BTC USD 61,316.2 Gold USD 1,792.47
Time now: Jun 1, 12:00 AM

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
318,697
Reaction score
15,640
Points
2,376
Cut off gula putih. Boleh turun berat badan.
Tapi kena jga pemakanan.
Makan makanan yg berkhasiat.

Betul ni bang
Gejala cepat lapar pun makin kurang nanti
 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
318,697
Reaction score
15,640
Points
2,376

Puasa tapi berat badan tetap naik... ini sebabnya!​

Jumaat, 24 April 2020 9:30 AM

553.jpg

Makanan seimbang dapat membantu anda menguruskan badan ketika berpuasa.

SETIAP kali tibanya Ramadan, umat Islam akan mengambil kesempatan ini untuk meningkatkan ibadah dan ketakwaan kepada Allah disamping menahan lapar dan dahaga.

Berpuasa bukan sahaja mengingatkan kita kepada golongan tidak bernasib baik, namun ini adalah kesempatan terbaik melatih diri agar bersyukur dan pada masa sama berdiet.

Tapi, ada pula segelintir yang berat badannya tetap naik walaupun berpuasa. Sebenarnya situasi itu mungkin disebabkan tabiat pemakananyang salah ketika berbuka serta keadaan tubuh.


653510.jpg


1. Pengambilan gula berlebihan
Ketika berbuka puasa, kita memang akan cari makanan atau minuman yang mengandungi gula namun adalakanya pemilihan itu tak tepat.
Macam mana hendak kurus kalau ketika berbuka kita meminum segelas teh tarik dan makan sepinggan tepung pelita yang manis.
Itu baru berbuka, belum lagi makan selepas tarawih dan ketika bersahur.
Saat gula memasuki badan, ia mengeluarkan insulin dan semakin tinggi gula atau karbohidrat yang anda ambil, semakin tinggi kadar insulin dan lemak yang 'bertimbun' dalam badan. Mana tak gemuk, kan?
Sebaik-baiknya kawal pengambilan gula dan karbohidrat dan lebihkan buah-buahan serta sayur-sayuran ketika berbuka.

653512.jpg


2. Kuantiti makanan
Biasanya ketika waktu sahur kita lebih cenderung untuk makan juadah lebih ringan dan mengambil makanan berat ketika berbuka puasa.
Makan pula tak berhenti malah penuh pinggan dengan pelbagai makanan yang berkalori tinggi.

653511.jpg


3. Kurang pengambilan makanan prebiotik dan probiotik
Makanan bersifat prebiotik dan probiotik seperti yogurt, sayur-sayuran, bawang putih, minyak kelapa dan sebagainya sangat membantu sistem pencernaan kita.
Apabila Ramadan jenis-jenis makanan ini membantu mikroflora pada usus untuk mencerna makanan dan melindungi diri kita daripada bakteria dan kulat pada perut.
Bagi melancarkan sistem pencernaan dan menurunkan berat badan, pilihlah makanan anda dengan betul.

653518.jpg


4. Kurang bergerak
Apabila berpuasa memang ramai daripada kita lebih cenderung untuk memperlahankan aktiviti melibatkan fizikal bagi menyimpan tenaga.
Tapi, kesannya memang akan menyukarkan usaha anda untuk menurunkan berat badan. Tak salah bersenam ketika berpuasa asalkan anda tahu batas.

653515.jpg


5. Tekanan
Tekanan menyebabkan badan kita melepaskan hormon kortisol yang membuatkan seseorang itu cenderung untuk mencari makanan manis dan tinggi kandungan lemak.
Jadi sebab itu, ketika berbuka, ada yang pilih makanan manis berbanding makanan sihat lain dan ini menyukarkan lagi impian untuk kurus menjelang Aidilfitri.

sumber artikel - https://www.mstar.com.my/xpose/i-suke/2020/04/24/puasa-tapi-berat-badan-tetap-naik-ini-sebabnya

Den tak pernah lagi perut makin buncit
Berat makin naik time puasa 😁
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
19,305
Reaction score
2,884
Points
201
Mufti tak nak keluar fatwa ke
Gemuk itu haram 😂
1620314153962.jpeg

Azab neraka ni
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
30,211
Reaction score
2,252
Points
206
Obesiti memang mengundang pelbagai masalah

den dh insaf ni, kamon lah jgn lah lebih2 jang, sedih aku.... baru hilang 4kg ajo bln poso ni jadi 96kg... tambah ngan PKP3.0 duduk umah makan2 ajolah... naik balik silap2 jadi 110kg...

punah tinggal kenangan gagal segala impian, tinggal bertanya erti sejati... ketika aku masih slim duluuuu wohohoooo
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
318,697
Reaction score
15,640
Points
2,376
den dh insaf ni, kamon lah jgn lah lebih2 jang, sedih aku.... baru hilang 4kg ajo bln poso ni jadi 96kg... tambah ngan PKP3.0 duduk umah makan2 ajolah... naik balik silap2 jadi 110kg...

punah tinggal kenangan gagal segala impian, tinggal bertanya erti sejati... ketika aku masih slim duluuuu wohohoooo

Kono disiplin kuat tu jang
Cubo la
Tinggalkan yg manis² tu
 

lats840

Active+ Member
Joined
Mar 15, 2009
Messages
3,089
Reaction score
873
Points
81
den dh insaf ni, kamon lah jgn lah lebih2 jang, sedih aku.... baru hilang 4kg ajo bln poso ni jadi 96kg... tambah ngan PKP3.0 duduk umah makan2 ajolah... naik balik silap2 jadi 110kg...

punah tinggal kenangan gagal segala impian, tinggal bertanya erti sejati... ketika aku masih slim duluuuu wohohoooo
Hahahaa...
Den trun la 2kg bulan puasa ni...
Nak kono trun kan lg, sbb bln 9 ado medical check up...

Mkn dah jago... Maybe air manis kne stop ni...
Hrap2 dpt la den rentas bulan syawal ni dgn penuh kesabaran...
Huhu...
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
19,305
Reaction score
2,884
Points
201
Tak mahu gemuk sampai mati

“Umur hampir 30. Takkan nak gemuk sampai mati? Nanti mati pun menyusahkan orang untuk angkat sebab berat. Belum campur kalau banyak dosa, tambah lagi berat”.

Bagi mereka yang tidak pernah mengalami masalah obesiti, ayat ini kedengaran agak keterlaluan. Mungkin juga sedikit lucu.

Namun, hakikatnya inilah yang tersemat di fikiran Mohamad Haziq Mohd Ridzuan, 30, lantas memacu semangatnya sehingga berjaya menurunkan berat badan lebih 50 kg dalam masa 21 bulan.

Berasal dari Tanjung Karang, Selangor, anak muda yang mesra disapa dengan nama Haziq ini berkata, kesukaran untuk bersolat, melakukan aktiviti berat dan cepat berasa letih antara nikmat yang pernah hilang pada dirinya sebelum ini.

”Jika sebelum ini waktu bersolat khususnya ketika duduk tahiyat akhir, saya berasa tidak selesa. Alhamdulillah, sekarang saya dapat merasa kembali nikmat untuk solat dengan sempurna.

”Saya juga kerap mengalami sakit belakang sehingga tidak dapat bangun dan cepat berasa letih kerana tidak mampu menampung berat badan sendiri. Doktor menasihatkan masalah ini tiada ubat melainkan mengurangkan berat badan dan itu adalah solusi terbaik buat diri saya” katanya kepada Bernama.

Guru Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Ranggam, Perak ini berkata faktor usia dan kesihatan juga mempengaruhinya nekad berubah dengan mula mengamalkan gaya hidup lebih sihat.

“Bermula pada akhir lewat 20-an dengan berat 141 kg, saya kini berjaya mencapai berat 84 kg dan masih dalam usaha untuk menurunkan beberapa kilogram lagi bagi mencapai BMI normal sekitar 81 kg sesuai dengan ketinggian 181 cm,” jelas Haziq yang juga seorang novelis sambilan.

Di Malaysia, hasil Tinjauan Kebangsaan Kesihatan dan Morbiditi (NHMS) 2019 mendapati 30.4 peratus daripada orang dewasa mempunyai berat badan berlebihan manakala 19.7 peratus adalah obes.

Harus difahami bahawa terminologi berlebihan berat badan dan obes adalah dua kategori berbeza.

Bagi berlebihan berat badan, NHMS 2019 mendefinisikan ia berdasarkan Indeks Jisim Tubuh (IJT) melebihi 25kg/m2 manakala untuk obes kadar IJT melebihi 30kg/m2.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba ketika membentangkan tinjauan NHMS 2019 berkata, seorang daripada lima orang dewasa di Malaysia atau kira-kira 3.9 juta orang berumur 18 tahun ke atas menghidap diabetes, antara penyakit yang sering dikaitkan dengan berat badan berlebihan.

Lonjakan kes COVID-19 juga meletakkan golongan obesiti dalam kategori berisiko tinggi.

Ini sedikit sebanyak menimbulkan persoalan bagaimanakah caranya untuk mengekalkan kesihatan tubuh badan pada tahap paling optimum?

Jalan cepat, suku-suku-separuh

Bagi Murni Mat Nasri, 46, beliau berjaya menurunkan 32 kg dengan hanya melakukan senaman ‘brisk-walking’ dan mengamalkan gaya pemakanan sihat iaitu diet suku-suku separuh bermula November 2017 dengan berat badan 112 kg pada ketika itu.

”Saya pernah mengalami kecederaan lutut sebelum ini kerana aktif bermain bola jaring dan apabila berat badan semakin naik, lutut menjadi semakin sakit, cepat letih dan menyukarkan pergerakan harian,” katanya yang pernah menyertai program kecergasan selama enam minggu sebelum ini.

Murni berkongsi melihat anaknya yang masih kecil pada ketika itu serta memikirkan tahap kesihatan masa hadapan antara pendorong dirinya mengurangkan berat badan dan kekal cergas.

Masih dalam usaha untuk menurunkan 10kg lagi bagi mencapai BMI yang ideal, Murni merasakan kualiti kehidupan beliau lebih baik dan merasa lebih berkeyakinan, apatah lagi kini beliau mampu berlari sehingga 10 km tanpa henti.

“Nasihat saya, mulakan hari ini. Jangan berdolak-dalih. Kesihatan dan antibodi yang kuat adalah paling utama dalam keadaan pandemik yang melanda sekarang ini.

“Bayangkan begini. Jika kita konsisten bermula hari ini, Insyaallah tahun depan kita dapat kurangkan 10 kg, tetapi ia tidak mungkin akan berlaku jika kita tidak bermula. Berat badan akan tetap kekal dan mungkin bertambah,” katanya.

Bersenam hari-hari

Sementara itu, jurulatih kecergasan bebas Aidy Syazreef Johan, 32, berkata pada tahun 2008 beratnya hampir mencecah 100 kg, mengakibatkan beliau hilang keyakinan keluar rumah dan berhadapan dengan orang ramai.

“Alhamdulillah dengan berat saya kini sekitar 76 kg, saya dapat bersukan, berenang, berlari dan naik turun tangga tanpa masalah. Mencari pakaian juga senang,” kata Aidy.

Malah beliau turut “terjebak” dalam industri kecergasan hasil daripada inisiatif dan pengalaman membuat pelbagai kajian dan menjalani kursus serta seminar berkenaan kecergasan dan sains sukan.

“Zaman sekolah selalu overweight dan pada waktu itu nekad untuk berubah dengan bersenam hari-hari tanpa ilmu.

“Kini saya faham angka di penimbang itu tidak berapa tepat untuk mengukur tahap kesihatan seseorang. Paling penting ukur peratus body fat dan otot serta ukur lilit pinggang,” katanya yang juga bekerja sebagai perunding hartanah di sebuah syarikat swasta di Kuala Lumpur.

Aidy berkata beliau mahu menyebarkan ilmu dan memberi kesedaran kepada orang ramai bahawa kecergasan dan mendapatkan berat badan ideal adalah mudah jika mempunyai ilmu serta melakukannya dengan kaedah yang betul.

- Bernama
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register