BTC USD 56,970.0 Gold USD 1,834.82
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Pimpinan Mahasiswa Bantah Provokasi Terhadap Keputusan Fatwa

Kehidupan

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jan 11, 2008
Messages
25,111
Reaction score
217
Points
123
Pandangan 1

Oleh: Ridzuan Mohammad

Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan pada 23 Oktober 2008 lalu telah membuat keputusan mengharamkan perbuatan perempuan yang membuat penampilan seperti lelaki atau dikenali sebagai ‘pengkid’.

Namun, begitu tidak sampai sebulan fatwa ini dikeluarkan sudah ada pihak tertentu tidak bersetuju dengan tindakan tersebut. Di bawah ini adalah video rakaman oleh Malaysiakini pada 7 November 2008 mengenai demontrasi menentang fatwa tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa tersebut, Prof Datuk Dr. Abdul Shukor Husin menyatakan fatwa tersebut dikeluarkan selepas mengkaji gejala ‘pengkid’ dan ‘tomboy’ semakin menular. Gejala ini amat membimbangkan umat Islam bukan hanya perwatakan seperti lelaki bahkan ‘golongan’ ini tidak lagi berminat dengan lelaki tetapi berminat dengan kaum sejenis.

Persoalannya disini, fatwa tersebut hanya untuk umat Islam, bukan melibatkan agama lain. Kenapa dalam demontrasi tersebut sebahagian golongan bukan Islam mempertikaikannya. Umat Islam tidak pernah mempertikaikan ajaran agama lain, kenapa mereka sibuk menggangu ajaran agama kita yang dijamin dalam perlembagaan persekutuan.

Menurut Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa:

(1) Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan; tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.

(2) Dalam tiap-tiap Negeri melainkan Negeri-negeri yang tidak mempunyai Raja, kedudukan Raja sebagai Ketua ugama Islam dalam Negerinya secara dan setakat mana yang diakui dan diisytiharkan oleh Perlembagaan Negeri itu, dan juga, tertakluk kepada Perlembagaan Negeri itu, segala hak, keistimewaan, hak kedaulatan dan kuasa yang dinikmati olehnya sebagai Ketua ugama Islam tidaklah tersentuh dan tercacat, tetapi dalam apa-apa perbuatan, amalan atau upacara yang telah dipersetujui oleh Majlis Raja-Raja supaya meliputi seluruh Persekutuan, maka tiap-tiap orang Raja lain hendaklah atas sifatnya sebagai Ketua ugama Islam membenarkan Yang diPertuan Agong mewakilinya.

Masyarakat Islam di negara ini seharusnya sedar tindakan ini sudah melampau, bukan setakat mempertikaikan fatwa bahkan secara tidak langsung mempersoal tentang kedudukan agama Islam di negara ini. Oleh yang demikian, menjadi tanggungjawab kita untuk mempertahankan kesucian dan kedaulatan agama Islam.



Pandangan 2

Oleh: Nik Abdul Razak Nik Md Ridzuan

Bila saya menonton video demonstrasi oleh sekumpulan gadis muda (muslim dan non-muslim), berarak sekitar ibukota, melaungkan “who cares, who cares! Stupid Fatwa everywhere!” membantah fatwa pengharaman tomboy, I cant escape myself from getting furios.

Saya marah kerana ada golongan bukan Islam yang berani mempersoalkan urusan agama Islam, kononnya untuk membela hak wanita. Saya kecewa kerana bertambah lagi golongan yang lahirnya Islam tapi bila dewasa dan sudah ‘pandai’ berfikir agaknya, mereka turut sama menentang Islam. Bertambah lagi list panjang penentang agama atas dasar hak asasi, menyertai perjuangan bangsat SIS dan rakan-rakan mereka.

Atas nama feminism dan kebebasan hak asasi manusia, urusan agama dipersoalkan bahkan ditentang secara terbuka. Kononnya arahan agama itu bertujuan mengongkong wanita, dan kata mereka Islam seolah-olah menyalahkan wanita atas segala kebobrokan sosial sekarang, rogol, sex bebas, dan sebagainya. Bila lelaki gagal dikawal, solusinya mudah, kawal wanita, selesai masalah.

Untuk rakan-rakan saya yang muslim yang tidak bersetuju dengan sesetengah arahan agama,ini nasihat saya- Agama ini bukan hanya urusan akal, tapi kombinasi akal dan iman. Kerana itu bila agama itu dilihat hanya pada rasional akal, mudah benar kita akan melenting menuduh agama itu mengongkong dan mendiskriminasi. What we see is what we get!

Untuk rakan-rakan saya yang bukan beragama Islam yang menentang fatwa dan sebagainya yang berkaitan agama Islam, ini nasihat saya; betul kita semua punya hak kebebasan suara, tapi jangan sampai ia mencabar sensitiviti beragama, jangan sampai ia mencetus ketegangan antara kaum.

Amaran saya kepada mereka, jangan sekali-kali mencampuri urusan agama Islam! Saya hormati kamu sebagai orang yang sebangsa dengan saya, bangsa Malaysia. Tapi jangan sampai hormat itu hilang dan diganti dengan benci!


 
Sponsored Post

profesor

Active+ Member
Joined
May 7, 2007
Messages
3,446
Reaction score
265
Points
46
hantar balik ker negara china baru dia tau apa erti kebebasan bersuara..
 

dragger

Super Active Member
Joined
Aug 29, 2008
Messages
8,548
Reaction score
35
Points
70
mintak blk diorang punya MyKAD
 

EncikEx

Legendary Member
Joined
Mar 21, 2007
Messages
12,047
Reaction score
96
Points
120
aku sokong !

ini yg diorg (bukan Islam/melayu) sibuk2 apsal ? kurang ajar...
lebih menyedihkan ada yg kaitkan dgn politik... apa raa...

teruskan bantahan !!!!!!!!!!!
 

syah99

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2006
Messages
6,069
Reaction score
63
Points
70
jangan bagi makan **** baru dia tau
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
21,919
Reaction score
2,769
Points
201
Mari kita terus bantah.Dasar paria dan tauhu busuk memang bangsa kurang aja#...sibuk pasal agama Islam buat apa.Patung Buddha sebesar bangunan kat Tumpat ..org Islam tak bising pun.Aku rasa yg membantah ni free thinker la.Kalau yg ada agama tau respek org lain.Kalau kat China dah lama kena tembak ni.:mad::mad:
 

pelitaminyak

Active+ Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
3,136
Reaction score
824
Points
81
ternyata Pak Lah gagal memimpin masyarakat berbilang kaum di Malaysia nie
 

onizuka

Active Member
Joined
Mar 4, 2007
Messages
1,604
Reaction score
40
Points
30
Kepada NON MUSLIM dan NON MALAY

Please dont provoke our religions and ISLAM LAW .
Tolong jangan masuk campor hal AGAMA dan UNDANG UNDANG ISLAM


Kalau nak komplen MASUK ISLAM dulu baru cakap .. tu pon bila selesai semua RUKUN ISLAM dan RUKUN IMAM.


i respect your religions, freethinker and mind , till now !
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register