Rahsia kumpulan nasyid laris

CG Sponsors




notrexdame

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 26, 2008
Messages
76,139
Reaction score
63
Points
525
Oleh Norhayati Nordin
[email protected]

Rap

SETIAP kali berbicara mengenai industri hiburan tanah air, kemelut melanda pasaran album artis sering diperkatakan. Namun, apabila melihat kejayaan diraih kebanyakan penyanyi nasyid di negara ini, apakah tempias itu tidak pernah dirasakan mereka?
Lihat saja kejayaan Raihan, Rabbani dan Hijjaz. Apa saja produk dikeluarkan mereka sama ada album nasyid, zikir, pakej umrah dan buku motivasi, semuanya mendapat perhatian masyarakat hingga nama kumpulan masing-masing cukup dikenali ramai.

Apapun, selain tiga kumpulan utama ini, Inteam juga tidak terkecuali.

Siapa sangka, dalam tempoh lima tahun berkecimpung dalam bidang nyanyian nasyid, mereka berjaya menubuhkan syarikat rakaman milik sendiri, Inteam Records Sdn Bhd (IRSB).

Justeru, pertemuan ketika majlis sambutan Aidiladha di pejabat IRSB di Bandar Sri Damansara, Rabu lalu, menyingkap rahsia kejayaan Inteam.

Tanpa terlalu menguar-uarkan aktiviti seni mereka, Inteam sudah maju setapak membina empayar perniagaan.

Anggota Inteam, Muhammad Hazamin Harun atau Hazamin berkata, apa yang diperoleh sekarang atas berkat usaha dan rezeki daripada Tuhan.

Malah, melihatkan kejayaan diraih kumpulan nasyid lain, Inteam bertekad mahu turut berjaya seperti mereka.

"Dalam soal ini, kami menjadikan Hijjaz idola Inteam. Kami melihat Hijjaz sangat berjaya. Mereka (Hijjaz) bukan saja sudah ada studio sendiri, bahkan perniagaan yang mantap dengan pakej umrah, resort percutian dan itu memangkin semangat kami.

"Walaupun masih jauh lagi untuk 'mengejar' mereka, namun Inteam puas dengan pencapaian sedia ada. Setakat ini, boleh dikatakan produk keluaran Inteam membabitkan album nasyid dan zikir doa memang mendapat sambutan menggalakkan," katanya.






Menurut Hazamin, memandangkan Inteam juga sudah memiliki studio dan pejabat operasi sendiri, maka mereka (Inteam) mensasarkan setiap bulan dapat mengeluarkan produk di pasaran.





Katanya untuk nasyid, setiap tiga bulan mesti ada album baru.

Ditanya pula mengenai pulangan modal diraih berikutan pengeluaran beberapa produk sekali gus, seorang lagi anggota Inteam, Abdul Rahim Osman berkata keuntungannya dapat dilihat dalam jangka masa panjang.

Akuinya, zikir Al-Quran tidak lapuk.

"Justeru, sampai bila-bila pun album membabitkan zikir, doa dan ayat Al-Quran sentiasa diterima masyarakat. Jadi, tiada sebab Inteam hendak risau mengenai pulangan kerana ia tidak pernah berakhir. Oleh itu, kami harus sentiasa mengeluarkannya.

"Sebagai contoh, album Kembara Sufi daripada Ustaz Akil Hayy yang sudah mencatat jualan Platinum Berkembar sebanyak 40,000 unit. Hingga kini, album itu masih terjual lagi di pasaran dan jelas menunjukkan permintaan tidak akan habis.

"Oleh itu, selaku penerbit dan pengedar, ini satu kejayaan Inteam. Begitu juga dengan album bekas anggota Raihan, Nazrey Johani dan Ustaz Asri Ibrahim dari Rabbani. Boleh dikatakan jualan memang begitu memberangsangkan melebihi 10,000 unit," katanya.

Menyentuh perancangan baru Inteam, anggotanya, Mohd Syaril Abdul Khalid berkata, kumpulan itu dalam proses akhir menyiapkan album baru yang turut menggandingkan Inteam dengan dua bekas ahlinya iaitu Suhaimi Saad (suami Ina Naim) dan Hisyam.

"Album reunion ini akan dipasarkan Mac 2009. Kami juga mengeluar dan memasarkan album Memori Nada Murni Rabbani pada bulan ini (Disember). Diikuti album Kaifiat Yassin daripada Rahim (Inteam) yang masih dalam proses.

"Jika tiada aral pada tahun 2009 juga Inteam akan memasarkan album membabitkan qari ternama Arab dengan kerjasama syarikat dari Mesir, Sotoul Kaherah. Diharap, ia akan lebih mewarnai persada industri hiburan islamik tanah air," katanya.

Mengenai perkembangan industri seni tempatan, Mohd Syaril berkata persaingan yang berlaku sekarang ini sangat sihat.

Malah, perkembangannya juga makin luas dan masyarakat sentiasa menerima irama nasyid. Ia juga menunjukkan satu kejayaan besar.

Sehubungan itu, berbicara mengenai pejabat operasi Inteam, menurut Mohd Syaril, ia dibuka sejak Mei lalu. Justeru, majlis sambutan Aidiladha itu adalah sebagai memperkenalkan pejabat baru termasuk mengukuhkan ukhwah dengan sahabat, peminat, pelanggan dan sanak saudara.
 
Sponsored Post

selambeyaya

Super Active Member
Joined
Mar 29, 2008
Messages
5,101
Reaction score
13
Points
65
pertama kali kenal in-team dgn lagu rabiatul adawiyah..

mmg sedap sgt lagu nih..:D:D
 

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
kenal in-team apabila ada member UIA citer diorang praktis suara dalam tandas asrama...
 

nash_d

Active Member
Joined
Jul 17, 2008
Messages
2,287
Reaction score
0
Points
20
kenal in-team apabila ada member UIA citer diorang praktis suara dalam tandas asrama...
apsal dalam tandas pula? maybe untuk lebih "feeling" agaknya :D
 

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
apsal dalam tandas pula? maybe untuk lebih "feeling" agaknya :D
member masa tu tengah berak. pastu dengar ada 2-3 orang masuk tandas, dan dok borak pasal show sana-sini. sah budak in-team.

pastu diorang nak test suara, sorang jadi base la, harmoni la dan sebagainya...pastu diorang pun testing suara diorang...

memberku plak hilang konsentrasi nak berak disebabkan oleh diorang, lalu menjerkah diorang supaya diam jangan bising dalam tandas...

kelakar jugak citer memberku ni...keh keh keh...
 

ifilasaila

Fun Poster
Joined
May 22, 2008
Messages
418
Reaction score
31
Points
20
Album reunion ini akan dipasarkan Mac 2009. Kami juga mengeluar dan memasarkan album Memori Nada Murni Rabbani pada bulan ini (Disember).
Kumpulan Raihan,Rabbani dan Hijjaz menafikan mereka menggunakan lagu2 hasil tulisan Us Ashaari Muhammad dalam album2 mereka, atas alasan mereka sudah insaf. rujuk berita http://malaysiakini.com/news/93320

Tapi kenapa dalam album2 mereka masih ada lagi lagu2 recycle dan ulangan (yang kononnya diberi nafas baru) yg diambil drp album the zikr dan nada murni yg pernah bernaung di bawah Al-Arqam satu ketika dahulu? tak dinafikan al-arqam adalah pencetus dan pelopor kpd industri nasyid tanahair, tapi sekiranya ingin mengambil semula lagu2 lama, setidak2nya credit harus diberikan kpd penulis lirik krn kebanyakan album nasyid yg dikeluarkan oleh mereka ini meletup dan mendapat sambutan drp masyarakat..

sekadar melontar pandangan..
 

nazwa69.net

Super Active Member
Joined
Feb 20, 2007
Messages
5,729
Reaction score
61
Points
75
Kumpulan Raihan,Rabbani dan Hijjaz menafikan mereka menggunakan lagu2 hasil tulisan Us Ashaari Muhammad dalam album2 mereka, atas alasan mereka sudah insaf. rujuk berita http://malaysiakini.com/news/93320

Tapi kenapa dalam album2 mereka masih ada lagi lagu2 recycle dan ulangan (yang kononnya diberi nafas baru) yg diambil drp album the zikr dan nada murni yg pernah bernaung di bawah Al-Arqam satu ketika dahulu? tak dinafikan al-arqam adalah pencetus dan pelopor kpd industri nasyid tanahair, tapi sekiranya ingin mengambil semula lagu2 lama, setidak2nya credit harus diberikan kpd penulis lirik krn kebanyakan album nasyid yg dikeluarkan oleh mereka ini meletup dan mendapat sambutan drp masyarakat..

sekadar melontar pandangan..
apa yang ustaz asri bg tau aku, kebanyakan penulis lirik lagu yang diorang bg nafas baru ni, tak kisah pon pasal ni... dan ada juga utk kebaikan... aku rasa tak salah bg nafas baru lagu2 lama... selagi lirik tak lari dari aqidah sudah... apa2 pon lagu lama feel dia lebih skit...
 

kambing gurun

Active+ Member
Joined
Mar 23, 2008
Messages
3,252
Reaction score
1
Points
25
Banyak sgt kemungkaran kat luar nih.. Manusia mencari jalan keluar & mula mendekatiNya balik..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register