BTC USD 34,449.3 Gold USD 1,802.30
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Perang Al Quds 2021 - Israel KOYAK langgar gencatan senjata

Megat Al Fateh

Active Member
Joined
May 6, 2019
Messages
1,339
Reaction score
709
Points
81
Mesir dah mula gerakan jentera masuk ke Palestin untuk kerja pembersihan runtuhan bangunan


Senyap-senyap abang cik (UAE) datang minum kopi bincang isu Palestin direct dengan abang Long (Mesir).Abang ngah (Saudi) dah datang hantar wakil minggu lepas.Pemimpin arab hari ini bukan zaman 90an, isu tak sekepala, tak sebulu dah tak boleh pakai.Mereka hari ini bersatu bahkan lebih akrab dan strategik.

UAE - CAIRO macam KL - IPOH jer.... 2 jam sampai... ngopi tiga empat jam bincang balik lah.Apa benda penting agaknya tuh yer? Palestin akan jadi sebuah negara dibawah usaha keras Abang Long..... tunggu proses seterusnya minggu depan.....
193975440_10224522800238162_9116266320406472016_n.jpg


 
Sponsored Post

puyol

CG Top Poster Club
Joined
Jun 28, 2011
Messages
24,190
Reaction score
2,532
Points
201
Mesir dah mula gerakan jentera masuk ke Palestin untuk kerja pembersihan runtuhan bangunan



193975440_10224522800238162_9116266320406472016_n.jpg


Gambar lama tu. Celah mana UAE-Cairo macam KL-Ipoh je. Hehe.

 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,494
Reaction score
2,571
Points
201
Da menang ke gencat senjata
Tunggu next ramadaan la plak
Kita lawan balik sambil kutip derma hihih
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
83,381
Reaction score
13,566
Points
1,906
#BHdunia Bantuan merangkumi sejumlah trak, jentolak dan kren
https://bit.ly/3z2IXmx

Mesir hantar jentera, kru bantu bina semula Gaza​

Jun 5, 2021 @ 9:25am

1622859727115.png


Konvoi trak sarat dengan peralatan pembinaan yang dihantar Mesir tiba di Palestin bagi menjalankan kerja pembinaan semula bangunan yang musnah. - Foto AFP

KAHERAH: Mesir menghantar jentera kejuruteraan dan kru ke Semenanjung Gaza pada Jumaat untuk pembinaan semula susulan kemusnahan akibat kempen pengeboman Israel di wilayah Palestin yang terkepung itu bulan lalu.

Portal berita kerajaan Mesir, Ahram Online, melaporkan kelengkapan itu yang merangkumi sejumlah trak, jentolak dan kren akan membuang serpihan dan runtuhan daripada bangunan yang musnah dalam serangan udara Israel selama 11 hari di Gaza.

Bantuan itu hadir susulan Presiden Mesir, Abdel Fattah al-Sisi berikrar untuk menyumbang AS$500 juta (RM2.06 bilion) bagi membantu pembinaan semula Gaza dengan pembabitan syarikat Mesir, lapor agensi berita Xinhua.

Bulan lalu, Mesir menjadi orang tengah dalam perjanjian gencatan senjata bagi menamatkan pertempuran terbaru antara Israel dan Hamas.
Pertempuran menyebabkan sekurang-kurangnya 250 rakyat Palestin dan 12 rakyat Israel terbunuh, dan ribuan kediaman serta infrastruktur lain rosak atau musnah sepenuhnya. - BERNAMA


 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
83,381
Reaction score
13,566
Points
1,906
Pengagihan bantuan untuk rakyat Palestin di Malaysia dan yang berada di Palestin akan dipergiat di bawah program Musa’adah 3.0.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata setakat ini, agensi agama di bawah kementeriannya berjaya mengutip dana sebanyak RM3,328,502 sejak program Musa’adah 3.0 bermula pada 1 Jun lepas untuk disalurkan kepada rakyat Palestin.

AC378095-5BCA-4B6A-B534-D9C54FF0BAF8.jpeg

89F675DC-4BAF-46ED-8E72-B2C7A200934E.jpeg


 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,494
Reaction score
2,571
Points
201
Today is the day

1622911828487.png

Hari ini 54 tahun yang lalu, Perang Enam Hari meletus.

Selepas Israel ditubuhkan secara haram di bumi Palestin pada 1948, pertelingkahan tentang persempadanan negara haram itu dengan negara-negara Arab sekitarnya berlanjutan selama hampir dua dekad, menjadi punca utama perang ini.

Ketegangan semakin memuncak apabila pada Mei 1967, Presiden Mesir, Gamal Abdel Nasser mengarahkan supaya Selat Tiran ditutup kepada kapal keluar masuk Israel untuk melumpuhkan ekonomi negara haram tersebut.

Pada masa sama, Mesir menggerakkan tenteranya ke Semenanjung Sinai dan meminta Pasukan Pengaman PBB berundur dari situ. Pakatan dibentuk antara Mesir, Syria, Jordan dan Iraq, dan keberadaan tentera di persempadanan negara mereka dengan Israel dipertingkatkan.

Tidak tahan, rejim Zionis memulakan serangan pada 5 Jun 1967 dengan mengebom pangkalan Tentera Udara Mesir dan Syria. Dengan lumpuhnya angkatan udara Mesir dan Syria, tentera rejim Zionis memiliki kelebihan di darat sekaligus meluaskan wilayah jajahan ke segenap arah.

Israel menakluk Semenanjung Sinai dan Gaza daripada Mesir, seterusnya Baitulmaqdis dan Tebing Barat daripada Jordan pada 7 Jun. PBB menggesa gencatan senjata diadakan, namun diendah Israel yang terus menyerang dan menawan Bukit Golan daripada Syria pada 9 Jun.

Pada 10 Jun, barulah gencatan senjata berkuatkuasa sekaligus menamatkan perang. Dianggarkan sekurang-kurangnya 20,000 nyawa orang Arab dan hanya 800 nyawa orang Israel terkorban dalam pertempuran yang berlangsung hanya selama 132 jam itu.

Rejim Zionis menyerahkan kembali Semenanjung Sinai kepada Mesir pada 1982. Bukit Golan masih dirundingkan dengan Syria. Jordan dan Mesir pula akhirnya menarik balik tuntutan masing-masing terhadap Tebing Barat dan Gaza.

Penguasaan Israel dalam Perang Enam Hari itu sekaligus mengubah landskap geopolitik Timur Tengah, dan wilayah yang ditakluk mereka menjadi teras konflik Arab-Israel yang berlanjutan sehingga hari ini.

Sumber: History, Global Research

#PeristiwaHariIni
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,494
Reaction score
2,571
Points
201
roket-ghaib.png
Sekumpulan bomoh ini dikatakan menghantar roket ghaib untuk menyerang Israel. -YouTube

Bomoh Indonesia dakwa hantar santau, roket ghaib serang Israel​

  • Oleh KOSMO!
Share on facebook

Share on twitter

Share on whatsapp

Share on email

Share on telegram
JAKARTA – Sekumpulan bomoh di Indonesia dikatakan membantu Palestin melawan Israel dengan menghantar sihir dan roket ghaib kepada Rejim Zionis itu.
Seorang pengguna YouTube, Kang Ujang Busthomi yang juga merupakan seorang pendakwah bebas di negara itu menerusi satu video yang dimuat naik di akaun YouTube miliknya berkata dia yang baru-baru ini sempat berkunjung ke salah satu kawasan di Indonesia sempat melihat ritual bagaimana 30 orang bomoh di situ menghantar sihir kepada Israel.
Dalam video berdurasi selama 22 minit itu, Kang Ujang memberitahu dia menerima undangan daripada sekumpulan bomoh itu untuk melihat ritual mereka bagi membantu Palestin dengan menghantar roket ghaib mereka.
Roket tersebut dikatakan mengambil masa selama dua hari untuk sampai ke Israel.
Tambah kumpulan bomoh itu lagi, mereka turut menyediakan jin untuk menjaga Palestin daripada dibedil oleh roket Israel.
Video tersebut menjadi tular di media sosial dan kebanyakan netizen yang menontonnya meninggalkan komen-komen yang lucu.
“Ambil masa dua hari untuk sampai? Ambil yang ekspres ya?,” tulis seorang netizen.
“Nanti kalau sudah sampai di Israel beritahu saya ya,” tulis seorang lagi netizen.
Video tersebut sudah ditonton hampir 12,000 kali dengan hampir 200 komen
 

pemain

Active+ Member
Joined
Jul 10, 2008
Messages
2,636
Reaction score
404
Points
51
roket-ghaib.png
Sekumpulan bomoh ini dikatakan menghantar roket ghaib untuk menyerang Israel. -YouTube

Bomoh Indonesia dakwa hantar santau, roket ghaib serang Israel​

  • Oleh KOSMO!
Share on facebook

Share on twitter

Share on whatsapp

Share on email

Share on telegram
JAKARTA – Sekumpulan bomoh di Indonesia dikatakan membantu Palestin melawan Israel dengan menghantar sihir dan roket ghaib kepada Rejim Zionis itu.
Seorang pengguna YouTube, Kang Ujang Busthomi yang juga merupakan seorang pendakwah bebas di negara itu menerusi satu video yang dimuat naik di akaun YouTube miliknya berkata dia yang baru-baru ini sempat berkunjung ke salah satu kawasan di Indonesia sempat melihat ritual bagaimana 30 orang bomoh di situ menghantar sihir kepada Israel.
Dalam video berdurasi selama 22 minit itu, Kang Ujang memberitahu dia menerima undangan daripada sekumpulan bomoh itu untuk melihat ritual mereka bagi membantu Palestin dengan menghantar roket ghaib mereka.
Roket tersebut dikatakan mengambil masa selama dua hari untuk sampai ke Israel.
Tambah kumpulan bomoh itu lagi, mereka turut menyediakan jin untuk menjaga Palestin daripada dibedil oleh roket Israel.
Video tersebut menjadi tular di media sosial dan kebanyakan netizen yang menontonnya meninggalkan komen-komen yang lucu.
“Ambil masa dua hari untuk sampai? Ambil yang ekspres ya?,” tulis seorang netizen.
“Nanti kalau sudah sampai di Israel beritahu saya ya,” tulis seorang lagi netizen.
Video tersebut sudah ditonton hampir 12,000 kali dengan hampir 200 komen
sihir ni bukan ka berasal dari yahudi?
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,494
Reaction score
2,571
Points
201

China offers cash, vaccines to people in Gaza​

The fighting has brought Gaza's health care system to the brink of collapse and its COVID-19 vaccination drive, already slow, has stopped, according to WHO's top official in Gaza, Sacha Bootsma.​

China_flag_PTI_Photo.jpg

China flag. (File Photo | PTI)

BEIJING: China says it will offer cash and 200,000 doses of COVID-19 vaccines to Palestinians caught up in the latest fighting in Gaza.

Foreign Ministry spokesperson Zhao Lijian on Friday told reporters that USD 1 million would be provided as emergency humanitarian assistance and another USD 1 million would go to UNRWA, the UN agency that provides vital assistance to the 75 per cent of the enclave's population who are refugees.

China will "continue to provide humanitarian support within its capacity and actively participate in the reconstruction of Gaza according to the needs of the Palestinian side," Zhao said at a daily briefing.

The fighting has brought Gaza's health care system to the brink of collapse and its COVID-19 vaccination drive, already slow, has stopped, according to WHO's top official in Gaza, Sacha Bootsma.

China has become a major exporter and donor of COVID-19 vaccines, taking a leading role in what some have termed "vaccine diplomacy." China is a strong supporter of the Palestinian cause but also maintains robust ties with Israel.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register