BTC USD 49,027.4 Gold USD 1,701.06
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Sahkah surat lulus RM35 juta untuk bina dewan di Pagoh, Ahli Parlimen soal Muhyiddin

CG Sponsors




redx

Active Member
Platinum Member
Joined
Jul 13, 2007
Messages
1,303
Reaction score
80
Points
40
Kalau kompleks dewan baru yang lengkap dengan segala fasiliti/infra rasa aku dah munasabah harga ni.
Harus diingat harga ini termasuk pengambilan tanah, jalan masuk, drainage/sewerage system, substation.
Melainkan hanya untuk dewan semata-mata, tu memang dikira overprice.
Yang jadi persoalan kenapa dibuat 3 buah sekaligus dalam satu parlimen.
bagus utk org johor. sebab dulu masa org johor jadi menteri sukan xda apa2 pun pembangunan utk org johor . bagi can la.
 
Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
76,481
Reaction score
12,160
Points
1,906
Lim berkata, baru-baru ini sebuah projek masjid oleh JKR di Bandar Baru Kampar, Perak hanya berharga RM1.9 juta dan masjid itu mampu memuatkan 500 jemaah.

1610942807779.png


'Dana dewan Muhyiddin boleh bina lebih 5 masjid'
Diterbitkan 18 Jan 2021, 11:43 am

Dikemaskini 12:00 pm



Peruntukan RM35.4 juta bagi membina tiga dewan orang ramai di kawasan parlimen Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin di Pagoh terus menjadi bidasan orang ramai.
Terbaru, Ahli Parlimen Kepong, Lim Lip Engdalam satu kenyataan media, hari ini, menyelar Muhyiddin dengan berkata dana RM35.43 juta itu boleh membina lebih lima (atau mungkin enam atau tujuh) masjid.

"Saya ingin menarik perhatian Muhyiddin bahawa baru-baru ini sebuah projek masjid oleh Jabatan Kerja Raya di Bandar Baru Kampar, Perak hanya berharga RM1.9 juta dan masjid itu mampu memuatkan 500 jemaah.


"Projek seumpama itu di Kampung Semarang, Sarawak di tanah seluas 5 ekar yang ditender pada November lalu hanya berharga RM2.5 juta.
"Malah kos masjid baru di Kampung Seri Aman Puchong, Selangor, kawasan utama di Lembah Klang, adalah RM9.5 juta, dan ia mempunyai kapasiti untuk memuatkan 5,000 jemaah," kata Lim.


75cedfa10cd79046da6a56ba93848d3d.jpg



Pemimpin DAP itu mempersoalkan jawapan dari pejabat Perdana Menteri bahawa dana RM35.43 juta berkenaan adalah untuk pembinaan tiga buah dewan orang ramai iaitu Dewan Gersik, Tangkak (RM13 juta), Dewan Masyarakat Bukit Pasir, Muar (RM16.66 juta) dan Pusat Komuniti Bukit Kepong, Muar (RM5.77 juta).
"Semasa kemerosotan ekonomi disebabkan oleh pandemik Covid-19, kerajaan seharusnya berjimat-cermat dan berhati-hati dalam membelanjakan wang rakyat.

"Segala usaha harus dilakukan untuk mengurangkan projek awam yang tidak penting supaya lebih ramai mangsa Covid-19 dapat dirawat di hospital dan lebih ramai orang boleh mendapatkan vaksin Covid-19," katanya.

Lim berkata dewan orang ramai atau balai raya sering kali dibiarkan kosong dan hanya digunakan sekali-sekala, dan mungkin bukan cara paling produktif untuk menggunakan dana awam, terutama pada krisis kesihatan global.

"Bukannya berniat jahat atau tidak bertanggungjawab bagi sesiapa yang mempersoalkan cara perbelanjaan perdana menteri kerana wang itu adalah daripada dana awam.

"Saya juga ingin meminta agensi-agensi integriti dan penguatkuasaan kerajaan yang berkaitan untuk mengambil inisiatif supaya menyiasat dan menghapus keraguan tentang cara perolehan ketiga-tiga balai raya itu," katanya.

391a790cce90e01b68aa06fcb7c1e5d5.jpg


Rakan parti DAP Lim, Howard Lee juga mempersoalkan dasar kerajaan Muhyiddin dalam membantu rakyat.

"Perniagaan dari pelbagai saiz - kecuali segelintir - hampir tidak mampu bertahan dan terpaksa menggulung tikar. Ini adalah kekurangan kewangan yang belum dipulihkan dari pusingan pertama PKP.
"Belum lagi sebilangan besar perniagaan yang belum mendapat bantuan kewangan yang dijanjikan walaupun sudah memenuhi syarat,” katanya.


 

GamezStar

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Jul 1, 2008
Messages
31,371
Reaction score
1,555
Points
201
Lim berkata, baru-baru ini sebuah projek masjid oleh JKR di Bandar Baru Kampar, Perak hanya berharga RM1.9 juta dan masjid itu mampu memuatkan 500 jemaah.

View attachment 331695

'Dana dewan Muhyiddin boleh bina lebih 5 masjid'
Diterbitkan 18 Jan 2021, 11:43 am

Dikemaskini 12:00 pm



Peruntukan RM35.4 juta bagi membina tiga dewan orang ramai di kawasan parlimen Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin di Pagoh terus menjadi bidasan orang ramai.
Terbaru, Ahli Parlimen Kepong, Lim Lip Engdalam satu kenyataan media, hari ini, menyelar Muhyiddin dengan berkata dana RM35.43 juta itu boleh membina lebih lima (atau mungkin enam atau tujuh) masjid.

"Saya ingin menarik perhatian Muhyiddin bahawa baru-baru ini sebuah projek masjid oleh Jabatan Kerja Raya di Bandar Baru Kampar, Perak hanya berharga RM1.9 juta dan masjid itu mampu memuatkan 500 jemaah.


"Projek seumpama itu di Kampung Semarang, Sarawak di tanah seluas 5 ekar yang ditender pada November lalu hanya berharga RM2.5 juta.
"Malah kos masjid baru di Kampung Seri Aman Puchong, Selangor, kawasan utama di Lembah Klang, adalah RM9.5 juta, dan ia mempunyai kapasiti untuk memuatkan 5,000 jemaah," kata Lim.


View attachment 331696


Pemimpin DAP itu mempersoalkan jawapan dari pejabat Perdana Menteri bahawa dana RM35.43 juta berkenaan adalah untuk pembinaan tiga buah dewan orang ramai iaitu Dewan Gersik, Tangkak (RM13 juta), Dewan Masyarakat Bukit Pasir, Muar (RM16.66 juta) dan Pusat Komuniti Bukit Kepong, Muar (RM5.77 juta).
"Semasa kemerosotan ekonomi disebabkan oleh pandemik Covid-19, kerajaan seharusnya berjimat-cermat dan berhati-hati dalam membelanjakan wang rakyat.

"Segala usaha harus dilakukan untuk mengurangkan projek awam yang tidak penting supaya lebih ramai mangsa Covid-19 dapat dirawat di hospital dan lebih ramai orang boleh mendapatkan vaksin Covid-19," katanya.

Lim berkata dewan orang ramai atau balai raya sering kali dibiarkan kosong dan hanya digunakan sekali-sekala, dan mungkin bukan cara paling produktif untuk menggunakan dana awam, terutama pada krisis kesihatan global.

"Bukannya berniat jahat atau tidak bertanggungjawab bagi sesiapa yang mempersoalkan cara perbelanjaan perdana menteri kerana wang itu adalah daripada dana awam.

"Saya juga ingin meminta agensi-agensi integriti dan penguatkuasaan kerajaan yang berkaitan untuk mengambil inisiatif supaya menyiasat dan menghapus keraguan tentang cara perolehan ketiga-tiga balai raya itu," katanya.

View attachment 331697

Rakan parti DAP Lim, Howard Lee juga mempersoalkan dasar kerajaan Muhyiddin dalam membantu rakyat.

"Perniagaan dari pelbagai saiz - kecuali segelintir - hampir tidak mampu bertahan dan terpaksa menggulung tikar. Ini adalah kekurangan kewangan yang belum dipulihkan dari pusingan pertama PKP.
"Belum lagi sebilangan besar perniagaan yang belum mendapat bantuan kewangan yang dijanjikan walaupun sudah memenuhi syarat,” katanya.


time covid masjid pon tak leh masuk... politik222222222222
 

hackerism_11

Fun Poster
Joined
Mar 11, 2013
Messages
572
Reaction score
36
Points
20
mungkin dewan hybrid ni, 3 tingkat, boleh menempatkan mangsa2 banjir dan jadi pusat kuarantin..
tingkat atas ade helipad & menara kawalan.
 

midi2020

Active+ Member
Joined
Feb 7, 2012
Messages
4,849
Reaction score
117
Points
33
pembaziran duit negara oleh kerajaan bukanlah benda asing..

selain dewan yg mahal giler ni, ada
-jumlah menteri dan timbalan menteri yg terlalu ramai.. padahal boleh je nak gabungkan beberapa kementerian jadi satu je kementerian.. contohnya macam kementerian sains dan teknologi boleh digabungkan dengan kementerian alam sekitar..

-berpuluh-puluh juta ringgit diperuntukkan untuk JASA/J-kom, yg bukan bertujuan untuk kepentingan rakyat..

alahai muhyidin..
 

xsweat

Active Member
Joined
Apr 25, 2011
Messages
2,082
Reaction score
229
Points
33
karut. lebih elok bagi ehsan duit tu pada yang tengah kesempitan hidup sebab covid, banjir
 

مايكل سكوتفيلد

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
May 13, 2007
Messages
21,478
Reaction score
1,469
Points
201
Harap dahulukn yg ini dulu

RM48.6 juta kos baiki jalan rosak

Share


Tweet


MOHD Solihan (kanan) melihat gambar gelonsoran tanah yang berlaku di Jalan Kota Tinggi - Kluang berhampiran Taman Sri Impian, Kluang. FOTO ADNAN IBRAHIM

MOHD Solihan (kanan) melihat gambar gelonsoran tanah yang berlaku di Jalan Kota Tinggi - Kluang berhampiran Taman Sri Impian, Kluang. FOTO ADNAN IBRAHIM
Adnan Ibrahim
[email protected]

Kluang: Sejumlah RM48.6 juta diperlukan untuk melakukan baik pulih dan naik taraf jalan berisiko di enam daerah di negeri ini.
Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Pengangkutan dan Infrastruktur, Mohd Solihan Badri berkata, daerah terbabit ialah Kluang, Kota Tinggi, Johor Bharu, Segamat, Mersing dan Kulai membabitkan 55 jalan Persekutuan dan 23 jalan negeri.


"Antara kerosakan yang dikenal pasti adalah jalan berlopak, tanah runtuh, aras jalan rendah serta longkang dan pembentungan pecah.
"Kerosakan berpunca akibat banjir, hujan lebat dan limpahan air dari kawasan pertanian," katanya ketika ditemui selepas meninjau kawasan gelongsoran tanah di Taman Sri Impian di sini, hari ini.
Hadir sama Jurutera Awam Penguasa Jalan Jabatan Kerja Raya (JKR) Johor, Zakariah Mahat dan Jurutera JKR Daerah Kluang, Ir Aidi Mohd Salleh.
Menurut Mohd Solihan, permohonan peruntukkan sudah dikemukakan kepada Kementerian Kerja Raya minggu lalu.
Dalam pada itu, beliau berkata, kerja pembaikan gelongsoran tanah di Taman Sri Impian akan dilanjutkan seminggu lagi melakukan pemantauan sekiranya berlaku gelongsoran lagi.
"Untuk itu, penutupan jalan ini diteruskan dan orang ramai dikehendaki mengikut lencongan seperti yang ditetapkan JKR Kluang.
#kw kos, jalan, rosak, baik pulih, Johor


Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 17 January 2021 @ 8:58 PM
 
Sponsored Post
Top
Log in Register