Rahsia Muhyiddin Yassin Akhirnya Terbongkar..

CG Sponsors




usahOne

Super Active Member
Joined
Jan 16, 2007
Messages
7,192
Reaction score
11
Points
65
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini menuduh PAS sebagai sesat. Tidak elok kalau tuduhan sesat itu dilemparkan kembali kepadanya.

Meskipun begitu, adalah sukar untuk mendakwa bahawa Timbalan Presiden Umno itu adalah tokoh yang bercakap benar.

Pada 2009 dahulu, mungkin ramai yang membaca berita tentang dakwaan Muhyiddin bahawa beliau tidak pernah menjual tanah walau seinci pun kepada Singapura. Malangnya, apa yang telah terjadi adalah sebaliknya.

Beliau pernah didakwa pernah terlibat dalam usahasama dengan syarikat dari negara itu menukar status tanah di Johor untuk memajukannya.

Dakwaan itu terkandung dalam fakta kes saman Stamford Holdings Sdn Bhd ke atas Muhyiddin dan rakan-rakannya.

Walaupun fakta kes tersebut tidak menunjukkan Muhyiddin menjual tanah kepada Stamford, tetapi ia menyatakan kesanggupan pihak yang disebut mewakili Muhyiddin berkerjasama dengan syarikat itu untuk membuat keuntungan dengan memajukan tanah di Johor.

Mengikut dokumen Majlis Peguam, syarikat tersebut ialah syarikat Singapura.

Asian Wall Street Journal 16 Jun 1995 melaporkan, di dalam dokumen Stamford kepada mahkamah, pada penghujung 1989 syarikat itu bersetuju dengan Tan Sri
Syed Mokhtar Al-Bukhary dan Dato' Yahya Talib untuk menubuhkan syarikat usahasama bagi membangunkan 1,766 ekar tanah syarikat itu.

Dokumen itu menyatakan, menurut AWSJ, Syed Mokhtar dan Yahya adalah pihak "yang bertindak untuk diri mereka sendiri dan Muhyiddin"

Menurut dokumen itu juga, pihak yang diwakili oleh Syed Mokhtar dan Yahya melabur RM1.8 juta di dalam usahasama tersebut, iaitu 30 peratus dari ekuitinya. Sebanyak 70 peratus lagi dipegang oleh Stamford.

Syarikat usahasama itu kemudiannya menguasai hartanah itu dan mengemukakan permohonan baru untuk menukar statusnya bagi kegunaan industri.

Kerajaan Johor pula meluluskan permohonan itu dengan "begitu pantas", dakwa Stamford di dalam samannya di mana ia juga mendakwa kumpulan Syed Mokhtar telah "meraih keuntungan bersih sebanyak RM83.2 juta".

Masalah di antara kedua-dua pihak tercetus apabila, menurut dokumen mahkamah Stamford, kumpulan Muhyiddin menjadi "begitu tamak".

Mereka mahu mewujudkan usahasama kedua di mana mereka mahu menguasai 70 peratus saham dengan membayar RM74,100 setiap hektar kepada Stamford bagi baki
2,672 hektar miliknya.

Bila Stamford berkeras mahu mengekalkan 70 peratus pegangannya dan dibayar RM185,250 bagi setiap hektar tanahnya, salah seorang rakan Muhyiddin memberi amaran kepada syarikat itu bahawa dokumen pengambilalihan* tanah sudah pun berada di meja Muhyiddin yang ketika itu Menteri Besar Johor dan beliau boleh "mendatanganiny*a bila-bila masa".

AWSJ melaporkan, Muhyiddin sendiri mengugut Stamford pada bulan Disember 1992 dengan mengingatkan salah seorang pengarahnya bahawa "masa semakin singkat".

Keadaan semakin tidak memihak kepada syarikat tersebut apabila Julai 1994, kerajaan Johor mengambilalih tanah tersebut bagi pihak Perbadanan Kemajuan Ekonomi
Islam Negeri Johor.

Tindakan itu memaksa Stamford menyaman Muhyiddin, Syed Mokhtar dan Yahya kerana kerugian yang ditanggung akibat apa yang didakwanya sebagai konspirasi untuk mengambil alih tanah itu melalui Akta Pengambilan Tanah.

Stamford mendakwa ketiga-tiganya menyalahgunakan* peruntukan akta itu untuk mengambil alih 6,544.4172 ekar tanah di Mukim Tebrau, Johor Bahru melalui perbadanan
itu.

Kes itu diselesaikan apabila Mahkamah Tinggi mengarahkan kerajaan Johor membayar RM313.25 juta kepada Stamford manakala sebuah lagi syarikat, Kelana Ventures Sdn Bhd diarahkan membayar RM92.12 juta. ~pen buruk



bangkit.........................kuburkan umno johor. habis tanah d jhr d gadainya kpd ngra luar ,termasuk mb gahni




"Umno Gadai Tanah Johor Kepada Singapura" antara lain memuatkan pendedahan Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali di dalam satu ceramah di Kuala Nerus Terengganu mendakwa tanah seluas 51,170 hektar kepada Singapura pada tahun 1980 telah dijual dengan bayaran RM350 juta oleh Menteri Besar Johor ketika itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

bekas Setiausaha Kerja Umno Johor, Encik Hamzah Othman yang juga bekas pengerusi guru-guru besar yang bertanggungjawab memberi taklimat dan menyalur maklumat kepada Ibrahim.

 
Last edited:
Sponsored Post

CRZ

Active Member
Joined
Jun 19, 2012
Messages
2,455
Reaction score
23
Points
25
Orang Boddoh dan takda Ilmu sahaja yang akan percaya cerita ni.
 

usahOne

Super Active Member
Joined
Jan 16, 2007
Messages
7,192
Reaction score
11
Points
65
Orang Boddoh dan takda Ilmu sahaja yang akan percaya cerita ni.
kihkih p tanya org jhr..pakcik2 teksi kat sana tahu sapa yg jual tanah,tanah ktm dan pulau batu putih da terjual:D terbaik......
 

CyberMachine

CG Top Poster Club
Joined
Oct 1, 2009
Messages
22,419
Reaction score
441
Points
131
banyak stamford, AWSJ perlu ada bukti yg lebih kukuh.....
 

CRZ

Active Member
Joined
Jun 19, 2012
Messages
2,455
Reaction score
23
Points
25
kihkih p tanya org jhr..pakcik2 teksi kat sana tahu sapa yg jual tanah,tanah ktm dan pulau batu putih da terjual:D terbaik......
Mereka tu Pentadbir negara kah untuk aku bertanya pada mereka?? Kekekeke. Jangan buat cerita yang mengarut dan tak di terima akal. Tiada siapa yang sanggup nak menjual tanah negara sendiri pada bangasa asing. Orang yang gilakan kuasa sahaja yang berani mewujudkan cerita mengarut macam ni. :))
 

usahOne

Super Active Member
Joined
Jan 16, 2007
Messages
7,192
Reaction score
11
Points
65
Mereka tu Pentadbir negara kah untuk aku bertanya pada mereka?? Kekekeke. Jangan buat cerita yang mengarut dan tak di terima akal. Tiada siapa yang sanggup nak menjual tanah negara sendiri pada bangasa asing. Orang yang gilakan kuasa sahaja yang berani mewujudkan cerita mengarut macam ni. :))


da tu kau nak tanya siapa papagomo aka papalucah ker?kahkahkahka
"Umno Gadai Tanah Johor Kepada Singapura" antara lain memuatkan pendedahan Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali di dalam satu ceramah di Kuala Nerus Terengganu mendakwa tanah seluas 51,170 hektar kepada Singapura pada tahun 1980 telah dijual dengan bayaran RM350 juta oleh Menteri Besar Johor ketika itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
 

Hang Kebun

Fun Poster
Joined
Feb 6, 2013
Messages
421
Reaction score
10
Points
15
Mereka tu Pentadbir negara kah untuk aku bertanya pada mereka?? Kekekeke. Jangan buat cerita yang mengarut dan tak di terima akal. Tiada siapa yang sanggup nak menjual tanah negara sendiri pada bangasa asing. Orang yang gilakan kuasa sahaja yang berani mewujudkan cerita mengarut macam ni. :))
benda dah betul nak nafi buat pe?lawak ko ni bro
 
Sponsored Post
Top
Log in Register