Penyelidik temui bukti kacip fatimah ubat awet muda

CG Sponsors




eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
KUALA LUMPUR - Penyelidik dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan pengkaji Korea Selatan berjaya mengukuhkan keyakinan umum terhadap khasiat herba kacip fatimah dengan penemuan agen antipenuaan yang merangsang pertumbuhan kolagen dan bertindak sebagai antioksida.

Kajian sejak 2007 oleh Profesor Fakulti Kejuruteraan Kimia UTM, Dr. Mohamad Roji Sarmidi dengan Profesor Jabatan Kimia dan Kejuruteraan Biokimia Universiti Dongguk, Korea Selatan, Dr. Chan Seo Par itu mendapati pokok herba tersebut juga berkesan memutihkan kulit.

Naib Canselor UTM, Datuk Ir. Dr. Zaini Ujang berkata, kajian terhadap ekstrak bahan kimia daripada daun kacip fatimah menghalang penghasilan melanin yang menggelapkan kulit serta memulihkan kesan radang pada kulit akibat terdedah lama kepada cahaya matahari.

"Selama ini kacip fatimah lebih dikenali sebagai penguat kesihatan wanita, tetapi hasil kajian kami ini adalah yang pertama direkodkan mengenai kesannya mencantikkan kulit," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Menurutnya, pakar Universiti Dongguk dipilih kerana mereka mempunyai makmal kemujaraban dalam penghasilan bahan kosmetik yang tidak terdapat di Malaysia.

Mohamad Roji menjelaskan, ekstrak kacip fatimah tidak mengandungi bahan toksik dan sesuai untuk kulit manusia.

"Ia telah diuji dalam makmal pada sel kulit manusia dan didapati sangat berkesan melambatkan proses penuaan," katanya

Batui tu...kacip_fatimah tu memang muda belia lagi...:)):)):))
 
Sponsored Post

anuarinvestor

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Dec 13, 2007
Messages
10,529
Reaction score
143
Points
123
a'a yg kat kedai Mattop kan...;)
 

GT

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Nov 14, 2008
Messages
38,557
Reaction score
245
Points
123
Nanti boleh tanya kat Kacip Fatimah tu sendiri... dia join jugak kat Mattop 18th nanti... Sila check updated lists....
 

silverchair959

Legendary Member
Joined
Dec 21, 2005
Messages
17,557
Reaction score
81
Points
125
KUALA LUMPUR - Penyelidik dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan pengkaji Korea Selatan berjaya mengukuhkan keyakinan umum terhadap khasiat herba kacip fatimah dengan penemuan agen antipenuaan yang merangsang pertumbuhan kolagen dan bertindak sebagai antioksida.

Kajian sejak 2007 oleh Profesor Fakulti Kejuruteraan Kimia UTM, Dr. Mohamad Roji Sarmidi dengan Profesor Jabatan Kimia dan Kejuruteraan Biokimia Universiti Dongguk, Korea Selatan, Dr. Chan Seo Par itu mendapati pokok herba tersebut juga berkesan memutihkan kulit.

Naib Canselor UTM, Datuk Ir. Dr. Zaini Ujang berkata, kajian terhadap ekstrak bahan kimia daripada daun kacip fatimah menghalang penghasilan melanin yang menggelapkan kulit serta memulihkan kesan radang pada kulit akibat terdedah lama kepada cahaya matahari.

"Selama ini kacip fatimah lebih dikenali sebagai penguat kesihatan wanita, tetapi hasil kajian kami ini adalah yang pertama direkodkan mengenai kesannya mencantikkan kulit," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Menurutnya, pakar Universiti Dongguk dipilih kerana mereka mempunyai makmal kemujaraban dalam penghasilan bahan kosmetik yang tidak terdapat di Malaysia.

Mohamad Roji menjelaskan, ekstrak kacip fatimah tidak mengandungi bahan toksik dan sesuai untuk kulit manusia.

"Ia telah diuji dalam makmal pada sel kulit manusia dan didapati sangat berkesan melambatkan proses penuaan," katanya

Batui tu...kacip_fatimah tu memang muda belia lagi...:)):)):))
baca kat carigold umpama baca semua paper utusan, metro, bharian dan lain2 lagi...mmg jimat
 

GT

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Nov 14, 2008
Messages
38,557
Reaction score
245
Points
123
baca kat carigold umpama baca semua paper utusan, metro, bharian dan lain2 lagi...mmg jimat
Tau takpe....jangan u-mobile berukband buat hal sudah...:))
 

azmimazda

Super Active Member
Joined
Jan 30, 2007
Messages
6,317
Reaction score
1
Points
65
kalau laki nk awet muda boleh ke makan kacip fatimah ni?? kang tak pasal2 terkacip hehehehe..
 

harith_danial

Fun Poster
Joined
Mar 1, 2008
Messages
950
Reaction score
1
Points
15
laa...kenal sangat dgn Prof Roji nie,pensyarah tempat aku.mmg kt tempat Prof nie memang byk penyelidikan pasai herba.Kacip Fatimah,Tongkat Ali,Misai Kucing dll.
 

rafina_80

Active+ Member
Joined
Jan 30, 2008
Messages
4,102
Reaction score
44
Points
30
laa...kenal sangat dgn Prof Roji nie,pensyarah tempat aku.mmg kt tempat Prof nie memang byk penyelidikan pasai herba.Kacip Fatimah,Tongkat Ali,Misai Kucing dll.
a ah..wife dia sama ngan tmpt kije kiter..:D
bilik dia blkg bilik kite jer..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register