BTC USD 54,430.5 Gold USD 1,792.60
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Renungan Bersama : Seorang Polis Traffik, Kawan Baiknya & Sehelai Surat Saman

vedder9

Legendary Member
Messages
15,350
Paid Membership
Joined
Sep 25, 2006
Messages
15,350
Reaction score
123
Points
123
Suatu Hari.......
Dari kejauhan, lampu lalulintas di satu persimpangan itu masih
menyala hijau. Harun segera menekan pedal minyak kenderaannya. Dia
tak mau terlambat. Apalagi ia tahu penempatan di situ cukup padat
sehingga lampu merah biasanya menyala cukup lama. Kebetulan jalan
di depannya agak lengang. Lampu berganti kuning. Hati Harun berdebar
berharap semoga ia boleh melepasi lampu hijau itu dengan segera.

Tiga meter sebelum garis jalan, lampu merah menyala. Harun
bimbang, haruskah ia berhenti atau terus saja.
"Ah, takkan nak brake mendadak," fikirnya sambil terus memandu laju.

Priiiiiiiiiiiiiiit! Di seberang jalan seorang pegawai polis melambaikan
tangan memintanya berhenti. Harun menepikan kenderaannya agak jauh
sambil mengumpat dalam hati. Dari cermin pandang sisi ia melihat
pegawai polis itu. Wajahnya tak terlalu asing baginya.

Jamal rupanya! Sahabat baiknya semasa di sekolah menengah dulu. Hati
Harun agak lega. Dia cepat cepat keluar sambil melambai mesra.

"Pekabo, Jamal! Lamanya tak jumpa...last jumpa masa aku kawen dulu"

"Aku baik je." Tanpa senyum.

"Alahai...aku ndak cepat nih. Bini aku dah lama menunggu di rumah."

"Oh ye ke?" Nampaknya Jamal ragu.

"Ye la Mal, hari ini bini aku punya birthday. Dia dan anak-anak
sudah menyiapkan semuanya. Tentu aku tidak boleh terlambat,
kawan-kawannya pun sedang menunggu "

"Aku paham. Tapi, sebenarnya aku dah lama peratikan kau...selalu sgt
kau langgar lampu merah di persimpangan ini."

Harun mesti ganti strategi.

"Jadi, kau nak menyaman aku ker? Tapi tadi aku tidak melanggar lampu
merah. Sewaktu aku jalan lampu kuning masih menyala." Berdusta
sedikit boleh melancarkan keadaan fikir Harun.

"Ok. Sebenarnya aku nampak jelas. Tolong keluarkan lesen dan kad
pengenalan."

Dengan kesal Harun menyerahkan lesen dan kad pengenalan lalu masuk ke
dalam kenderaan dan menutup kaca tingkapnya. Sementara itu Jamal
menulis sesuatu di buku catatannya. Beberapa saat kemudian Jamal
mengetuk kaca tingkap kereta harun. Harun memandang wajah Jamal dengan
penuh kecewa.

Diturunkan tingkap sedikit saja.

"Ah, satu inci cukup untuk memasukkan surat saman." Fikir Harun.

Tanpa berkata-kata Jamal terus kembali ke tempat dia bertugas.
Harun mengambil surat saman yang diselitkan Jamal.

Tapi, hei apa ini. Ternyata lesen memandu dan ic dikembalikan
bersama sebuah nota. Kenapa ia tidak menyaman aku. Lalu nota ini
apa? Semacam gurauan atau apa?

Tergesa-gesa Harun membuka dan membaca nota yang berisi tulisan tangan
Jamal.

------------ --------- --------- --------
"Harun...

Kau tahu kan aku dulu ada seorang anak perempuan dan seorang isteri yang
cantik. Sayang, mereka sudah meninggal dunia.

Dilanggar pemandu yang tidak memperdulikan lampu merah di
persimpangan ini.

Pemandu itu dihukum penjara selama 3 bulan. Sekarang pemandu itu
bebas bertemu isteri dan memeluk ketiga2 anaknya lagi.

Sedangkan anak dan isteriku sudah tiada. Hari ini aku sendirian
menyesali peristiwa itu. Yang pergi tidak akan kembali lagi.

Beberapa kali aku cuba memaafkan pemandu itu tetapi sangat sukar.

Begitu juga kali ini bila sahabatku sendiri memandu seperti pemandu itu.
Aku kecewa teramat sgt.

Berhati-hatilah ketika memandu Run" - Jamal
------------ --------- --------- --------

Harun terkedu. Ia segera keluar dari kenderaan mencari Jamal. Namun,
Jamal sudah meninggalkan pos tempat ia bertugas.

Sepanjang jalan pulang ia memandu perlahan dengan hati tak tentu
sambil berharap kesalahannya dimaafkan.

Tak semestinya anggapan kita adalah sama dengan pengertian orang
lain.

Boleh jadi suka kita adalah duka rakan kita.

Hidup ini sangat berharga, jalanilah dengan penuh hati-hati, mengerti
perasaan orang lain dan bertimbangrasa.
 
Sponsored Post

fdhm2u

Active Member
Messages
2,053
Joined
Jul 15, 2007
Messages
2,053
Reaction score
1
Points
25
sedih dan penuh pengajaran dan peringatan
 

underscore

Legendary Member
Messages
11,998
Joined
Sep 20, 2008
Messages
11,998
Reaction score
4,428
Points
206
aku selalu gak langgar lampu merah, tapi bukan waktu sibuk.
 

Kehidupan

CG Top Poster Club
Messages
25,111
Paid Membership
Joined
Jan 11, 2008
Messages
25,111
Reaction score
217
Points
123
adoi, lampu merah la pulak....
 

vedder9

Legendary Member
Messages
15,350
Paid Membership
Joined
Sep 25, 2006
Messages
15,350
Reaction score
123
Points
123
aku selalu gak langgar lampu merah, tapi bukan waktu sibuk.

Aku pun camtu gak...kalau xde kenderaan, aku blah je
 

frigid03

Super Active Member
Messages
6,226
Joined
Sep 28, 2007
Messages
6,226
Reaction score
0
Points
60
insap aku baca cite neh..

aku pon sllu langgar lampu merah..

nmpk lmpu isyarat mkin tkan minyak..uwaaa insyaallah takmo wt lg:(
 

vedder9

Legendary Member
Messages
15,350
Paid Membership
Joined
Sep 25, 2006
Messages
15,350
Reaction score
123
Points
123
insap aku baca cite neh..

aku pon sllu langgar lampu merah..

nmpk lmpu isyarat mkin tkan minyak..uwaaa insyaallah takmo wt lg:(

Ganas gak rupenye miss frigid kita :D
 

NEMO

CG Super Hardcore Club
Messages
109,190
Paid Membership
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,190
Reaction score
1,043
Points
1,101
dah beratus kali aku langgar merah
 

o_o2o_o3

Active+ Member
Messages
3,979
Joined
Dec 6, 2007
Messages
3,979
Reaction score
144
Points
33
Hati-hati di Jalanraya... lampu kunig2 tu tanda berhati2 bukan tekan minyak
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register