Rokok elektronik galak amalan merokok di kalangan kanak-kanak

CG Sponsors




balqis07

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jan 27, 2010
Messages
30,953
Reaction score
294
Points
136
Manila: Pihak berkuasa Filipina mengingatkan orang ramai bahawa penggunaan rokok elektronik boleh menyebabkan semakin ramai kanak-kanak terpengaruh menjadi perokok.

Ketua Pengarah Pentadbiran Makanan Dan Ubat-ubatan Filipina, Kenneth Hartigan-Go berkata, dakwaan bahawa rokok elektronik boleh mengatasi ketagihan rokok adalah tidak benar.


“Sedar atau tidak, rokok elektronik menggalakkan amalan merokok di kalangan kanak-kanak dan remaja.

“Ia membuat mereka semakin tidak bimbang kepada kesan serta risiko merokok,” katanya.


Rokok elektronik semakin mendapat sambutan di Filipina disebabkan cukai tembakau semakin mahal. Mulai tahun ini, kerajaan meningkatkan cukai rokok secara berperingkat-peringkat selama lima tahun.


Di akhir pelaksanaannya pada 2017 nanti, harga rokok akan bertambah sehingga dua kali ganda.

Jabatan Kesihatan menyatakan, hampir seorang daripada setiap lima penduduk Filipina adalah perokok.


Kata Hartigan-Go, orang awam dinasihat tidak merokok langsung atau tidak menggunakan rokok, cerut atau rokok elektronik. - AFP


sumberhttp://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Rokokelektronikgalakamalanmerokokdikalangankanak-kanak//Article/index_html:
 
Sponsored Post

demise_u

Super Active Member
Joined
May 11, 2008
Messages
6,049
Reaction score
101
Points
73
Bahaya rokok ni. Risiko kanser tinggi
 

luqalief

Super Active Member
Joined
Feb 8, 2011
Messages
6,277
Reaction score
30
Points
70
Budak2 dah tk perlu sorok2 g kedai beli rokok n bagi alasan ayah yg suroh beli
 

estacoco

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
7,543
Reaction score
25
Points
70
Filipina pun nak ban ke? Loss cukai rokok
 

revolver

Active+ Member
Joined
Nov 23, 2009
Messages
3,142
Reaction score
110
Points
33
aku duk tengok perokok electronik ni macam cempera saja. duk buat style habis. yang bagusnya rokok ni, tak busuk dan perokok tak payah buang abu dan puntung merata-rata.
 

arul57

Super Active Member
Joined
Jul 21, 2008
Messages
6,173
Reaction score
71
Points
80
ada pro n kontra juga e-rokok ni...
ikut selera tekak la masing2...
kat bebudak sekolah tu, mak ayah kena pantau n pastikan mereka tak terjebak..
 

mr_man

Active Member
Joined
Feb 21, 2010
Messages
1,971
Reaction score
11
Points
25
1:5 perokok di Filipina , kalau rokok elektronik takder, adakah nisbah tu akan turun?

kalau betul niat suci murni xnk bg rakyat merokok, xyah jual ahh rokok, tapi ada berani ka?
 

coq_kodok

Active Member
Joined
Feb 28, 2013
Messages
1,128
Reaction score
22
Points
25
laaaaa.....yg dok pi bagi bdak2 isap rokok elektrik wat pa??? sama ja bnda tuh walau dia guna wap pun......lbih kurang sisha ja bnda nih......
 
Sponsored Post
Top
Log in Register