RASUAH: Koperal Polis Marin Bakal Hadapi 144 Tuduhan Rasuah

CG Sponsors




TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
290,451
Reaction score
12,168
Points
2,376
RASUAH | Koperal Polis Marin Bakal Hadapi 144 Tuduhan Rasuah

Seorang anggota polis marin berpangkat koperal berdepan 43 pertuduhan di Mahkamah Sesyen Ipoh, kerana menerima suapan berjumlah lebih RM146,000.

Kes itu adalah sebahagian daripada keseluruhan 144 pertuduhan rasuah, yang bakal dihadapinya.

‘SUBSCRIBE’ saluran YouTube Buletin TV3 https://bit.ly/3oF4onJ untuk lebih banyak klip berita terkini.

 
Sponsored Post

adamrao

Active Member
Joined
Mar 1, 2017
Messages
1,562
Reaction score
158
Points
43
kalo kata polis makan rasuah ada anak anjing kata bukan..
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
290,451
Reaction score
12,168
Points
2,376

hiduprakyat

Active+ Member
Joined
Dec 6, 2010
Messages
2,844
Reaction score
213
Points
33
953460.jpg


IPOH - Seorang anggota polis berpangkat konstabel bakal berdepan 101 lagi pertuduhan rasuah yang dikenakan ke atasnya di Mahkamah Sesyen Ipoh di sini pada Rabu.

Tertuduh, Zubairi Abdul Mutalib, 60, berdepan 144 pertuduhan keseluruhan yang mana 43 daripadanya telah pun didakwa pada Selasa.

Bagaimanapun, dia mengaku tidak bersalah atas kesemua pertuduhan yang dibacakan serentak bersama 43 pertuduhan pilihan di hadapan Hakim Priscilla Hemamalini.

Zubairi berpangkat koperal didakwa melakukan kesalahan itu di bawah Seksyen 17 (a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang boleh dihukum di bawah Seksyen 24 (1) akta sama sebagai dorongan untuk tidak mengambil tindakan di bawah Akta Perikanan 1985.

Mengikut pertuduhan kes, Zubari yang bertugas sebagai ketua jentera bot ronda di pengkalan Polis Marin Kampung Acheh, Sitiawan menerima suapan berupa wang tunai daripada Lim Mee Lan antara Mei 2016 hingga Julai 2019 supaya tidak mengambil tindakan terhadap 18 bot nelayan.

Dalam tempoh tersebut, tertuduh menerima suapan antara RM150 sehingga RM4,700 dengan jumlah keseluruhan RM146,350.

Jika sabit kesalahan, hukuman penjara tidak melebihi 10 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda daripada nilai suapan atau RM10,000 atau yang mana lebih tinggi.

Sementara itu, bagi pertuduhan pilihan pula, dia didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara boleh dipenjara 2 tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.


== sinar harian
 

SMI6

Active+ Member
Joined
Jan 3, 2016
Messages
2,689
Reaction score
573
Points
76
View attachment 334362

IPOH - Seorang anggota polis berpangkat konstabel bakal berdepan 101 lagi pertuduhan rasuah yang dikenakan ke atasnya di Mahkamah Sesyen Ipoh di sini pada Rabu.

Tertuduh, Zubairi Abdul Mutalib, 60, berdepan 144 pertuduhan keseluruhan yang mana 43 daripadanya telah pun didakwa pada Selasa.

Bagaimanapun, dia mengaku tidak bersalah atas kesemua pertuduhan yang dibacakan serentak bersama 43 pertuduhan pilihan di hadapan Hakim Priscilla Hemamalini.

Zubairi berpangkat koperal didakwa melakukan kesalahan itu di bawah Seksyen 17 (a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang boleh dihukum di bawah Seksyen 24 (1) akta sama sebagai dorongan untuk tidak mengambil tindakan di bawah Akta Perikanan 1985.

Mengikut pertuduhan kes, Zubari yang bertugas sebagai ketua jentera bot ronda di pengkalan Polis Marin Kampung Acheh, Sitiawan menerima suapan berupa wang tunai daripada Lim Mee Lan antara Mei 2016 hingga Julai 2019 supaya tidak mengambil tindakan terhadap 18 bot nelayan.

Dalam tempoh tersebut, tertuduh menerima suapan antara RM150 sehingga RM4,700 dengan jumlah keseluruhan RM146,350.

Jika sabit kesalahan, hukuman penjara tidak melebihi 10 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda daripada nilai suapan atau RM10,000 atau yang mana lebih tinggi.

Sementara itu, bagi pertuduhan pilihan pula, dia didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara boleh dipenjara 2 tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.


== sinar harian

siannya la hai dah nak pencen wajib umur 60,

abis servis terus masuk jail.

abam2 polisi ni jgn la ambil rasuah kuat sgt, walaupun bukan semua ambil tapi bila selalu sgt berita keluar pasal pak polisi ambil rasuah itu satu persepsi yg tak sihat.

akan keluar mcm-mcm persepsi contoh: pakcik jiran sebelah umah dekat kg nenek kawan saya, bila buat report tak jalan slow nak kene hulur agak nya baru laju, blh kaw team, duit kopi, undertable, stikcer, itu member jgn saman bagi lepas je dll
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
21,430
Reaction score
2,520
Points
201
60 tahun masih Konstable?..teruk benar prestasi dia....
 

theblur

Super Active Member
Joined
Apr 15, 2012
Messages
7,002
Reaction score
738
Points
121
Dah kena turun pangkat kot dari koperal ke konstabel

Tgk pertuduhan tu masa kesalahan buat koperal
ada logiknya juga..

mustahil konstable sampai pencen.

naik lans koperal pun dah cukup baik.

byk kot masalah disiplin dia ni. x pergi kerja ke.

ni la kelebihan kerja penjawat awam.

susah beno yop nak ditendang keluar hahahaha.
 

GPK1

Active+ Member
Joined
Dec 3, 2007
Messages
4,261
Reaction score
97
Points
40
tak lah... dulu dia guna sijil LCE bukan SPM
 
Sponsored Post
Top
Log in Register