BTC USD 97,285.3 Gold USD 2,867.61
Time now: Jun 1, 12:00 AM

PM Rasmi Majlis Pecah Tanah Projek LRT Laluan Mutiara

Xploit Machine

CG Hardcore Club
gemgem
Messages
65,194
Top Poster #2
Joined
Nov 23, 2012
Messages
65,194
Reaction score
7,151
Points
916
Awards
1
11.01.2025 - Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim merasmikan Majlis Pecah Tanah Projek Transit Aliran Ringan (LRT) Laluan Mutiara di Bandar Sri Pinang di sini pada Sabtu. Beliau tiba di Bandar Sri Pinang pada jam 10.10 pagi dan disambut Ketua Menteri, Chow Kon Yeow dan barisan pemimpin negeri. Projek di bawah Kementerian Pengangkutan itu menandakan permulaan era baharu transformasi bagi rangkaian pengangkutan awam di negeri ini. Laluan LRT sepanjang 29.5 kilometer ini dijangka memperkukuh hubungan serantau, meningkatkan mobiliti dan menyokong pertumbuhan ekonomi Pulau Pinang pada masa depan.​

1736577903523.png

Projek ini dijangka mula beroperasi pada Disember 2031, mencipta ribuan peluang pekerjaan, menarik pelaburan yang signifikan serta meningkatkan kualiti hidup rakyat Pulau Pinang. Sebelum ini, Jemaah Menteri telah meluluskan cadangan pembangunan Projek LRT Laluan Mutiara Pulau Pinang pada Mac tahun lalu yang dijangka siap pada 2030. Projek LRT itu mengandungi 21 stesen termasuk dua stesen pertukaran iaitu di Stesen Komtar dan Stesen Penang Sentral itu. Kerajaan Pusat telah memutuskan untuk melantik MRT Corp, syarikat 100 peratus milik Menteri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc), sebagai pemaju dan pemilik aset untuk projek tersebut.

Berita asal https://www.sinarharian.com.my/arti...-majlis-pecah-tanah-projek-lrt-laluan-mutiara
 
Sponsored Post

LRT Laluan Mutiara - Kerajaan Beri Perhatian Serius Kebimbangan Penduduk

11.01.2025 - Perdana Menteri, Anwar Ibrahim berkata Putrajaya memberi perhatian serius terhadap kebimbangan penduduk Pulau Pinang berkaitan sebahagian Tapak Pesta Sungai Nibong yang akan diambil alih bagi mendirikan depoh projek Transit Aliran Ringan (LRT) Laluan Mutiara. Sehubungan itu, beliau meminta Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow berunding dengan semua pihak bagi melakukan penyesuaian untuk menyelamatkan sebahagian Tapak Pesta Sungai Nibong.

“Kita mengambil kira pandangan ini dan sedang berbincang kerana orang Pulau Pinang ini menarik, mereka sentimental, sentimen dengan nasi kandar, sentimen dengan tapak pesta (dan) kalau boleh semua nak kekal seperti yang lama,” katanya menurut Bernama pada Majlis Pecah Tanah Projek LRT Laluan Mutiara Pulau Pinang di Tapak Stesen LRT Bandar Sri Pinang. Tetapi, mereka nak LRT, saya rasa orang Pulau Pinang juga kena rumus dengan baik. Membawa perubahan, sedikit penyesuaian juga harus dilakukan, bagaimanapun kerana hal ini telah dibangkitkan ramai, saya minta ketua menteri berbincang bagaimana kita boleh buat sedikit penyesuaian sekiranya perlu.”

Turut hadir Menteri Pengangkutan Loke Siew Fook, Menteri Sumber Manusia Steven Sim, Chow dan Ketua Pegawai Eksekutif MRT Corp Mohd Zarif Hashim. Pada 8 Jan lalu, Chow memaklumkan sebahagian Tapak Pesta Sungai Nibong dalam perancangan diambil alih bagi mendirikan depoh LRT Laluan Mutiara dan ia dibentangkan MRT Corp selaku pemaju serta pemilik aset kerajaan negeri, namun ia masih di peringkat cadangan konsep.

Anwar berharap MRT Corp dapat menjalankan tugasnya dengan telus, bersih, cekap dan mengurus dengan baik tanpa sebarang ketirisan, selain pembangunan LRT perlu melihat aspek menjaga kepentingan awam seperti perumahan, kemudahan asas dan keperluan pemindahan adil dari segi tanah. Menurutnya, seiring keperluan negara untuk berkembang serta berteknologi moden dan maju, pembangunan termasuk LRT perlulah menjaga identiti khas Pulau Pinang dan Malaysia. Projek LRT Laluan Mutiara meliputi jajaran sepanjang 29.5km merangkumi 21 stesen di lokasi strategik, termasuk sebuah stesen provisional di Pulau Reklamasi Selatan Pulau Pinang atau Penang South Reclamation Island-A (PSR-A).

Penjajaran bermula dari PSR-A merangkumi dua stesen terminus, iaitu Penang Sentral dan Komtar dengan kedua-dua laluan akan beroperasi secara selari menerusi penjadualan bergilir, memastikan perjalanan lebih lancar dengan masa perjalanan dioptimumkan. Dijangka beroperasi pada 2031, LRT Laluan Mutiara itu juga menyaksikan sambungan stesen terminus dari Komtar ke Penang Sentral, meningkatkan kesalinghubungan penduduk di kedua-dua belah Selat Pulau Pinang. Sementara itu, Loke berkata, MRT Corp selaku pemaju akan bekerjasama rapat dengan kerajaan negeri untuk Pembangunan Berorientasikan Transit (TOD) di Tapak Pesta, era baharu pembaharuan bandar di kawasan Sungai Nibong.

Katanya, pembangunan depoh di Tapak Pesta akan disepadukan dengan pembangunan perumahan dan kawasan perniagaan, termasuk rumah mampu milik serta pelbagai kemudahan untuk menyokong akitiviti harian penduduk.

“Projek LRT Laluan Mutiara bukan saja akan meningkatkan kesalinghubungan penduduk Pulau Pinang, tetapi juga kualiti kehidupan orang ramai, memperkasakan komuniti setempat serta mendorong pembangunan inklusif. Daripada peringkat pembinaan hinggalah peringkat operasi, projek LRT Laluan Mutiara bakal menawarkan pelbagai peluang pekerjaan, menyumbang kepada pemberdayaan ekonomi dan tenaga kerja Pulau Pinang terangkum.”
1736578022244.png
 
Laluan Mutiara LRT Pulau Pinang Ada 21 Stesen - Loke

11.01.2025 - Projek Transit Aliran Ringan (LRT) Laluan Mutiara merangkumi 21 stesen di lokasi-lokasi yang strategik, termasuk satu stesen provisional di Pulau Reklamasi Selatan Pulau Pinang atau Penang South Reclamation Island-A (PSR-A), meliputi jajaran sepanjang 29.5 kilometer (km). Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata penjajaran bermula dari PSR-A merangkumi dua stesen terminus, iaitu di Penang Sentral dan Kompleks Tun Abdul Razak (KOMTAR).

“Kedua-dua laluan ini akan beroperasi secara selari menerusi penjadualan bergilir, memastikan perjalanan yang lebih lancar dengan masa perjalanan dioptimumkan. Satu daripada penambahbaikan utama bagi Projek LRT Laluan Mutiara ini ialah sambungan stesen terminus dari KOMTAR ke Penang Sentral, meningkatkan kesalinghubungan penduduk di kedua-dua belah Selat Pulau Pinang,” katanya ketika berucap pada Majlis Pecah Tanah Projek LRT Laluan Mutiara Pulau Pinang di Tapak Stesen LRT Bandar Sri Pinang di George Town hari ini.

ba15dfe5bf9ed8bc5f8e6c457b61c4f2.jpg


Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim merasmikan majlis itu yang turut dihadiri Ketua Menteri Chow Kon Yeow serta Ketua Pegawai Eksekutif MRT Corp Datuk Mohd Zarif Hashim. Loke berkata kerajaan Persekutuan telah bersetuju untuk mengambil alih pelaksanaan projek berkenaan daripada Kerajaan Negeri Pulau Pinang setelah mendapat kelulusan Kabinet pada Mac tahun lepas. Menurut beliau, projek ini telah dirancang dengan teliti untuk meningkatkan keterhubungan di seluruh Pulau Pinang, membolehkan akses yang lancar ke hab-hab ekonomi dan budaya yang utama. Selain menyokong inisiatif "Penang Silicon Design @5km+" dan penaiktarafan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PIA) serta Zon Perindustrian Bebas Bayan Lepas, LRT Laluan Mutiara turut bertindak sebagai pemangkin pertumbuhan, terutamanya dalam industri elektronik dan elektrik (E&E) yang dilihat penting di negeri ini.

e6cb5cf916a9709bb893039940f0baa8.jpg


Di samping meningkatkan mobiliti penduduk Pulau Pinang, katanya Projek LRT Laluan Mutiara bakal menawarkan integrasi yang lancar dengan mod pengangkutan utama yang lain.

“Menerusi sambungan ke Penang Sentral, penumpang akan mendapat akses mudah ke perkhidmatan ETS dan KTM Komuter di Butterworth,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau memaklumkan MRT Corp selaku pemaju akan bekerjasama rapat dengan kerajaan negeri untuk membangunkan Pembangunan Berorientasikan Transit (TOD) di Tapak Pesta, menandakan satu era baharu pembaharuan bandar di kawasan Sungai Nibong. Loke berkata pembangunan depoh yang dirancang di Tapak Pesta akan disepadukan dengan pembangunan perumahan dan kawasan perniagaan, termasuk rumah mampu milik dan berbagai kemudahan untuk menyokong akitiviti harian penduduk setempat.

“Projek LRT Laluan Mutiara bukan sahaja akan meningkatkan kesalinghubungan penduduk Pulau Pinang, tetapi juga meningkatkan kualiti kehidupan orang ramai, memperkasakan komuniti setempat serta mendorong pembangunan yang inklusif. Daripada peringkat pembinaan hinggalah peringkat operasi, Projek LRT Laluan Mutiara bakal menawarkan pelbagai peluang pekerjaan, menyumbang kepada pemberdayaan ekonomi dan tenaga kerja Pulau Pinang yang terangkum,” katanya.

Berita asal https://www.malaysiakini.com/news/731364
 
Sebelum LRT, Pulau Pinang Pernah Ada Perkhidmatan Tram

12.01.2025 - Tanggal 11 Januari menandakan babak baru dalam sejarah Pulau Pinang apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim merasmikan majlis pecah tanah bagi projek Sistem Transit Aliran Ringan (LRT) Laluan Mutiara yang dinantikan ramai. Namun, apa yang sering dilupakan ialah Pulau Pinang suatu ketika dahulu memiliki pelbagai pilihan pengangkutan awam untuk memenuhi keperluan penduduknya. Adakah Pulau Pinang pernah mempunyai perkhidmatan tram pada masa lalu? Jawapannya adalah ya. Pulau Pinang memang pernah memiliki sistem pengangkutan awam yang mengagumkan, kerana ia merupakan salah satu pusat bandar pertama di Asia Tenggara yang mengendalikan bukan sahaja tram wap tetapi juga tram ditarik kuda, tram elektrik dan bas troli.

Asal-usul sejarah pengangkutan massa di Pulau Pinang dapat dikesan pada 1880-an apabila individu dikenali sebagai "Encik Gardiner" memperkenalkan perkhidmatan tram pertama yang tercatat dan perkhidmatan tram wap ke pulau ini. Perkhidmatan ini beroperasi dari jeti Weld Quay ke Jalan Air Itam, dengan cawangan tambahan yang menuju ke Taman Botani. Pada awalnya, penggunaan kereta api wap dianggap sebagai inovatif; namun, disebabkan kebimbangan terhadap keselamatan, ia digantikan dengan tram ditarik kuda. Pada tahun 1905, tram ditarik kuda digantikan dengan tram elektrik yang digunakan dengan meluas sehingga Perang Dunia I yang mengganggu bekalan alat ganti penting dan menjejaskan operasinya.​

1736674763094.png

Menjelang tahun 1925, kemajuan teknologi membawa kepada pengenalan bas troli, yang mula beroperasi dari Jalan Magazine ke jeti Weld Quay melalui Jalan Chulia. Bas troli ini direka untuk menampung seramai 24 penumpang dan menjadi pengangkutan awam utama di kawasan tersebut. Namun, perkhidmatan tram di Pulau Pinang berhadapan dengan persaingan yang semakin meningkat daripada bas-bas persendirian, yang dikenali sebagai "bas nyamuk", yang terkenal dengan kelenturan (flexibility) dan kelajuan mereka. Berbeza dengan tram, bas-bas ini beroperasi tanpa jadual tetap, menawarkan mod pengangkutan yang lebih mudah untuk ramai penumpang.

Pada tahun 1951, George Town telah membangunkan rangkaian perkhidmatan troli dan bas motor yang kukuh, menghubungkan lokasi utama seperti Pulau Tikus, Bagan Jermal, Air Itam, dan kaki Bukit Bendera. Walaupun usaha-usaha dilakukan untuk meningkatkan dan mengembangkan perkhidmatan tram, kerugian kewangan yang semakin meningkat dan keperluan pengangkutan awam yang berkembang akhirnya membawa kepada penghapusan kenderaan elektrik. Bas troli terakhir menjalankan perjalanan terakhir mereka di laluan Jelutong pada 31 Julai 1961, menandakan berakhirnya satu era. Pada tahun 1962, infrastruktur elektrik yang tinggal telah dibongkar, meninggalkan hanya sisa-sisa sebagai bukti sejarah kaya pengangkutan awam Pulau Pinang.
1736674743388.png
 
Sponsored Post

Back
Top
Log in Register