Ramai pemandu mabuk akan didakwa ikut pindaan baharu

CG Sponsors




Sponsored Post

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
29,761
Reaction score
1,199
Points
201
SATIRA | Saya selamat sampai 'bukti' saya pandu cermat - Si mabuk
Zikri Kamarulzaman
Diterbitkan Hari ini 8:49 pm

Dikemaskini Hari ini 9:00 pm

SATIRA | Hari ini suatu hujah bergeliga keluar dari mulut seorang pemimpin, untuk mematahkan kritikan bahawa beliau tidak mematuhi undang-undang.
Pemimpin itu telah dituduh memandu ketika mabuk dan persoalan timbul mengapa tiada tindakan diambil terhadapnya.
Bila disoal mengenai kritikan ini, pemimpin itu menjawab, "saya telah sampai ke destinasi dengan selamat."
Malah, kata pemimpin itu, beliau telah melalui tiga 'roadblocks' (sekatan jalan) sebelum sampai ke destinasi beliau.

Penyokong pemimpin itu pula bertegas jika pemimpin itu selamat sampai ke destinasi, tidak mengapa jika dia memandu ketika mabuk.
Pengkritik cemburu, merepek
Mereka melontarkan hujah hebat yang tidak dapat disangkal lagi:
"Jika beliau memandu dengan bahaya, sudah tentu berlaku kemalangan dan kehilangan nyawa."
Malah kata mereka, pemimpin itu telah diberi kebenaran untuk meminum arak sebelum memandu kereta beliau.
Pengkritik yang cemburu dengan pemimpin itu pula mengatakan sama ada beliau sampai destinasi dengan selamat atau tidak bukan persoalannya.
Sebaliknya, kata pengkritik yang merepek, kesalahan itu adalah tindakan memandu ketika mabuk, tidak kira sama ada berlakunya kemalangan atau tidak.
Dakwaan terhadap pemimpin ini difahamkan masih dalam siasatan pihak berkuasa.
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
29,761
Reaction score
1,199
Points
201
ruu akta mabok bincang hari ni... langgar mati 5-10tahun penjara dan 10-20k denda tak silap
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
20,802
Reaction score
2,071
Points
201
sepang ni bangun buka mulut mcm lahanat sungguhlah...
 

piko1

Active+ Member
Joined
Dec 18, 2010
Messages
3,501
Reaction score
302
Points
56
Baik bayar pampasan kpd mangsa/keluarga mangsa
Kalau tak mampu bayar pampasan...penjara jee laa
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
29,761
Reaction score
1,199
Points
201
Dewan Rakyat lulus pindaan hukuman lebih berat buat pemandu mabuk
Diterbitkan Hari ini 6:28 pm

Dikemaskini Hari ini 6:51 pm

Dewan Rakyat meluluskan rang undang-undang (RUU) untuk menguatkuasakan hukuman yang lebih berat atas kesalahan memandu secara berbahaya dan mabuk yang menyebabkan kecederaan atau kematian.
Rang undang-undang itu diluluskan dengan undian suara, dan mendapat sokongan dari kerajaan dan pembangkang termasuk bekas menteri pengangkutan Anthony Loke.
Akta ini meningkatkan hukuman penjara dan denda di beberapa bahagian, dengan pesalah yang melakukan kesalahan berulang menghadapi hukuman yang lebih keras.
Bagi kejadian yang menyebabkan kematian dengan memandu secara berbahaya, Seksyen 41 (1) akta itu akan dipinda untuk menaikkan hukuman penjara minimum menjadi lima tahun, iaitu penambahan dua tahun berbanding peruntukan sebelumnya.

Bagi pesalah berulang, mereka boleh dipenjara antara 10 hingga 15 tahun.
Denda di bawah Seksyen 41 juga dinaikkan dari RM20,000 kepada RM50,000 untuk pesalah pertama, dengan sabitan berikutnya boleh dikenakan denda antara RM50,000 hingga RM100,000.
Pembatalan lesen juga akan ditingkatkan dari tiga tahun menjadi lima tahun.
Sementara itu, kerana memandu di bawah pengaruh dadah atau alkohol yang menyebabkan bahaya, RUU itu memperluas Seksyen 44 untuk memasukkan hukuman kerana menyebabkan kecederaan.
Seksyen 44 (1A) yang baru menyatakan bahawa mereka yang memandu di bawah pengaruh yang menyebabkan kecederaan boleh dipenjara antara tujuh hingga 10 tahun, dan didenda dari RM30,000 hingga RM50,000 untuk pesalah pertama.

Pesalah berulang boleh dipenjara antara 10 hingga 15 tahun dan didenda dari RM50,000 hingga RM100,000.
Mereka juga akan kehilangan lesen sekurang-kurangnya tujuh tahun untuk kesalahan pertama, dan 10 tahun untuk kesalahan berikutnya.
Sementara itu, bagi mereka yang memandu di bawah pengaruh yang menyebabkan kematian, Seksyen 44 (1) akan diubah untuk meningkatkan hukuman antara 10 hingga 15 tahun dan denda dari RM50,000 menjadi RM100,000.

Pesalah berulang boleh dipenjara antara 15 hingga 20 tahun, dan didenda dari RM100,000 hingga RM150,000.
Mereka juga tidak akan dibenarkan memandu sekurang-kurangnya 10 tahun untuk kesalahan pertama, dan minimum 20 tahun untuk pesalah berulang.
Rang undang-undang itu juga mencadangkan untuk meningkatkan hukuman kerana memandu di bawah pengaruh sehingga penjara dua tahun dan denda antara RM10,000 hingga RM30,000 untuk kesalahan pertama, dengan lesen mereka dibatalkan selama dua tahun.

Pesalah berulang boleh dipenjara hingga lima tahun, dan didenda antara RM20,000 hingga RM50,000, dengan lesen mereka dibatalkan hingga lima tahun.
Hukuman kerana mengendalikan kenderaan ketika berada di bawah pengaruh, walaupun mereka tidak memandu, juga dinaikkan dengan denda antara RM1,000 hingga RM5,000 dan penjara sehingga satu tahun untuk kesalahan pertama.
Lesen mereka juga akan dibatalkan sehingga dua tahun.Pesalah berulang boleh dikenakan denda antara RM5,000 hingga RM10,000 dan penjara hingga lima tahun, dengan lesen mereka dibatalkan sehingga lima tahun.
Had minimum alkohol dalam sistem darah juga diturunkan menjadi 22 mikrogram dalam 100 ml nafas, 50 mg dalam 100 ml darah, dan 67 mg dalam 100 ml air kencing.
 

mazri_2008

CG Top Poster Club
Joined
Nov 9, 2008
Messages
49,363
Reaction score
4,272
Points
201
Pemandu mabuk: Tambah tempoh penjara, denda bukan penyelesaian

KUALA LUMPUR: Meningkatkan tempoh penjara dan kadar denda terhadap hukuman pemanduan di bawah pengaruh alkohol bukan jalan penyelesaian terbaik bagi membendung perkara itu.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, berkata walaupun ia satu perkara yang baik namun ia tidak akan dapat menangani isu berkenaan secara berkesan.

"Apa yang lebih baik adalah meningkatkan penguatkuasaan bukan sahaja terhadap penjualan arak yang dilihat semakin berleluasa, malah terhadap pemandu yang memandu di bawah pengaruh alkohol.

"Kesalahan ini adalah amat berat kerana ia mengakibatkan pihak lain mengalami kecederaan dan kematian, justeru kita lihat penguatkuasaan secara serius memainkan peranan yang amat penting termasuk mengawal penjualan minuman keras," katanya ketika dihubungi BH, hari ini.

Menurutnya, pendidikan mengenai keburukan minuman keras serta bahaya pemanduan di bawah pengaruh alkohol juga perlu diterapkan di peringkat sekolah sebagai satu cara untuk mendidik generasi muda.

Beliau berkata meningkatkan tempoh hukuman penjara dan kadar denda bukan cara terbaik kerana hukuman itu tidak memadai dengan nyawa mangsa yang terkorban atau kecacatan yang dialami mangsa, manakala denda juga boleh dibayar oleh pesalah yang mampu.

"Kita juga minta jabatan agama Islam di setiap negeri memainkan peranan dengan meningkatkan kadar denda terhadap orang Islam yang meminum arak.

"Selain itu, peminum arak ini perlu sedar bahawa mereka mempunyai tanggungjawab terhadap keselamatan diri serta orang lain, mereka tidak sewajarnya dibenarkan memandu. Perkara ini banyak diterapkan di negara maju dan ia sewajarnya diamalkan di negara ini." kata beliau.

Semalam, Dewan Rakyat meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2020 yang antara lain bakal meminda hukuman pemanduan di bawah pengaruh alkohol atau dadah.

Antara pindaan utama adalah ke atas hukuman sedia ada, membabitkan kadar denda, tempoh penjara dan penggantungan lesen memandu.

Seksyen 44 iaitu memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah hingga menyebabkan kematian akan memperuntukkan hukuman penjara minimum 10 tahun atau maksimum 15 tahun; denda antara RM50,000 hingga RM100,000 dan hilang kelayakan lesen bagi tempoh minimum 10 tahun, bagi sabitan pertama.

Pesalah berdepan hukuman penjara minimum 15 tahun atau maksimum 20 tahun; denda antara RM100,000 hingga 150,000 dan hilang kelayakan lesen selama 20 tahun, bagi sabitan seterusnya.

Bagi kes menyebabkan kecederaan, pesalah berdepan hukuman penjara minimum tujuh tahun atau maksimum 10 tahun; denda antara RM30,000 hingga RM50,000 dan hilang kelayakan lesen minimum tujuh tahun, bagi sabitan pertama.

Pesalah juga boleh dipenjara minimum 10 tahun atau maksimum 15 tahun; denda antara RM50,000 hingga RM100,000 dan hilang kelayakan lesen selama 10 tahun, bagi sabitan seterusnya.

Sementara itu, balu kepada Allahyarham Mohamed Zaili Mohamed, 44, yang maut dirempuh pemandu mabuk di Lebuhraya Sultan Iskandar pada 1 Jun lalu, Zahlawati Zahlan, 47, menyambut baik pindaan hukuman berkenaan.

"Saya berharap hukuman yang lebih berat itu dapat mencegah orang ramai daripada memandu di bawah pengaruh alkohol.

"Ia adalah lebih baik daripada hukuman mati namun sewajarnya pesalah turut dikenakan hukuman sebatan sebagai pengajaran," katanya kepada BH.

Katanya, kesan dan trauma yang dialami keluarga mangsa tidak dapat dinilaikan dengan hukuman berkenaan kerana mereka yang terpaksa menanggung segala kesannya.

"Ada keluarga yang hilang tempat bergantung, ada juga mangsa yang mengalami kecacatan angkara pemandu mabuk.

"Hukuman penjara dan denda yang dikenakan kepada pesalah boleh dilunaskan, namun kesan yang dialami mangsa dan keluarga adalah berkekalan," katanya lagi.

Dalam kejadian pada 1.30 pagi itu, Mohamed Zaili disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian akibat cedera parah di kepala.

Kejadian dipercayai berlaku apabila Honda EX5 ditunggang mangsa dirempuh Nissan Grand Livina dipandu seorang lelaki berusia 21 tahun dari arah belakang.
 

mazri_2008

CG Top Poster Club
Joined
Nov 9, 2008
Messages
49,363
Reaction score
4,272
Points
201
Pinda akta untuk pemandu mabuk

KUALA LUMPUR: Pindaan terhadap Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) bukan untuk mencabul hak individu mengambil minuman beralkohol, sebaliknya dibuat bagi membolehkan tindakan tegas diambil terhadap pemandu mabuk.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, berkata ia juga sebagai ingatan kepada rakyat bahawa kerajaan serius dalam menangani insiden kemalangan yang membabitkan pemandu mabuk.

"Kita bukan hendak cabul hak orang lain, kalau dia hendak minum, boleh iaitu selain Muslim, tetapi kalau sudah minum kita beri amaran jangan bawa kenderaan," katanya menjawab soalan Senator Raj Munni Sabu pada sesi soal jawab lisan di Dewan Negara, hari ini.

Di sebalik penguatkuasaan terhadap akta itu, Ka Siong berkata, kerajaan kini menumpukan usaha pendidikan melalui advokasi bagi memberi kefahaman kepada rakyat mengenai kesan dan risiko pemandu mabuk kepada masyarakat.

"Ia memerlukan kerajaan untuk mengambil tindakan tuntas. Bukan sahaja menerusi penguatkuasaan tetapi juga pendidikan melalui advokasi.

Perkara ini penting untuk memberi pemahaman rakyat kenapa kerajaan perlu mengambil tindakan tegas," katanya.

Dalam tempoh lima tahun lalu, beliau berkata, sebanyak 47 kes kematian direkodkan membabitkan kes kecuaian pemandu mabuk dan ia lebih rendah berbanding 6,000 hingga 7,000 kematian setiap tahun disebabkan kemalangan jalan raya.

Dewan Rakyat pada 26 Ogos lalu meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2020 yang antara lain meminda hukuman pemanduan di bawah pengaruh alkohol atau dadah.

Pindaan membabitkan 15 fasal utama dan menyentuh 13 seksyen Akta 333 yang dibentang oleh Ka Siong pada Julai lalu, diluluskan tanpa pindaan menerusi undian suara di Dewan Rakyat.

Antara pindaan utama adalah ke atas hukuman sedia ada, membabitkan kadar denda, tempoh penjara dan penggantungan lesen memandu.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register