BTC USD 56,948.5 Gold USD 1,786.58
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ramadan 2020 - Bilakah waktu terbaik untuk bersenam ketika berpuasa?

abangpower

Active+ Member
Joined
Sep 5, 2010
Messages
3,493
Reaction score
334
Points
41
Penting untuk menjadi pintar ketika bersenam pada bulan suci. Inilah yang mesti anda ketahui!

LF26-APRIL-Ramadan.jpg

Seorang lelaki joging berkeliling Dubai Marina pada pagi pertama Ramadan. Jumaat, 24 April 2020.

Sukar untuk mengekalkan rutin senaman yang normal pada bulan Ramadhan, kerana pola tidur yang terganggu dan kekurangan cairan.

Namun, untuk kekal sihat pada bulan suci, mencari masa untuk bersenam akan membantu meningkatkan tahap tenaga, fikiran anda bersih dan metabolisme anda stabil.

"Bulan suci tidak seharusnya ketika anda menyerah pada tujuan kecergasan anda. Sebaliknya, jadikan Ramadan sebagai masa untuk mengisi semula sehingga anda dapat melatih gim dengan kuat setelah empat minggu ini, ”kata Ahmed Al Sayed, seorang pelatih peribadi di Fitness First.

Jenis senaman mana yang terbaik?

Sebagai seseorang yang mengamati puasa, Al Sayed memfokuskan tiga aspek kecergasan asas dalam setiap latihan: latihan kekuatan, kardio dan fleksibiliti. "Sebab saya mengutamakan kekuatan otot adalah kerana kehilangan jisim otot akan melambatkan metabolisme anda. Tujuannya adalah untuk mengelakkan kedua-duanya: kehilangan otot dan penurunan kadar metabolisme anda, ”katanya.

"Ketika berkaitan dengan kardio, saya mengesyorkan sesi intensiti ringan, terhad pada jarak perlahan dan stabil selama 30 minit, setiap hari. Ingat, anda akan mengalami dehidrasi sehingga badan anda akan menggunakan simpanan lemak anda sebagai sumber tenaga, terutamanya jika anda melakukan kardio sebelum berbuka. Namun, fakta bahawa anda habis bererti tekanan darah anda mungkin turun pada awal atau bahkan sesudahnya, jadi jangan lewatkan rutin pemanasan dan penyejukan.

“Begitu juga ketika anda memulai latihan ketahanan anda, pilih latihan yang menargetkan tubuh bagian atas sebelum badan bawah untuk menghindari penurunan tekanan darah Anda selama atau sesudahnya. Aspek kecergasan terakhir yang harus difokuskan adalah fleksibiliti untuk mengelakkan masalah berkaitan mobiliti yang mungkin anda hadapi, terutama ketika anda bersenam kembali normal setelah Ramadan dan pada waktu istirahat lebaran. "

Masa terbaik untuk bersenam

Semasa puasa, dengan suhu tinggi dan tidak ada cecair dari matahari terbit hingga terbenam, anda akan membahayakan kesihatan anda dengan mendorong diri anda terlalu banyak. Tidak digalakkan melakukan senaman kardio intensif dan latihan latihan berat ketika berpuasa. Anda juga harus mengurangkan rutin anda menjadi dua sesi kardio seminggu sepanjang bulan suci.

Berikut adalah empat pilihan terbaik untuk bersenam pada bulan Ramadan, menurut Fitness First:

1. 90 minit sebelum matahari terbenam

Berolahraga ringan ke arah yang lebih sejuk pada hari itu bermaksud anda akan segera mengisi diri anda dengan air, dan anda akan mendapat faedah bersenam ketika perut kosong. Walau bagaimanapun, setiap latihan yang dilakukan pada masa ini mestilah rendah dengan latihan ketahanan, pengulangan dan berat yang rendah, dan banyak peregangan. Ini juga merupakan masa yang tepat untuk berjalan kaki singkat atau joging ringan.

2. Selepas makan malam anda
Walaupun kardio sukar untuk perut penuh, sekitar satu jam selepas iftar adalah masa yang tepat untuk latihan berat badan. Pada hari-hari yang anda rancangkan untuk bersenam setelah makan, anda mungkin ingin menambahkan sedikit makanan tambahan untuk memberi tenaga kepada badan anda, dan memastikan anda minum banyak air untuk menghidrasi semula.

3. Antara jam 11 malam dan 2 pagi
Untuk yang suka berjaga malam, waktu terbaik untuk bersenam adalah antara 11:00 dan 2:00, setelah makanan anda mempunyai sedikit masa untuk berehat dan badan anda telah kembali panas. Sekiranya anda berjaya berehat pada waktu petang, bersenam pada waktu ini boleh dilakukan, kerana ia lebih sejuk daripada waktu siang, dan masih akan membiarkan anda tidur beberapa jam lebih lama sehingga anda bangun untuk memulakan hari.

4. Antara jam 3 pagi hingga 4 pagi
Bagi yang baru bangun pagi, waktu terbaik untuk bersenam mungkin sebelum waktu sahur pagi anda. Dengan cara ini, anda akan mendapat tenaga dari makanan malam sebelumnya, tetapi masih mempunyai perut kosong. Anda boleh menghidrasi semasa bersenam dan setelah selesai, anda boleh makan lagi untuk mengisi minyak. Kaedah ini juga akan membuatkan anda bertenaga untuk hari yang akan datang.

NOTA - Artikel ini telah diterjemahkan melalui google translate. Anda boleh merujuk artikel asal dibawah.
sumber artikel - https://www.thenational.ae/lifestyl...e-best-time-to-exercise-when-fasting-1.861256
 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Mar 15, 2010
Messages
295,566
Reaction score
12,561
Points
2,376
Ok sifu
Teman buat selepas sahur
Dengan sebelum berbuka
Ringan² punya senaman
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
26,105
Reaction score
1,981
Points
206
Ok sifu
Teman buat selepas sahur
Dengan sebelum berbuka
Ringan² punya senaman

1st time den dgr ni senam lps sahur

tapi lepas sahur kalau senam, nanti lps subuh takdo raso lapar ke bro?
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Mar 15, 2010
Messages
295,566
Reaction score
12,561
Points
2,376
1st time den dgr ni senam lps sahur

tapi lepas sahur kalau senam, nanti lps subuh takdo raso lapar ke bro?

Raso lapar tu ado
Tapi ok la sebab den sahur mkn oat dgn roti je
Dan kurma
Jadi dapat cover lagi
Lagi pun senaman ringan² je
 

pijoe

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Jun 11, 2008
Messages
13,376
Reaction score
1,288
Points
231
bulan ni dengan pkp aku duduk rumah besarkan perut...dah naik 2 kilo lebih dah sejak pkp...ahahha
tunggu lepas raya la aku pergi gym senam balik....
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Mar 15, 2010
Messages
295,566
Reaction score
12,561
Points
2,376
bulan ni dengan pkp aku duduk rumah besarkan perut...dah naik 2 kilo lebih dah sejak pkp...ahahha
tunggu lepas raya la aku pergi gym senam balik....

Cakap je besarkan perut
Padahal maintain lagi tu 🤭
Tak mudah nak senam time puasa ni
Tapi boleh dibuat
 

pijoe

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Jun 11, 2008
Messages
13,376
Reaction score
1,288
Points
231
Cakap je besarkan perut
Padahal maintain lagi tu 🤭
Tak mudah nak senam time puasa ni
Tapi boleh dibuat

dulu dulu biasanya aku pergi gym 1 jam sebelum buka puasa...memang kering tekak... pernah jugak buat tabata je kat rumah... tapi tahun ni rasa malasnya melampau lampau...tunggu lepas raya je ...ekeke...
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Mar 15, 2010
Messages
295,566
Reaction score
12,561
Points
2,376
dulu dulu biasanya aku pergi gym 1 jam sebelum buka puasa...memang kering tekak... pernah jugak buat tabata je kat rumah... tapi tahun ni rasa malasnya melampau lampau...tunggu lepas raya je ...ekeke...

Jangan paksa diri sangat
Buat setakat mampu je
Tahun lepas bulan puasa
Dapat la joging 5KM sebelum buka puasa
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
26,105
Reaction score
1,981
Points
206
Raso lapar tu ado
Tapi ok la sebab den sahur mkn oat dgn roti je
Dan kurma
Jadi dapat cover lagi
Lagi pun senaman ringan² je

hulamak oat+kurma ajo? klu den itu appetizer ajo ekekeekeke

den misti sahur nasik+lauk+sayur supayo kenyang & berak sonang ekekekekke
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Mar 15, 2010
Messages
295,566
Reaction score
12,561
Points
2,376
hulamak oat+kurma ajo? klu den itu appetizer ajo ekekeekeke

den misti sahur nasik+lauk+sayur supayo kenyang & berak sonang ekekekekke

Kalau makan nasi lg cpt lapar
Oat leh tahan lama
Plus roti 3 keping dgn kurma 3 bijik
Setakat nk pull up push up skipping tu blh lagi la
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register