W > > > > > > > > > > > >

" Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan
Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut "

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.
2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.
3. Mengucap Astagfirullah jika lidah tersilap perkataan yang tidak patut
4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.
5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.
6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.
7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa!
 
Last edited:

asgaban

Active Member
Messages
1,217
Joined
Jan 28, 2007
Messages
1,217
Reaction score
41
Points
30
SEBELUM TIDUR

Tafsir Haqqi)
Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum
melakukan empat perkara,iaitu :

1. Sebelum khatam Al Qur'an.
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir.
3. Sebelum para muslim meredhai kamu.
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah....

"Bertanya Aisyah : "Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan
empat perkara seketika?

"Rasul tersenyum dan bersabda : "Jika engkau tidur bacalah :


1. Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.
2 . Membaca selawat untukKu dan para nabi sebelum aku,
maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.
3 . Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredoi kamu.
4. P erbanyaklah bertasbih , bertahmid,bertahlil,bertakbir maka seakan-akan
kamu telah melaksanakan
ibadah haji dan umrah"


-----------------------------------------------------------------
Saya solat lima waktu

Saya solat lima waktu tapi......
Ingat pada Allah hanya lima waktu itu saja
Dan pada masa lainnya saya lupa padaNya
Jika Sholat saya 10 minit , maka cuma 10 minit itu saja ingat

pada Nya
Mungkin dalam 10 minit itu pun saya masih ingat selain daripada Nya.
Sujud, rukuk, iktidal dalam solat saya masih kosong...

Saya solat lima waktu tapi....
Saya tidak bersyukur pada Nya
Padahal dulunya saya amat susah,
Allah yang memberi rezeki pada saya
Dengan rezeki itu saya dapat membeli rumah
Dengan rezeki itu saya dapat menampung keluarga
Dengan rezeki itu saya dapat membeli kendaraan dan sebagainya
Tapi.. hati saya masih belum puas
Saya masih tamak akan harta dunia dan masih menganggap serba kekurangan

Saya solat lima waktu tapi....
Saya masih menggunakan perkataan yang tidak sopan kepada teman teman
Saya sering menyakiti hati mereka
Saya sering menghina mereka
Saya sering menghina keturunan dan bangsa mereka seolah olah keturunan dan bangsa saya saja yang paling baik
Pada hal saya sendiri tidak tahu persis tempat saya di mahsyar nanti

Saya solat lima waktu tapi....
Saya masih sombong dengan ilmu yang saya miliki
Saya masih sombong dengan amal perbuatan yang telah saya perbuat
Saya masih sombong dengan ibadah yang saya lakukan
Saya masih sombong dan menganggap sayalah yang paling pandai
Saya masih sombong dan merasa saya paling dekat dengan Allah SWT


Dengan berbagai macam cara dan berbagai argumen saya berdebat mereka yang tidak sehaluan dengan saya.
Padahal saya sendiri belum tahu,

redhakah Allah SWT dengan apa yang telah saya perbuat itu?

Saya solat lima waktu tapi....
Saya masih menggunakan ilmu hitam untuk menjatuhkan musuh-musuhku
Saya menggunakan wang bahkan harta serta pangkat dan kekuasaan untuk menjatuhkan manusia yang saya tidak suka

Saya solat lima waktu tapi....
Saya amat bakhil dan kikir mengeluarkan wang untuk zakat dan sedekah kepada fakir miskin atau kepada anak yatim piatu kerena saya takut hartaku habis dan jatuh miskin

Saya solat lima waktu tapi....
Saya masih menyimpan sifat dengki dan khianat kepada teman teman yang sukses dinaikkan pangkatnya atau dinaikan gajinya dan atau berhasil dalam usahanya,

padahal mereka berusaha dan bekerja sungguh sungguh,

tapi saya hanya bekerja seperti hidup segan mati tak mau!

Saya solat lima waktu tapi....
Saya mengabaikan anak isteri yang kelaparan dan menderita di rumah,
kerena saya merasa sebagai raja di dalam rumahtangga dan boleh berbuat sesuka hati

Saya solat lima waktu tapi....
masih merungut dan mencaci maki bila saya ditimpa musibah,

walaupun sebenarnya saya tahu sesuatu musibah itu datangnya dari Allah,

kerana perbuatan dan sikap saya sendiri
seharusnya saya sedar kepada siapakah saya mencaci maki itu?

Saya solat lima waktu tapi.....
Menuntut ilmu semata mata mempersiapkan diri untuk berdebat dengan orang lain atau untuk menduga keilmuan mereka dan sengaja mencari cari yang tidak sehaluan dengan saya,

dan memaksa mereka mengikuti jejak langkah saya,

padahal seharusnya saya sedar tujuan kita menuntut ilmu adalah supaya kita dapat berbuat amal soleh dan beribadah dengan khusyuk dan tidak melakukan syirik kepada Allah (mempersekutukan Allah SWT dengan yang lainnya)


Saya solat lima waktu tapi....
Saya enggan melaksanakan serta kurang bahkan tidak faham dengan firman Allah SWT dalam Al Quran QS: 29 : (Al-Ankabut) : 45 yang artinya :-

Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, iaitu Al Kitab (Al Quran) dan dirikanlah solat.

Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan-perbuata n) keji dan mungkar.
Dan sesungguhnya mengingat Allah (shalat)adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain).

Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.

Saya solat lima waktu tapi....
Saya tidak faham dan tidak tahu dan tidak menjalankan dengan benar firman Allah dalam QS 107. (Al Maa´uun) : yang artinya:-

1. Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama ?
2. Itulah orang yang mengherdik anak yatim
3. dan Tidak menganjurkan memberi makan orang miskin
4.. Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang shalat
5. (yaitu) orang-orang yang lalai dari shalatnya
6. orang-orang yang berbuat riya
7. dan enggan (menolong dengan) barang berguna.



kebanyakannya petikan dari e-mail2 yang di terima kalau kekawan ada yang lain boleh post kat sini boleh jugak tambah bahan bacaan ok :)cgrock
 
Last edited:

Biggie

Passed Away - Al Fatihah
Messages
14,648
Joined
Aug 31, 2008
Messages
14,648
Reaction score
79
Points
120
tnx bro... aku suka baca bahan2 cenggini...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register