BTC USD 63,621.8 Gold USD 2,328.06
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ragam-ragam ajen insuran

mcm2..aku amik 3 insurans...tp sume main masuk jer,x baca apa pun.

Uish.. bahaya tu bang.

Lebih baik Tuan call agents balik dan review apa yang ada dalam policy you. Bukan apa, takut time nak claim apa2 nanti, ingatkan boleh, rupa2nya manfaat yang nak claim tu tak dimasukkan dalam policy.


By the way 3.55am nanti Arsenal vs Spurs. "Bertahajud" le nampaknya ni ye? :))
 
Sponsored Post

ini cerita btul saya nak kongsi. salah seorang group saya telah ditanya oleh prospek yang sedang asyik khusuk mendengar penerangan tentang insuran. Begini soalanya, anak saya telah terjatuh diatas tangga ketika dia (prospek) sedang memasak di dapur. nak dijadikan cerita anaknya luka-lukalah sedikit .Hatta lalu dihubungilah akan agennya nak claim bil-bil klinik.

sekoyong-koyongnya, dijawablah segera akan keputusan oleh agen bertauliah dari syarikat logonya warna merah.

"adapun setelah keputusan tok-tok sida yang telah bersidang, bil-bil ini akan tidak dapat dituntut hatta akan kesilapan dan kecuaian ibu-bapa penjaga kerana tidak mengambil langkah keselamata dengan mengunci pintu rumah


terkedulah apabila mendengar jawapan tok sida penglipur lara. OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO begitu. Kalau macam itu maka kesimpulan sapa-sapa yang cuai hatta terpijak paku kerana tak pakai kasut maka x boleh claim insuran..


BETULKE???????? CONFUSE AKU

Logo Merah??...Hahahaha, kelakar aku dengar citer nie. Meh sini aku buatkan claim. Tengok dapat ke tak dapat. Apa laaaa...dah nama accident. Mcm mana tak bleh claim pulak. Agent tu submit ke tak claim tu?..ke dia terus cakap kat client tu, kalau kes mcm nie tak bleh nak claim....

Aku buat claim, anak client jatuh katil masa tidur, masuk wad 3 hari sebab benjol kat kepala. Dah le tu pulak, policy approved pukul 11 pagi, 11 mlm anak tu jatuh katil. Boleh dapat claim. Apa tak dapat pulak. Kalau tak buatkan claim utk client, meh sini aku buatkan. Walau pun bukan client aku, aku boleh tolong buatkan. Procedure lebih kurang sama je.
 
Conventional insurance memang strict sket procedure dia, especially perkara yang disebabkan oleh self-negligence (kecuaian diri sendiri). Pernah ada satu kes dari sebuah company ni (dirahsiakan), client dia meninggal dunia sebab accident. Lepas post mortem, didapati mangsa meninggal dunia akibat trauma kepala yang sangat teruk akibat tidak memakai tali pinggang keledar. So balu dia pun tak dapat lah claim itu.

Nak salahkan company tu pun x boleh sebab memang dah ditulis company's policy dia mcm tu. So xtaulah di antara agent dan mangsa, yang mana satu tak beritahu dan yang mana satu x ambil tahu.

Apa2pun, lepas signup dan dapat policy, check dan baca balik policy tu. Baca habis2 clause yang ada kat dalam tu. Itu yang paling penting, tapi yang paling jarang dilakukan oleh clients.

Setakat yang aku baca policy Prudential (conventional) tak de pulak perkataan nie "self-negligence". Kalau Self-Inflected Injury mmg banyak la, and mmg excluded.

So, kalau Prudential punya policy (maknanya kalau policy dah dikeluarkan)...utk Basic Death (asal mati je mmg dapat claim)..kalau ada agent Pru kata tak dapat claim. Mmg dia tak baca policy. Cuma yang tak bleh claim kalau self-inflected injury, atau pengaruh alcohol atau penyalahgunaan dadah tu adalah benefit under Accidental Death and Disable.

Minta maaf cakap laa....mungkin agak keterlaluan tapi itu lah hakikatnya....Kalau dah bunuh diri (provided policy dah lebih setahun) pun bleh dapat claim, ini kan pulak accident tak pakai helmet...Tak percaya, boleh hubungi saya, saya tunjukkan buktinya...
 
Logo Merah??...Hahahaha, kelakar aku dengar citer nie. Meh sini aku buatkan claim. Tengok dapat ke tak dapat. Apa laaaa...dah nama accident. Mcm mana tak bleh claim pulak. Agent tu submit ke tak claim tu?..ke dia terus cakap kat client tu, kalau kes mcm nie tak bleh nak claim....

Aku buat claim, anak client jatuh katil masa tidur, masuk wad 3 hari sebab benjol kat kepala. Dah le tu pulak, policy approved pukul 11 pagi, 11 mlm anak tu jatuh katil. Boleh dapat claim. Apa tak dapat pulak. Kalau tak buatkan claim utk client, meh sini aku buatkan. Walau pun bukan client aku, aku boleh tolong buatkan. Procedure lebih kurang sama je.

bagus abe ajis bagi dorang clear ckit....org dah ada xperience mcm nie laa nak kena himpit....apapun masalah boleh dibincang....
sbb kita yang buat dia...bukan dia yang buat kita...:-?:-?
 
bagus abe ajis bagi dorang clear ckit....org dah ada xperience mcm nie laa nak kena himpit....apapun masalah boleh dibincang....
sbb kita yang buat dia...bukan dia yang buat kita...:-?:-?

Aku mmg sensitive sikit bila orang kata insurance tak bleh nak claim nie, terutamanya kalau Pru laaa..klu yg lelain aku tak sure sgt sebab tau details. Kalau Pru, accident pulak tu, tak bleh claim, kalau agent yg cakap tak bleh claim sedangkan dia tak submit apa2 claim pun kat company, then mistake besar la kalau ada orang bawak2 citer tu kepada masyarakat. Then orang akan jadi confuse and tak nak amik insurance sebabnya, masa nak amik bukan main push, bila nak claim, ada je alasannya utk tak bayar.

Baru2 nie, client aku meninggal dunia secara mengejut di Karak. Yang mengesahkan meninggal dunia cuma medical assistant klinik kerajaan kat Karak and bila aku minta dia isi report utk orang yang mengesahkan arwah meninggal dunia, dia punya le takut nak tulis report, sebabnya dia kata dia bukan Doktor, then akhirnya sampai ke sudah aku tak dapat report tu. Bayangkan, sepatutnya kalau mati mengejut kena post mortem kan?....kalau agent2 Takaful yang aku pernah aku kenal sebelum nie, terus kata...Prudential kalau nak claim manfaat kematian disebabkan mati mengejut wajib kena post mortem, kalau tak, tak bleh nak claim.. tapi, kalau korang nak tau, arwah client aku nie mmg tak de post mortem and nak post mortem apanya kalau jenazah dah dikebumikan....boleh je dapat claim. Tak de masalah pun....

Ini real case tau. Bukan cerita orang2 lain. Client aku sendiri...dan yang penting aku yang buatkan claim A-Z sampai le claim granted. So, apa masalahnya yang tak bleh nak claim nie?...agent buat keja bebetul ke tak?..jgn pandai nak jual polisi sahaja,tang nak claim, main endah tak endah.

Aku tengok kekadang, agent nie malas nak buat keja lelebih. Banyak benda yang kita kena explore tentang claim2 nie. Bukan setakat nak cari new business sahaja. Cara nak claim pun kena sistematik, bukan main belasah je tak ikut procedure. Bila requirement keluar mcm2, terus tak sanggup nak buat, then kata Insurance tak nak bayar claim....sedih betul aku kalau dengar mcm nie....
 
Uish.. bahaya tu bang.

Lebih baik Tuan call agents balik dan review apa yang ada dalam policy you. Bukan apa, takut time nak claim apa2 nanti, ingatkan boleh, rupa2nya manfaat yang nak claim tu tak dimasukkan dalam policy.


By the way 3.55am nanti Arsenal vs Spurs. "Bertahajud" le nampaknya ni ye? :))

Ikutkan pengalaman aku...ada beberapa keadaan biasanya client tak bleh nak claim.

1- Policy lapsed / partial lapsed
2- Policy inforced, tapi benefit tak de dalam policy. Ini klu korang nak fight mcm mana pun takkan menang. Contoh, client tanya " Kalau masuk hospital cover tak"....agent pun cakap "semua cover"....tapi sebenarnya yang cover hanya elain hospital dan bukannya BILL hospital. Nak cover bill apa, medical card pun takde.
3- Policy inforced, tak lapsed, benefit ada, tapi non-disclosure. Ada benda yang taj declare masa amik policy
4- Policy inforced, tak lapsed, tak de non-disclosure, benefit ada tapi ada exclusion sama ada ke atas exclusion biasa atau pun ke atas penyakit2 tertentu yang telah ditetapkan.
5- Policy inforced, tak lapsed, benefit ada, tak de non-disclosure tak de exclusion, tapi masih dalam Waiting Period..

So, setakat nie, aku buat claim, kalau bukan dari salah satu percara di atas Insyallah boleh claim.
 
Banyak benda yang kita kena explore tentang claim2 nie. Bukan setakat nak cari new business sahaja. Cara nak claim pun kena sistematik, bukan main belasah je tak ikut procedure. Bila requirement keluar mcm2, terus tak sanggup nak buat, then kata Insurance tak nak bayar claim....sedih betul aku kalau dengar mcm nie....

setuju. x leh claim sebab skit punya hal je - satu industri insurans / takaful di salahkan.

tak leh claim dari company A - agen company B pun ambil peluang hentam co A - maklum lah org kita .... ambil peluang nak hentam je.. bukan nak tgk sebab apa x leh claim :D :D :D

salam

haris
 
setuju. x leh claim sebab skit punya hal je - satu industri insurans / takaful di salahkan.

tak leh claim dari company A - agen company B pun ambil peluang hentam co A - maklum lah org kita .... ambil peluang nak hentam je.. bukan nak tgk sebab apa x leh claim :D :D :D

salam

haris

bukan orang kita je, semua orang dalam planet ni macam tu...

bak kata Donald Trump, "It's Nothing Personal, It's Bussiness"
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Back
Top
Log in Register