Sah RASUAH - Siapa luluskan 99 projek lereng bukit?

CG Sponsors




kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
Siapa luluskan 99 projek lereng bukit?

Irwan Muhammad Zain
Mon | Dec 15, 08 | 10:04:51 pm MYT


KEJADIAN tanah runtuh yang berlaku di Bukit Antarabangsa pada 6 Disember 2008 telah mengemparkan seluruh rakyat Malaysia. 15 tahun lalu, ditempat yang sama kondominium Highland Towers tumbang menyembah bumi. Kejadian terbaru di Bukit Antarabangsa ini membuktikan ada pihak yang tidak mengambil iktibar dengan apa yang telah berlaku. Malah lebih teruk lagi ada pula yang cuba mengambil sikap lepas tangan atas kesilapan yang telah lama mereka lakukan.

Untuk mendapatkan maklumat tentang pembinaan projek-projek di lereng-lereng bukit yang dikatakan melanggar undang-undang yang telah diluluskan pada tahun 2001, Harakah mendapatkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa yang juga Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali yang sudi untuk mendedahkan penyelewengan ini.

Ikuti interbiu Wartawan Harakah, IRWAN MUHAMMAD ZAIN bersama Naib Presiden KeADILan itu pada 12 Disember lalu di pejabat beliau di Taman Melawati.

HARAKAH: Sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa dan Ahli Parlimen Gombak, apa yang saudara ingin perkatakan tentang tragedi tanah runtuh yang berlaku di Bukit Antarabangsa pada 6 Disember lalu?

AZMIN ALI: Pertama saya mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa yang kehilangan ahli-ahli keluarga mereka. Semoga mereka sabar dan tabah dalam menghadapi ujian ini. Saya juga amat bersimpati dengan mangsa-mangsa yang lain yang kehilangan harta benda dan rumah kediaman mereka ekoran tragedi ini.

"..Sebaliknya kerajaan kalau betul-betul serius mahu projek-projek ini dihentikan kena lihat kenapa projek ini diluluskan. Di Dun saya sendiri iaitu di Dun Bukit Antarabangsa, sejak 2004 hingga 2007 terdapat sembilan projek perumahan lereng bukit yang telah diluluskan oleh kerajaan negeri yang terdahulu. Iaitu di zaman Khir Toyo. Saya bukan nak menunding jari menyalahkan sesiapa tetapi ini kenyataannya. Kita ada maklumatnya dan kita akan dedahkan.."
Bukan saja mereka kehilangan harta benda dan rumah kediaman tetapi pengalaman yang gentir ini cukup traumatik. Saya dan kerajaan negeri berusaha agar kebajikan mereka dapat disalurkan seberapa segera yang boleh melalui kerjasama dengan agensi-agensi kerajaan pusat dan negeri.

Apakah bentuk bantuan yang akan diberikan oleh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor kepada mangsa kejadian tanah runtuh atau penduduk di Bukit Antarabangsa?

Itu sedang diteliti oleh Menteri Besar dan Exco kerajaan negeri yang mana saya difahamkan telah pun mereka teliti secara khusus beberapa pilihan dalam mesyuarat exco khas 11 Disember. Saya mengsyorkan supaya Menteri Besar dapat mengadakan pertemuan bersama persatuan-persatuan penduduk yang terlibat dalam masa terdekat dan beliau sedang mengaturkan pertemuan tersebut supaya maklumat ini dapat disampaikan terus kepada penduduk kerana kita tidak mahu pihak media yang dikuasai pemerintah memutar belitkan kenyataan-kenyataan Menteri Besar dan memburukkan lagi keadaan.

Dari hari pertama kejadian hingga kini, apa bentuk bantuan yang telah diberikan kepada mangsa dan penduduk yang mengalami kejadian ini?

Ada beberapa proses dalam menangani krisis dan tragedi atau bencana alam yang besar seperti ini. Tumpuan awal pastinya kepada operasi mencari dan menyelamat. Ini telah dilakukan oleh polis, Pasukan Smart, Tentera, pihak bomba dan penyelamat dan beberapa agensi lain.

Pada masa yang sama program kemanusian itu juga penting, iaitu pembekalan makan dan minum kepada mangsa yang diuruskan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Persatuan Bulan Sabit Merah.

Saudara telah bertemu dengan penduduk Bukit Antarabangsa baru-baru ini. Jadi dalam pertemuan tersebut, apa yang dibangkitkan oleh penduduk kawasan tersebut?

Ada tiga perkara yang telah dibangkitkan oleh penduduk dalam pertemuan saya dengan mereka pada hari kedua tragedi ini. Persoalan yang paling utama ialah bekalan elektrik yang terputus dan yang kedua ialah jalan keluar kerana lebih 5,000 penduduk terperangkap di puncak Bukit Antarabangsa apabila jalan utama terputus akibat kejadian ini maka mereka yang duduk di bahagian atas terperangkap selama beberapa hari.

Yang ketiga mengenai keselamatan harta benda mereka. Apabila mereka diarahkan meninggalkan kediaman maka mereka mahukan jaminan pihak keselamatan akan melindungi harta benda mereka. Dan ketiga-tiga aspek kemanusiaan ini telah kita tangani secara pantas.

Tragedi berlaku pada 6 Disember, jalan utama terputus, bekalan elektrik terputus dan majoriti penduduk berada dalam keadaan panik. Pada 7 Disember jam 6.30 petang, pihak tentera telah berjaya menyiapkan jambatan sementara maknanya dalam tempoh 24 jam tindakan pantas telah diambil bagi membolehkan penduduk-penduduk Taman Bukit Mewah meninggalkan kediaman masing-masing melalui jambatan sementara ini.

Pada malam yang sama, saya dan pihak MPAJ dan lain-lain memastikan jalan sementara itu terus dibina agar dapat digunakan oleh penduduk untuk berpindah.

Ada pihak yang menyalahkan pihak Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) kerana tidak mengambil tindakan ke atas aduan yang dibuat oleh penduduk Bukit Antarabangsa sejak tahun lepas. Apa komen saudara?


Saya tidak mahu menunding jari kepada mana-mana pihak dalam kejadian seperti ini. Pihak Berkuasa Tempatan mempunyai tanggungjawab besar dalam menangani masalah yang dihadapi penduduk. Tetapi yang lebih utama ialah apa yang didedahkan oleh Menteri Besar mengenai 99 projek lereng bukit yang telah diluluskan oleh kerajaan negeri yang terdahulu.

Kalau kita lihat beberapa pemimpin kerajaan terutama menteri-menteri memberikan kenyataan yang pada saya boleh dianggap melampau, menyalahkan pembeli kerana memilih perumahan lereng bukit untuk dijadikan kediaman. Ini bagi saya tidak sepatutnya dikeluarkan oleh seorang pemimpin apatah lagi seorang menteri. Pada saya apa yang perlu kita lihat, kelulusan yang diberikan itu perlu dipertikaikan, perlu kita semak dan siasat.

Selepas kejadian tersebut, kita dapat dengar banyak kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin-pemimpin Umno dan juga menteri. Tetapi kenyataan ini hanyalah retorik semata-mata kerana seperti selalunya bila berlaku kejadian seperti ini, menteri akan buat kenyataan itu dan ini tetapi selepas itu projek-projek akan diteruskan juga ...

Selepas kejadian di Bukit Antarabangsa baru-baru ini, kita dapat dengar Perdana Menteri membuat kenyataan agar semua projek-projek perumahan lereng bukit dihentikan atau tidak diluluskan lagi. Timbalan Perdana Menteri juga membuat kenyataan yang sama.

Malah ada juga menteri-menteri lain turut sependapat dengan PM dan TPM. Pengerusi PAC, Azmi Khalid pula cadangkan agar dibuat akta seperti di Hong Kong. Ini semua tak akan dapat mengubah apa-apa. Kalau hanya setakat kenyataan sahaja tak ada apa yang boleh membantu.

Sebaliknya kerajaan kalau betul-betul serius mahu projek-projek ini dihentikan kena lihat kenapa projek ini diluluskan. Di Dun saya sendiri iaitu di Dun Bukit Antarabangsa, sejak 2004 hingga 2007 terdapat sembilan projek perumahan lereng bukit yang telah diluluskan oleh kerajaan negeri yang terdahulu. Iaitu di zaman Khir Toyo. Saya bukan nak menunding jari menyalahkan sesiapa tetapi ini kenyataannya. Kita ada maklumatnya dan kita akan dedahkan.

"..Sebab itu, biarpun undang-undang sudah ada tetapi sanggup dilanggar kerana ada pihak yang akan mengaut keuntungan. Ini juga boleh dikatakan telah berlaku salah guna kuasa dan rasuah dalam meluluskan projek-projek ini kerana sanggup melanggar undang-undang yang dibentangkan oleh kerajaan pusat.."
Persoalannya kenapa projek ini diluluskan sedangkan pada tahun 2001 sudah ada satu garis panduan yang diwartakan yang disebut Total Planing Guide Line yang dikeluarkan oleh Jabatan Perancang Bandar dan Desa, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Di mana garis panduan ini menetapkan pembangunan di kategori tiga iaitu cerun di atas 25 darjah dan empat iaitu cerun di atas 35 darjah mestilah dihentikan serta merta. Garis panduan serta undang-undang sudah ada pada tahun 2001 tetapi kelulusan masih diberikan pada tahun 2004 hingga 2007. Maknanya, undang-undang sudah tidak dihormati lagi.

Jadi kenyataan Khir Toyo yang mengatakan Menteri Besar Selangor sekarang tidak faham masalah sebenar itu tidak berasas?

Saya ingin ingatkan Khir Toyo, jangan melampau membuat kenyataan dan jangan cuba menyembunyikan kesilapan yang beliau lakukan dengan mencari salah Tan Sri Khalid. Seperti yang saya sebutkan tadi, undang-undang sudah diluluskan pada tahun 2001 tetapi kenapa dari tahun 2004 hingga 2007 terdapat 99 projek lereng bukit yang telah diluluskan?

Dan kalau kita lihat, pemaju terus berani membuat projek-projek ini kerana mereka tahu tidak ada tindakan yang akan dikenakan kepada mereka. Kenapa mereka sebegitu berani? Kerana mereka inilah yang menyalurkan dana kepada Umno.

Sebab itu, biarpun undang-undang sudah ada tetapi sanggup dilanggar kerana ada pihak yang akan mengaut keuntungan. Ini juga boleh dikatakan telah berlaku salah guna kuasa dan rasuah dalam meluluskan projek-projek ini kerana sanggup melanggar undang-undang yang dibentangkan oleh kerajaan pusat.

Jadi apa desakan saudara kepada mereka ini?


Desakan saya supaya Khir Toyo berani bertanggungjawab atas apa yang telah beliau lakukan. Jangan salahkan kerajaan negeri sekarang kerana projek yang diluluskan semuanya ketika beliau menjadi Menteri Besar. Dan kita akan membuat pendedahan dengan mengedarkan maklumat ini kepada rakyat agar rakyat tahu siapa sebenarnya yang melakukan penyelewengan dan rasuah. _




p/s : bala Allah terhadap pemimpin rasuah, rakyat terima akibat...
 
Sponsored Post

mygol

Super Active Member
Joined
Apr 10, 2008
Messages
5,761
Reaction score
71
Points
70
Terima jelah azabnya...:)
 

anasz

Active+ Member
Joined
Nov 8, 2007
Messages
3,582
Reaction score
43
Points
30
Tukar terus kerajaan pusat time PRU13 nnt..
 

Sue

Active+ Member
Joined
Dec 10, 2007
Messages
2,810
Reaction score
13
Points
25
Tukar terus kerajaan pusat time PRU13 nnt..
PRU13 lama sangat lagi nak tunggu 4 tahun lagi tu...nanti ada banyak lagi bala ALLAH akan diperturunkan untuk kita sume insaf dan sedar....DSAI cepatlah jadikan kenyataan....kita perlukan pemerintah yang telus dan tulus serta ikhlas membangunkan ummah...ALLAH SWT telah semakin MURKA..telah terlalu banyak tangan-tangan ghaib yang menghancurkan bumi ALLAH ini...

Lihatlah betapa banyak kemungkaran yang dilakukan manusia dibumi Malaysia ni.....:eek::(:eek:~X(~X(
 

kasmarol

Super Active Member
Joined
Dec 12, 2008
Messages
9,934
Reaction score
59
Points
80
Dh nasib badan!!!#:-S#:-S#:-S
 

pedagang cyber

Active+ Member
Joined
Mar 28, 2007
Messages
2,961
Reaction score
19
Points
25
siap la ko toyo menjawab lepas ni...lereng bukit pun boleh buat rumah..
 

Sue

Active+ Member
Joined
Dec 10, 2007
Messages
2,810
Reaction score
13
Points
25
DS Khir Toyo sepatutnya merasa bersalah yang amat sangat diatas kecuaian beliau & kerajaannye terdahulu yang tidak menghiraukan undang-undang malahan melanggar undang-undang pulak....seharusnya beliau ditangkap dan dibicarakan dengan serta merta .....nafsu serakah yang mementingkan wang dana untuk politik mereka adalah maha penting dari nyawa yang telah terkorban......
 

numanuma

Active Member
Joined
Nov 8, 2006
Messages
1,721
Reaction score
92
Points
30
kalau kat china, dah boleh kene hukum tembak je,
 

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
kalau kat china, dah boleh kene hukum tembak je,
tengok jer jiran kita Thai. PM rasuah terus digulingkan..

kenapa pula kita taknak gulingkan PM kita? bahkan kita puja plak pemimpin-pemimpin rasuah nie...
 

rising_spirit

Active Member
Joined
May 24, 2008
Messages
1,456
Reaction score
1
Points
25
saya bekerja dan terlibat dengan industri pembinaaan. terus terang saya cakaplah , dalam projek pembinaan memang ada rasuah. kekadang bukan salah akitek atau syarikat jurutera.. tapi biar saya beri contoh :-

akitek : saya takleh nak luluskan plan nie sebab tak memenuhi piawaian dan kehendak undang undang bangunan.

pemaju : takpe....awak sains saja.....yg lain tu biar aku setelkan dengan pihak berkuasa....aku kenal orang dalam.

saya percaya, sesape yg terlibat dalam industri pembinaan pasti 100% sokong kenyataan saya.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register