Sains Membuktikan Kebenaran Ayat-ayat Al-Qur'an

CG Sponsors




NEMO

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,094
Reaction score
1,033
Points
1,091
Aku pun xpasti dah ada ke topik ni...dah search xde..tp agak menarik utk didiskusikan..



Disini..aku nak lampirkan sedikit penemuan sains yang mendorong golongan cendekiawan bukan islam memeluk islam....

Harap dpt kongsi pendapat/artikel berkenaan tajuk ni..





AHLI BEDAH PERANCIS MEMELUK ISLAM SETELAH MEMBEDAH MAYAT FIRAUN




Seorang guru besar/ahli bedah kenamaan Prancis, Prof. Dr. Maurice Bucaille, masuk Islam secara diam-diam. Sebelumnya ia membaca dalam Al-Qur’an, bahwa Fir’aun itu mati karena tenggelam di laut (dengan shock yang berat) dan jasadnya oleh Allah diselamatkan (Yunus:92). Dicarinya mumi Fir’aun itu; dan setelah ketemu, dilakukannya bedah mayat. Hasilnya membuat ia terheran-heran, karena sel-sel syaraf Fir’aun menunjukan bahwa kematiannya benar akibat tenggelam di laut dengan shock yang hebat. Menemukan bukti ini, ia yakin kalau Al-Qur’an itu wahyu Allah. Prof. Dr. Maurice Bucaille mengatakan bahwa semua ayat-ayat Al-Qur’an masuk akal dan mendorong sains untuk maju. Ia pun lantas masuk Islam.

Ir. RHA. Syahrul Alim Msc dalam bukunya “Menuju Persaksian”, menjelaskan tentang beberapa penemuan ilmu pengetahuan yang menakjubkan, yang sebenarnya telah disiratkan dalam Al-Qur’an: yaitu antara lain:


Keadaan bagian Bumi

Bumi yang kita tempati ini, adalah suatu planet yang kurang lebih berbentuk bola raksasa. Bagian luar dari bola bumi yang berupa tanah dan batuan mempunyai kerapatan kira-kira 3 gram/cc. Makin jauh kedalam bumi ternyata makin besar rapatnya dan makin tinggi pula temperaturnya. Pada kira-kira 50 Km dari permukaan bumi maka temperaturnya mencapai kira-kira 1500 oC dan rapatnya kira-kira 3,5 gram/cc. Pada jarak kira-kira 3000 km ke dalam bumi rapatnya akan mencapai nilai 9,7 gram/cc dan suhunya kira-kira 5000 oC. Bagian ini disebut teras bumi. Di pusat bumi rapatnya akan naik lagi sehingga mencapai kira-kira 13 gram/cc dan suhunya ditaksir kira-kira 7000 oC
Bagaimana halnya jika pada suatu ketika bumi berkesempatan memuntahkan isinya yang berat dan panasnya itu? Ia akan mengejutkan seluruh umat manusia, dan akan mengakibatkan kehancuran serta kemusnahan semua kehidupan di muka bumi. Dan ini berarti hari akhir bagi semua manusia.


Allah memberitahukan peristiwa yang akan terjadi pada hari kiamat itu:

Jika bumi diguncangkan dengan sehebat-hebatnya dan bumi mengeluarkan isi-isinya yang berat
Az-Zilzal:1-2

Dan jika bumi diulurkan (dikembangkan) dan bumi memuntahkan isi-isinya, dan menjadi kosonglah ia.
Al-Insyiqoq:3-4

Firman-firman di atas sesuai sekali dengan apa yang telah diketahui oleh manusia sekarang ini tentang isi (bagian dalam) bumi, seperti diterangkan di atas


Pasang-pasangan dalam bumi

Dalam kehidupan sehari-hari, kita mengenal adanya pasang-pasangan. Jantan dan betina, siang dan malam, dan lain-lain. Pasang-pasangan seperti itu bersifat saling melengkapi dan mengakibatkan timbulnya keharmonisan dalam alam ini. Dalam penyelidikan manusia tentang zarah elementer yang merupakan batu penyusun dari benda-benda, ternyata juga dijumpai pasangan-pasangan. Menurut fisika atom atau fisika inti, telah diketemukan pasangan-pasangan yang sangat menggemparkan para ahli, seperti elektron dan positron, proton dan anti proton, nuetron dan anti neutron dan berbagai-bagai zarah dan anti zarah lainnya. Dengan demikian terbukalah kemungkinan adanya anti materi disamping materi yang biasa, atau adanya anti atom disamping atom-atom biasa







TOKOH TEOLOGI KRISTIAN/AHLI MATEMATIK MEMELUK ISLAM SETELAH MENYEDARI KEPINCANGAN BIBLE



Dr. Gary Miller atau nama Islamnya Abdul Ahad Omar, asalnya ialah seorang tokoh Ilmu Teologi Kristian dari Kanada dan juga pakar Matematik. Pada tahun 1978 beliau
dihadiahkan al-Quran dan selepas membacanya beliau mula
menyedari tentang kepincangan Bible dan kebenaran al-Quran. Beliau
terus memeluk agama Islam dan merupakan seorang pendakwah Muslim yang
komited hinggalah ke hari ini.

Antara tulisan beliau yg menarik ialah
yang bertajuk “The Amazing Quran" (Quran Yang Mengkagumkan) . Dalam tulisan ini beliau membuktikan bahawa al-Quran adalah wahyu dan tidak mungkin ditulis oleh manusia dengan menggunakan pendekatan saintifik.

Beliau menjelaskan bahawa seperkara yang mengejutkan golongan yang bukan Islam
selepas mereka mengkaji al-Quran ialah, ia tidak seperti apa yang
mereka jangkakan. Bagi mereka, al-Quran ialah sebuah kitab tua yang
datang dari padang pasir Arab dan berumur lebih kurang 14 abad.

Justeru mereka
menjangkakan, isi-isinya pasti juga tua lagi kuno seperti umurnya.
Sebahagian daripada mereka pula menjangkakan, oleh kerana ia datang
dari padang pasir, ia pasti banyak bercerita tentang padang pasir.
Tiba-tiba mereka menyedari bahawa ia tidak seperti itu.

Al-Quran
boleh dikaji secara saintifik kerana ia mengutarakan sesuatu yang tidak
diutarakan oleh kitab-kitab agama lain secara amnya. Malah al-Quran
mampu menyahut cabaran ahli-ahli sains.

Konsep sains pada hari ini
ialah satu konsep yang memerlukan bukti. Jika seseorang mengutarakan
sesuatu teori, pakar-pakar sains tidak akan mempedulikannya melainkan
jika ia disertakan dengan bukti dan sanggup melalui beberapa ujian yang
saintifik.

Al-Quran sebenarnya sanggup diperlakukan seperti itu untuk
membuktikan bahawa ia adalah benar. Seribu empat ratus tahun sudah
berlalu dan tidak ada sesiapa pun yang mampu membuktikan kepalsuan
al-Quran, justeru al-Quran adalah sebuah kitab yang hak lagi benar.

Namun demikian janganlah pula al-Quran ini dikaji terlebih dahulu sebelum meyakininya. Kita adalah golongan yang meyakini perkara-perkara ghaib. Termasuklah kebenaran al-Quran. Walaupun kita belum lagi mempunyai masa untuk mencari persamaan antara sains dengan al-Quran, namun yakinlah bahawa al-Quran tetap benar.

"Sains hanyalah sekadar tahap terendah yang boleh dicapai oleh kehebatan al-Quran."
 
Sponsored Post

mustopa_a

Legendary Member
Joined
Apr 9, 2008
Messages
12,098
Reaction score
73
Points
120
Subhanallah .. Terima kasih .. info yang memang benar..
 
Last edited:

zamreda

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Sep 1, 2008
Messages
31,388
Reaction score
48
Points
120
isi2 al-quran nie tidak mungkin karya seorang manusia....

subnaallah............
 

moneymaker3000

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Mar 24, 2007
Messages
25,246
Reaction score
511
Points
176
masih byk lagi kajian yg perlu dibuat, rahsia2 alquran terlalu hebat
 

clorox_bersih

Legendary Member
Joined
Jul 2, 2008
Messages
18,906
Reaction score
43
Points
120
kat malaysia ni ada ke kos pengajian al-quran,
yang menterjemahkan al-quran tu sepenuhnya...
 

clorox_bersih

Legendary Member
Joined
Jul 2, 2008
Messages
18,906
Reaction score
43
Points
120
kat malaysia ni ada ke kos pengajian al-quran,
yang menterjemahkan al-quran tu sepenuhnya...
 

Mangkuk ayun

Banned
Joined
Jan 13, 2009
Messages
3,146
Reaction score
166
Points
33
antara penemuan yg aku tak sangka masa kecik...\
1.slalu digemburkan bahawa pada kiamat akan dipancarkan segala kebaikan /keburukan.......last2 ada projektor

2.tempoh utk bau syurga adalah 500thn.....mmg giler kalu piker tapi saintis nasa ckap nak keplanet ke planet lain beribu tahun cahaya.....

3.org disyurga dapat lihat org dineraka sbb ada dinding yg memisahkan.....baru aku tau ada cermin tapi org sebelah boleh lihat kite...biase dalm citer yg kenakan org

4.ada tali nipis tapi tajam semasa lalui titian sirat,,,tu tgah pikey...kalu org titi atas tali rentang dari bangunan ke bangunan adalaa...

3.pemuda yg lari tibe2 bangun ke zaman lain....ada dalam quran jugak.....mmg power kalu mcm ni......maknayer mmg wujud ideologi merentas masa....
 

NEMO

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,094
Reaction score
1,033
Points
1,091
Masuk Islam Kerana Ingin Tahu Islam Teroris -Daniel Streich.





DANIEL Streich, seorang ahli politik Swiss. Beliau terkenal kerana kempen menentang pembinaan masjid di negaranya, tetapi tanpa disangka-sangka telah memeluk agama Islam. Streich merupakan seorang politikus terkenal, dan dia adalah orang pertama yang mencetuskan larangan terhadap kubah masjid, bahkan mempunyai idea untuk menutup masjid-masjid di Swiss.
Beliau berasal dari Parti Rakyat Swiss (SVP). Pengumuman kesaksian Streich ke agama Islam membuat heboh seluruh Switzerland. Streich mempropagandakan anti-gerakan Islam begitu meluas ke seluruh negara. Dia menaburkan benih-benih kemarahan dan cemuhan bagi umat Islam di negara itu, dan membuka jalan pemikiran orang ramai terhadap mimbar, kubah dan masjid.

Tetapi sekarang Streich telah menjadi seorang pemeluk Islam. Pemikiran anti-Islam akhirnya membawanya begitu dekat dengan agama ini. Streich sekarang mempunyai keinginan untuk membangun masjid paling indah di Eropah, iaitu di Switzerland. Kini ada 4 masjid di Swiss dan Streich ingin membuat masjid yang kelima. Beliau mengakui ingin mencari 'pengampunan dosa' setelah cuba meracuni Islam.

Sehingga kini larangan kubah masjid telah memperoleh status undang-undang. Abdul Majid Aldai, presiden OPI, sebuah LSM, bekerja untuk kesejahteraan Muslim, mengatakan bahawa orang Eropah sebenarnya memiliki keinginan yang besar untuk mengetahui tentang Islam. Beberapa dari mereka ingin tahu tentang hubungan antara Islam dan terorisme; sama halnya dengan Streich. Ceritanya, ternyata selama konfrontasi, Streich mempelajari Alquran dan mulai memahami Islam.

Streich adalah seorang anggota penting Partai Rakyat Swiss (SVP). Beliau mempunyai posisi penting dan pengaruhnya menentukan tindakan parti. Selain petisyennya tentang kubah masjid itu, dia juga pernah memberi kemenangan tentera di Swiss Army dengan popularitinya.

Beliau lahir di sebuah keluarga Kristian. Streich melakukan studi komprehensif Islam semata-mata untuk memfitnah Islam. Tetapi ajaran Islam memberi kesan mendalam pada dirinya. Akhirnya beliau berlawan dengan pemikirannya sendiri. Dari kegiatan politiknya, beliau memeluk Islam. Sehingga beliau dendiri sendiri disebut oleh SVO sebagai 'syaitan'.

Dulu, beliau mengatakan sering meluangkan waktu membaca Alkitab (kitab Kristian) dan sering pergi ke gereja. Tapi kini beliau membaca Alquran dan melakukan solat lima waktu setiap hari. Beliau membatalkan keanggotaannya di parti dan membuat pernyataan publik tentang keIslamannya. Streich mengatakan beliau telah menemui kebenaran hidup dalam Islam, yang tidak dapat ditemukan dalam agama sebelumnya.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register