BTC USD 47,464.2 Gold USD 1,757.75
Time now: Jun 1, 12:00 AM

PM Rasmi Sambutan Hari Tanah Negara 2021

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
313,651
Reaction score
14,928
Points
2,376
FB_IMG_1627356188292.jpg

🔹 PM Muhyiddin rasmi Sambutan Hari Tanah Negara 2021

🔹 Dasar, perundangan tanah sentiasa diteliti, dikemaskini supaya selaras peredaran masa, keperluan rakyat

🔹 Sistem e-tanah bermula 2017 tingkatkan kualiti, kecekapan pentadbiran tanah di Kuala Lumpur

🔹 Pendigitalan perkhidmatan rentasi setiap aspek agenda utama kerajaan jayakan WKB 2030

🔹 e-Tanah diperluas ke Putrajaya, Labuan, Selangor, Terengganu, Pahang, Johor, Kedah, Perlis, Kelantan selewat-lewatnya 2024

Sumber: Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin
 
Sponsored Post

Xploit Machine

CG Top Poster Club
Joined
Nov 23, 2012
Messages
31,279
Reaction score
4,144
Points
236
macam2 sambutan ada .. kang Sambutan Hari Covid Sedunia pun masuk kalendar :p

pffffft ..
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
313,651
Reaction score
14,928
Points
2,376
Sistem e-Tanah yang dilaksanakan secara kerjasama awam-swasta (PPP) akan diperluaskan ke beberapa negeri selepas terbukti berjaya meningkatkan kualiti dan kecekapan pentadbiran tanah.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata ia akan diperluaskan ke Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Labuan, Selangor, Terengganu, Pahang, Johor, Kedah, Perlis dan Kelantan dengan sistem berkenaan dijangka selesai dibangunkan dan boleh diguna pakai sepenuhnya selewat-lewatnya pada 2024.

 

puyol

CG Top Poster Club
Joined
Jun 28, 2011
Messages
24,801
Reaction score
2,681
Points
201
Sistem e-Tanah yang dilaksanakan secara kerjasama awam-swasta (PPP) akan diperluaskan ke beberapa negeri selepas terbukti berjaya meningkatkan kualiti dan kecekapan pentadbiran tanah.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata ia akan diperluaskan ke Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Labuan, Selangor, Terengganu, Pahang, Johor, Kedah, Perlis dan Kelantan dengan sistem berkenaan dijangka selesai dibangunkan dan boleh diguna pakai sepenuhnya selewat-lewatnya pada 2024.

jangan ada loophole sudah lah. siapa2 boleh luluskan tanpa kelulusan negeri.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
313,651
Reaction score
14,928
Points
2,376
jangan ada loophole sudah lah. siapa2 boleh luluskan tanpa kelulusan negeri.

Menda online kan bang
Macam lebih mudah disalahguna
 

puyol

CG Top Poster Club
Joined
Jun 28, 2011
Messages
24,801
Reaction score
2,681
Points
201
Menda online kan bang
Macam lebih mudah disalahguna
yup. dorang nak centralize pasal urusan sistem e-tanah ni mesti ada cara untuk loophole.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
313,651
Reaction score
14,928
Points
2,376
yup. dorang nak centralize pasal urusan sistem e-tanah ni mesti ada cara untuk loophole.

Visi tu dah bagus
Cuma kena fikirkan sekali potensi loophole
Kena tutup lobang2
 

simplest_box

Super Active Member
Joined
May 21, 2012
Messages
5,375
Reaction score
318
Points
91
Tanah kubur paling underated. Kalau sambut ramai terus insaf
 

SMI6

Active+ Member
Joined
Jan 3, 2016
Messages
3,055
Reaction score
674
Points
86
ramai yg "buta" lagi pasal pengurusan tanah ni.

Negeri yang kaya mcm selangor,johor, pulau pinang. Kerajaan negeri byk duit sbb hasil kutipan cukai tanah dia

bukan nya pandai tarik pelabur asing utk melabur dlm negeri ni yg ramai salah tafsir.

utk hakmilik pulak bagi individu:-

Utk tanah hakmilik masih HSM (saiz tanah kurang 4 hekatr) pergi la upah land surveyor sampai jdi status pemilikan tu jadi GM or GMM (Geran Mukin Malay Custody land)

Bagi tanah berstatus HSD (utk saiz tanah lebih 4 hektar) gi la buat sukat halus sampai final title jd GRN

Bila dah siap ukur halus kadang2 saiz tanah tu akan bertambah beberapa kaki persesgi.

tapi berbayar la semua tu. Org melayu especially kalau bab harta menuntut mmg laju faraidh mmg laju.

Tapi kalau kene keluar modal mmg menyiput sudu belaka. Kadang- bila tgk geran tanah HSM/ HSD pun tak tahu pejabat mana satu nak pergi pejabata tanah ke KPTG negeri.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register