Roti Canai dan Al-Quran

CG Sponsors




sweezer

Active+ Member
Platinum Member
Joined
Mar 3, 2007
Messages
4,860
Reaction score
350
Points
41
saya berharap dapat berkongsi bersama para pembaca tentang sebuah cerita yang menambahkan lagi kesedaran diri....

Roti Canai dan al-Quran

Pada suatu hari, ada seorang ustaz dalam ceramahnya menjelaskan bahawa al-Quran ini sempurna, mengandungi segala macam penyelesaian bagi masalah kita. Maka salah seorang pendengarnya pun bertanya,

“Kalau betul di dalam al-Quran terkandung penyelesaian masalah, boleh tak ustaz tunjukkan dari al-Quran, bagaimana cara hendak buat roti canai?”

Ustaz ini tadi menggaru kepala. Maka ustaz itu menghabiskan satu malam membelek dari satu muka ke satu muka. Di manakah petunjuk cara-cara hendak buat roti canai.

“HAA!! Sudah jumpa.” Kata ustaz dengan gembiranya.

Maka dia pun berjumpa dengan penanya tadi dan menyatakan dia telah menemui dalam al-Quran bagaimana nak menyelesaikan masalah penanya yang nak tahu cara membuat roti canai. Penanya aneh dan tercengang (seperti mana sebahagian pembaca apabila membaca bahawa ustaz itu menemui penyelesaian kepada soalan penanya tadi hehe). Maka ustaz itupun menyatakan ianya ada dalam firman Allah:


Maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui [an-Nahl 16:43]


Al-Quran mengajar, sekiranya nak tahu cara membuat roti canai, tanyalah kepada pakar buat roti canai atau mamak buat roti canai. Begitulah cara al-Quran yang sempurna menyelesaikan masalah, bertindak sebagai ‘kitab induk’ yang efektif, praktikal dan mudah diakses. Bukannya ensiklopedia terperinci yang memerlukan satu perpustakaan untuk menyimpannya.

thanks kepada Institusi Usrah MMU cyberjaya kerana usaha berdakawah tersebut...

p/s: amek kat forum sebelah, terasa sungguh mendalam cerita ini:)cgrock
 
Last edited:
Sponsored Post

MzJb

Active Member
Joined
Mar 9, 2008
Messages
1,004
Reaction score
14
Points
25
semuanya ada dlm al quran...
 

GT

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Nov 14, 2008
Messages
38,557
Reaction score
245
Points
123
Mudahnya jawapan tersebut... tetapi dalam maksud tu...
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
saya berharap dapat berkongsi bersama para pembaca tentang sebuah cerita yang menambahkan lagi kesedaran diri....

Roti Canai dan al-Quran

Pada suatu hari, ada seorang ustaz dalam ceramahnya menjelaskan bahawa al-Quran ini sempurna, mengandungi segala macam penyelesaian bagi masalah kita. Maka salah seorang pendengarnya pun bertanya,

“Kalau betul di dalam al-Quran terkandung penyelesaian masalah, boleh tak ustaz tunjukkan dari al-Quran, bagaimana cara hendak buat roti canai?”

Ustaz ini tadi menggaru kepala. Maka ustaz itu menghabiskan satu malam membelek dari satu muka ke satu muka. Di manakah petunjuk cara-cara hendak buat roti canai.

“HAA!! Sudah jumpa.” Kata ustaz dengan gembiranya.

Maka dia pun berjumpa dengan penanya tadi dan menyatakan dia telah menemui dalam al-Quran bagaimana nak menyelesaikan masalah penanya yang nak tahu cara membuat roti canai. Penanya aneh dan tercengang (seperti mana sebahagian pembaca apabila membaca bahawa ustaz itu menemui penyelesaian kepada soalan penanya tadi hehe). Maka ustaz itupun menyatakan ianya ada dalam firman Allah:


Maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui [an-Nahl 16:43]


Al-Quran mengajar, sekiranya nak tahu cara membuat roti canai, tanyalah kepada pakar buat roti canai atau mamak buat roti canai. Begitulah cara al-Quran yang sempurna menyelesaikan masalah, bertindak sebagai ‘kitab induk’ yang efektif, praktikal dan mudah diakses. Bukannya ensiklopedia terperinci yang memerlukan satu perpustakaan untuk menyimpannya.

thanks kepada Institusi Usrah MMU cyberjaya kerana usaha berdakawah tersebut...

p/s: amek kat forum sebelah, terasa sungguh mendalam cerita ini:)cgrock

:)cgrock

Memang amat mendalam kalam ALLAH S.W.T... :)

Semoga kita bersaha untuk baca, faham, dan amalkan... :)
 

underscore

Legendary Member
Joined
Sep 20, 2008
Messages
11,494
Reaction score
4,245
Points
196
roti canai ada kena mengena dengan gampum. pasal gamdum banyak diceritakan dalam AL-Quran.
 

Melayuman

Fun Poster
Joined
Jul 5, 2008
Messages
136
Reaction score
0
Points
10
Rujukan yang yang terpelihara adalah AL-QURAN...
 

profesor

Active+ Member
Joined
May 7, 2007
Messages
3,446
Reaction score
265
Points
46
Allahuakhbar.. ajaranNYA yang tidak akan luput oleh perubahan zaman..
 

rafina_80

Active+ Member
Joined
Jan 30, 2008
Messages
4,102
Reaction score
44
Points
30
alquran petunjuk sepanjang zaman...
 

kambing gurun

Active+ Member
Joined
Mar 23, 2008
Messages
3,252
Reaction score
1
Points
25
Pergh!!! Kan dah kena dah, bengap betul org yg tanya tu... Straight to the point Allah bagi..
TQ tuan tanah krn berkongsi...:)cgrock
 
Sponsored Post
Top
Log in Register