BTC USD 56,895.6 Gold USD 1,777.70
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Santai Remaja hasil replika kereta mini bantu ayah OKU, ibu tukang jahit

kopirait

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Apr 18, 2010
Messages
37,985
Reaction score
2,737
Points
206
b2685410-7f00-45f7-beff-6122f7bd4d07_1613637470.jpg


KOTA BHARU: Ketika remaja lain menghabiskan masa bersama rakan, Mohamad Amirul Asyraaf Zani, 17, pula tekun menghasilkan replika kereta mini buatan tangan untuk jualan membantu keluarga.

Mohamad Amirul berbuat demikian bagi membantu ibu, Zawiah Mat Din, 47, yang berpendapatan tidak menentu sebagai tukang jahit selepas bapanya, Zani Mohamad, 49, kudung kaki kanan akibat penyakit kencing manis, tujuh tahun lalu.

Remaja itu berkata, dia mula belajar membuat replika kereta mini daripada gabungan simen jenis epoxy putty dan plastik ketika berusia 12 tahun.

Bagaimanapun, dia mula menjual replika kereta mini buatannya di bawah nama Pak Tam Garage sejak dua tahun lalu bagi meringankan keluarganya yang hidup susah.

89f22fa5-3904-4219-ba6f-2a4a7d8d4a04_1613638034.jpg

MOHAMAD Amirul Asyraaf membuat replika kereta mini buatan tangan bagi membantu meringankan kewangan ibubapa. NSTP/Nor Amalina Alias.

07f0f929-565f-4d7c-ae55-f8c981bcd1b7_1613638037.jpg

MOHAMAD Amirul Asyraaf membuat replika kereta mini buatan tangan bagi membantu meringankan kewangan ibubapa. NSTP/Nor Amalina Alias.

3fdc3a87-8103-43e3-a8f7-7bb0442f7c45_1613637480.jpg

MOHAMAD Amirul Asyraaf menunjukkan kepada ibubapanya, Zawiah Mat Din,47 (tengah) dan Zani Mohamad,49 (hujung,kiri) replika kereta mini buatan tangannya di rumah mereka di Kampung Pauh Butut, Peringat,Melor. NSTP/Nor Amalina Alias

25404eff-6a9e-4d80-b1ec-17273c8283a8_1613637484.jpg

KERETA mini buatan tangan Mohamad Amirul Asyraaf Zani,17 seperti kereta model sebenar. NSTP/Nor Amalina Alias

"Saya hasilkan replika kereta mini berdasarkan tempahan pelanggan yang kebanyakannya mahu model sama seperti kereta milik mereka sebagai kenangan.

"Setakat ini, saya dah jual 20 replika kereta mini kepada pelanggan di Kuala Lumpur, Johor, Selangor dan Kelantan," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Pauh Butut, Peringat, Melor.

Mohamad Amirul berkata, dia mengambil masa antara tiga minggu hingga dua bulan untuk menghasilkan replika kereta mini dengan kebanyakan tempahan diterima membabitkan kereta jenama tempatan seperti Proton Waja, Proton Wira, Perodua Myvi dan Perodua Viva.

Katanya, tempoh lama diperlukan bagi menyiapkan tempahan pelanggan yang memerlukan lima peringkat proses iaitu membuang cat, melicinkan badan kereta, memasukkan simen, menggosok menggunakan kertas pasir dan proses akhir mengecat.

"Alatan yang digunakan hanya pisau pengukir, kertas pasir, cat tin dan setiap replika ini mampu bertahan 10 tahun ke atas dengan penjagaan betul.

"Biasanya replika ini dijadikan hiasan dan kenangan kepada peminat kereta," kata pelajar Tingkatan Lima Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Padang Kala.

Anak bongsu daripada tiga beradik itu berkata, dia menjual setiap rekaannya dengan harga RM100 hingga RM200 tertakluk kepada reka bentuk dan permintaan pelanggan.

Katanya, biasanya replika yang ditempah adalah rekaan yang mempunyai bentuk, warna, rim, tayar dan nombor plat kenderaan seperti kereta asal pelanggan.

"Ada pelanggan yang paling saya ingat, dia membuat tempahan kereta mini hadiah untuk ibunya yang kehilangan kereta tersayang. Pelanggan siap buat video ibunya menangis dan itu memberi kepuasan buat diri saya sebagai pencipta kereta mini itu.

"Namun ada juga kecaman yang saya terima, yang mana ada mengatakan tiada orang akan membeli kereta mini saya yang dikatakan berharga mahal. Saya dipanggil gila dan menganggap kerja saya buat hanya buang masa, sedangkan saya cuba mencari rezeki halal untuk keluarga," katanya.

Mohd Amirul berkata, ketika ini dia mempromosikan rekaannya di laman sosial Facebook miliknya, Pak Tam Garage dan menyertai laman sosial kumpulan persatuan dan kelab kereta bagi mencari pelanggan.

 
Sponsored Post

no trade

Super Active Member
Joined
May 16, 2008
Messages
8,824
Reaction score
314
Points
96
Cantik jugak ni kalau dekat boleh support dia berniaga.
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
25,756
Reaction score
1,956
Points
206
inilah anak yg menghargai pengorbanan kedua ibu bapanya

den doakan dio jadi anak soleh & berjayo di dunia & akhirat, aminnn
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
21,757
Reaction score
2,642
Points
201
View attachment 345501

KOTA BHARU: Ketika remaja lain menghabiskan masa bersama rakan, Mohamad Amirul Asyraaf Zani, 17, pula tekun menghasilkan replika kereta mini buatan tangan untuk jualan membantu keluarga.

Mohamad Amirul berbuat demikian bagi membantu ibu, Zawiah Mat Din, 47, yang berpendapatan tidak menentu sebagai tukang jahit selepas bapanya, Zani Mohamad, 49, kudung kaki kanan akibat penyakit kencing manis, tujuh tahun lalu.

Remaja itu berkata, dia mula belajar membuat replika kereta mini daripada gabungan simen jenis epoxy putty dan plastik ketika berusia 12 tahun.

Bagaimanapun, dia mula menjual replika kereta mini buatannya di bawah nama Pak Tam Garage sejak dua tahun lalu bagi meringankan keluarganya yang hidup susah.

View attachment 345502
MOHAMAD Amirul Asyraaf membuat replika kereta mini buatan tangan bagi membantu meringankan kewangan ibubapa. NSTP/Nor Amalina Alias.

View attachment 345503
MOHAMAD Amirul Asyraaf membuat replika kereta mini buatan tangan bagi membantu meringankan kewangan ibubapa. NSTP/Nor Amalina Alias.

View attachment 345504
MOHAMAD Amirul Asyraaf menunjukkan kepada ibubapanya, Zawiah Mat Din,47 (tengah) dan Zani Mohamad,49 (hujung,kiri) replika kereta mini buatan tangannya di rumah mereka di Kampung Pauh Butut, Peringat,Melor. NSTP/Nor Amalina Alias

View attachment 345505
KERETA mini buatan tangan Mohamad Amirul Asyraaf Zani,17 seperti kereta model sebenar. NSTP/Nor Amalina Alias

"Saya hasilkan replika kereta mini berdasarkan tempahan pelanggan yang kebanyakannya mahu model sama seperti kereta milik mereka sebagai kenangan.

"Setakat ini, saya dah jual 20 replika kereta mini kepada pelanggan di Kuala Lumpur, Johor, Selangor dan Kelantan," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Pauh Butut, Peringat, Melor.

Mohamad Amirul berkata, dia mengambil masa antara tiga minggu hingga dua bulan untuk menghasilkan replika kereta mini dengan kebanyakan tempahan diterima membabitkan kereta jenama tempatan seperti Proton Waja, Proton Wira, Perodua Myvi dan Perodua Viva.

Katanya, tempoh lama diperlukan bagi menyiapkan tempahan pelanggan yang memerlukan lima peringkat proses iaitu membuang cat, melicinkan badan kereta, memasukkan simen, menggosok menggunakan kertas pasir dan proses akhir mengecat.

"Alatan yang digunakan hanya pisau pengukir, kertas pasir, cat tin dan setiap replika ini mampu bertahan 10 tahun ke atas dengan penjagaan betul.

"Biasanya replika ini dijadikan hiasan dan kenangan kepada peminat kereta," kata pelajar Tingkatan Lima Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Padang Kala.

Anak bongsu daripada tiga beradik itu berkata, dia menjual setiap rekaannya dengan harga RM100 hingga RM200 tertakluk kepada reka bentuk dan permintaan pelanggan.

Katanya, biasanya replika yang ditempah adalah rekaan yang mempunyai bentuk, warna, rim, tayar dan nombor plat kenderaan seperti kereta asal pelanggan.

"Ada pelanggan yang paling saya ingat, dia membuat tempahan kereta mini hadiah untuk ibunya yang kehilangan kereta tersayang. Pelanggan siap buat video ibunya menangis dan itu memberi kepuasan buat diri saya sebagai pencipta kereta mini itu.

"Namun ada juga kecaman yang saya terima, yang mana ada mengatakan tiada orang akan membeli kereta mini saya yang dikatakan berharga mahal. Saya dipanggil gila dan menganggap kerja saya buat hanya buang masa, sedangkan saya cuba mencari rezeki halal untuk keluarga," katanya.

Mohd Amirul berkata, ketika ini dia mempromosikan rekaannya di laman sosial Facebook miliknya, Pak Tam Garage dan menyertai laman sosial kumpulan persatuan dan kelab kereta bagi mencari pelanggan.



yg gila ialah org yg kutuk dia.....
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
25,756
Reaction score
1,956
Points
206
nmpk mcm sonang, bli keto mainan yg ready made pastu buka balik & cat semulo ikut design yg org tempah

tak mudah kojo tu, ni kojo org yg teliti btol2 baru bleh buek & jadi cantik

maso den kocik2 80an suko mainan keto/motor brand mattel & tamiya

skg klu ingat2 blk lah, bondo2 ni klu ado laie dh jadi brg rare & bleh jual mahal2 ekekeekekeke
 

Fayafa

Active Member
Joined
May 21, 2017
Messages
1,733
Reaction score
561
Points
81
hat ni 100%buatan tangan..xdak mesin2 mcm hotwheels, mecano, urago smua..kudos pd adik ni..bekai bakat seni, rajin, buleh buat duit tlg family
 

theblur

Super Active Member
Joined
Apr 15, 2012
Messages
7,064
Reaction score
766
Points
121
tapi dia kena try utk maju lagi, sebab benda2 mcm ni nanti 3d printer senang2 boleh design dan buat cepat.

lukis je kat photoshop ke apa ke, print je siap dpt.


tapi sementara masih ada org hargai hasil tangan ni, apa lagi balun je dulu cari income.

in the future, takde da benda2 mcm ni.
 

g-man

Active+ Member
Joined
Jan 16, 2011
Messages
4,930
Reaction score
679
Points
81
Adik ni kalau rajin wat youtube channel..cara dia siapkan kenderaan²...

Aku rasa ramai yg subscribe
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register