BTC USD 62,883.9 Gold USD 2,390.31
Time now: Jun 1, 12:00 AM

dloanman

CG Top Poster Club
gem
Messages
38,351
Joined
Apr 15, 2012
Messages
38,351
Reaction score
3,604
Points
266
Awards
1
rumah2_1591528833.jpg

KEADAAN rumah yang dibeli Azmeer sebelum dibaik pulih. - Foto ihsan Facebook Azmeer Yusof

KUALA LUMPUR: Daripada 'rumah hantu' bertukar menjadi kediaman yang indah.
Itulah yang dilakukan pertahanan Kedah, Azmeer Yusof yang membuat 'kerja gila' selepas membeli rumah berkeluasan 4500 kaki persegi yang sudah ditinggalkan hampir 30 tahun di Alor Setar.

Menerusi perkongsian di Facebooknya, Azmeer menghabiskan RM200,000 untuk 'menghidupkan' semula rumah terbabit dan kediamannya itu menarik perhatian apabila ada individu yang mahu membelinya dengan harga RM320,000 ketika proses membaikpulih dilakukan.
"Seseorang memberitahu tanah ini untuk dijual. Saya terus ambil keputusan untuk tengok sendiri tanah ini kerana tanah ini betul-betul di tengah Alor Setar.


102556890_2968892986525190_345982289632902133_n_1591528836.jpg

KEADAAN rumah yang dibeli Azmeer sebelum dibaik pulih. - Foto ihsan Facebook Azmeer Yusof

"Setibanya saya di tanah ini, mengucap panjang saya. Allah Allah. Sejengkal tanah langsung tak nampak. Semuanya dah jadi rimba. Dan rumah tersebut sangat menakutkan.

"Pokok sebesar peluk orang dewasa berada di tengah ruang tamu rumah. Tandas yang terlalu gelap gelita kerana owner (pemilik) lama tak letak tingkap. Banyak lagi cerita benda yang menyeramkan masa saya datang tengok," katanya.

Bagaimanapun, dia nekad membeli tanah terbabit kerana ingin mendirikan rumah baharu dengan struktur asalnya selain membaiki mana mana bahagian yang sepatutnya.


101301092_2968895983191557_3351466380118324363_n_1591528844.jpg

KEADAAN rumah yang dibeli Azmeer selepas dibaik pulih. - Foto ihsan Facebook Azmeer Yusof


"Yang lagi buatkan saya nak beli kerana tembok rumah masih utuh. Tapi senekad-nekad saya pun, restu mak ayah penting.
"Saya call (telefon) mak ayah minta pendapat. Ayah saya cakap tanya dulu jiran berdekatan rumah itu ditinggalkan puluhan tahun kerana hantu atau sengaja ditinggalkan.

"Kata-kata mak ayah kita kena dengar. Saya bertanya kepada jiran terdekat dan jiran terbabit mengatakan 'kelia-kelia, takdak apa aih (semua baik tiada apa masalah). Selepas itu terjadinya pembelian rumah usang dan tanah sebesar 4500 kaki persegi. Alhamdulillah.

"So (jadi) kepada sahabat saya yg membaca ni, beli sahaja tanah dan rumah walaupun ia usang. Takkan rugi," katanya.


rumah4_1591528840.jpg

KEADAAN rumah yang dibeli Azmeer selepas dibaik pulih. - Foto ihsan Facebook Azmeer Yusof

 
Sponsored Post

Janji rumah...kalo beli keter rega begitu bleh lunjur kaki jek ler....

Aircond pon brapa hos power....keter mmg laa hos power boleh terbang....

rumah aircond hos power nak masuk daikin pon boleh....

Lain org lain citarasa....Semoga rumah ini dapat menjadi rumah mengaji & solat malam buat azmeer...ameen
 
Bro ajak tak suka walk alone tue bos... mcm bos gak..YNWA... :D

jiran2 pasti suka klu ada yg nak perelokkan rumah area dorg...blh jd sarang mat pit tak pon port2 maksiat.
ada modal pasti jalan.
ada sorg brader ni suka beli rumah rabak cmni pastu renovate n jual.nama dia ir ajak..ley follow kat fb
 
Sponsored Post

Back
Top
Log in Register