BTC USD 38,884.3 Gold USD 1,811.05
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Saintis cipta letupan Big Bang

BasicCX

Super Active Member
Joined
Sep 8, 2008
Messages
6,223
Reaction score
172
Points
73
Saintis cipta letupan Big Bang

du_04.1.jpg

GAMBAR menunjukkan mesin Large Hadron Collider.​

GENEVA, Switzerland - Sekumpulan saintis mencipta letupan mini Big Bang yang menunjukkan detik-detik permulaan alam semesta yang wujud hampir 14 bilion tahun lalu dengan menggunakan mesin penghentam partikel, Large Hadron Collider bernilai AS$6.4 bilion (RM19.79 bilion), lapor sebuah akhbar semalam.

Letupan itu berskala kecil tetapi menghasilkan suhu 10,000,000,000,000 darjah Celsius, satu juta kali lebih panas daripada pusat matahari.

Seorang saintis Britain, David Evans yang merupakan salah seorang daripada 1,000 anggota eksperimen itu berkata: "Kami teruja dengan pencapaian itu. Perlanggaran partikel menjana suhu dan ketumpatan paling tinggi yang pernah dicapai dalam satu eksperimen."

Eksperimen itu dibuat di dalam sebuah terowong bawah tanah di sempadan Switzerland dengan Perancis pada Isnin lalu.

Ia dilakukan bagi mengetahui dengan lebih lanjut mengenai alam semesta selepas letupan Big Bang atau letupan besar berlaku 13.7 bilion tahun lalu. - Agensi
 
Sponsored Post

z3t_ex

Active+ Member
Joined
Feb 27, 2008
Messages
3,601
Reaction score
32
Points
30
perghh...
punya la panas suhu tu..
tempat xperimen ape agaknye yg mampu tahan suhu mcm tu skali..
 

BasicCX

Super Active Member
Joined
Sep 8, 2008
Messages
6,223
Reaction score
172
Points
73
perghh...
punya la panas suhu tu..
tempat xperimen ape agaknye yg mampu tahan suhu mcm tu skali..

Patutlah merapi meletup, pi didih air bawah tanah rupa2nyer.
 

copy left

CG Top Poster Club
Joined
Jun 25, 2008
Messages
26,939
Reaction score
542
Points
161
membazir jerk projek tu diorg xkan jumpe gak permulaan alam ni
 

BasicCX

Super Active Member
Joined
Sep 8, 2008
Messages
6,223
Reaction score
172
Points
73
membazir jerk projek tu diorg xkan jumpe gak permulaan alam ni

Walaupun diorang tak jumpa permulaan alam, aku nak mesin tu, Proton Collider tu boleh buat mesin masa... :D
 

Felix23

Active Member
Joined
Mar 23, 2008
Messages
1,616
Reaction score
25
Points
40
bengong punye saintis..

dia igt xde efek ke suhu mcm tu? ape jd ngan bumi?

lgpon camne diorang sukat suhu smpi panas gitu? pelik2..

xcaye la aku diorang neh.
 

z3t_ex

Active+ Member
Joined
Feb 27, 2008
Messages
3,601
Reaction score
32
Points
30
Walaupun diorang tak jumpa permulaan alam, aku nak mesin tu, Proton Collider tu boleh buat mesin masa... :D

fuh,
pasang kt proton inspira,
leh back to the past nie..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register