BTC USD 38,723.8 Gold USD 1,797.53
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Others PKP: Ternak Arnab Untuk Jana Pendapatan

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
3,965
Reaction score
1,413
Points
111
Menarik pengalaman tuan ye. Taik arnab ada faedahnya tak? Buat baja, atau biomass hasilkan methane dsb? Taklah bergantung pada pendapatan dari dagingnya je.

Taik arnab nak buat baja, mungkin perlu melalui proses tertentu dahulu.

Taik arnab tu asalnya memang daripada dedak.

Contohnya, kita sediakan arnab sekilo dedak. Arnab makan, pastu dedak masuk dalam perut arnab, perut arnab pulak seraplah apa-apa nutrisi daripada dedak tu untuk tumbesarannya. Pastu, arnab keluarkan semula dedak tu dalam bentuk tinja. Bulat-bulat macam ma'ajun. Berat tinja pun hampir sekilo jugak.

So, kat sini kita boleh nampak lah yang perut arnab tu seolah-olah jadi agen untuk tukar dedak jadi asas baja.

Dedak murah sekilo dalam RM 6-8. So, kalau kita dapat jual semula taik arnab tu, dengan harga harga yang kurang sikit atau sama, mungkin ada untungla.

Key point adalah sumber makanan arnab tu. Kalau kita ada ladang jagung ke, ladang rumput untuk makanan arnab ke atau apa-apalah sumber makanan arnab yang kita tak keluar kos banyak. Barulah jual baja taik arnab tu dapat untung lebih.
 
Sponsored Post

cotek21

Fun Poster
Joined
Dec 28, 2020
Messages
194
Reaction score
71
Points
30
Bela apa2 pun jika makanan beli baik lupakan untuk sepenuh masa @ utk sumber pendapatan.

Untuk main2 hobi, boleh la.

Nak dapat sekilo daging arnab tah berapa puluh rm dedak yg perlu dibeli
 

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
155,377
Reaction score
21,278
Points
1,671
Bela apa2 pun jika makanan beli baik lupakan untuk sepenuh masa @ utk sumber pendapatan.

Untuk main2 hobi, boleh la.

Nak dapat sekilo daging arnab tah berapa puluh rm dedak yg perlu dibeli
fcr arnab 1:3.5

kena bg makan 3kg baru dpt berat sekilo

*food conversion ratio
 

cotek21

Fun Poster
Joined
Dec 28, 2020
Messages
194
Reaction score
71
Points
30
fcr arnab 1:3.5

kena bg makan 3kg baru dpt berat sekilo

*food conversion ratio

Tak dapat kot guna sifir ni..
Lebih tepat lagi untuk kira.

Berapa kilo dedak diberi dalam
Tempoh usia matang untuk dijual = berat dlm kilo.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register