BTC USD 63,444.9 Gold USD 1,746.40
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Penjara enam bulan jika ekzos kenderaan 'bising'

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
12,869
Reaction score
2,143
Points
201
Penjara enam bulan jika ekzos kenderaan 'bising'

Kuala Lumpur: Mana-mana kenderaan yang didapati bersalah mengubahsuai ekzos sehingga mengganggu ketenteraman awam boleh dipenjara sehingga enam bulan.
Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Azisman Alias berkata, mereka juga boleh dikenakan denda sehingga RM2,000, jika disabitkan.
"Mengikut Kaedah 103 Kaedah-Kaedah Kenderaan Bermotor (Pembinaan Dan Penggunaan) 1959 (LN 170/1959) setiap ekzos (dengan penyenyap) yang dipasang pada kenderaan bermotor hendaklah pada setiap masa diselenggarakan supaya berada dalam keadaan yang baik.
"Ia juga perlu dipastikan tidak diubah suai sehingga menyebabkan bunyi bising. Mana-mana individu yang membuat pengubahsuaian sedemikian adalah melakukan satu kesalahan mengikut kaedah berkenaan," katanya dalam kenyataan, hari ini.
Selain itu, Azisman berkata, mengikut Seksyen 64 Akta Pengangkutan Jalan 1987, polis diberikan kuasa untuk menyita motosikal tersebut dengan tujuan untuk mengelakkan daripada kesalahan berulang.
Katanya, polis boleh menahan motosikal tersebut sehingga pemiliknya mengambil langkah-langkah bagi menjamin kesalahan berkenaan tidak berlaku lagi.
"Penggunaan ekzos bising ini menjadi trend semasa golongan muda kerana dikatakan dapat meningkatkan kelajuan motosikal dan juga mencantikkan fizikal motosikal tersebut.
"Pihak JSPT sentiasa mengadakan Operasi Bersepadu dengan jabatan dan agensi yang lain termasuk Jabatan Alam Sekitar (JAS)," katanya.
Justeru, beliau mengingatkan semua pemilik kenderaan bukan sahaja pemilik motosikal tetapi juga pemilik kenderaan bermotor yang lain agar mematuhi undang-undang dan peraturan jalan raya yang membabitkan pengubahsuaian.
"Sebarang pengubahsuaian yang ingin dilakukan hendaklah mendapatkan kelulusan daripada pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)," katanya.
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 22 Februari 2021 @ 2:10 PM
 
Sponsored Post

copy left

CG Top Poster Club
Joined
Jun 25, 2008
Messages
26,845
Reaction score
526
Points
161
sampai mcm tu sekali,hahahaha,aku ni yg exzos senyap rasa mcm nak bg bising,baru la org tahu kita sudah mari dari jauh,
xde la org melintas xpandang kiri kanan.....
 

seiryu82

Active+ Member
Joined
Apr 3, 2009
Messages
3,254
Reaction score
96
Points
40
Eloklah kat sini kebanyakkan dah pun diubahsuai mcm tuh.kena berjaga sbb baby terkejut bunyi bising.
 

logammaut

Legendary Member
Joined
Dec 12, 2009
Messages
10,073
Reaction score
590
Points
171
Org ekzos bising ni kurang kasih sayang. Sbb tu kuatkan bunyi ekzos utk dptkan perhatian hahaha...
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
294,073
Reaction score
12,468
Points
2,376
Penjara enam bulan jika ekzos kenderaan 'bising'

Kuala Lumpur: Mana-mana kenderaan yang didapati bersalah mengubahsuai ekzos sehingga mengganggu ketenteraman awam boleh dipenjara sehingga enam bulan.
Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Azisman Alias berkata, mereka juga boleh dikenakan denda sehingga RM2,000, jika disabitkan.
"Mengikut Kaedah 103 Kaedah-Kaedah Kenderaan Bermotor (Pembinaan Dan Penggunaan) 1959 (LN 170/1959) setiap ekzos (dengan penyenyap) yang dipasang pada kenderaan bermotor hendaklah pada setiap masa diselenggarakan supaya berada dalam keadaan yang baik.
"Ia juga perlu dipastikan tidak diubah suai sehingga menyebabkan bunyi bising. Mana-mana individu yang membuat pengubahsuaian sedemikian adalah melakukan satu kesalahan mengikut kaedah berkenaan," katanya dalam kenyataan, hari ini.
Selain itu, Azisman berkata, mengikut Seksyen 64 Akta Pengangkutan Jalan 1987, polis diberikan kuasa untuk menyita motosikal tersebut dengan tujuan untuk mengelakkan daripada kesalahan berulang.
Katanya, polis boleh menahan motosikal tersebut sehingga pemiliknya mengambil langkah-langkah bagi menjamin kesalahan berkenaan tidak berlaku lagi.
"Penggunaan ekzos bising ini menjadi trend semasa golongan muda kerana dikatakan dapat meningkatkan kelajuan motosikal dan juga mencantikkan fizikal motosikal tersebut.
"Pihak JSPT sentiasa mengadakan Operasi Bersepadu dengan jabatan dan agensi yang lain termasuk Jabatan Alam Sekitar (JAS)," katanya.
Justeru, beliau mengingatkan semua pemilik kenderaan bukan sahaja pemilik motosikal tetapi juga pemilik kenderaan bermotor yang lain agar mematuhi undang-undang dan peraturan jalan raya yang membabitkan pengubahsuaian.
"Sebarang pengubahsuaian yang ingin dilakukan hendaklah mendapatkan kelulusan daripada pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)," katanya.
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 22 Februari 2021 @ 2:10 PM

Selalunya kapcai je yang bising di kampung²
Superbike ada je yang jenis ekzos bising tapi takde la beria nak laju dalam kampung
Memang bingit telinga
Lagi tertekan bila anak baru nak tido dah terjaga balik dengar bunyi ekzos bising
 

Niyang

CG Top Poster Club
Joined
May 13, 2009
Messages
41,601
Reaction score
1,220
Points
201
elok la tuh... tmpt aku ramai budak wat ekzos perang... bikin angin jerk...
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
12,869
Reaction score
2,143
Points
201
Dia da maii daaa
1614052831614.png

1614052859373.png
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
12,869
Reaction score
2,143
Points
201
elok la tuh... tmpt aku ramai budak wat ekzos perang... bikin angin jerk...

polis kene raid kedai ekjos sepatutnya

mcm dia tangkap org mabuk
Tp benarkan jual beer

mcm dia suh jaga kesihatan
Dlm masa yg sama dia jual rokok

Heheh
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register