BTC USD 23,620.4 Gold USD 1,867.46
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Projek HSR Malaysia-Singapura dibatalkan

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
125,444
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
125,444
Reaction score
21,325
Points
2,866
Awards
1

Najib Razak

6m ·

Adakah angka-angka ini tertulis dalam kertas kabinet yang dibentang semasa jemaah menteri membuat keputusan pada akhir tahun 2020 lepas untuk membatalkan projek HSR KL-Singapura untuk diganti dengan projek HSR KL-Johor Baharu?

Unjuran jumlah penumpang setahun dikatakan akan turun 10.4 juta orang (28%) dari 37.3 juta ke 26.9 juta penumpang manakala hasil pendapatan tambang akan menurun RM352 bilion dari RM929 bilion ke RM577 bilion sekiranya HSR KL-Singapura diganti dengan HSR KL-JB."

Sebaliknya, penjimatan kos projek HSR KL-JB cuma RM3.6 bilion ataupun 5.3% lebih murah berbanding projek HSR KL-Singapura.
Sebanyak RM3.3 bilion juga akan dibayar kepada syarikat ERL untuk menaik taraf sistem ERL KLIA-KL Sentral sedia ada manakala pampasan antara RM5.7 bilion hingga RM7.7 bilion telah diperuntukkan

1639036283717.png

1639036308517.png

1639036317816.png

1639036338228.png
 
Sponsored Post

TT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgem
Messages
165,790
Top Poster #8
Joined
Jan 13, 2009
Messages
165,790
Reaction score
22,747
Points
1,831
Awards
1
Asalkan kroni dapat projek dan dibayar pampasan RM11 bilion, ya?

PM8 kata tak perlu bina HSR KL-Singapura.

Sebaliknya bina HSR Johor Bahru ke Bangkok.

Jarak antara JB ke Singapura: 20km.

Jarak antara Kuala Lumpur ke Bangkok: 1,400km.

Dia faham tak bagaimana mengimbangkan kos amat besar dengan pulangan ekonomi?



 

GamezStar

CG Top Poster Club
gem
Messages
42,250
Joined
Jul 1, 2008
Messages
42,250
Reaction score
4,493
Points
261
Awards
1
Asalkan kroni dapat projek dan dibayar pampasan RM11 bilion, ya?

PM8 kata tak perlu bina HSR KL-Singapura.

Sebaliknya bina HSR Johor Bahru ke Bangkok.

Jarak antara JB ke Singapura: 20km.

Jarak antara Kuala Lumpur ke Bangkok: 1,400km.

Dia faham tak bagaimana mengimbangkan kos amat besar dengan pulangan ekonomi?





Masalah banjir bile nak setel?
 

Xploit Machine

CG Top Poster Club
gemgem
Messages
40,696
Top Poster #5
Joined
Nov 23, 2012
Messages
40,696
Reaction score
5,058
Points
516
Awards
1
Malaysia Harap Projek HSR Dengan Singapura Dapat Di Teruskan, Rancang Untuk Sambungkan Ke Bangkok

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan berharap usaha untuk meneruskan semula projek Keretapi Berkelajuan Tinggi (HSR) bersama Singapura dapat diteruskan semula seawal mungkin. Katanya, ketika ini Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong dan rakan sejawatannya di Singapura, S Iswaran, giat meneruskan perbincangan. Dalam temubual bersama Bernama baru-baru ini, beliau berkata usaha meneruskan semula projek itu akan membabitkan beberapa perubahan pada syarat dan terma asal.

“Perbincangan masih berjalan. Kalau boleh (nak) lebih cepat sebab dalam masa yang sama Malaysia juga ada perancangan untuk wujudkan HSR antara Kuala Lumpur dan Bangkok. Kalau boleh, kita nak link (hubungkan) Bangkok-KL dan KL-Singapura,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau turut membayangkan jaringan itu boleh disambung hingga ke China memandangkan China dan Thailand juga dalam proses membina rangkaian kereta api berkelajuan tinggi. Ditanya sama ada usaha meneruskan semula projek ini adalah keutamaan pentadbiran beliau, Ismail Sabri berkata, “Bukan nak kata ia satu keutamaan, ia lebih kerana perancangan. Dah ada dari mula, dari zaman BN (Barisan Nasional) planning (perancangan) dah lengkap, cuma terbatal sekejap”.

Walau bagaimana pun, disebabkan kos bahan mentah yang semakin meningkat, Malaysia mungkin mengkaji untuk mengurangkan saiz stesen bagi mengimbangi kos pembinaan keseluruhan projek itu.

Pada akhir November tahun lalu, Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong, dilaporkan berkata republik itu terbuka menerima cadangan baharu dari Malaysia berkaitan projek HSR Kuala Lumpur-Singapura walaupun kedua-dua negara itu sebelum ini bersetuju menamatkan projek itu.

Mengikut perancangan awal selepas memeterai perjanjian dua hala untuk melaksanakan projek ini pada 13 Disember 2016, HSR dijangka beroperasi pada tahun 2026. Dengan jarak sepanjang 350 kilometer, projek ini dicadangkan empat perjalanan bagi setiap jam untuk untuk tempoh kekerapan jadual trennya. Di mana dua perjalanan adalah bagi laluan antarabangsa Kuala Lumpur-Singapura dan Singapura-Kuala Lumpur tanpa henti. Manakala dua lagi membabitkan perjalanan domestik Kuala Lumpur-Iskandar Puteri, Johor serta sebaliknya

Namun projek ini ditangguhkan beberapa kali sejak September 2018 dan pada Mac 2021, Malaysia mengumumkan pembayaran sejumlah SG$102.8 juta kepada Singapura selaku kos yang ditanggung bagi pembangunan projek HSR dan berkaitan pelanjutan penangguhannya.​

1661320429894.png

Sumber asal https://paultan.org/2016/04/13/mou-...gahan-2016-ini-najib/hsr-stations-proposed-2/
 

rinoa99

Legendary Member
gem
Messages
19,485
Joined
Jun 5, 2022
Messages
19,485
Reaction score
2,584
Points
251
Awards
1
Sementara itu di Indonesia

Presidents Xi and Widodo watch Chinese-built Indonesian bullet train’s first trial run
Indonesia's first high-speed railway has passed a decisive stage ahead of its commercial debut. The Chinese-made bullet train successfully completed its first trial run on November 16, 2022.

 

مايكل سكوتفيلد

CG Top Poster Club
gem
Messages
24,119
Paid Membership
Joined
May 13, 2007
Messages
24,119
Reaction score
1,858
Points
201
Antara skandal yang perlu disiasat kerajaan baharu ialah projek HSR Kuala Lumpur-Singapura yang dibatalkan kerajaan Muhyiddin pada akhir tahun 2020.

Sebab Malaysia yang mahu batal, kerajaan terpaksa membayar pampasan RM320 juta secara buta-buta kepada kerajaan Singapura.

Antara sebab Kerajaan Muhyiddin batal projek tersebut ialah mereka tidak mahu terikat dengan perjanjian dengan Singapura di mana semua perolehan bagi projek tersebut perlu melalui tender antarabangsa terbuka.

Lalu, Muhyiddin mahu projek ini diganti dengan projek HSR Kuala Lumpur ke Johor Baharu sahaja dengan melanjutkan projek ERL milik YTL yang menggunakan sistem tren yang jauh lebih perlahan.

Kita tahu bahawa Muhyiddin amat sayang pada YTL sehingga pernah desak Maszlee dipecat sebagai Menteri Pendidikan sebab dia nak batalkan projek Bestarinet.

"Muhyiddin ‘amat marah’, desak peletakan jawatan saya kerana kontrak YTL, kata Maszlee"

Mengikut maklumat yang disalurkan kepada kami ketika itu, kertas bagi pembatalan projek HSR KL-Singapura untuk digantikan dengan projek HSR KL-JB telah dibentang dalam kabinet di mana angka-angka berkenaan perbandingan unjuran jumlah penumpang, unjuran jumlah hasil pendapatan tambang HSR dan kos projek HSR KL-Singapura dengan KL-Johor Baharu turut dibincang.

Unjuran jumlah penumpang setahun dikatakan akan turun 10.4 juta orang (28%) dari 37.3 juta ke 26.9 juta penumpang manakala hasil pendapatan tambang akan menurun RM352 bilion dari RM929 bilion ke RM577 bilion sekiranya HSR KL-Singapura diganti dengan HSR KL-JB.

Sebaliknya, penjimatan kos projek HSR KL-JB cuma RM3.6 bilion ataupun 5.3% lebih murah berbanding projek HSR KL-Singapura iaitu dari RM68.2 bilion (KL-Singapura) ke RM64.6 bilion (KL-JB).

Sebanyak RM3.3 bilion juga akan dibayar kepada syarikat ERL untuk menaik taraf sistem ERL KLIA-KL Sentral sedia ada manakala pampasan antara RM5.7 bilion hingga RM7.7 bilion telah diperuntukkan sebagai bayaran pampasan kepada syarikat ERL bagi tempoh projek sebab projek dijangka akan rugi besar berpunca dari penurunan mendadak unjuran penumpang dan pendapatan projek.

Jadi, kerajaan baharu perlu siasat perkara-perkara di bawah:

1️⃣ Adakah angka-angka seperti dalam lampiran ini tertulis dalam kertas kabinet yang dibentang semasa jemaah menteri membuat keputusan pada akhir tahun 2020 lepas untuk membatalkan projek HSR KL-Singapura untuk diganti dengan projek HSR KL-Johor Baharu?

2️⃣ Kenapa syarikat ERL telah dipilih terdahulu dan siapa pemegang saham terbesar syarikat ERL?

3️⃣ Kenapa kos RM3.3 bilion diperuntuk untuk membayar syarikat ERL untuk menaik taraf sistem ERL sedia ada dan adakah ianya benar bahawa pampasan sehingga RM7.7 bilion telah diperuntuk dan dipersetujui kabinet kerajaan Muhyiddin untuk dibayar sebagai pampasan kepada syarikat ERL milik YTL?

Akibat pembatalan projek ini, Malaysia bukan sahaja membayar kos pampasan RM320 juta kepada Singapura tanpa sebab tetapi telah tertinggal dalam ASEAN manakala manfaat ekonomi jangka panjang sebanyak RM500 bilion akibat kehilangan peluang pelaburan dan pelancongan lebih rancak bagi Malaysia telah terlepas.

 

fuhrer_69

Active+ Member
Messages
2,818
Joined
Sep 18, 2013
Messages
2,818
Reaction score
574
Points
81
Malaysia Harap Projek HSR Dengan Singapura Dapat Di Teruskan, Rancang Untuk Sambungkan Ke Bangkok

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan berharap usaha untuk meneruskan semula projek Keretapi Berkelajuan Tinggi (HSR) bersama Singapura dapat diteruskan semula seawal mungkin. Katanya, ketika ini Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong dan rakan sejawatannya di Singapura, S Iswaran, giat meneruskan perbincangan. Dalam temubual bersama Bernama baru-baru ini, beliau berkata usaha meneruskan semula projek itu akan membabitkan beberapa perubahan pada syarat dan terma asal.

“Perbincangan masih berjalan. Kalau boleh (nak) lebih cepat sebab dalam masa yang sama Malaysia juga ada perancangan untuk wujudkan HSR antara Kuala Lumpur dan Bangkok. Kalau boleh, kita nak link (hubungkan) Bangkok-KL dan KL-Singapura,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau turut membayangkan jaringan itu boleh disambung hingga ke China memandangkan China dan Thailand juga dalam proses membina rangkaian kereta api berkelajuan tinggi. Ditanya sama ada usaha meneruskan semula projek ini adalah keutamaan pentadbiran beliau, Ismail Sabri berkata, “Bukan nak kata ia satu keutamaan, ia lebih kerana perancangan. Dah ada dari mula, dari zaman BN (Barisan Nasional) planning (perancangan) dah lengkap, cuma terbatal sekejap”.

Walau bagaimana pun, disebabkan kos bahan mentah yang semakin meningkat, Malaysia mungkin mengkaji untuk mengurangkan saiz stesen bagi mengimbangi kos pembinaan keseluruhan projek itu.

Pada akhir November tahun lalu, Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong, dilaporkan berkata republik itu terbuka menerima cadangan baharu dari Malaysia berkaitan projek HSR Kuala Lumpur-Singapura walaupun kedua-dua negara itu sebelum ini bersetuju menamatkan projek itu.

Mengikut perancangan awal selepas memeterai perjanjian dua hala untuk melaksanakan projek ini pada 13 Disember 2016, HSR dijangka beroperasi pada tahun 2026. Dengan jarak sepanjang 350 kilometer, projek ini dicadangkan empat perjalanan bagi setiap jam untuk untuk tempoh kekerapan jadual trennya. Di mana dua perjalanan adalah bagi laluan antarabangsa Kuala Lumpur-Singapura dan Singapura-Kuala Lumpur tanpa henti. Manakala dua lagi membabitkan perjalanan domestik Kuala Lumpur-Iskandar Puteri, Johor serta sebaliknya

Namun projek ini ditangguhkan beberapa kali sejak September 2018 dan pada Mac 2021, Malaysia mengumumkan pembayaran sejumlah SG$102.8 juta kepada Singapura selaku kos yang ditanggung bagi pembangunan projek HSR dan berkaitan pelanjutan penangguhannya.​

1661320429894.png

Sumber asal https://paultan.org/2016/04/13/mou-...gahan-2016-ini-najib/hsr-stations-proposed-2/
baguslah kalau jadi. melaka ni nak naik kereta api paling dekat samada pergi ke batang melaka, tak pun gemas. dua-dua tempat jin bertendang.

nampak ayer keroh tu ha sejuk sikit mata memandang. tak de la jauh sangat nak pergi.

tu pun kalau projek ni jadi, dan kalaulah umur pun panjang.

apa bala da punya perancangan bandar dan wilayah duk buat apa berpuluh tahun, benda macam ni pun tak nampak.
 
Sponsored Post

Top
Log in Register