BTC USD 42,360.1 Gold USD 1,749.73
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Sajat dedah jalani pembedahan tukar jantina, minta hak kemanusiaan

Sponsored Post

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,378
Reaction score
2,797
Points
201
Selepas Anak Mengaku Buat Pemb3dahan Jantina, Mak Sajat Akhirnya Bersuara
13/01/2021 by Jung Tulis
KUALA LUMPUR – Usahawan kosmetik kontroversi, Nur Sajat atau nama sebenarnya, Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman akhirnya mengakui dia sudah menjalani pembedahan penukaran jantina.

Menerusi InstaStory miliknya, dia turt mendakwa kerja-kerja amal kebajikannya tidak dipersetujui segelintir pihak akibat statusnya.

Dalam pada itu, tular satu video ketika Sajat menangis dig4ri, muncuk seorang wanita yang didakwa ibu kepada Sajat memarahi beberapa pegawai Jais.

Menurut rakaman tersebut, Ibu Sajat kelihatan sangat mar4ah dan mendoakan supaya keturunan pegawai Jais akan mendapat anak seperti Sajat

“Saya doakan awak semua anak awak akan dapat, keturunan awak semua macam Sajat” – mak Sajat

wert-1.jpg


Dalam pada itu, netizan terus menyokong tindakan tegas dari JAIS, kerana isu melibatkan Sajat telah lama berlaku

“JAIS buat kerja diorang. Kau pergi rekod. Kalau kau ikot flow, JAIS da cakap kau boleh dijamin keluar dengan 1 penjamin. Mak atau ayah. Tanpa bayaran. Tapi kena dakwa la dlu, kena tangkap, kalau kau ikot flow undang2 nya, tak jadi havoc pun. JAIS tahan atas dakwaan pemakaian bukan majlis kau. Tuduhan 2018 pun masuk skali. Hahaha. Drama. Nak tunjuk dia kena b-uli, tak diberi hak kemanusiaan. Takde plak dgr JAIS maki2 je-rit2 masa bg keterangan. Dia yang start nak lari keluar. Mula2 skali dah s4lah dah. Ambik phone, rekod all the things. Ni da masuk kes4lahan polis pulak. Haha! Da bertambah masalah. Tuhan jentik sikit je. Berubah jela. Yela kau banyak duit. Ada kuasa duit. Kuasa tuhan? Bila2 je boleh dia tegur kau. Go JAIS GO!! Im on your side!” tulis seorang netizan

Sajat menerusi sebuah video IGTV di Instagram @nursajat23, menceritakan kisah sebenar dia dig4ri pegawai Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) sehingga ditahan di Pusat Pen4hanan Sementara, Kuala Kubu Bharu.

Menurut Sajat dia mendapat layan yang tidak wajar walaupun sudah memberikan kerjasama apabila dipanggil untuk siasatan oleh pihak JAIS.

Katanya siasatan dilakukan kerana laporan yang dibuat pada 23 Ogos 2018, kerana berpakaian wanita ketika mengadakan majlis doa selamat di Wisma Nur Sajat, Seksyen 16 Shah Alam.

“Laporan report pada tahun 23/2/2018 pada masa itu saya ada membuat majlis doa selamat dan bacaan yassin bersama budak2 tahfiz di wisma saya seksyen 16 Shah Alam.

“Saya pendekkan cerita, saya dilayan tidak wajar, walaupun saya datang memberi keterangan dan kerjasama pada pihak JAIS.

“Hak saya sebagai manusia yang telah memberi kerjasama telah direman dit4han di pusat tah4nan sementara di Kuala Kubu Bahru,” katanya.

Sajat turut mendakwa pihak JAIS sengaja melengah-lengahkan surat jaminan termasuk dicederakan dan digari sehingga mengalami b3ngkak tangan serta badan kerana berg-elut untuk mempert4hankan diri.

Dalam pada itu Sajat turut membuat luahan yang mengejutkan apabila mengaku membuat pemb3dahan jantina menerusi ruangan IG Story.

Menerusi beberapa kenyataan dimuat naik, Sajat kelihatan seolah-olah kesal dengan diskriminasi sesetengah pihak terhadap golongan sepertinya.

Sajat turut mempersoalkan tentang adakah kebaikan dalam agama berpandukan kepada pakaian semata-mata?

Menguatkan lagi gambaran pemilik Nur Sajat Gold itu sedang berada dalam keadaan tertekan apabila menyatakan Islam berat buat dirinya dan bertanya kepada pengikut samada dia patut keluar dari agama.

Sementara itu, menerusi ruangan sama Nur Sajat atau nama sebenarnya Muhammad Sajjad Kamaruzzaman turut berkongsi beberapa pandangan netizen.

Antara komen yang dikongsi ialah pendapat netizen mengenai layanan kurang baik oleh JAIS ketika Sajat hadir dengan cara baik untuk membantu si4satan.

Rata-rata berpendapat sungguhpun Nur Sajat seorang transg3nder dia tidak wajar dilayan dengan bu-ruk dan k4sar.
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
90,276
Reaction score
14,813
Points
1,906
Zainur Rashid Zainuddin

10m ·

Rose atau Rosli ?

Pada suatu petang ketika bertugas sebagai doktor pakar atas panggilan (on-call), saya diminta untuk mengendalikan satu kes yang dianggap sebagai diluar kebiasaan.
Rose (35) telah diiringi oleh Polis dan Pegawai Pencegah Maksiat atas kesalahan berkhalwat dengan seorang lelaki yang bukan mahram di apartment kediamannya di sebuah ibu negeri.

Ketika disoalsiasat, Rose menunjukkan kad pengenalan yang membuktikan bahawa dia adalah seorang lelaki yang bernama Rosli (bukan nama sebenar).
Saya bertafakkur beberapa saat sebelum berbual panjang dengannya untuk mengetahui sejarah yang berlaku.

Di atas tanggung-jawab sebagai seorang pengamal perubatan, saya menjalankan pemeriksaan fizikal Rose secara penuh.

Penemuan ini tidaklah mengejutkan kepada saya yang telah bertugas di bidang ini buat satu tempoh yang agak lama.

Rose @ Rosli mengaku bahawa dia telah menjalani pembedahan pertukaran jantina di Holland dengan kos sebanyak RM 18,000 + selain daripada kos hormon bagi mengekalkan bentuk badan dan suaranya sebagai 'Rose'.

Menurut beliau, kos pembedahan ini cuma RM 6000 andai dibuat di Thailand.

Beliau turut menyatakan bahawa sebahagian daripada 'client'nya tidak mengetahui bahawa beliau asalnya adalah 'Rosli'.

Saya jelaskan situasi tersebut kepada Pegawai Polis dan Pegawai Pencegah Maksiat yang mengendalikan kes ini. Mereka berdua mengerutkan kepala kerana terpaksa mengendalikan kes yang agak kompleks dan mencabar ini.

Adakah kes sebegini dianggap sebagai satu kesalahan atau ia boleh diterima sebagai isu peribadi ?

Tiada siapa yang memiliki statistik yang sebenar mengenai transgender dan yang terlibat dengan industri ini. Bagaimanakah kes-kes sebegini boleh dicegah daripada awal lagi ?
Sebagai warga prihatin, saya ingin berpesan supaya para ibu bapa mendidik dan membesarkan anak-anak dengan sebaiknya.

Begitu juga kepada para isteri di luar sana agar sentiasa berpesan dengan kebaikan dan mendoakan kebaikan buat para suami serta menghidu sesuatu yang tidak kena dengan lebih awal.

Ya kepada para suami, bertaqwalah kepada Allah dan anda akan dipertanggung-jawabkan.
 

Megat Al Fateh

Active Member
Joined
May 6, 2019
Messages
1,392
Reaction score
757
Points
81
aku percaya sajat ni ada masalah kecelaruan mental ..

masalah mental ni ada mcm2 pelik2.. ada yg yakin dia tu dah mati, padahal boleh berjalan dan makan minum lagi

kalau betul dia khunsa.. ikut pandangan agama (seingat aku)

org mcm dia mesti lah kena selalu duduk rumah, tak perlu nak promote itu ini sampai ke mekah bagai

kalau nak bekerja pun, kena rahsiakan kecelaruan tu, pakailah mcm mana pun .. jangan dok promote lagi

dia sendiri dah tau benda ni salah dari awal lagi.. tp sbb atas keputusan sendiri, dia nak lawan jugak..

ye dosa pahala dia antara dia dengan tuhan, tp kita hidup dlm masyarakat yg ada undang2 juga.. jadi sebagai rakyat, dia kena hormat dah patuh
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,378
Reaction score
2,797
Points
201
aku percaya sajat ni ada masalah kecelaruan mental ..

masalah mental ni ada mcm2 pelik2.. ada yg yakin dia tu dah mati, padahal boleh berjalan dan makan minum lagi

kalau betul dia khunsa.. ikut pandangan agama (seingat aku)

org mcm dia mesti lah kena selalu duduk rumah, tak perlu nak promote itu ini sampai ke mekah bagai

kalau nak bekerja pun, kena rahsiakan kecelaruan tu, pakailah mcm mana pun .. jangan dok promote lagi

dia sendiri dah tau benda ni salah dari awal lagi.. tp sbb atas keputusan sendiri, dia nak lawan jugak..

ye dosa pahala dia antara dia dengan tuhan, tp kita hidup dlm masyarakat yg ada undang2 juga.. jadi sebagai rakyat, dia kena hormat dah patuh

kalau manusia tu di lahirkan khunsa
Dia tak berhak pegi haji atau umrah ke?

jantina dia tuhan yg tentukan di lahirkan begitu
Bukan manusia yg tentukan
 

shah_ae

Legendary Member
Joined
Oct 27, 2008
Messages
16,131
Reaction score
834
Points
171
kalau manusia tu di lahirkan khunsa
Dia tak berhak pegi haji atau umrah ke?

jantina dia tuhan yg tentukan di lahirkan begitu
Bukan manusia yg tentukan

Bleh pegi...
tp Kene sah jantina mane yg 1.
Klau bercelaru susah la...
Nak beribadat sebelah mane.
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
90,276
Reaction score
14,813
Points
1,906
kalau manusia tu di lahirkan khunsa
Dia tak berhak pegi haji atau umrah ke?

jantina dia tuhan yg tentukan di lahirkan begitu
Bukan manusia yg tentukan


Syahril A. Kadir
sedang bersama
Adam Salleh
dan 2 yang lain.

· 2 Februari 2020 ·

KES Sajat ni mengingatkan saya pada wartawan hiburan paling lejen, Allahyarham Hj Abd Jalil Saleh atau lebih dikenali sebagai Mama Juwie.

Masa awal-awal jadi wartawan jenayah dulu, saya sering terserempak dengan arwah waktu dia datang ke ofis. Arwah ni suka bekerja time malam.

Juwie ni masa hidupnya apa yang orang tak kata kat dia...bapoklah, pondanlah etc. Dia redha je sebab dia dia mengaku dia memang seorang khunsa (ada dua alat kelamin).
Namun, Juwie yang kuat beribadat ni kalau pergi ke Makkah, dia tetap berusaha kelihatan seperti lelaki walaupun kita semua tahu perwatakannya seolah-olah dia lebih kepada seorang wanita.

Takde pulak dia terhegeh-hegeh nak bertelekung bagai depan Kaabah!

Malah dalam banyak coretannya, dia banyak berdoa agar Allah kuatkan keimanannya di sebalik semua cercaan dan hinaan yang dia terima di muka bumi ini.

Hari ini Mama Juwie dah dimamah tanah, tetapi kebaikan dan keluhuran hatinya tetap menjadi bualan mereka yang mengenalinya.

Semoga Sajat diberi hidayah untuk tidak terus kekal dalam dunia kepalsuannya itu.

Semoga Allah menempatkan arwah Mama
Salam Juwie
di syurga tanpa hisab.
Innalilahiwainalillahirojiun.

1611200107747.png

1611200117798.png

1611200126200.png
 

azham

Super Active Member
Joined
Dec 20, 2012
Messages
6,867
Reaction score
1,843
Points
156
Macam mana solat dia?
Dia pergi solat Jumaat tak?
Walau dah buang jambak, dia tetap lelaki.
Solat Jumaat tu wajib bagi lelaki (hanya ada rukhsah masa penularan wabak ni saja)
Dia boleh tipu manusia dengan berjubah kat Mekah tapi masa solat dia tak boleh pakai telekung.

Suka2 tunjuk golden triangle kat public. Buat perkara yang mencemarkan Islam lepas tu nak cuci dengan wakaf, sedekah dan sebagainya..

Moga hukuman JAIS dapat menginsafkan Bang Jat
Memang ada orang kira dosa pahala macam kira matematik tuan.
Orang Arab datang Malaysia minum arak bila balik Mekah mereka counter balik bagi burung makan burung merpati dan sedekah makan minum kat jemaah.
Kira macam cuci dosa le.
 

theblur

Super Active Member
Joined
Apr 15, 2012
Messages
7,507
Reaction score
949
Points
121
nasihat dan tegur dah lama buat sajat oi, ko tu yg tak makan teguran dan nasihat.

sampai masa, kena berkeras juga utk org macam ko.

kalau ko pondan aku x kisah sgt sebab masih boleh diselamatkan, at least mengaku la lelaki walaupun gaya lembut.

kalo sampai dah tukar jantina ni, nauzubillah.

kalau mmg dah lelaki, lelaki la sajat oi.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register