BTC USD 62,426.2 Gold USD 1,802.48
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Repair Rumah Rosak Je Pon Dah Leh Untung 8 Juta.Kerosakan Adalah PERNIAGAAN

yinbyungheon

CG Top Poster Club
Joined
Jul 12, 2006
Messages
36,821
Reaction score
856
Points
161
Kos bina, baiki rumah program IBU mencurigakan

rumah%20ibu.jpg

IPOH: PAS Negeri Perak menggesa Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat tentang ketelusan kewangan Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan (YBUDR).

Koodinator Jawatankuasa Strategik dan Isu PAS Perak, Salman Saleh berkata, ini berikutan kos baikpulih dan pembinaan rumah dalam Program Infra Bina Upaya (IBU) sangat mencurigakan.

Katanya, peruntukan awal daripada Bajet Kerajaan Negeri Perak sebanyak RM 4 Juta dan difahamkan peruntukan tambahan sebanyak RM 2 juta telah diberikan untuk program tersebut.

Menurut Salman, kenyataan Pengerusi YBUDR, Datuk Saarani Mohamad ketika pelancaran Skim Rumah Insan Amanjaya (SRIA) baru-baru ini berkata, kos pembinaan 227 buah rumah setiap satunya bernilai RM35,000, manakala sejumlah 285 buah rumah turut berjaya dibaikpulih membabitkan kos lebih RM 13 juta.

“Jika dibandingkan kos tersebut, sebenarnya kos baikpulih telah menelan satu belanja yang terlalu besar iaitu RM 45,614.035 sebuah sedangkan polisi bagi tujuan baikpulih YBUDR hanya diperuntukan RM15,000 sebuah sahaja,” katanya.

Beliau yang juga Setiausaha Pemuda PAS Negeri berkata, persoalan timbul apabila berlaku pencanggahan kos baikpulih rumah yang telah dilaksanakan oleh yayasan tersebut.

“Sekiranya 285 buah rumah telah dibaikpulih dengan peruntukan dari YBUDR tidak melebihi RM 15,000 setiap satu maka jumlah keseluruhannya ialah RM 4.275 juta.

Kami sangsi dimana berlakunya ketirisan sebanyak RM 8.725 juta,” ujar beliau.

Justeru, beliau merasakan banyak persoalan sebenarnya telah berlaku dengan program tersebut yang perlu dijelaskan dengan segera.

“Kami menggesa SPRM menyiasat butiran tersebut kerana ianya membabitkan kewangan rakyat dan Menteri Besar Perak, Dato’ Seri Zambry perlu memberi penjelasan agar rakyat mengetahui perkara sebenar,” tegas beliau.

Tambahnya, penilaian ini berasas kerana YBUDR adalah badan berkanun kerajaan negeri yang tidak dilaporkan kewangannya kepada Ketua Audit Negara bagi menilai pengurusan kewangan yang sebenar untuk tatapan umum.


sumber

Gile bavi punya songlap..

kos rumah baru je pon baru RM35,000 kos baik pulih tu pulak umno bantai sampai RM 45K sebijik...

Lebih baik buat rumah baru je terus lagi MURAH dari repair...Boleh jimat RM10K/rumah baru...

padahal harga repair baru je RM15K...umno bantai KOMISYEN RM30K sebijik/repair...

Janji Dicapati kalo dah mcm ni yop!!!...kahkahkah
 
Sponsored Post

dragger

Super Active Member
Joined
Aug 29, 2008
Messages
8,548
Reaction score
35
Points
70
patutlah penah dengar karipap sebijik 5 ringgit, skrudriver 1 RM50, camera digital RM8k/pcs
 

pengemis_pip90

Active+ Member
Joined
Jul 9, 2010
Messages
3,874
Reaction score
12
Points
25
apa la nk jd..semua nk di songlapnye..peruntukan untk org2 ssh pn snggp nk sapu..adeh..apa la nk jd ngan Malaysia ni..
 

yinbyungheon

CG Top Poster Club
Joined
Jul 12, 2006
Messages
36,821
Reaction score
856
Points
161
rasuah berlaku tERANG TERANGAN...x payah mintak SPRM siasat pon RAKYAT dah tahu mmg WUJUDnye rasuah di kalangan UMNO...tapi masih ada lagi rakyat TUA yg x percaya...katanya kalo betul napa x masuk tb1 2 dan 3...hihihi
 

ijaljb

Super Active Member
Joined
Jun 20, 2011
Messages
5,340
Reaction score
5
Points
65
bila lagi nak kasi kroni untung..inilah masanya...
nanti lepas pru 13 nanti belum tahu dapat songlap lagi...
inilah masanya tibai kawkaw punya...
haramjadah...
 

anuarcsu

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Feb 3, 2010
Messages
2,630
Reaction score
0
Points
20
la tt.. tak syoklah bukti tak ada!! kalau mai congak je memang mainan pas lah ni.
 

Mad_Hatter

Super Active Member
Joined
Apr 12, 2011
Messages
9,830
Reaction score
1,512
Points
151
la tt.. tak syoklah bukti tak ada!! kalau mai congak je memang mainan pas lah ni.

Bila bagi bukti nanti kena dakwa pakai akta bafia pulak :eek:. Bagi bukti salah, tak bagi pun salah. Apa pun tak boleh.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register