Perlu atau tidak membawa anak2 yang belum akil baligh ke masjid atau surau?

CG Sponsors




AMICO66

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
9,629
Reaction score
258
Points
91
Assalamualaikum

aku buka lagi satu thread untuk diperbincangkan. Sila berikan komen yang bernas dari kawan2 semua.

Tadi aku bersembahyang jumaat kat tempat aku, aku lihat ramai yang bawa anak dibawah umur (belum akil baligh) bersembahyang jumaat dan diletak bersama2 saf dewasa.

Ada gak yang duduk di saf belakang dan faham2lah apa yang terjadi. Soalnya perlukah kita membawa anak2 yang dibawah umur ini untuk bersama2 kita dan mengambil tempat orang2 dewasa serta memutuskan saf?

mari kita bincangkan bersama..:)
 
Last edited:
Sponsored Post

king_diamond

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Sep 3, 2008
Messages
10,160
Reaction score
359
Points
131
tak perlu tuan kerana dikhuatiri akan menganggu jemaah lain, seelok2nya kalau hendak di ajar, bawalah semasa keadaan kurang sesak dan kurang jemaah, kanak2 ni fitrahnya suka bermain.

Kalau nak bawa...peringkat umur 10 tahun ke atas ni, dah dikira sudah boleh di bawa....tapi ini bergantung pada didikan ibubapa juga, wallahu'alam....
 

AMICO66

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
9,629
Reaction score
258
Points
91
tak perlu tuan kerana dikhuatiri akan menganggu jemaah lain, seelok2nya kalau hendak di ajar, bawalah semasa keadaan kurang sesak dan kurang jemaah, kanak2 ni fitrahnya suka bermain.

Kalau nak bawa...peringkat umur 10 tahun ke atas ni, dah dikira sudah boleh di bawa....tapi ini bergantung pada didikan ibubapa juga, wallahu'alam....
TQ KING, tadi apa yang ana perhatikan, ada yang bawa anak dan diletakkan bersama2 saf dewasa sehingga memutuskan saf. Yang keduanya mengambil tempat saf dewasa di mana jemaah yang lain terpaksa sembahyang di kawasan parking. Kadang2 susah nak cakap. Alasan mereka nak bagi budak2 tu belajar. Yang ana heran, waktu maghrib, isya dan subuh dal lain2 waktu tak nak bawa pulak..:-?
 

walaukana

Active Member
Joined
Dec 7, 2007
Messages
1,132
Reaction score
3
Points
25
Ikut keadaan.Jika biskita ingin mendidik anak biskita untuk bersolat, boleh tapi mesti beritahu anak biskita tu supaya berkelakuan baik, jgn bising dan mengikuti segala gerak geri semahyang berjemaah.Saya bersetuju dgn King_Diamond sebab kanak2 yg belum akil baligh ni suka buat bising. Tapi dgn adanya didikan moral dan etika ketika sembahyang, InsyaAllah anak biskita mahu mendengar kata biskita.
 

fazarudin

Legendary Member
Joined
Jan 2, 2006
Messages
10,985
Reaction score
258
Points
136
Aku rasa elok bawa gi masjid sebab kat situ kite dah mendidik diorang cintakan Allah , Rasul , M'imarahkan masjid.

Nanti besar , xde lah jadi mat rempit , membohjan sana sini.
 

AMICO66

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
9,629
Reaction score
258
Points
91
ikut keadaan.jika biskita ingin mendidik anak biskita untuk bersolat, boleh tapi mesti beritahu anak biskita tu supaya berkelakuan baik, jgn bising dan mengikuti segala gerak geri semahyang berjemaah.saya bersetuju dgn king_diamond sebab kanak2 yg belum akil baligh ni suka buat bising. Tapi dgn adanya didikan moral dan etika ketika sembahyang, insyaallah anak biskita mahu mendengar kata biskita.
aku setuju dengan pendapat ko bro...:)

aku rasa elok bawa gi masjid sebab kat situ kite dah mendidik diorang cintakan allah , rasul , m'imarahkan masjid.

Nanti besar , xde lah jadi mat rempit , membohjan sana sini.
boleh bawa tapi kena ikut saranan kat atas tu.:D
 

ruspadu

Fun Poster
Joined
Feb 7, 2007
Messages
593
Reaction score
2
Points
15
tak payah la... kebanyakannya dtg wat bising je...
bukannya nak sembahyang pun...
menggangu org je..
aku kalau org bising hilang tumpuan..
kalau nak ajar pegi masjid.. bawak la masa waktu org tak ramai...
atau masa tak org langsung...
 

walaukana

Active Member
Joined
Dec 7, 2007
Messages
1,132
Reaction score
3
Points
25
tak payah la... kebanyakannya dtg wat bising je...
bukannya nak sembahyang pun...
menggangu org je..
aku kalau org bising hilang tumpuan..
kalau nak ajar pegi masjid.. bawak la masa waktu org tak ramai...
atau masa tak org langsung...
Saya setuju sebab ini adalah benar belaka. Hilang concentration solat. Saya ada cerita nak dikongsi, pernah terjadi kanak2 yg berbuat bising kat surau di marahi oleh jemaah, saya berfikir bhw perkara spt ini boleh mendatangkan kemarahan kpd jemaah itu. Jadi ini akan membuatkan mood jemaah itu hilang, kurang khusyuk solat. Jadi PERANAN IBU BAPA adalah yg TERPENTING dlm mendidik anak2 mereka SUPAYA BERETIKA ketika berada didlm masjid.

Ok saya berpendapat jika kanak2 yg nakal dan suka berbuat bising, tak usahlah bawa mereka ke masjid, boleh menghilangkan khusyuk solat. Elok lah nasihati anak2 kita supaya berdisiplin didlm masjid. Saya ulangi, IBU BAPA memainkan peranan yg penting.
 

ratusanRM

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Apr 8, 2007
Messages
22,686
Reaction score
359
Points
131
Saya setuju sebab ini adalah benar belaka. Hilang concentration solat. Saya ada cerita nak dikongsi, pernah terjadi kanak2 yg berbuat bising kat surau di marahi oleh jemaah, saya berfikir bhw perkara spt ini boleh mendatangkan kemarahan kpd jemaah itu. Jadi ini akan membuatkan mood jemaah itu hilang, kurang khusyuk solat. Jadi PERANAN IBU BAPA adalah yg TERPENTING dlm mendidik anak2 mereka SUPAYA BERETIKA ketika berada didlm masjid.

Ok saya berpendapat jika kanak2 yg nakal dan suka berbuat bising, tak usahlah bawa mereka ke masjid, boleh menghilangkan khusyuk solat. Elok lah nasihati anak2 kita supaya berdisiplin didlm masjid. Saya ulangi, IBU BAPA memainkan peranan yg penting.
setuju.... nak bawak boleh tp jgn sampai mengganggu jemaah lain....


disiplin kan anak2 kat umah dahulu pastu baru bawak g masjid / surau :D:D

:)cgrock:)cgrock:)cgrock:)cgrock
 

AMICO66

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
9,629
Reaction score
258
Points
91
aku pernah tengok salah seorang jemaah kat tempat aku ni, dia selalu bawa anaknya ke surau setiap waktu sembahyang (termasuk subuh).

Memang aku puji dia ni sebab aku lihat dia letakkan anaknya di belakang (saf budak2) dan anaknya itu sopan dan bersembahyang mengikut imam.

Masalah yang timbul pula ada budak2 lain (yang mak bapak dia orang tak ajar kot) yang dok kacau dia ni..:-?

bila anak kita dok diam anak orang pula yang dok kacau..~X(~X(~X(.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register