Rendam Tangan Dalam Minyak Panas Ketika Menggoreng Pisang Keistimewaan Ta Nou

CG Sponsors




alisha_qistina

Super Active Member
Joined
Jun 27, 2008
Messages
6,410
Reaction score
256
Points
81
GORONTALO (SULAWESI), 17 Jan (Bernama) -- Warung Pisgor (pisang goreng) Ta Nou di Jalan Raja Eyato di sini sentiasa menjadi tumpuan orang ramai kerana kebolehan penjualnya memasukkan, mengalih dan mengangkat pisang goreng daripada dalam minyak yang panas menggelegak hanya dengan tangan tanpa ada kesan melecur.

Keistimewaan yang dimiliki oleh Ta Nou, yang bererti wanita kesayangan dalam bahasa Gorontalo ini, menyebabkan jualan pisang gorengnya semakin laris dan menambahkan rezeki bagi keluarganya.

Beliau juga boleh meletakkan tangan ke api tanpa meninggalkan kesan terbakar atau melecur.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar yang dibawa Gabenor Gorontalo Ir Gusnar Ismail ke warung itu malam tadi, kagum dengan kebolehan Ta Nou dan mengundang beliau untuk menunjukkan keistimewaan itu di Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro-pelancongan Malaysia (Maha) November ini.

Berusia 52 tahun, Ta Nou, yang nama sebenarnya Hartin, berkata kebolehan itu diperoleh pada satu malam 10 tahun lepas setelah beliau mendengar bisikan suara wanita di kedua-dua belah telinganya, ketika sedang menggoreng pisang di warungnya itu.

"Bisikan suara itu berkata 'ayo balikkan dengan tangan pisang goreng', lalu saya dengan yakin membaca Bismillah dan membalikkan pisang goreng itu dengan tangan dan ternyata saya boleh berbuat demikian tanpa rasa sakit atau sebarang kesan pada kulit.

"Saya terus mengucapkan Alhamdulillah dan sejak itu selama 10 tahun ini saya boleh berbuat demikian tanpa sebarang masalah," katanya kepada Bernama.

Ta Nou, ialah kata singkatan kepada tante yang bererti puan dan nou kesayangan. Beliau akan menjual goreng pisang di warung itu setiap malam selepas solat Maghrib.

Ibu kepada tiga anak ini bersyukur kerana kelebihannya itu dapat menambah rezekinya hampir sekali ganda dan membantu suami membesarkan anak-anak.

Bekas gabenur Gorontalo Ir Fadel Muhammad telah juga membawa beliau ke Jakarta, Yogyakarta, Ambon dan Perancis bagi menunjukkan keistimewaan Ta Nou kepada masyarakat di luar Gorontalo.

Fadel kini menyandang jawatan Menteri Kelautan dan Perikanan Indonesia.

"Saya juga dipelawa untuk mengikuti beliau ke Australia tapi tak boleh berbuat demikian kerana ketika itu cucu saya sedang sakit," katanya.

Ta Nou berkata sepanjang 10 tahun beliau menggoreng pisang dengan tangannya itu, beliau dapat merasai ada beberapa cubaan ilmu sihir untuk menggagalkan kebolehannya tetapi semua cubaan itu gagal.

Ta Nou gembira mendapat pelawaan Noh untuk ke Malaysia dan berharap dapat menunaikan undangan itu apabila tiba masanya nanti.

Bagi pengunjung Maha, peluang menyaksikan penampilan Ta Nou, wanita kesayangan Gorontalo pada November ini, adalah sesuatu yang tidak harus dilepaskan.
 
Sponsored Post

peija06

Super Active Member
Joined
Feb 19, 2007
Messages
6,506
Reaction score
78
Points
70
bertuah punya badan..
nti lpas ni anak cucu 7 keturunan dia plak bermimpi, 'ayo balikkan dengan kaki pisang goreng' :)):))
 

Uzyr R

Super Active Member
Joined
Jul 23, 2008
Messages
7,750
Reaction score
86
Points
70
bertuah punya badan..
nti lpas ni anak cucu 7 keturunan dia plak bermimpi, 'ayo balikkan dengan kaki pisang goreng' :)):))
mwahaha..:)) respect kat org yg sanggup makan..:))
 

Putra_Quezee

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Feb 7, 2008
Messages
1,287
Reaction score
19
Points
25
kelebihan yg Allah bagi untuk dia....
 

hazirah

Super Active Member
Joined
Jan 9, 2009
Messages
6,907
Reaction score
100
Points
73
bertuah punya badan..
nti lpas ni anak cucu 7 keturunan dia plak bermimpi, 'ayo balikkan dengan kaki pisang goreng' :)):))
duhh kang nnti aku ase goreng pisang die cuma dibuat untuk show jer, tp x de org nak mkn pun hehehe...
 

ed_zero

Super Active Member
Joined
Sep 24, 2009
Messages
5,194
Reaction score
160
Points
73
erm..x pelik pun..sbb dia kata dia bc bismillah..kelebihan dia..:)cgrock
 

PainKiller

Super Active Member
Joined
Jan 21, 2008
Messages
7,913
Reaction score
41
Points
70
Tampal la gambo Ta Nou 52 tahun tu....
kot2 awek mudo...hehe
 
Sponsored Post
Top
Log in Register