Ramalan kemangkatan Almarhum Sultan Johor suatu kebetulan?

CG Sponsors




glyceraldehyde

Active Member
Joined
Oct 19, 2008
Messages
1,597
Reaction score
113
Points
33
saya tertarik nak kongsi satu cerita, yg mungkin hanya sekadar kebetulan je. beberapa tahun dulu pernah terjadi gerhana matahari gak, ibu saya berkata kepada saya, "kalau berlaku mcm ni zaman arwah atuk ko dulu, atuk cakap kat mak mungkin akan terjadi perang ataupun ada ketua2 negara nak meninggal dunia". pada masa tu Mangkatnya Almarhun yang Dipertuan Agung (Sultan Selangor) Al-Fatihah. tahun ni berlaku lagi gerhana matahari, dan Tahun ni mangkatnya Sultan Johor. sekadar berkongsi suatu kebetulan... kalau anda masih ingat dalam posting saya yang lepas saya ada selitkan perkara nih rujuk sini.
posting saya itu sebelom kemangkatan Almarhum Sultan Johor (Al-Fatihah). Jadi adakah kalau berlakunya gerhana matahari, ada kaitan khusus dengan hal-hal seperti ini? mungkin ada kaitan dari sudut pandangan sains? mohon perbincangan yang ilmiah....wallahua'lam :)paid
 
Sponsored Post

roBUST

Banned
Joined
Oct 13, 2008
Messages
12,406
Reaction score
136
Points
123
semua tu kuasa Allah.bila Ia mengkehndakkan..pasti akan berlaku.x kire la sape pn

g pn yg hidup pasti akan mati
 

amazinggold88

CG Top Poster Club
Joined
Nov 1, 2008
Messages
44,759
Reaction score
208
Points
123
prnh jgk dgr mcm nie
tp sejauh mane kbnrnnye..wallahua'lam :)
 

mint

Super Active Member
Joined
Apr 27, 2009
Messages
5,431
Reaction score
16
Points
65
apa-apa pun Al-Fatihah kepada semua sultan yg telah mangkat

budi dan jasa tuanku akan rakyat kenang..
..
 

qba437

CG Top Poster Club
Joined
Oct 20, 2008
Messages
32,537
Reaction score
92
Points
120
sebelum jepun serang malaya dulu ada tak berlaku gerhana?
 

vedder9

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Sep 25, 2006
Messages
15,350
Reaction score
123
Points
123
saya tertarik nak kongsi satu cerita, yg mungkin hanya sekadar kebetulan je. beberapa tahun dulu pernah terjadi gerhana matahari gak, ibu saya berkata kepada saya, "kalau berlaku mcm ni zaman arwah atuk ko dulu, atuk cakap kat mak mungkin akan terjadi perang ataupun ada ketua2 negara nak meninggal dunia". pada masa tu Mangkatnya Almarhun yang Dipertuan Agung (Sultan Selangor) Al-Fatihah. tahun ni berlaku lagi gerhana matahari, dan Tahun ni mangkatnya Sultan Johor. sekadar berkongsi suatu kebetulan... kalau anda masih ingat dalam posting saya yang lepas saya ada selitkan perkara nih rujuk sini.
posting saya itu sebelom kemangkatan Almarhum Sultan Johor (Al-Fatihah). Jadi adakah kalau berlakunya gerhana matahari, ada kaitan khusus dengan hal-hal seperti ini? mungkin ada kaitan dari sudut pandangan sains? mohon perbincangan yang ilmiah....wallahua'lam :)paid

Bro..
2 minggu lepas Ved dengar khutbah Jumaat di Perlis...isi kandungan khutbah ialah pasal gerhana matahari since masa gerhana pon dijangka pada jam 3.00 petang jumaat tu...

Antara kandungan khutbah lebih kurang begini bunyinya :-

Jangan kita manusia mengaitkan kejadian gerhana matahari/bulan dengan kelahiran/kematian seseorang...

Sesungguhnya kejadian gerhana ini adalah bukti kekuasaan Allah...
 

roBUST

Banned
Joined
Oct 13, 2008
Messages
12,406
Reaction score
136
Points
123
TT leh try tgk ramalan nostradamus..kot2 ada yg sama ker..org kata (bkn sy kata) die ni ckp suma betoi :))
 

glyceraldehyde

Active Member
Joined
Oct 19, 2008
Messages
1,597
Reaction score
113
Points
33
prnh jgk dgr mcm nie
tp sejauh mane kbnrnnye..wallahua'lam :)
pada perkiraan saya, ramalan berbeza dengan menilik nasib... nabi yusuf juga adalah pakar peramal, tetapi berdasarkan mimpi, ramalan kaji cuaca pula boleh diguna pakai dan tidak dikira syirik kerana kita tahu perkaitan lojik yang digunakan untuk meramal hujan (walaupun selalu jugak tak tepat). gerhana matahari sebenarnya juga membawa impak yang besar kepada diri kita tanpa kita sedar, seandainya ada penjelasan saintifik tentang perkaitannya, perkara ini tidak lagi dianggap sebagai tahyul...:)
 
Sponsored Post
Top
Log in Register