CG Sponsors




dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
21,276
Reaction score
1,601
Points
206
rumah2_1591528833.jpg

KEADAAN rumah yang dibeli Azmeer sebelum dibaik pulih. - Foto ihsan Facebook Azmeer Yusof

KUALA LUMPUR: Daripada 'rumah hantu' bertukar menjadi kediaman yang indah.
Itulah yang dilakukan pertahanan Kedah, Azmeer Yusof yang membuat 'kerja gila' selepas membeli rumah berkeluasan 4500 kaki persegi yang sudah ditinggalkan hampir 30 tahun di Alor Setar.

Menerusi perkongsian di Facebooknya, Azmeer menghabiskan RM200,000 untuk 'menghidupkan' semula rumah terbabit dan kediamannya itu menarik perhatian apabila ada individu yang mahu membelinya dengan harga RM320,000 ketika proses membaikpulih dilakukan.
"Seseorang memberitahu tanah ini untuk dijual. Saya terus ambil keputusan untuk tengok sendiri tanah ini kerana tanah ini betul-betul di tengah Alor Setar.


102556890_2968892986525190_345982289632902133_n_1591528836.jpg

KEADAAN rumah yang dibeli Azmeer sebelum dibaik pulih. - Foto ihsan Facebook Azmeer Yusof

"Setibanya saya di tanah ini, mengucap panjang saya. Allah Allah. Sejengkal tanah langsung tak nampak. Semuanya dah jadi rimba. Dan rumah tersebut sangat menakutkan.

"Pokok sebesar peluk orang dewasa berada di tengah ruang tamu rumah. Tandas yang terlalu gelap gelita kerana owner (pemilik) lama tak letak tingkap. Banyak lagi cerita benda yang menyeramkan masa saya datang tengok," katanya.

Bagaimanapun, dia nekad membeli tanah terbabit kerana ingin mendirikan rumah baharu dengan struktur asalnya selain membaiki mana mana bahagian yang sepatutnya.


101301092_2968895983191557_3351466380118324363_n_1591528844.jpg

KEADAAN rumah yang dibeli Azmeer selepas dibaik pulih. - Foto ihsan Facebook Azmeer Yusof


"Yang lagi buatkan saya nak beli kerana tembok rumah masih utuh. Tapi senekad-nekad saya pun, restu mak ayah penting.
"Saya call (telefon) mak ayah minta pendapat. Ayah saya cakap tanya dulu jiran berdekatan rumah itu ditinggalkan puluhan tahun kerana hantu atau sengaja ditinggalkan.

"Kata-kata mak ayah kita kena dengar. Saya bertanya kepada jiran terdekat dan jiran terbabit mengatakan 'kelia-kelia, takdak apa aih (semua baik tiada apa masalah). Selepas itu terjadinya pembelian rumah usang dan tanah sebesar 4500 kaki persegi. Alhamdulillah.

"So (jadi) kepada sahabat saya yg membaca ni, beli sahaja tanah dan rumah walaupun ia usang. Takkan rugi," katanya.


rumah4_1591528840.jpg

KEADAAN rumah yang dibeli Azmeer selepas dibaik pulih. - Foto ihsan Facebook Azmeer Yusof

 
Sponsored Post

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
34,906
Reaction score
2,052
Points
206
320k macam undervalued memang la dia tak jual.
rumah ada laman macam ni paling-paling 400k.
 

MrDisc

Active Member
Joined
Dec 22, 2016
Messages
2,230
Reaction score
215
Points
38
Janji rumah...kalo beli keter rega begitu bleh lunjur kaki jek ler....

Aircond pon brapa hos power....keter mmg laa hos power boleh terbang....

rumah aircond hos power nak masuk daikin pon boleh....

Lain org lain citarasa....Semoga rumah ini dapat menjadi rumah mengaji & solat malam buat azmeer...ameen
 

belam

Super Active Member
Joined
Jul 29, 2013
Messages
5,838
Reaction score
235
Points
73
jiran2 pasti suka klu ada yg nak perelokkan rumah area dorg...blh jd sarang mat pit tak pon port2 maksiat.
ada modal pasti jalan.
ada sorg brader ni suka beli rumah rabak cmni pastu renovate n jual.nama dia ir ajak..ley follow kat fb
 

MrDisc

Active Member
Joined
Dec 22, 2016
Messages
2,230
Reaction score
215
Points
38
Bro ajak tak suka walk alone tue bos... mcm bos gak..YNWA... :D

jiran2 pasti suka klu ada yg nak perelokkan rumah area dorg...blh jd sarang mat pit tak pon port2 maksiat.
ada modal pasti jalan.
ada sorg brader ni suka beli rumah rabak cmni pastu renovate n jual.nama dia ir ajak..ley follow kat fb
 

momoque

Legendary Member
Joined
Dec 26, 2011
Messages
10,885
Reaction score
330
Points
141
Cari2 juga area kg melayu sini...
 

Epal10

Active Member
Joined
Jan 20, 2013
Messages
1,188
Reaction score
36
Points
40
aku ada beli gak rumah subsale mcm nie hrga rm150k, rmh 2tingkat, usia rumah 20tahun, sblm aku beli jiran sebelah beli rumah (renovation) owner jual rm320k, minta kurg rm280k dia beli,
 

Sniper

Super Moderator
Staff member
Joined
Feb 26, 2006
Messages
5,874
Reaction score
497
Points
86
320k dkt bandar alor star?mahal gile
 

sopianothman

Fun Poster
Joined
Jan 22, 2009
Messages
931
Reaction score
11
Points
25
Kalau Tengah Bandar x kira ceruk mana dah OK lah tu harga nya rumah aku 4800 sqft kat Kluang jauh dr Bandar pun dah 350K..Lagikan bandar mcm SA ni
 
Sponsored Post
Top
Log in Register