Pertumbuhan ekonomi Malaysia tahun depan dijangka merosot

CG Sponsors




pinjamankereta2013

Fun Poster
Joined
Feb 8, 2013
Messages
673
Reaction score
75
Points
30
Ada dlm politik xde spin ker
Parti mana tu ya

Umno spin
Ph spin
Pas spin

Kalau ada yg tak spin
Tolong bg tau ya
Nak gak undi nanti

Sungguh suci murni parti itusss tanpa spinninggg gasing ha ha
 
Sponsored Post

kiddd2

CG Top Poster Club
Joined
Jun 7, 2011
Messages
22,139
Reaction score
2,449
Points
191
ada yang suka kena kencing dalam nih..

phitnah jugak yang dia suka..
 

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
32,146
Reaction score
1,372
Points
206
Ini semua salah BN.

-nobita A/L nobisuke-
 

g-man

Active+ Member
Joined
Jan 16, 2011
Messages
3,820
Reaction score
335
Points
41
Kalau sedar kena kencing takpe, benda ni biasa, kita pun tak tahu PH ni sblum pilihanraya ok ke tak...lpas pilihanraya baru kenal,takpela sedar kena kencing

Masalah bila tak sedar sampai ke sudah kena kencing dan seronok dikencing

Sedarlah
 

lau_kau

Super Active Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
7,469
Reaction score
313
Points
81
Mau xjunam, bila tanya apa2 pun senang ja jwpn....nie semua salah kerajaan lama......smp ke sudah la pelabur xberani
 

mdfahmi69

Fun Poster
Joined
Apr 9, 2013
Messages
599
Reaction score
30
Points
20
Kene prepare ape yg ptut
Cuti dlm ngara jelah
Lain2 hal.. Stby bli brg mkn jer kot
Any suggestion?
 

TT

CG Super Hardcore Club
Gold Member
Joined
Jan 13, 2009
Messages
150,362
Reaction score
20,745
Points
1,661
Najib Razak
5 hrs ·

Aik.. Guan Eng bukan berulang-kali umum ekonomi Malaysia amat kukuh dan dijaga baik?

Kenapa pulak Menteri KDN kata ekonomi semakin merosot dan perlu pelan rangsangan ekonomi tahun depan?

Berapa puluh bilion hutang negara mahu tambah lagi untuk pelan rangsangan?

 

TT

CG Super Hardcore Club
Gold Member
Joined
Jan 13, 2009
Messages
150,362
Reaction score
20,745
Points
1,661
Najib Razak
· 2 hrs ·

Tengah hari ini, kerajaan PH secara senyap-senyap mengumumkan kadar pertumbuhan ekonomi untuk suku ke-3.

Saya perhatikan bahawa kebanyakan media portal tidak memberi perhatian besar kepada pengumuman mustahak ini.

Guan Eng pun langsung tak bersuara.

Mana mungkin Guan Eng akan senyap untuk pengumuman sangat penting ini, ye?

BERNAMA juga menggunakan tajuk berita selamba bahawa kadar pertumbuhan ekonomi suku ke-3 ialah 4.4% untuk laporan mereka.

Kenapa?

Kerana ini menunjukkan penurunan yang memeranjatkan dan tidak mahu diheboh-hebohkan sehari sebelum hari mengundi.

Kadar 4.4% untuk suku ke-3 ini adalah kejatuhan 0.5% dari kadar 4.9% untuk suku ke-2 dan juga penurunan dari kadar 4.5% untuk suku pertama.

Ini juta bermaksud bahawa unjuran pertumbuhan ekonomi tahun 2019 sebanyak 4.9% yang digunakan oleh Guan Eng dalam bajet 2019 sudah lari.

Andaian lari, maksudnya bajet lari, defisit pun lari dan hutang negara naik dengan lagi cepat.

Suku ke-3 tahun 2017 di bawah BN, kita capai kadar pertumbuhan 6.2% dan adalah antara tertinggi di seluruh Asia.

Suku ke-3 tahun 2018 dan tahun 2019, jatuh ke 4.4%.

Sepanjang masa saya PM, purata kadar pertumbuhan KDNK adalah 5.2%.

Sepanjang masa PH memerintah, tak pernah kadar pertumbuhan KDNK capai 5%.

Saya juga meneliti butiran laporan suku ke-3 2019 ini.

Kadar permintaan domestik (atau ekonomi rakyat) jatuh.

Export jatuh. Import jatuh.

Pelaburan asing jatuh ke RM2.9 bilion sahaja untuk seluruh suku ke-3.

Paling memeranjatkan ialah Pembentukan Modal Tetap Kasar (Gross Fixed Capital Formation - GFCF) yang merupakan indikator paling penting untuk keseluruhan pelaburan domestik dan asing, telah merosot kepada 3.7 peratus, kekal dengan pertumbuhan negatif bagi tiga suku tahun berturut-turut

Saya tidak pernah lihat indikator GFCF ini negatif untuk tiga suku tahun berturut-turut masa saya PM.

Ini jelas menunjukkan bahawa ekonomi Malaysia akan terus menurun untuk tahun depan.

Hutang sudah naik RM120 bilion. Aset negara melebihi RM50 bilion sudah dijual. Duit PETRONAS RM82 bilion sudah dijarah.

Namun, ia tidak digunakan dengan baik.

Kadar pertumbuhan ekonomi semakin menurun.

Sila hantar mesej kepada PH bahawa Rakyat bimbang dan marah tentang penurunan ekonomi kita yang berterusan.

Tolak PH, undi BN esok.

 
Sponsored Post
Top
Log in Register