Persoalan:Mengapa Lambakan Artis Hiburan berlaku?

CG Sponsors




roBUST

Banned
Joined
Oct 13, 2008
Messages
12,406
Reaction score
136
Points
123
spt tajuk tersebut:

persoalan ini menanyakan mengapa perkara tersebut berlaku?

saban tahun artis baru kua..tp performance?vokal?etc mcm hampeh

[STRIKE]1 album[/STRIKE]1 hits jer pastu kambus..

kalo yg artis wanita,tayah nyanyi byk2 la..2 3 bulan kua dah kene sambar ngn datuk2..

persoalannya mengapa?bukan yg bakal2 artis ni tatau..tp buat gak


dah rasa mcm dunia hiburan Malaysia ni mcm Pasar borong dah..main angkat jer
 
Last edited:
Sponsored Post

S.Y.E.D

Banned
Joined
Jun 6, 2008
Messages
18,685
Reaction score
588
Points
161
da x layan lagu dari band mesia/indonsia.. tabesss
 

taufic

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Feb 6, 2008
Messages
14,651
Reaction score
692
Points
161
artist: penyanyi/pelakon?
artist: penggiat seni?

aku pon artis :D wakaka
 

Niyang

CG Top Poster Club
Joined
May 13, 2009
Messages
41,206
Reaction score
1,113
Points
201
Pasal suma nk cari jalan mudah jadi glamour and cepat kaya...huhuhuh, Cam member aku jadi artis pelakon tambahan jer, partime jadi model kain pelekat or berus gigi jer...wakakakka, tp kejap jer saving dier leh cecah sampai 100k, bila tanyer cam ner leh wat duit byk, senang jer dier jawap "ala bro, lu jadi toy kat minah2 kertu dan join MLM dorang cepat jer masyuk..." wakakka.. hampeh jer.. seb bek aku tak terjebak..wakakka
 

S.Y.E.D

Banned
Joined
Jun 6, 2008
Messages
18,685
Reaction score
588
Points
161
astro jugak yg kaut untung juta2 tp artis ntah kemana2
 

qba437

CG Top Poster Club
Joined
Oct 20, 2008
Messages
32,537
Reaction score
92
Points
120
pusat hiburan kurang kot..kene perbanyakkan pusat hiburan..baru tak berlaku lambakan artis :eek:
 

kptm

Active+ Member
Joined
Mar 17, 2008
Messages
3,772
Reaction score
26
Points
30
Banyak pemintaan dari dato kot..
 

ahmades

Fun Poster
Joined
Dec 23, 2009
Messages
496
Reaction score
38
Points
20
Mari kita menjawab dari segi ekonomi.

Artis adalah penjual seni. Dan artis sepatutnya menghasilkan seni yang terbaik untuk membolehkan ianya dijual dengan laku kepada peminat yakni konsumer kepada bahan seni berkenaan.

Masalah yang berlaku sekarang ini adalah artist di malaysia gagal menghasilkan seni yang terbaik untuk didendangkan kepada peminat seni di malaysia. Mereka lebih suka menjual suara daripada menghasilkan karya. Malah, kalau kita tengok, hampir 80% artist di malaysia menggunakan khidmat penggubah lagu untuk menghasilkan lagu berbanding mereka (yakni artist) menghasil dan mengubah lagu.

Bila perkara seperti ini berlaku, artist berkenaan tidak akan dapat memnyerlahkan imej keartisannya kepada peminat seni kerana mendondangkan lagu gubahan orang lain. Sebab itu, kita tegok kenapa budaya musik indi lebih digemari oleh remaja berbanding budaya musik pop? Mudah sahaja, kumpulan musik Indi menggubah dan menghasilkan sendiri seni lagu mereka, sekaligus menunjukkan kepada masyarakat peminat seni yang inilah indentiti serta imej kesenian yang dibawa oleh mereka.

Budaya musik pop? Saya berani kata yang lebih banyak lagu mereka digubah oleh oleh penggubah lirik dan lagu berbanding digubah oleh artist sendiri. Sebab itu, imej mereka akan terawan-rawan tanpa halatuju yang betul. Cuba kita tengok lagi, ada satu artist keluar dengan album pertama dengan gaya pop, kemudian keluar dengan album kedua dengan gaya balada. Ketiadaan imej tetap menyebabkan sambutan peminat seni terhadap artist berkenaan aku mula menyusut.

Cuba kita tengok artist Indonesia, kebanyakkan mereka memiliki imejnya tersendiri kerana lagu yang didongdangkan oleh mereka adalah dicipta oleh mereka sendiri dan ini memberikan imej yang tetap untuk para peminat malaysia.

Konsumer (atau peminat) semuanya mempunyai taste yang berbeza mengenai musik. Ada yang suka rock, ada yang suka indi, ada yang suka balada dan pelbagai lagi. Kalau artist yang asalnya dari corak balada kemudian terjun ke corak pop, maka penimat setianya akan mula lari dan mula merasa muak dengan artist berkenaan.

Perumpamaannya? Katakanlah kita sangat menggemari Mee Rebus Pak Ali. Pak Ali menghasilkan Mee Rebus yang tersedap mengikut cita rasa kita. Pada satu hari, kita pergi ke kedai Mee Rebus Pak Ali untuk menikmati semangkuk Mee Rebus. Tiba-tiba, taste Mee Rebus Pak Ali mula bertukar mengikut spesifikasi lidah kita.

Adakah pada waktu itu, Mee Rebus Pak Ali akan mula menjadi kesukaan kita? Hah, ianya samalah dengan seni nyayian. Kalau artist dah elok-elok membawa corak balada tetiba pergi terjun di bidang pop, mulalah peminat setianya akan berkurangan.

Itulah yang berlaku didalam Indsutri Musik Kita.

Dan untuk Astro dengan rancangan AF-nya, TV9 dengan rancangan LG-nya, TV3 dengan racangan Mentor-nya. Pada pendapat saya yang mengetahui ekonomi, ini bukanlah usaha syarikat TV untuk memertabatkan seni musik, tetapi lebih kepada mencari wang dengan menjual watak program realiti TV kepada pengguna.

Menjual Watak kepada pengguna? Yaa, pertama sekali syarat untuk menjual watak adalah dengan menimbulkan suasana sedih dan pilu terhadap watak berkenaan. Kemudian timbulkan suasana marah kepada para juri. Konon-kono juri nih hanya tau kritik dan kritik sahaja.

Kemudian tanya penonton TV, adilkah juri mengutuk watak berkenaan? Penonton TV yang terharu dan sedih aku dihamburkan sekali lagi dengan pertanyaan "Berilah peluang terhadap watak kesian ini, berilah UNDI kepadanya. Afundi Bblablabla".

Penonton TV pula akan merasa kesian, merasa geram dan merasa mereka bertanggungjawab ewah-ewah-ewah untuk menolong sangat-sangat watak kesian itu. Maka dihantarlah SMS mengundi watak berkenaan. Maka terjuallah watak sedih itu dan masuklah keuntungan SMS dalam kantung syarikat TV.

Sebab itu, kalau kita tengok. Tak pergi jauh kemanapun watak sedih dalam program nyayian realiti TV. Habis takat program berkenaan, watak itu senyap sepi terus seolah-olah tiada apa yang berlaku.

Inilah realitinya.

Kalau Industri Musik Malaysia mahu berubah, maka perubahan perlulah dimulakan dengan artist kena belajar bagaimana hendak mencipta dan menghasilkan lagu. Kalau masih duk pakai khidmat penggubah lagu, jangan mimpilah proses transfromasi bidang musik akan berlaku di Malaysia.

Sebab semua orang boleh bernyayi, tapi tidak semua orang boleh mengubah lagu. Artist yang terbaik adalah artist yang boleh menyayi dan mencipta lagu nyayiannya. Barulah artist tersebut boleh laku dan boleh mencipta peminat fanatiknya sendiri.
 

Niyang

CG Top Poster Club
Joined
May 13, 2009
Messages
41,206
Reaction score
1,113
Points
201
Mari kita menjawab dari segi ekonomi.

Artis adalah penjual seni. Dan artis sepatutnya menghasilkan seni yang terbaik untuk membolehkan ianya dijual dengan laku kepada peminat yakni konsumer kepada bahan seni berkenaan.

Masalah yang berlaku sekarang ini adalah artist di malaysia gagal menghasilkan seni yang terbaik untuk didendangkan kepada peminat seni di malaysia. Mereka lebih suka menjual suara daripada menghasilkan karya. Malah, kalau kita tengok, hampir 80% artist di malaysia menggunakan khidmat penggubah lagu untuk menghasilkan lagu berbanding mereka (yakni artist) menghasil dan mengubah lagu.

Bila perkara seperti ini berlaku, artist berkenaan tidak akan dapat memnyerlahkan imej keartisannya kepada peminat seni kerana mendondangkan lagu gubahan orang lain. Sebab itu, kita tegok kenapa budaya musik indi lebih digemari oleh remaja berbanding budaya musik pop? Mudah sahaja, kumpulan musik Indi menggubah dan menghasilkan sendiri seni lagu mereka, sekaligus menunjukkan kepada masyarakat peminat seni yang inilah indentiti serta imej kesenian yang dibawa oleh mereka.

Budaya musik pop? Saya berani kata yang lebih banyak lagu mereka digubah oleh oleh penggubah lirik dan lagu berbanding digubah oleh artist sendiri. Sebab itu, imej mereka akan terawan-rawan tanpa halatuju yang betul. Cuba kita tengok lagi, ada satu artist keluar dengan album pertama dengan gaya pop, kemudian keluar dengan album kedua dengan gaya balada. Ketiadaan imej tetap menyebabkan sambutan peminat seni terhadap artist berkenaan aku mula menyusut.

Cuba kita tengok artist Indonesia, kebanyakkan mereka memiliki imejnya tersendiri kerana lagu yang didongdangkan oleh mereka adalah dicipta oleh mereka sendiri dan ini memberikan imej yang tetap untuk para peminat malaysia.

Konsumer (atau peminat) semuanya mempunyai taste yang berbeza mengenai musik. Ada yang suka rock, ada yang suka indi, ada yang suka balada dan pelbagai lagi. Kalau artist yang asalnya dari corak balada kemudian terjun ke corak pop, maka penimat setianya akan mula lari dan mula merasa muak dengan artist berkenaan.

Perumpamaannya? Katakanlah kita sangat menggemari Mee Rebus Pak Ali. Pak Ali menghasilkan Mee Rebus yang tersedap mengikut cita rasa kita. Pada satu hari, kita pergi ke kedai Mee Rebus Pak Ali untuk menikmati semangkuk Mee Rebus. Tiba-tiba, taste Mee Rebus Pak Ali mula bertukar mengikut spesifikasi lidah kita.

Adakah pada waktu itu, Mee Rebus Pak Ali akan mula menjadi kesukaan kita? Hah, ianya samalah dengan seni nyayian. Kalau artist dah elok-elok membawa corak balada tetiba pergi terjun di bidang pop, mulalah peminat setianya akan berkurangan.

Itulah yang berlaku didalam Indsutri Musik Kita.

Dan untuk Astro dengan rancangan AF-nya, TV9 dengan rancangan LG-nya, TV3 dengan racangan Mentor-nya. Pada pendapat saya yang mengetahui ekonomi, ini bukanlah usaha syarikat TV untuk memertabatkan seni musik, tetapi lebih kepada mencari wang dengan menjual watak program realiti TV kepada pengguna.

Menjual Watak kepada pengguna? Yaa, pertama sekali syarat untuk menjual watak adalah dengan menimbulkan suasana sedih dan pilu terhadap watak berkenaan. Kemudian timbulkan suasana marah kepada para juri. Konon-kono juri nih hanya tau kritik dan kritik sahaja.

Kemudian tanya penonton TV, adilkah juri mengutuk watak berkenaan? Penonton TV yang terharu dan sedih aku dihamburkan sekali lagi dengan pertanyaan "Berilah peluang terhadap watak kesian ini, berilah UNDI kepadanya. Afundi Bblablabla".

Penonton TV pula akan merasa kesian, merasa geram dan merasa mereka bertanggungjawab ewah-ewah-ewah untuk menolong sangat-sangat watak kesian itu. Maka dihantarlah SMS mengundi watak berkenaan. Maka terjuallah watak sedih itu dan masuklah keuntungan SMS dalam kantung syarikat TV.

Sebab itu, kalau kita tengok. Tak pergi jauh kemanapun watak sedih dalam program nyayian realiti TV. Habis takat program berkenaan, watak itu senyap sepi terus seolah-olah tiada apa yang berlaku.

Inilah realitinya.

Kalau Industri Musik Malaysia mahu berubah, maka perubahan perlulah dimulakan dengan artist kena belajar bagaimana hendak mencipta dan menghasilkan lagu. Kalau masih duk pakai khidmat penggubah lagu, jangan mimpilah proses transfromasi bidang musik akan berlaku di Malaysia.

Sebab semua orang boleh bernyayi, tapi tidak semua orang boleh mengubah lagu. Artist yang terbaik adalah artist yang boleh menyayi dan mencipta lagu nyayiannya. Barulah artist tersebut boleh laku dan boleh mencipta peminat fanatiknya sendiri.
Nih kalau dari segi ekonomi bro, tp kala dari segi sosial..cam ner lak? :-?
 
Sponsored Post
Top
Log in Register