BTC USD 61,058.2 Gold USD 1,792.47
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Perak Pertimbang Semula Keputusan Jual Istana Raja Muda

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
318,633
Reaction score
15,632
Points
2,376


0919rssaarani_1632037444.jpg


Datuk Saarani Mohamad


IPOH: Kerajaan negeri akan mempertimbangkan semula keputusan menjual Istana Raja Muda di Jalan Syed Abu Bakar di sini, secara tender terbuka bagi laluan pembangunan projek komersial dan bangunan bercampur.

Menteri Besar, Datuk Saarani Mohamad, berkata perkara itu akan dibincangkan dalam masa terdekat melalui mesyuarat EXCO kerajaan negeri, Rabu ini.

"Saya akan bawa balik perkara ini dalam mesyuarat EXCO pada Rabu untuk kita lihat kembali walaupun saya rasa itu adalah keputusan EXCO yang dibuat tahun lalu.

"Tetapi kita akan tengok semula selepas ada beberapa bantahan serta pandangan termasuk melalui laporan akhbar yang memaklumkan ada beberapa lagi kawasan bersejarah yang perlu dipelihara.

"Saya sudah maklumkan kepada Datuk Nolee (Datuk Nolee Ashilin Mohamed Radzi- EXCO Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Pelancongan negeri) dan akan bincang semula perkara ini dalam mesyuarat nanti," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika meninjau lokasi insiden kegagalan cerun di Seksyen 43.9 Laluan Persekutuan Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands di sini, hari ini.

Hadir sama, EXCO Infrastruktur, Tenaga, Air dan Pengangkutan Awam Perak, Datuk Mohd Zolkafly Harun.

Terdahulu, sebuah akhbar kelmarin melaporkan Istana Raja Muda di Jalan Syed Abu Bakar yang dibuka untuk jualan secara tender terbuka mengejutkan pelbagai pihak kerana ia dianggap sebagai warisan sejarah Kesultanan Perak dan wajar dikekalkan dan dipulihara.

Istana itu bersama kawasan seluas kira-kira dua hektar ditender untuk pembangunan projek komersial dan bangunan bercampur.


 
Sponsored Post

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
38,935
Reaction score
2,928
Points
206
75CA61C9-FAE7-42AC-AA03-8889ABF3BB32-800x1024.jpeg


kalau warisan sejarah laju betul dia nak runtuhkan.
 

lau_kau

Legendary Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
15,687
Reaction score
2,531
Points
201
75CA61C9-FAE7-42AC-AA03-8889ABF3BB32-800x1024.jpeg


kalau warisan sejarah laju betul dia nak runtuhkan.
Mcm tu la jiwa pemimpin kt, asal usang ja kena roboh....padahal nilai kt situ xternilai utk warisan bangsa....beza betoi ngn negara barat.....lg usang lg depa jaga....sedih memang sedih, kt jgk undi pemimpin hahaha
 

akusS

Active Member
Joined
Jul 9, 2007
Messages
1,548
Reaction score
109
Points
43
Tanah pusaka org melayu cmnilah, terbiar je, lastnye jual...yg peliknye sultan xkanla xleh kluarkan skit duit sdri utk repair istana tu...smpai mcmtu skali terbiarnye...
 

TT

CG Super Hardcore Club
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
159,846
Reaction score
21,824
Points
1,671
Terbiar sgt tu. Klo xpulihara mmg roboh jgk nnt tu
 

logammaut

Legendary Member
Joined
Dec 12, 2009
Messages
10,951
Reaction score
1,172
Points
201
Tanah rizab melayu, warisan melayu habis dijual oleh melayu (UMNO). Puak2 ni nampak duit je.
 

theblur

Super Active Member
Joined
Apr 15, 2012
Messages
7,586
Reaction score
970
Points
121
Mungkin berpegang pada kata, usahlah dikenang perkara yg berlalu. Yang berlalu biarlah berlalu, patah tumbuh hilang berganti.

Kontraktor china boleh buat istana baru, sebiji mcm tu.
 

akecema

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Jan 26, 2007
Messages
23,563
Reaction score
2,916
Points
206
75CA61C9-FAE7-42AC-AA03-8889ABF3BB32-800x1024.jpeg


kalau warisan sejarah laju betul dia nak runtuhkan.
Istana dekat teluk intan
Tempat aku ni
Mmg kene abai istana ni
Kawasan cina. Mmg diorg aim tempat ni
 

lau_kau

Legendary Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
15,687
Reaction score
2,531
Points
201
Mungkin berpegang pada kata, usahlah dikenang perkara yg berlalu. Yang berlalu biarlah berlalu, patah tumbuh hilang berganti.

Kontraktor china boleh buat istana baru, sebiji mcm tu.
Klau pemikiran mcm nie, taj Mahal, pun boleh kasi roboh xdk nilai buat br lg bgs hahahaha
 

azmn396

Fun Poster
Joined
Jul 28, 2009
Messages
806
Reaction score
48
Points
20
Luas kawasan tu, kalau buat lokasi food truck ape macam? Tengok semalam kt Majalah3 dekat dgn area jambatan Ganu tu ade foodtruck siap surau bagai, nampak menarik pd aku.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register