BTC USD 54,301.7 Gold USD 1,792.60
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ragam-ragam ajen insuran

mohdamin

Active Member
Messages
1,270
Joined
Aug 1, 2007
Messages
1,270
Reaction score
20
Points
35
ini cerita btul saya nak kongsi. salah seorang group saya telah ditanya oleh prospek yang sedang asyik khusuk mendengar penerangan tentang insuran. Begini soalanya, anak saya telah terjatuh diatas tangga ketika dia (prospek) sedang memasak di dapur. nak dijadikan cerita anaknya luka-lukalah sedikit .Hatta lalu dihubungilah akan agennya nak claim bil-bil klinik.

sekoyong-koyongnya, dijawablah segera akan keputusan oleh agen bertauliah dari syarikat logonya warna merah.

"adapun setelah keputusan tok-tok sida yang telah bersidang, bil-bil ini akan tidak dapat dituntut hatta akan kesilapan dan kecuaian ibu-bapa penjaga kerana tidak mengambil langkah keselamata dengan mengunci pintu rumah


terkedulah apabila mendengar jawapan tok sida penglipur lara. OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO begitu. Kalau macam itu maka kesimpulan sapa-sapa yang cuai hatta terpijak paku kerana tak pakai kasut maka x boleh claim insuran..


BETULKE???????? CONFUSE AKU
 
Sponsored Post

bojed

Active Member
Messages
1,930
Joined
Oct 31, 2007
Messages
1,930
Reaction score
25
Points
30
Conventional insurance memang strict sket procedure dia, especially perkara yang disebabkan oleh self-negligence (kecuaian diri sendiri). Pernah ada satu kes dari sebuah company ni (dirahsiakan), client dia meninggal dunia sebab accident. Lepas post mortem, didapati mangsa meninggal dunia akibat trauma kepala yang sangat teruk akibat tidak memakai tali pinggang keledar. So balu dia pun tak dapat lah claim itu.

Nak salahkan company tu pun x boleh sebab memang dah ditulis company's policy dia mcm tu. So xtaulah di antara agent dan mangsa, yang mana satu tak beritahu dan yang mana satu x ambil tahu.

Apa2pun, lepas signup dan dapat policy, check dan baca balik policy tu. Baca habis2 clause yang ada kat dalam tu. Itu yang paling penting, tapi yang paling jarang dilakukan oleh clients.
 

suffian takaful

Active Member
Messages
1,896
Joined
Apr 9, 2008
Messages
1,896
Reaction score
1
Points
25
ini cerita btul saya nak kongsi. salah seorang group saya telah ditanya oleh prospek yang sedang asyik khusuk mendengar penerangan tentang insuran. Begini soalanya, anak saya telah terjatuh diatas tangga ketika dia (prospek) sedang memasak di dapur. nak dijadikan cerita anaknya luka-lukalah sedikit .Hatta lalu dihubungilah akan agennya nak claim bil-bil klinik.

sekoyong-koyongnya, dijawablah segera akan keputusan oleh agen bertauliah dari syarikat logonya warna merah.

"adapun setelah keputusan tok-tok sida yang telah bersidang, bil-bil ini akan tidak dapat dituntut hatta akan kesilapan dan kecuaian ibu-bapa penjaga kerana tidak mengambil langkah keselamata dengan mengunci pintu rumah


terkedulah apabila mendengar jawapan tok sida penglipur lara. OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO begitu. Kalau macam itu maka kesimpulan sapa-sapa yang cuai hatta terpijak paku kerana tak pakai kasut maka x boleh claim insuran..


BETULKE???????? CONFUSE AKU

macam2 ragam syarikat insurans. Bab tak boleh claim nie yg buat agen risau gak.Cerita punyala baik ttg kebaikan insurans tapi nak claim tak dapat.kes accident pulak tu.haru haru
 

mesir

Active+ Member
Messages
3,939
Joined
Oct 16, 2008
Messages
3,939
Reaction score
55
Points
35
nak tambah sikit,
sepanjang idup aku, semua agen agen insuran yg dtg pomot kat aku tak pernah pun citer pun psl psl menda tu, self-negligence or ape ape berkaitan..

so? lu pikirlah sendiri...:-?:-?:-?:-?
 

esohor

Active Member
Messages
1,524
Joined
Jun 12, 2008
Messages
1,524
Reaction score
0
Points
20
ini cerita btul saya nak kongsi. salah seorang group saya telah ditanya oleh prospek yang sedang asyik khusuk mendengar penerangan tentang insuran. Begini soalanya, anak saya telah terjatuh diatas tangga ketika dia (prospek) sedang memasak di dapur. nak dijadikan cerita anaknya luka-lukalah sedikit .Hatta lalu dihubungilah akan agennya nak claim bil-bil klinik.

sekoyong-koyongnya, dijawablah segera akan keputusan oleh agen bertauliah dari syarikat logonya warna merah.

"adapun setelah keputusan tok-tok sida yang telah bersidang, bil-bil ini akan tidak dapat dituntut hatta akan kesilapan dan kecuaian ibu-bapa penjaga kerana tidak mengambil langkah keselamata dengan mengunci pintu rumah


terkedulah apabila mendengar jawapan tok sida penglipur lara. OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO begitu. Kalau macam itu maka kesimpulan sapa-sapa yang cuai hatta terpijak paku kerana tak pakai kasut maka x boleh claim insuran..


BETULKE???????? CONFUSE AKU

dia ambil produk apa? boleh detail kan tak?
ada kah ada riders accident dlm tu...?

maaf tuan, memang kadang2 salah agen tak terangkan perkara ini, tapi kena akui jgk - client pun mungkin x memahami keseluruhan pelan di ambil.

saya pernah kena - sorang client hanya simpan Rm50 sbln utk simpanan pendidikan (basic savings sekali). sekali ditakdirkan anak dia kemalangan - pecah lutut dan masuk ke SJMC.

call saya - saya cakap memang x cover apa2 pun sebab ambil hanya basic simpanan. sapa yang salah? agen jugak ke client?

saya nampak org kita terutamanya mcm ni - bila ada 1 insurans (walau minima) dorang dah anggap semua cover dari A sampai Z - sedangkan benda yang di cover basic shj.....

x leh nak kata salah sapa. agen mungkin dah proposed, client x cukup badget. client pun mungkin x baca polisi dan agen pun mungkin x terangkan semuanya.....

salam

haris
 

esohor

Active Member
Messages
1,524
Joined
Jun 12, 2008
Messages
1,524
Reaction score
0
Points
20
macam2 ragam syarikat insurans. Bab tak boleh claim nie yg buat agen risau gak.Cerita punyala baik ttg kebaikan insurans tapi nak claim tak dapat.kes accident pulak tu.haru haru

mudah je... pastikan anda buat summary pada client masa bagi polisi tu.

apa yang cover, apa yang tak cover. tolong pakai bahasa yang mudah difahami!

cakap terus perkataan mati, lumpuh dsbnya... jgn nak guna istilah2 bombastik yang kadang2 agen sendiri pun tak paham :D:D

salam

haris
 

bojed

Active Member
Messages
1,930
Joined
Oct 31, 2007
Messages
1,930
Reaction score
25
Points
30
mudah je... pastikan anda buat summary pada client masa bagi polisi tu.

apa yang cover, apa yang tak cover. tolong pakai bahasa yang mudah difahami!

cakap terus perkataan mati, lumpuh dsbnya... jgn nak guna istilah2 bombastik yang kadang2 agen sendiri pun tak paham :D:D

salam

haris

Saya sokong.

Kadang2 agent ni dia terlebih semangat sikit. Habis segala jenis terms dia bagitau kat clients. Lepas tu dia x explain jelas2 apa maksud terms tu semua.

Maybe dia nak ajak client dia jadi agent sekali kut :p
 

kuhik

CG Top Poster Club
Messages
39,519
Paid Membership
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
teringat ada satu kes kematian tahun lepas. ada seorang hamba Allah ni melalui sebuah tempat yang kebetulan ada satu pergaduhan. ditakdirkan oleh Allah SWT, ntah macamner dia ditikam secara tidak sengaja oleh salah seorang ahli pergaduhan tersebut. maka meninggallah hamba Allah tersebut.

lepas beberapa minggu lepas kematian arwah, rupa-rupanya si arwah ni ada polisi takaful. maka wife dia pun nak pegi claim kematian suaminya itu. ditakdirkan oleh Allah SWT jugak, syarikat takaful tersebut tidak mahu bayar, hanya disebab satu kesilapan teknikal..

sebabnya, dalam report polis kematian arwah tersebut, dicatatkan sebab kematian ialah "terlibat dalam pergaduhan"...dan ini adalah salah satu pengecualian manfaat di mana-mana syarikat takaful dan insurans. dan yang buat report ini ialah ahli keluarga si mati (tak pasti siapa).

well, the morale of the story is :

jika suami anda ada takaful, bila dia mati jangan dok sibuk-sibuk buat report polis, nanti salah buat laporan kang susah nak claim takaful. kalau masuk mahkamah ni pun konfirm takleh menang.




p/s : alhamdulillah, mujurlah syarikat takaful tersebut bukan Takaful IKHLAS :D
 

edrais

Fun Poster
Messages
736
Joined
Dec 22, 2005
Messages
736
Reaction score
40
Points
20
teringat ada satu kes kematian tahun lepas. ada seorang hamba Allah ni melalui sebuah tempat yang kebetulan ada satu pergaduhan. ditakdirkan oleh Allah SWT, ntah macamner dia ditikam secara tidak sengaja oleh salah seorang ahli pergaduhan tersebut. maka meninggallah hamba Allah tersebut.

lepas beberapa minggu lepas kematian arwah, rupa-rupanya si arwah ni ada polisi takaful. maka wife dia pun nak pegi claim kematian suaminya itu. ditakdirkan oleh Allah SWT jugak, syarikat takaful tersebut tidak mahu bayar, hanya disebab satu kesilapan teknikal..

sebabnya, dalam report polis kematian arwah tersebut, dicatatkan sebab kematian ialah "terlibat dalam pergaduhan"...dan ini adalah salah satu pengecualian manfaat di mana-mana syarikat takaful dan insurans. dan yang buat report ini ialah ahli keluarga si mati (tak pasti siapa).

well, the morale of the story is :

jika suami anda ada takaful, bila dia mati jangan dok sibuk-sibuk buat report polis, nanti salah buat laporan kang susah nak claim takaful. kalau masuk mahkamah ni pun konfirm takleh menang.




p/s : alhamdulillah, mujurlah syarikat takaful tersebut bukan Takaful IKHLAS :D

knapa x dapat bro, dia terlibat dalam pergaduhan, bukan dia bergaduh,
 

hafis_81

Super Active Member
Messages
6,386
Joined
Feb 15, 2008
Messages
6,386
Reaction score
32
Points
70
mcm2..aku amik 3 insurans...tp sume main masuk jer,x baca apa pun.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register