PKR main Pondok-Pondok

CG Sponsors




mr.driver

Active Member
Joined
Nov 5, 2010
Messages
2,438
Reaction score
11
Points
25
Kawan sendiri tidak begitu sedar tentang bab angka segala macam yang detail hinggalah seorang kawan kata dia nak tergelak habis tengok pemilihan PKR ni…macam main pondok-pondok.

*Semasa kami dok sembang-sembang tu dia pun bawa keluar kalkulator. Katanya mengikut laman web rasmi PKR jumlah undi pusingan minggu ketiga yakni hujung minggu lalu Azmin Ali dapat 6,467 undi,Datuk Zaid Ibrahim 3,988 manakala Mustafa Kamil Ayub 1,215.

Dia pun campur undi yang Azmin,Zaid dan Mustafa dapat.Jawabnya 11,600. Setakat minggu ketiga baharu 87 cabang (atau kalau parti UMNO sebut bahagian) yang sudah buat pemilihan. Maka dia pun kira lagi 11,600 undi bahagi 87 cabang….dapat 134.

Kata kawan tu jadi purata 134 orang sahaja di satu cabang PKR yang buang undi. Yang buat kawan kita gelak tu katanya bukankah PKR dakwa ahlinya 400,000 dan beri kuasa satu orang satu undi untuk tunjuk parti itu cukup demokratik sekali.

Kalau ambil angka purata maka 400,000 ahli bahagi 222 cabang PKR di seluruh negara…dapat 1,800. Jadi sepatutnya ikut purata 1,800 orang di setiap bahagian yang keluar mengundi.Ni 134 orang saja.

Juga sepatutnya 156,660 orang yang keluar undi di semua 87 cabang tu…bukannya ciput 11,600 orang saja. “Patutnya paling koman sekalipun purata 500 ke 600 orang ke keluar undi di satu cabang PKR…boleh tahan juga le…ini 134 saja. First time aku tengok satu pemilihan parti yang carca marba dan karut marut macam ni,”katanya.

Sebenarnya apa yang kawan kita kira tu selari dengan pengakuan Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution bahawa takat ni hanya 8 peratus saja ahli PKR yang keluar undi untuk pemilihan jawatan utama parti.

*Manalah dia tak gelak ini kisah bab ciput keluar undi…hari tu masa pemilihan bahagian-bahagian PKR gaduh sana sini..koyak kertas undi…kerusi melayang…protes itu ini.

“Ni nak pilih bos-bos atas dari jawatan Timbalan Presiden,Naib Presiden sampai Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) depa buat main-main saja…tak ada orang sangat nak keluar mengundi,” kata dia lagi.

Sebelum ni pun dalam sembang sana sembang sini Kawan sendiri dengar ramai juga orang yang kata kredibiliti pemilihan PKR hancussss habis.

Orang tidak akan mengata sangat kat PKR kalau si empunya diri tu tak kutuk dan tibai segala macam orang lain buat semua tak betoi.

Datuk Seri Anwar Ibrahim terbang sana sini bagi ceramah dan cakap di forum-forum antarabangsa mengenai ketelusan,demokrasi,hak asasi. Aduihh Mak semua topik intelek belaka sampai Kawan tak reti sebut.

Dalam negeri dia cakap bab masyarakat madani…lawan tetap lawan..korup sana …korup sini. Ini baru tau rupanya mai rumahtangga sendiri…banyak punya gelong dan haru biru beb.

Jadi tak heran lah orang macam Datuk Zaid Ibrahim yang memang kaki jaga standard naik berpinau dan pening kepala kerana baru tersedar dia berada dalam parti setengah masak macam ni.

Apapun Kawan tabik tengok ramai di kalangan pimpinan PKR terror control macho….aksi macam tak dak hal saja. Masa sembang dengan beberapa orang pemimpin yang Kawan kenal sebenarnya ada yang mengaku depa sendiri rasa cukup malu nak cakap bab pemilihan parti ni.

Paling tidak alasan yang selamat depa boleh bagi sistem pemilihan ni baru digunapakai. Cuma yang buat malu tu depa punya gaduh dan kecoh kalah MIC…sebab dulu benchmark kalau gaduh-gaduh dalam parti semua orang sebut MIC.

Yang syoknya seorang Ahli Parlimen PKR kata kat Kawan dia tak ambil pot langsung bab kecoh segala macam dalam pemilihan parti.

Dia kata bagus le orang surat khabar pakat dok tulis hari-hari pasal PKR… dapat publisti free. YB kita ni punya argument senang saja…masa dia bertanding dan menang dalam pilihanraya umum Mac 2008 dulu di tempat dia tak ada pun ranting atau cabang PKR.

“Apa habok pun tak ada …tapi aku boleh menang.Yang penting siapa calon yang rakyat di tempat tu nak… bukan soal hebat parti ke tidak,” katanya.

Betoi memang betoi cakap dia. Kawan pun tau waktu PRU 12 dulu banyak tempat ranting dan cabang PKR tak ada termasuk di tempat dia.

Kalau gitu line pemikiran dia…Kawan nak ucap kat dia selamat berjuang. Mungkin juga YB kita ni tak sedar waktu tu orangramai tak begitu sedar sangat tentang kredibiliti batang tubuh PKR.

Tapi kali ini depa dah tengok sendiri ‘ kerusi terbang’ segala macam…dan macam mana budak-budak PKR punya berebut nak menang jawatan parti bila dah ada sikit kuasa…

Kata orang bila dah lebih kenal jantan betinanya…senanglah sikit nak buat perbandingan buruk baiknya bila tiba masa nak memangkah masa pilihanraya nanti.

http://pilihan-anda.blogspot.com/2010/11/pemilihan-pkr-macam-main-pondok-pondok.html


what a joke la PKR oiii... btw, kenapa thread yg aku bukak semalam kena delete? lepas tu post aku kena potong n tinggal 25 je hari ni? takkan takut sampai guna cara keji utk halang forumer drpd memberitahu kebenaran?
 
Sponsored Post

mr.driver

Active Member
Joined
Nov 5, 2010
Messages
2,438
Reaction score
11
Points
25
satu lg artikel membuka minda....


PKR tipu jumlah ahli untuk rundingan kerusi…menang sebab jentera PAS

Oleh: HELME HANAFI

Betul ke PKR ada ahli seramai 400,000 orang? Rasa ragu dan pelik ini memang sudah menjadi bualan ramai lebih-lebih lagi melihat pada jumlah ahli parti itu yang keluar mengundi dalam pemilihan jawatan utama parti itu yang sedang berlangsung sekarang.

Seorang bekas orang kanan parti itu tampil setelah membaca mengenai isu berkenaan dalam ruangan Sembang Kawan di Agendadaily Jumaat.

Bekas Setiausaha PKR Selangor, Mohd Nazmi Rosli mendakwa jumlah ahli yang digembar-gembur oleh parti itu hanya temberang.

Dakwanya tujuan PKR tipu jumlah ahli parti itu kononnya ramai semata-mata sebagai taktik rundingan pembahagian kerusi dengan PAS dan DAP.

“Mempunyai ahli yang ramai merupakan syarat penting rundingan kerusi dalam Pakatan Rakyat, sebab itu PKR terpaksa dakwa mempunyai ahli yang ramai untuk kaburi mata DAP dan PAS supaya parti itu dapat bertanding banyak kerusi,” katanya kepada Agendadaily Jumaat malam.

Sedangkan menurut Nazmi, hakikat sebenar ahli PKR jauh lebih rendah, dan jumlah itu dapat dilihat kepada ahli yang komited menyertai proses pemilihan PKR kali ini.

“Contohnya di Sungai Petani hari ini hanya 202 sahaja yang keluar mengundi daripada 3,222 ahli, jadi soalannya, betul ke ada ahli banyak macam itu, atau hanya data yang dimasukkan untuk tujuan lain?” soal beliau.

Ruangan Sembang Kawan membuat komentar mengenai perkiraan jumlah undi untuk jawatan Timbalan Presiden PKR di mana hanya 11,600 ahli yang mengambil bahagian.


Kalau mengikut putara… dari jumlah yang mengundi Azmin Ali, Datuk Zaid Ibrahim dan Mustafa Kamil Auyb di 87 cabang yang telah selesai mengadakan pengundian setakat hujung minggu lalu hanya 134 ahli mengundi pada setiap cabang.


Menurut Nazmi, PKR selama ini hanya menumpang kekuatan PAS dari segi mobilisasi jentera setiap kali berlangsung pilihanraya.


“Tanpa sokongan jentera PAS dalam pilihanraya umum 2008, PKR tidak akan menang kerusi sebanyak yang kita lihat hari ini,” kata beliau.


Jelasnya lagi, apa yang mengecewakan ahli PAS sehingga kini adalah selepas menang besar PKR berlagak macam bos dalam Pakatan Rakyat.


“PAS hanya dapat ‘seredak’ sahaja, sebab itu Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri baru-baru ini mengatakan PAS tidak mahu hanya melihat sahaja kemenangan ini tetapi mereka juga mahu memimpin dan memberi makna pada kemenangan Pakatan Rakyat ini,” ujarnya.


Menurut Nazmi, PKR perlu berterima kasih kepada bekas Presiden PAS, Allahyarham Datuk Fadzil Nor yang sanggup berkorban dengan menerima PKR sebagai parti baru dalam Barisan Alternatif ketika itu.


“Tanpa pengorbanan Fadzil Nor, tidak akan ada Pakatan Rakyat hari ini, PKR tidak ada apa-apa, Anwar hanya menumpang apa yang telah diusahakan oleh Fadzil Nor semasa beliau dipenjara.


”Bahkan selepas Fadzil Nor meninggal dunia pun, dan Anwar bebaskan pun, PAS yang berperanan besar termasuk dalam ‘Demo Bersih’ beberapa bulan sebelum pilihanraya umum ke 12” kata beliau.


Dalam pilihanraya umum ke 12 BN hanya memenangi 140 kerusi Parlimen daripada 222 kerusi yang ditandinginya. Di peringkat DUN, BN hanya memenangi 307 kerusi daripada 505 kerusi yang ditandinginya.


PKR telah memenangi 31 kerusi Parlimen dan 42 kerusi DUN, Pas menang 23 Parlimen dan 83 DUN manakala DAP menang 28 kerusi Parlimen dan 71 kerusi DUN.-12/11/2010

http://www.agendadaily.com/cms/cont...e.Article_1b63fcca-cabec5bb-154de0b0-d08a5a1a


makin lama makin byk tembelang pkr pecah... dah makin busukkk dahhh...
 
Last edited:
Sponsored Post
Top
Log in Register