BTC USD 33,696.2 Gold USD 1,783.12
Time now: Jun 1, 12:00 AM

PERGURUAN AHLI BAIT DAN TOK KENALI - Dari Bradokapak

watakungsi

Fun Poster
Joined
Jul 24, 2008
Messages
497
Reaction score
4
Points
25
petikan dari atas

"" Untuk pengetahuan, pada malam 24 Januari 2014 yang lalu, aku bersama dua orang rakan telah pergi ke sebuah lokasi untuk satu pertemuan. Pertemuan itu dilangsungkan sempena bertemunya dua aliran pengajian Makrifat Tuk Kenali. Pertemuan di antara Haji Shaari pengarang kitab "Ilmu Makrifat Tuk Kenali" dengan Pak Ali dari aliran Ahli Bait dan Tuk Kenali. Perjumpaan antara mereka berlangsung sekitar dua jam sahaja dan hanya satu resolusi yang berjaya dicapai, Haji Shaari mengalah dan akhirnya mengakui bahawa dirinya lemah dan bukanlah guru yang selayaknya.""

Bagi pendapat aku ,bagus tindakan Haji Shaari mengalah. kerana apa yang nak di bincangkan dari 1-100 . itu di luar topik.ilmu Makrifat tuk kenali)..ibarat soalan tentang sejarah di tanya pada guru matematik...
 
Last edited:
Sponsored Post

manamas

Fun Poster
Joined
Dec 28, 2010
Messages
549
Reaction score
1
Points
15
76. Majoriti kita tidak pernah tahu siapa Nabi bagi ummat Melayu. Sedangkan Nabi Muhammad SAWAW pernah berkata, setiap bangsa itu telah diutuskan bagi mereka Nabi mereka.


Nabi Muhammad s.a.w adalah Nabi dan Rasul yg terakhir.Tiada ada yg lain selepas baginda.Jadi Nabi melayu???? ...Tak sesat ke?

memang kita tahu nabi muhamamad adalah nabi dan rasul terakhir.tp mungkin yg di maksudkan oleh tuan tanah ni ialah nabi terdahulu..jumlah nabi adalah sebanyak 300++ orang kalau x silap dan yg wajid di ketahui adalah 25 sahaja.mungkin seorang didalam 300++ ini adalah nabi dari nasab melayu mengikut tt lah...so kepada TT sila jawap la persoalan ini sebelum orang ramai cop anda adalah sesat..

aku pon confius jugak dengan statement tt ni...:-?:-?
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
22,173
Reaction score
2,924
Points
201
memang kita tahu nabi muhamamad adalah nabi dan rasul terakhir.tp mungkin yg di maksudkan oleh tuan tanah ni ialah nabi terdahulu..jumlah nabi adalah sebanyak 300++ orang kalau x silap dan yg wajid di ketahui adalah 25 sahaja.mungkin seorang didalam 300++ ini adalah nabi dari nasab melayu mengikut tt lah...so kepada TT sila jawap la persoalan ini sebelum orang ramai cop anda adalah sesat..

aku pon confius jugak dengan statement tt ni...:-?:-?

yg Rasulullah saw bersabda tu aku faham...yg dikatakan ada Nabi Melayu ni yg TT kena jawab..sebab dia yg promote aliran ni
 

abukrokok

Active Member
Joined
Aug 31, 2012
Messages
2,473
Reaction score
34
Points
30
76. Majoriti kita tidak pernah tahu siapa Nabi bagi ummat Melayu. Sedangkan Nabi Muhammad SAWAW pernah berkata, setiap bangsa itu telah diutuskan bagi mereka Nabi mereka.


Nabi Muhammad s.a.w adalah Nabi dan Rasul yg terakhir.Tiada ada yg lain selepas baginda.Jadi Nabi melayu???? ...Tak sesat ke?

maksud belau zaman dulu...ketika sebelum muncul Nabi muhammad....ada 125000 nabi yg diutus
 

citymall

Active+ Member
Joined
Dec 13, 2013
Messages
4,295
Reaction score
478
Points
41
100. Anda akan bertemu juga dengan kebenaran disuatu masa nanti.... Tekadkan dalam hati. Nescaya akan ketemu jua !

Iaitu kita berada di dalam sakaratulmaut.
Kita akan begitu yakin (haqqul yakin) dengan apa yang dijanjikan.

 

jejantas

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Sep 1, 2007
Messages
24,648
Reaction score
920
Points
161
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.
(An-Nisaa' 4:59)

Dari Abu Hurairah, r.a., dari Nabi s.a.w., bahawa Baginda bersabda: "Aku tinggalkan dalam kalangan kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya, iaitu kitab Allah dan sunnah Rasulullah," (s.a.w.).

“Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu ni’mat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu” (QS Al-Maaidah: [5] : 3)

Sekadar pedoman
 
Last edited:

hafizuka

Super Active Member
Joined
Sep 25, 2008
Messages
6,956
Reaction score
261
Points
81
Bradokapak ni dulu percaya dan taksub kepada Sultan Langkasuka. Lepas tu baru tersedar kena tipu ngan Sultan penipu.

Skang taksub plak ngan ajaran sesat ni.
 

bahas18

Active+ Member
Joined
Nov 12, 2007
Messages
2,907
Reaction score
168
Points
33
maksud belau zaman dulu...ketika sebelum muncul Nabi muhammad....ada 125000 nabi yg diutus

mcm mana nak confirm..
x boleh la main agak2...
melayu ni bangsa yg baru...
dulu bkn tanah melayu agama hindu ke?
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register