BTC USD 16,801.4 Gold USD 1,789.26
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Rusuhan bola sepak: 120 maut

puyol

CG Top Poster Club
gem
Messages
28,394
Joined
Jun 28, 2011
Messages
28,394
Reaction score
3,635
Points
261
Awards
1
Kurang Sensitif Insiden Rusuhan Stadium Indonesia, Admin IJF Kena 'Sound' Dengan TMJ Sebab Memalukan JDT

04.10.2022 - Kuala Lumpur, PASUKAN Johor Darul Takzim (JDT) merupakan sebuah kelab bola sepak yang unggul dan mempunyai jumlah pengikut ramai di Malaysia mahupun luar negara. Kejayaan JDT didukung kuat oleh sokongan padu diberikan kelab penyokong yang sentiasa memberikan kata-kata semangat buat pemain sama ada di luar mahupun dalam padang.

Namun baru-baru ini, salah sebuah kelab penyokong bola sepak Johor, Inter Johor Firms (IJF) didakwa seolah-olah menconteng arang ke muka rakyat Johor apabila memuat naik posting memalukan di laman Facebook berhubung insiden rusuhan yang mengorbankan 127 nyawa antara Arema FC dan Persebaya di Stadium Kanjuruhan, Malang, Indonesia pada Sabtu.

Susulan tindakan tidak sesnsitif itu, pemilik akaun kelab terbabit telah ditegur dan diberikan amaran keras oleh Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Idris Sultan Ibrahim. Teguran itu boleh dilihat menerusi perkongsian video yang dimuat naik di laman TikTok. Dalam video tersebut, TMJ telah memberikan teguran keras kepada lelaki berkenaan yang dipercayai salah seorang pemilik akaun kelab penyokong tersebut. Menerusi panggilan telefon yang dirakamkan, TMJ dilihat begitu tegas dalam berkata-kata selain memberikan amaran keras kepada pemuda tersebut.

“Korang ni semua bukan makin lama makin muda, semua makin tua jadi baik cari rezeki sahaja untuk keluarga masing-masing. Jangan terikut-ikut dengan budaya pasukan lain, tunjuk la kita ni bertamadun aku tak suka bila budak-budak buat tahi, nama busuk pergi dekat Johor. Kau cakap dekat budak-budak kau yang pegang akaun nak tunjuk samseng, jangan sampai aku sapu sorang-sorang, aku cakap betul ni,” katanya.

Difahamkan, TMJ membuat teguran itu berpunca daripada hantaran yang dimuat naik Facebook IJF berhubung tragedi rempuhan penonton bola sepak di Stadium Kanjuruhan, Kabupaten Malang, Indonesia. Akaun Facebook terbabit didakwa telah menghina rakyat Indonesia dan juga mangsa yang terkorban dalam kejadian itu. Susulan hantaran tersebut, ia telah menimbulkan kemarahan dalam kalangan netizen dan sekali gus menyebabkan akaun terbabit dikecam ramai sejak Ahad.


Lain suara tuanku sekarang.
 
Sponsored Post

thehornbill

Active Member
Messages
1,082
Joined
Dec 31, 2020
Messages
1,082
Reaction score
309
Points
41
semua benda dorang fanatik. terlebih fanatik dengan negara sndiri pn ada...gilaaa...sampai ke alam internet dikejarnya klau tak puas hati.

Kelab divisyen dua dia punye fan club macam real madrid dah. Bayangkan la. Tu belum masuk AFC ke apa.
 

lau_kau

CG Top Poster Club
gem
Messages
27,770
Top Poster #5
Joined
Aug 2, 2007
Messages
27,770
Reaction score
5,816
Points
481
Awards
1
Berpada2 pada sesuatu
 

Xploit Machine

CG Top Poster Club
gem
Messages
39,201
Top Poster #6
Joined
Nov 23, 2012
Messages
39,201
Reaction score
4,932
Points
296
Awards
1
Ketua Polis Malang Di Pecat, 9 Pegawai Elit Di Gantung Tugas

04.10.2022 - Malang, Ketua Polis Malang, Indonesia dipecat manakala sembilan pegawai elit polis digantung tugas berkuat kuasa semalam, berhubung insiden rempuhan di Stadium Kanjuruhan, Malang, Jawa Timur, Sabtu lalu yang mengorbankan 125 nyawa serta mencederakan 323 mangsa. Jurucakap Polis Negara, Dedy Prasetyo mengesahkan, Ketua Polis Malang, Ferli Hidayat dipecat semalam, manakala sembilan anggota polis elit yang digantung tugas berdepan hukuman sama jika didapati bersalah dalam perbicaraan tatatertib.

“Seramai 19 pegawai polis lain yang bertanggungjawab menembak gas pemedih mata itu juga sedang disiasat. Polis juga sedang menyoal siasat saksi dan menganalisis video daripada 32 kamera keselamatan di dalam dan luar stadium serta sembilan telefon bimbit milik mangsa sebagai sebahagian daripada siasatan yang akan turut mengenal pasti suspek,” katanya.

Presiden Joko Widodo mengarahkan liga bola sepak perdana digantung sehingga keselamatan dinilai semula dan tahap keselamatan diperketatkan. Menteri Keselamatan Mohammad Mahfud berkata, beliau akan mengetuai siasatan bagi meneliti pelanggaran undang-undang dalam insiden itu dan memberikan cadangan kepada presiden untuk meningkatkan keselamatan bola sepak. Selain itu, kumpulan hak asasi manusia, Amnesty International menggesa Indonesia menyiasat penggunaan gas pemedih mata dan memastikan mereka yang didapati bertanggungjawab dibicarakan di mahkamah terbuka.

Walaupun FIFA tidak mempunyai kawalan ke atas permainan domestik, badan itu menasihatkan supaya tidak menggunakan gas pemedih mata di stadium bola sepak. Persatuan bola sepak Indonesia juga melarang Kelab Arema FC daripada menganjurkan perlawanan bola sepak sepanjang musim ini.Presiden Arema FC, Gilang Widya Pramana melahirkan kedukaan serta memohon maaf kepada mangsa dan rakyat Indonesia.

“Saya bersedia untuk bertanggungjawab sepenuhnya atas tragedi di stadium. Saya sedia menghulurkan bantuan, walaupun ia tidak akan dapat mengembalikan nyawa mangsa,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat Arema di Malang, semalam.​

1664860841134.png
 

puyol

CG Top Poster Club
gem
Messages
28,394
Joined
Jun 28, 2011
Messages
28,394
Reaction score
3,635
Points
261
Awards
1
Ketua Polis Malang Di Pecat, 9 Pegawai Elit Di Gantung Tugas

04.10.2022 - Malang, Ketua Polis Malang, Indonesia dipecat manakala sembilan pegawai elit polis digantung tugas berkuat kuasa semalam, berhubung insiden rempuhan di Stadium Kanjuruhan, Malang, Jawa Timur, Sabtu lalu yang mengorbankan 125 nyawa serta mencederakan 323 mangsa. Jurucakap Polis Negara, Dedy Prasetyo mengesahkan, Ketua Polis Malang, Ferli Hidayat dipecat semalam, manakala sembilan anggota polis elit yang digantung tugas berdepan hukuman sama jika didapati bersalah dalam perbicaraan tatatertib.

“Seramai 19 pegawai polis lain yang bertanggungjawab menembak gas pemedih mata itu juga sedang disiasat. Polis juga sedang menyoal siasat saksi dan menganalisis video daripada 32 kamera keselamatan di dalam dan luar stadium serta sembilan telefon bimbit milik mangsa sebagai sebahagian daripada siasatan yang akan turut mengenal pasti suspek,” katanya.

Presiden Joko Widodo mengarahkan liga bola sepak perdana digantung sehingga keselamatan dinilai semula dan tahap keselamatan diperketatkan. Menteri Keselamatan Mohammad Mahfud berkata, beliau akan mengetuai siasatan bagi meneliti pelanggaran undang-undang dalam insiden itu dan memberikan cadangan kepada presiden untuk meningkatkan keselamatan bola sepak. Selain itu, kumpulan hak asasi manusia, Amnesty International menggesa Indonesia menyiasat penggunaan gas pemedih mata dan memastikan mereka yang didapati bertanggungjawab dibicarakan di mahkamah terbuka.

Walaupun FIFA tidak mempunyai kawalan ke atas permainan domestik, badan itu menasihatkan supaya tidak menggunakan gas pemedih mata di stadium bola sepak. Persatuan bola sepak Indonesia juga melarang Kelab Arema FC daripada menganjurkan perlawanan bola sepak sepanjang musim ini.Presiden Arema FC, Gilang Widya Pramana melahirkan kedukaan serta memohon maaf kepada mangsa dan rakyat Indonesia.

“Saya bersedia untuk bertanggungjawab sepenuhnya atas tragedi di stadium. Saya sedia menghulurkan bantuan, walaupun ia tidak akan dapat mengembalikan nyawa mangsa,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat Arema di Malang, semalam.​

1664860841134.png
Kalau kat Malaysia, Polis dah keluar press conference senarai gambar yang buat rusuhan masatu. Tunggu orang serah diri je.
 

azham

Super Active Member
gem
Messages
9,455
Joined
Dec 20, 2012
Messages
9,455
Reaction score
3,064
Points
216
Awards
1
Ketua Polis Malang Di Pecat, 9 Pegawai Elit Di Gantung Tugas

04.10.2022 - Malang, Ketua Polis Malang, Indonesia dipecat manakala sembilan pegawai elit polis digantung tugas berkuat kuasa semalam, berhubung insiden rempuhan di Stadium Kanjuruhan, Malang, Jawa Timur, Sabtu lalu yang mengorbankan 125 nyawa serta mencederakan 323 mangsa. Jurucakap Polis Negara, Dedy Prasetyo mengesahkan, Ketua Polis Malang, Ferli Hidayat dipecat semalam, manakala sembilan anggota polis elit yang digantung tugas berdepan hukuman sama jika didapati bersalah dalam perbicaraan tatatertib.

“Seramai 19 pegawai polis lain yang bertanggungjawab menembak gas pemedih mata itu juga sedang disiasat. Polis juga sedang menyoal siasat saksi dan menganalisis video daripada 32 kamera keselamatan di dalam dan luar stadium serta sembilan telefon bimbit milik mangsa sebagai sebahagian daripada siasatan yang akan turut mengenal pasti suspek,” katanya.

Presiden Joko Widodo mengarahkan liga bola sepak perdana digantung sehingga keselamatan dinilai semula dan tahap keselamatan diperketatkan. Menteri Keselamatan Mohammad Mahfud berkata, beliau akan mengetuai siasatan bagi meneliti pelanggaran undang-undang dalam insiden itu dan memberikan cadangan kepada presiden untuk meningkatkan keselamatan bola sepak. Selain itu, kumpulan hak asasi manusia, Amnesty International menggesa Indonesia menyiasat penggunaan gas pemedih mata dan memastikan mereka yang didapati bertanggungjawab dibicarakan di mahkamah terbuka.

Walaupun FIFA tidak mempunyai kawalan ke atas permainan domestik, badan itu menasihatkan supaya tidak menggunakan gas pemedih mata di stadium bola sepak. Persatuan bola sepak Indonesia juga melarang Kelab Arema FC daripada menganjurkan perlawanan bola sepak sepanjang musim ini.Presiden Arema FC, Gilang Widya Pramana melahirkan kedukaan serta memohon maaf kepada mangsa dan rakyat Indonesia.

“Saya bersedia untuk bertanggungjawab sepenuhnya atas tragedi di stadium. Saya sedia menghulurkan bantuan, walaupun ia tidak akan dapat mengembalikan nyawa mangsa,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat Arema di Malang, semalam.​

1664860841134.png
Kalau polis disalahkan, lepas ni memang polis biarkan je fan tikam menikam sesama semdiri.
Dilerai salah, ditangkap salah…so biarkan je.
 

rinoa99

Legendary Member
gem
Messages
19,485
Joined
Jun 5, 2022
Messages
19,485
Reaction score
2,583
Points
251
Awards
1
Nak peluk cium katanya.....huhuhu....punca terang2 penyokong masuk padang dn berniat nk merusuh...polis plk tunaikan tanggunjawab cuma tindakan agak keras....

Dia ingat polis nak biarkan mcm tu je
 

Xploit Machine

CG Top Poster Club
gem
Messages
39,201
Top Poster #6
Joined
Nov 23, 2012
Messages
39,201
Reaction score
4,932
Points
296
Awards
1
Kalau polis disalahkan, lepas ni memang polis biarkan je fan tikam menikam sesama semdiri.
Dilerai salah, ditangkap salah…so biarkan je.

nanti cakap lain pulak .. polis x amik tindakan, u-Turn balik :D
 

rinoa99

Legendary Member
gem
Messages
19,485
Joined
Jun 5, 2022
Messages
19,485
Reaction score
2,583
Points
251
Awards
1
Inter Johor Firms (IJF)
 
Sponsored Post

Top
Log in Register