Rakaman Suasana Haji Pada Tahun 1953 Ini Bawa Anda 60 Tahun Kebelakang

CG Sponsors




graphicriver

Active Member
Platinum Member
Joined
Aug 11, 2009
Messages
1,585
Reaction score
379
Points
41


Kalau hendak dibandingkan zaman dahulu dan sekarang, memang jauh sungguh bezanya. Pada zaman dahulu, untuk menunaikan haji kapal laut lah yang menjadi pengangkutan utama. Lebih mencabar apabila ia mengambil masa sehingga berbulan-bulan lamanya.

Zaman di mana tiada teknologi sehebat hari ini, kapal terbang pula masih lagi berada diperingkat awal tidak digunakan secara meluas seperti yang anda lihat pada hari ini.

Melihat suasana haji sekitar tahun 1953, kami terbangkan anda kembali ke 63 tahun kebelakang untuk anda cuba hayati bagaimana besarnya pengorbanan mereka. Dibawah ini kami paparkan rakaman suasana haji pada tahun 1953 yang dipetik dari album The National Geographic Megazine edisi Julai, 1953.

Sungguh megagumkan!.




























Sekarang terlalu banyak kemudahan jika hendak dibandingkan dengan apa yang mereka lalui dahulu. Bertuah sungguh kita dilahirkan pada zaman serba mudah seperti hari ini.

credit: thevocket
 
Sponsored Post

tm1

Active+ Member
Joined
Dec 31, 2005
Messages
3,032
Reaction score
29
Points
40
Arwah abah pernah jadi steward kapal haji..kalo tak silap telinga mendengar (masa kecil dulu dia citer), perjalanan dgn kapal laut ambil masa 21 hari.
 

nonoo1

Super Active Member
Joined
Oct 24, 2010
Messages
5,833
Reaction score
309
Points
91
sekarang kemudahan ada, tapi tak dapat nikmati dok area kaabah cam dulu.. siap masuk keluar kaabah lagi.. melontar takda berimpit2 sampai mati.. ada keselesaan masing2 dalam 2 zaman ni
 

dme30

Super Active Member
Joined
Sep 5, 2008
Messages
6,449
Reaction score
87
Points
70
Gambar last tu air coke pn ado..hahaha..
 

copy left

CG Top Poster Club
Joined
Jun 25, 2008
Messages
26,345
Reaction score
377
Points
131
sekarang kemudahan ada, tapi tak dapat nikmati dok area kaabah cam dulu.. siap masuk keluar kaabah lagi.. melontar takda berimpit2 sampai mati.. ada keselesaan masing2 dalam 2 zaman ni
betul tu...... keselesaan x sama mengikut zaman......
 

toman88

Fun Poster
Joined
Mar 8, 2012
Messages
951
Reaction score
23
Points
15
dulu brpa ramai ja yg boleh buat haji..akibat kekangan2 yang ada..sekarg alhamdulillah..ramai yg boleh buat haji asbab kekangan2 tadih dah diganti dgn teknologi yg ada skarg..:)cgrock
 

dejavu

Active Member
Joined
Nov 20, 2009
Messages
1,917
Reaction score
93
Points
30
Semoga teman dipanjangkn umur utk menunaikan rukun islam yg ke 5
 

BRAVOZULU

Active Member
Joined
Jul 22, 2013
Messages
1,533
Reaction score
144
Points
33
aruwah abah aku pergi mekah tahun 1974 klu tak silap aku laaa. aku pergi hantar naik kapal laut kat sembawang singapore. berbulan jugak baru balik dari mekah. ramai yg meninggal dalam perjalanan pergi dan balik dari mekah dikebumikan di laut.
 

zerovirus

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jan 25, 2009
Messages
182,122
Reaction score
76
Points
1,020
jauh beza .. mcm mana la zaman nabi dulu2 ..
 

noOb

Active+ Member
Joined
Aug 14, 2007
Messages
3,016
Reaction score
15
Points
25
Mcm mane la agaknye 60thun akan dtg nt..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register