Projek HSR Malaysia-Singapura dibatalkan

CG Sponsors




TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
154,007
Reaction score
21,126
Points
1,671
Tangguh HSR ke 2020 tak logik

Bekas menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan mendakwa surat sampingan Projek Keretapi Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur - Singapura (HSR) bagi persetujuan bersama menangguhkan projek berkenaan selama dua tahun sehingga 2020 bertentangan dengan hukum logik.


Sebelum ini, beliau berkata Pakatan Harapan mahu membatalkan projek berkenaan dengan alasan ia terlalu mahal.

"Bagaimanakah ia (projek itu) boleh diteruskan pada tahun 2020? Tidakkah kos pembinaan bakal meningkat berdasarkan faktor masa dan inflasi?

"Ketika itu, (Pakatan Harapan) mahu membatalkannya kerana terlalu mahal. Sekarang, (mereka) mahu meneruskannya apabila ia menjadi lebih mahal. Tidak logik," ciapnya, petang ini.

Rahman, yang menerajui jabatan komunikasi strategik BN, turut mempersoalkan kesanggupan Putrajaya untuk membayar RM45 juta bagi penangguhan selama 15 bulan dan menanggung kos pembinaan lebih tinggi pada tahun 2020.

"RM45 juta yang dibayar kepada Singapura (untuk menangguhkan projek itu) boleh digunakan untuk membina lima sekolah rendah di kawasan luar bandar atau 643 unit rumah untuk golongan miskin.

"HARAPAN perlu tahu mana yang patut menjadi keutamaan," katanya.

Malaysia dan Singapura hari ini bersetuju untuk menangguhkan projek itu, yang dicetuskan oleh pentadbiran BN sebelum ini, sehingga Mei 2020.

Menteri Pengangkutan Singapura, Khaw Boon Wan memberitahu wartawan bahawa Malaysia akan menanggung kos penangguhan dengan Menteri Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mendedahkan jumlahnya sekitar S$15 juta (RM45.1 juta). - MK

 
Sponsored Post

FXerha

Super Active Member
Joined
Aug 14, 2014
Messages
5,249
Reaction score
114
Points
73
Lawak pn ade situasi negara skang
 

arla

Fun Poster
Joined
Jul 27, 2017
Messages
333
Reaction score
39
Points
20
Buat perjanjian dgn Singapore ni kena hati-hati, boleh buat duit pulak Singapore agreement ni. Silap-silap kalau nak ubah skop sikitpun kena bayar pampasan.
 

arla

Fun Poster
Joined
Jul 27, 2017
Messages
333
Reaction score
39
Points
20
Singapore ni tak boleh dibuat runding. Tak pernah Malaysia dapat untung berunding dgn singapura. Rugi lagi adala..
 

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
154,007
Reaction score
21,126
Points
1,671
Kos sebenar penangguhan dua tahun ini ialah RM45 juta ditambah RM13.2 bilion campur kenaikan kos pembinaan.


Najib Razak

Tiga hari dahulu, Menteri Hal Ehwal Ekonomi mengumumkan bahawa Singapura bersetuju untuk menangguhkan projek High Speed Rail (HSR) tanpa meminta apa-apa bayaran dari Malaysia.

Semalam, diumumkan pula kita perlu bayar gantirugi RM45.1 juta kepada Singapura untuk menangguhkan projek selama dua tahun. Ia bercanggah dengan kenyataan 3 hari sebelum ini.

Tender untuk projek ini yang dilaksanakan bersama Singapura sepatutnya ditutup pada akhir Disember ini juga telah dibatalkan.

Pembida-pembida sudah melaburkan banyak wang dan usaha dalam mengemukakan bida mereka dan sudah hampir selesai.

Pada pendapat saya, kerajaan sepatutnya tunggu sehingga tender telah ditutup dan semua bidaan telah diterima sebelum membuat keputusan hendak menunda atau batalkan memandangkan tender sudah dibuka sejak bulan Januari lalu dan hanya kurang 4 bulan lagi sehingga tender tutup.

Ini ialah kerana tender ini untuk pakej pembiayaan kewangan projek.

Kebiasaannya ialah pakej pembiayaan bagi projek-projek HSR adalah sangat kompetitif dan tidak mustahil untuk pembida-pembida memberi pakej pinjaman dengan kadar faedah 0% ataupun 0.1% dan tempoh tidak perlu bayar seperti untuk projek-projek HSR di India dan Indonesia.

Dengan maklumat kos dan pakej pembiayaan dari pembida, kerajaan boleh membuat keputusan dengan lebih wajar jika hendak batal ataupun tangguh.

Bagi saya kos untuk menangguhkan projek ini untuk dua tahun bukan RM45.1 juta sahaja tetapi perlu mengambil kira kos kehilangan peluang ataupun "opportunity loss".

Saya cuba membaca kenyataan Menteri Pengangkutan Singapura Encik Khaw Boon Wan yang mengatakan ramai di Singapura juga tidak sabar untuk HSR dibina kerana destinasi Kuala Lumpur sangat dinantikan mereka.

Banyak peluang untuk merancakkan industri pelancongan dan pelaburan serta berpuluh ribu peluang pekerjaan akan hilang dalam tempoh penangguhan dua tahun ini.

Dua bulan lepas, pusat penyelidik dari Institute of Developing Economies di Jepun dengan kerjasama Yusof Ishak Institute di Singapore mengeluarkan hasil selidik mereka bahawa Malaysia akan memperoleh keuntungan US$1.589bil (RM6.6 bilion) setiap tahun dengan adanya projek HSR.

Selain dari itu, seperti mana-mana projek infrastruktur kos pembinaan dua tahun lagi tentu akan lebih tinggi.

Ini bermakna kos sebenar penangguhan dua tahun ini ialah RM45 juta ditambah RM13.2 bilion campur kenaikan kos pembinaan.

Kerajaan juga perlu mendedahkan laporan impak ekonomi untuk projek ini supaya rakyat boleh menilai dengan sendiri kebaikan projek ini dari segi pembangunan negara dan pulangan pelaburan.

Persoalan saya mengapa kos HSR yang dulunya dianggar sebanyak RM70 billion oleh kerajaan BN dulu dengan kerajaan Singapura tiba-tiba dinaikkan menjadi RM120 bilion oleh kerajaan PH juga terjawab di dalam laporan media semalam.

Rupa-rupanya, kos RM120 bilion rekaan PH ini termasuk bayaran bunga (walaupun pakej pembiayaan mungkin hanya 0% dan 0.1%) dan kos penyelenggaran dan operasi untuk 30 tahun tanpa mengira sebarang pendapatan dari projek ini.

Mungkin ini ialah "kos tersembunyi" yang dimaksudkan di dalam jawapan rasmi Datuk Seri Azmin Ali kepada saya dalam Dewan Rakyat hari itu?

Jika sedemikian, mungkin penjual kereta di Malaysia juga patut menukar papan harga untuk kereta mereka kerana perlu menambah juga kos bunga pinjaman dan kos operasi untuk 30 tahun?
 

Jackhalid

Super Active Member
Platinum Member
Joined
May 24, 2008
Messages
6,488
Reaction score
1,043
Points
151
Tangguh HSR ke 2020 tak logik

Bekas menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan mendakwa surat sampingan Projek Keretapi Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur - Singapura (HSR) bagi persetujuan bersama menangguhkan projek berkenaan selama dua tahun sehingga 2020 bertentangan dengan hukum logik.


Sebelum ini, beliau berkata Pakatan Harapan mahu membatalkan projek berkenaan dengan alasan ia terlalu mahal.

"Bagaimanakah ia (projek itu) boleh diteruskan pada tahun 2020? Tidakkah kos pembinaan bakal meningkat berdasarkan faktor masa dan inflasi?

"Ketika itu, (Pakatan Harapan) mahu membatalkannya kerana terlalu mahal. Sekarang, (mereka) mahu meneruskannya apabila ia menjadi lebih mahal. Tidak logik," ciapnya, petang ini.

Rahman, yang menerajui jabatan komunikasi strategik BN, turut mempersoalkan kesanggupan Putrajaya untuk membayar RM45 juta bagi penangguhan selama 15 bulan dan menanggung kos pembinaan lebih tinggi pada tahun 2020.

"RM45 juta yang dibayar kepada Singapura (untuk menangguhkan projek itu) boleh digunakan untuk membina lima sekolah rendah di kawasan luar bandar atau 643 unit rumah untuk golongan miskin.

"HARAPAN perlu tahu mana yang patut menjadi keutamaan," katanya.

Malaysia dan Singapura hari ini bersetuju untuk menangguhkan projek itu, yang dicetuskan oleh pentadbiran BN sebelum ini, sehingga Mei 2020.

Menteri Pengangkutan Singapura, Khaw Boon Wan memberitahu wartawan bahawa Malaysia akan menanggung kos penangguhan dengan Menteri Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mendedahkan jumlahnya sekitar S$15 juta (RM45.1 juta). - MK

Kos sebenar penangguhan dua tahun ini ialah RM45 juta ditambah RM13.2 bilion campur kenaikan kos pembinaan.


Najib Razak

Tiga hari dahulu, Menteri Hal Ehwal Ekonomi mengumumkan bahawa Singapura bersetuju untuk menangguhkan projek High Speed Rail (HSR) tanpa meminta apa-apa bayaran dari Malaysia.

Semalam, diumumkan pula kita perlu bayar gantirugi RM45.1 juta kepada Singapura untuk menangguhkan projek selama dua tahun. Ia bercanggah dengan kenyataan 3 hari sebelum ini.

Tender untuk projek ini yang dilaksanakan bersama Singapura sepatutnya ditutup pada akhir Disember ini juga telah dibatalkan.

Pembida-pembida sudah melaburkan banyak wang dan usaha dalam mengemukakan bida mereka dan sudah hampir selesai.

Pada pendapat saya, kerajaan sepatutnya tunggu sehingga tender telah ditutup dan semua bidaan telah diterima sebelum membuat keputusan hendak menunda atau batalkan memandangkan tender sudah dibuka sejak bulan Januari lalu dan hanya kurang 4 bulan lagi sehingga tender tutup.

Ini ialah kerana tender ini untuk pakej pembiayaan kewangan projek.

Kebiasaannya ialah pakej pembiayaan bagi projek-projek HSR adalah sangat kompetitif dan tidak mustahil untuk pembida-pembida memberi pakej pinjaman dengan kadar faedah 0% ataupun 0.1% dan tempoh tidak perlu bayar seperti untuk projek-projek HSR di India dan Indonesia.

Dengan maklumat kos dan pakej pembiayaan dari pembida, kerajaan boleh membuat keputusan dengan lebih wajar jika hendak batal ataupun tangguh.

Bagi saya kos untuk menangguhkan projek ini untuk dua tahun bukan RM45.1 juta sahaja tetapi perlu mengambil kira kos kehilangan peluang ataupun "opportunity loss".

Saya cuba membaca kenyataan Menteri Pengangkutan Singapura Encik Khaw Boon Wan yang mengatakan ramai di Singapura juga tidak sabar untuk HSR dibina kerana destinasi Kuala Lumpur sangat dinantikan mereka.

Banyak peluang untuk merancakkan industri pelancongan dan pelaburan serta berpuluh ribu peluang pekerjaan akan hilang dalam tempoh penangguhan dua tahun ini.

Dua bulan lepas, pusat penyelidik dari Institute of Developing Economies di Jepun dengan kerjasama Yusof Ishak Institute di Singapore mengeluarkan hasil selidik mereka bahawa Malaysia akan memperoleh keuntungan US$1.589bil (RM6.6 bilion) setiap tahun dengan adanya projek HSR.

Selain dari itu, seperti mana-mana projek infrastruktur kos pembinaan dua tahun lagi tentu akan lebih tinggi.

Ini bermakna kos sebenar penangguhan dua tahun ini ialah RM45 juta ditambah RM13.2 bilion campur kenaikan kos pembinaan.

Kerajaan juga perlu mendedahkan laporan impak ekonomi untuk projek ini supaya rakyat boleh menilai dengan sendiri kebaikan projek ini dari segi pembangunan negara dan pulangan pelaburan.

Persoalan saya mengapa kos HSR yang dulunya dianggar sebanyak RM70 billion oleh kerajaan BN dulu dengan kerajaan Singapura tiba-tiba dinaikkan menjadi RM120 bilion oleh kerajaan PH juga terjawab di dalam laporan media semalam.

Rupa-rupanya, kos RM120 bilion rekaan PH ini termasuk bayaran bunga (walaupun pakej pembiayaan mungkin hanya 0% dan 0.1%) dan kos penyelenggaran dan operasi untuk 30 tahun tanpa mengira sebarang pendapatan dari projek ini.

Mungkin ini ialah "kos tersembunyi" yang dimaksudkan di dalam jawapan rasmi Datuk Seri Azmin Ali kepada saya dalam Dewan Rakyat hari itu?

Jika sedemikian, mungkin penjual kereta di Malaysia juga patut menukar papan harga untuk kereta mereka kerana perlu menambah juga kos bunga pinjaman dan kos operasi untuk 30 tahun?

ni semua korang punya pasal juga. siapa suruh sign perjanjian vodoh. tak yah bising2 tunjuk pandai & berlagak tak bersalah. tax refund aku sampai sekarang belum dapat pasal dah kena sapu dengan kerajaan terdahulu.

https://www.nst.com.my/news/nation/2018/08/404376/exclusive-cops-say-irb-under-probe-cbt



Buat perjanjian dgn Singapore ni kena hati-hati, boleh buat duit pulak Singapore agreement ni. Silap-silap kalau nak ubah skop sikitpun kena bayar pampasan.
kalau saya jadi singapore pun saya akan buat macam tuan cakap. ini lah peluang buat duit atas angin hasil kevodohan kerajaan terdahulu. masa utk memerah & memeras. dapat pampasan boleh juga bagi bonus kat rakyat diorang.
 

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
154,007
Reaction score
21,126
Points
1,671
Najib nafi ada kroni dalam projek HSR



KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menafikan dakwaan kononnya beliau kecewa projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) ditangguhkan kerana kroninya terbabit dalam projek berkenaan.


Katanya, dakwaan mengatakan Gamuda Berhad (GAMUDA), Malaysian Resources Corporation Bhd (MRCB), TH Properties Sdn Bhd (TH Properties) dan YTL Corporation (YTL) yang didakwa terbabit dalam projek HSR sebagai kroninya, adalah pelik memandangkan pemegang saham keempat-empat syarikat itu tiada kaitan dengannya.

"Pemegang saham terbesar GAMUDA ialah KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja), selain Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan Amanah Saham Wawasan (ASW).

"KWSP juga pemilik saham terbesar MRCB, manakala TH Properties dimiliki Tabung Haji.

"YTL pula bukan pun terkenal sebagai ‘kroni’ ataupun proksi saya, tetapi sering dikaitkan dengan seorang individu lain.

"Bagaimana empat syarikat berkenan didakwa sebagai kroni saya, saya pun pelik," katanya dalam catatan di Facebook rasminya, hari ini.

Isnin lalu, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengumumkan Malaysia dan Singapura bersetuju untuk menangguhkan projek HSR sehingga 31 Mei 2020.

Ketika majlis menandatangani Surat Sampingan HSR Rabu lalu, Mohamed Azmin berkata, Malaysia dikehendaki membayar kos sebanyak S$15 juta (RM45.1 juta) kepada Singapura sebelum Januari tahun depan berikutan penangguhan terbabit.

Mengulas lanjut, Najib turut mempersoalkan dakwaan Mohamed Azmin dalam ceramahnya semalam, mengatakan kos projek HSR melambung kerana terdapat banyak elemen rasuah.

Katanya, bagaimana Mohamed Azmin boleh mendakwa banyak unsur rasuah dalam projek berkenaan sedangkan proses tender terbuka antarabangsa yang akan diputuskan bersama Singapura, belum ditutup dan masih berjalan.

"Kepentingan saya dalam projek HSR hanya satu. Saya percaya projek ini ada impak besar kepada masa depan dan ekonomi Malaysia dan Asia Tenggara, di mana ibu kota untuk dua negara akan dihubungkan dan dapat saling merancakkan negara masing-masing.

"Saya harap rakyat boleh selidik dengan sedikit mendalam dan tidak lagi mudah terperdaya dengan propaganda yang tidak berasas.

"Kita bukan ‘uneducated’ (tidak berpelajaran) seperti digelar baru-baru ini oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir," katanya.


https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/09/471401/najib-nafi-ada-kroni-dalam-projek-hsr
 

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
154,007
Reaction score
21,126
Points
1,671
Tiada lagi penangguhan selepas 31 Mei 2020

SINGAPURA – Persetujuan yang ditandatangani antara Singapura dan Malaysia untuk menangguhkan projek Keretapi Berkelajuan Tinggi (HSR) selama kira-kira dua tahun adalah “aturan yang adil” bagi kedua-dua negara.


Menteri Pengangkutan Khaw Boon Wan berkata, perjanjian yang ditandatangani bulan lalu “melindungi kepentingan Singapura, sementara menampung permintaan Malaysia dengan munasabah.”

“Ia juga menunjukkan bahawa kita boleh menguruskan hubungan dua hala berdasarkan rasa hormat bersama dan menyelesaikan isu-isu dengan baik mengikut perjanjian yang mengikat dan undang-undang antarabangsa,” katanya.

Khaw menjawab soalan Ang Hin Kee (Ang Mo Kio GRC) dan Ahli Parlimen Bukan-Kawasan Dennis Tan mengenai pertimbangan yang membawa kepada persetujuan Singapuradengan permintaan Malaysia untuk menangguhkan projek HSR dan butiran mengenai penangguhan itu.

Khaw memberitahu Parlimen bahawa tiada peruntukan penangguhan dalam perjanjian dua hala, yang ditandatangani pada Disember 2016 untuk projek keretapi laju sepanjang 350 kilometer itu.

“Kami boleh menolak permintaan untuk menangguhkan projek itu, menguatkuasakan hak undang-undang atas penamatan dan mendapatkan pampasan dari Malaysia.

“Ini sesuai dengan perjanjian dua hala dan apabila Malaysia sudah bersedia untuk meneruskan projek itu, kita boleh membincangkan perjanjian dua hala baru,” katanya.

Tetapi dalam “semangat kerjasama dua hala”, Khaw berkata, kedua-dua pihak memutuskan untuk penyelesaian alternatif dan bersetuju untuk menangguhkan projek selama dua tahun.

Ogos lalu Malaysia telah meminta penangguhan projek HSR selama tiga hingga empat tahun.

Khaw berkata, jika melebihi dua tahun, anggaran kos semasa mungkin tidak lagi sah, yang mungkin akan menjejaskan daya maju projek dan kes perniagaannya.

“Tempoh penggantungan yang lebih panjang juga akan memberi kesan kepada rancangan pembangunan Singapura untuk Daerah Lake Jurong, yang akan menjadi tuan rumah Singapura HSR Terminus dan banyak perkembangan pengangkutan, komersil, kediaman dan rekreasi,” tambah Khaw.

Beliau juga berkata, Singapura terbuka untuk mengadakan perbincangan dengan Malaysia – semasa tempoh penggantungan – dengan tujuan mengurangkan kos.

“Kami tidak bertanggungjawab untuk menerima secara automatik apa-apa cadangan yang ditawarkan, tetapi kami akan menilai sebarang cadangan dari Malaysia dengan berhati-hati dan objektif,” katanya.

Khaw juga menjelaskan, Malaysia bersetuju untuk membayar sejumlah S$15 juta kepada Singapura bagi kos penangguhan pada akhir Januari depan.

Kos penangguhan sebanyak S$15 juta yang Malaysia bersetuju untuk membayar balik Singapura pada akhir Januari tahun depan.

Ia termasuk kos kerosakan kontrak, yang perlu dibayar oleh Singapura kepada kontraktor untuk menamatkan projek yang sedang berjalan dan memperlahankan operasi.

Untuk kerja-kerja penggalian yang berterusan, contohnya, penggalian perlu ditutup supaya tapak projek itu selamat dan digali kembali apabila projek akan disambung semula.

Singapura telah membelanjakan lebih daripada S$250 juta menjelang akhir bulan Mei untuk melaksanakan projek HSR, termasuk kos bagi perundingan untuk reka bentuk infrastruktur awam, kos tenaga kerja dan pengambilan tanah, kata Khaw.

Lebih daripada S$6 juta dalam kos ditanggung pada bulan Jun, satu lagi jumlah lebih daripada S$6 juta pada bulan Julai, dan sekurang-kurangnya S$ 40 juta dari akhir Ogos hingga akhir tahun ini.

Khaw berkata, tidak akan ada lagi penangguhan melebihi 31 Mei, 2020.

“Jika Malaysia tidak meneruskan projek HSR pada masa itu, projek itu akan dianggap telah ditamatkan oleh Malaysia.

Dengan itu Malaysia perlu membayar pampasan kepada Singapura bagi kos pelaksanaan projek yang ditanggung oleh Singapura hingga ke peringkat penggantungan,” katanya. – MalaysiaGazette


Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali (kanan) bersama Menteri Penyelarasan Infrastruktur dan Menteri Pengangkutan Singapura, Khaw Boon Wan (kiri) bercakap pada sidang media selepas Upacara Menandatangani Surat Sampingan Projek HSR antara Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Republik Singapura di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 05 SEPTEMBER 2018.
 

ViperX

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
4,646
Reaction score
569
Points
81
semata-mata nk hapuskan legasi najib, kena mcm2
 

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
154,007
Reaction score
21,126
Points
1,671
Malaysia sudah bayar RM45 juta penalti tangguh HSR



SINGAPURA - Malaysia telah membuat bayaran kos penangguhan pelaksanaan Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR), kata Kementerian Pengangkutan republik itu.


Dalam satu kenyataan di sini hari ini, jurucakap kementerian itu berkata republik tersebut telah "mendapat pengesahan daripada Kerajaan Malaysia menerusi koresponden diplomatik" mengenai pembayaran itu.

Pada 5 September 2018, Singapura telah bersetuju menggantung pembinaan projek itu sehingga akhir Mei, 2020.

Susulan permohonan Malaysia itu, kerajaan telah bersetuju membayar kos penangguhan sebanyak S$15 juta (S$1=RM3.04) kepada kerajaan Singapura sebelum 31 Januari 2019.

Malah, pertukaran dokumen undang-undang antara kedua-dua negara telah dibuat di Putrajaya membabitkan perubahan Perjanjian Dua Hala HSR berkenaan.

Perkhidmatan Ekspres HSR antara Singapura dan Kuala Lumpur dijadual bermula menjelang 1 Januari 2031 berbanding tarikh awal pada 31 Disember 2026. - Bernama


http://www.kosmo.com.my/terkini/malaysia-bayar-kos-tangguh-projek-hsr-1.833332
 
Sponsored Post
Top
Log in Register