BTC USD 20,376.3 Gold USD 1,819.43
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Wanted Reka soalan matematik- Tawaran ditutup

eboss

CG Hardcore
gemgem
Messages
85,652
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
PERHATIAN

Saya ada menerima 3 atau 4 email soalan2 matematik. Walaupun ianya tidak memenuhi apa yg saya syaratkan saya tetap ingin membayar sedikit sagu hati diatas sumbangan anda.

Oleh kerana sebab2 yg payah saya nak cerita so pendek cerita ajer lah ye...sila PM semula senarai soalan yg dah diemailkan tu pada saya beserta no akaun bank sekali.

Saya akan bayar antara RM20 hingga RM50 untuk kesemua soalan anda.

Maka dengan post ini saya umumkan TAWARAN DITUTUP UNTUK SEMENTARA WAKTU....kalau yang rajin boleh ler start kumpul soalan2 yang memenuhi syarat di post pertama. Insya Allah selepas Fasa 1 dilancarkan akan diteruskan Fasa ke 2 pulak..so masa tu soalan2 akan diperlukan.

Terima Kasih


Saya memerlukan koleksi soalan matematik untuk pelajar tahun 1 hingga tahun 6.

Soalan boleh dalam BM atau BI.

Soalan mestilah yang mempunyai nilai KBKK (Kemahiran Berfikir Secara Kritis Dan Kreatif)


Secara ringkas atau mudahnya soalan dalam bentuk ayat atau karangan pendek.

Contoh:

Maisarah tidur pada pukul 9 malam dan bangun pada pukul 6 pagi. Berapa lama kah Maisarah tidur?

Emak Maisarah menyediakan sarapan sebanyak 8 butir telur separuh masak untuk Maisarah dan 3 orang adiknya. Berapa butir telurkan Maisarah dan adik-adiknya dapat?

Dalam perjalanan kesekolah ayah Maisarah singgah untuk membeli petrol untuk kereta mereka. Harga petrol ialah sebanyak RM1.90 sen bagi 1 liter. Ayah Maisarah telah membayar sebanyak RM57.00. Berapa liter petrol kah telah ayah Maisarah beli?

Anda diminta menyediakan 1 karangan pendek yang mengandungi sekurang-kurang 80-100 patah perkataan dan mempunyai tidak kurang dari 10 soalan.

Sila HIGHLIGHT WARNA MERAH soalan tersebut dan PM pada saya.

Soalan yang diberi keutamaan adalah soalan yang merangkumi PENYELESAIAN CAMPUR/TOLAK/BAHAGI/DARAH/MASA/JARAK/RINGGIT & SEN dan sebagainya.

CONTOH:

Sebuah buku cerita mempunyai 200 mukasurat. Pada hari pertama Rozi membaca 1/5 daripada buku itu dan pada hari kedua membaca ¼ daripada baki buku itu. Berapakah baki mukasurat yang tinggal?

Ali mempunyai duit sebanyak RM 25.00. Sebanyak RM 10.50 daripada duit itu disimpan dan bakinya dibelanjakan. 1/5 dari duit belanja untuk membeli makanan dan 3/5 daripada bakinya untuk membeli alat tulis.Berapakah duit yang dibelanjakan untuk alat tulis?

Setiap karangan akan disumbangkan sebanyak RM2 bagi BM dan RM3 bagi BI. Makanya setiap karangan pendek anda akan dibayar (JIKA DITERIMA) sebanyak RM2 dalam BM dan RM3 dalam BI.

Sumbangan ditutup apa bila koleksi soalan mencecah 1000 soalan iaitu 500 dalam BM dan 500 dalam BI
 
Last edited:
Sponsored Post

tahir85

Active Member
Messages
1,243
Joined
Jun 16, 2007
Messages
1,243
Reaction score
134
Points
33
ahmad berlari mengelilingi padang sekolah. dia mengambil masa sebanyak 185 saat untuk melengkapkan satu putaran iaitu 400 meter. Berapa meter kah jarak yang mampu dilakukan oleh ahmad jika dia berlari dengan kelajuan yang sama selama 500 saat ..
 

eboss

CG Hardcore
gemgem
Messages
85,652
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
ahmad berlari mengelilingi padang sekolah. dia mengambil masa sebanyak 185 saat untuk melengkapkan satu putaran iaitu 400 meter. Berapa meter kah jarak yang mampu dilakukan oleh ahmad jika dia berlari dengan kelajuan yang sama selama 500 saat ..

Bagus...maknanya dah paham la tapi soalan tu biarlah sesuai untuk pelajar Tahun 1 - Tahun 6 SAJA YE
 

tahir85

Active Member
Messages
1,243
Joined
Jun 16, 2007
Messages
1,243
Reaction score
134
Points
33
sebuah bas telah tiba dari johor ke kuala lumpur pada pukul 1:35 petang . perjalanan mengambil masa selama 3 jam 30 saat , namun mengalami kerosakan ditengah jalan yang telah menangguhkan masa selama 25 minit yang menjadikan ia tiba lewat dari yang di jadualkan. Pada pukul berapakah bas itu bertolak dari johor ?

ni darjah enam punya soalan ni.haha
 
Last edited:

tahir85

Active Member
Messages
1,243
Joined
Jun 16, 2007
Messages
1,243
Reaction score
134
Points
33
Bagus...maknanya dah paham la tapi soalan tu biarlah sesuai untuk pelajar Tahun 1 - Tahun 6 SAJA YE

betul gak.. budak2 faham ker soalan saya ni.hahaha
 

eboss

CG Hardcore
gemgem
Messages
85,652
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
sebuah bas telah tiba dari johor ke kuala lumpur pada pukul 1:35 petang . perjalanan mengambil masa selama 3 jam 30 saat , namun mengalami kerosakan ditengah jalan yang telah menangguhkan masa selama 25 minit yang menjadikan ia tiba lewat dari yang di jadualkan. Pada pukul berapakah bas itu bertolak dari johor ?

ni darjah enam punya soalan ni.haha

aku pun pening :)) Kalau boleh soalan yang mudah difahami dam budak2 tak perlu sampai ke tahap nak guna kalkulator #:-S
 

akunobita

Super Active Member
Messages
6,825
Joined
Nov 28, 2009
Messages
6,825
Reaction score
108
Points
73
Soalan utk budak darjah 1-6 ya eboss,

kalau soalan mcm ini boleh dpt berapa?

"Jusuh bin seman nak beli baju RM97 , tapi Jusuh bin seman takde duit . Jusuh bin seman pinjam Umi RM50 dan pinjam abg RM50 , so ada RM100 dalam tangan , lepas beli cashier bagi balance RM 3 . Jusuh bin seman bagi RM1 dekat Umi RM1 dekat abg, RM1 dia simpan , so hutang dengan Umi RM49, hutang dgn abg RM49 , total RM98 . Campur dengan RM1 yg dia simpan jadi RM99 , mana lagi RM1 ? "
 

eboss

CG Hardcore
gemgem
Messages
85,652
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
Soalan utk budak darjah 1-6 ya eboss,

kalau soalan mcm ini boleh dpt berapa?

"Jusuh bin seman nak beli baju RM97 , tapi Jusuh bin seman takde duit . Jusuh bin seman pinjam Umi RM50 dan pinjam abg RM50 , so ada RM100 dalam tangan , lepas beli cashier bagi balance RM 3 . Jusuh bin seman bagi RM1 dekat Umi RM1 dekat abg, RM1 dia simpan , so hutang dengan Umi RM49, hutang dgn abg RM49 , total RM98 . Campur dengan RM1 yg dia simpan jadi RM99 , mana lagi RM1 ? "

tu soalan bukan KBKK tapi JKKK saja leh jawab :eek:
 

tahir85

Active Member
Messages
1,243
Joined
Jun 16, 2007
Messages
1,243
Reaction score
134
Points
33
aku pun pening :)) Kalau boleh soalan yang mudah difahami dam budak2 tak perlu sampai ke tahap nak guna kalkulator #:-S

takpa boleh edit :

sebuah bas tiba di terminal kuala lumpur pada pukul 3:20 petang . Perjalanan telah mengambil masa selama 1 jam 35 saat . Pada pukul berapakah bas itu mula bertolak ?
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register