BTC USD 35,357.2 Gold USD 1,834.58
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 Pengusaha restoran, kedai makan gulung tikar, tutup kedai bisnes bungkus

TT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgem
Messages
163,437
Joined
Jan 13, 2009
Messages
163,437
Reaction score
22,258
Points
1,831
Awards
1
37,415 perniagaan gulung tikar akibat COVID-19

2021_09_28_16.16.53.jpg


 
Sponsored Post

dloanman

CG Top Poster Club
gem
Messages
30,961
Joined
Apr 15, 2012
Messages
30,961
Reaction score
2,364
Points
266
Awards
1
kek seksyen 3 ado 1 kedai tomyam klate yg sewa lot dengan MAIS, sejak awal PKP1.0 bulan Mac 2020 sampai skg 2021 masih tutup tak bukak2 laie...

sedangkan kedai tomyam tu sblm PKP penuh mlm2 org dtg mkn2 sambil tengok bola kek TV bosa....

kesian bro... gulung tikar bantal bungkus terus balik kampung klate patani....
 

underscore

Legendary Member
gem
Messages
12,088
Joined
Sep 20, 2008
Messages
12,088
Reaction score
4,465
Points
266
Awards
2
Idea bagus ni..lama sangat dah kita tak makan nasi kenduri

 

TT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgem
Messages
163,437
Joined
Jan 13, 2009
Messages
163,437
Reaction score
22,258
Points
1,831
Awards
1
Haha style. Nice idea. Siap bubur lagi

Ni klo bayar salam keruk naya juga klo dalam sampul duit biru je 🤣
 

TT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgem
Messages
163,437
Joined
Jan 13, 2009
Messages
163,437
Reaction score
22,258
Points
1,831
Awards
1
Siap goodies lagi (sabtu ahad)

PENANGAN daripada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga rakyat di negara ini sudah terlampau lama tidak menghadiri majlis kenduri, ramai juga orang yang sudah mula merindui masakan-masakan kenduri kahwin dan juga keriuhan suasananya.

Sejak dua hari lalu, sebuah warung di Jalan Kempas, Bukit Kapar, Klang, Selangor tular di laman TikTok apabila menggunakan majlis kenduri sebagai tema pilihan warung berkenaan.

Menerusi video berdurasi 34 saat yang dikongsikan pengguna @azmhni.ps itu, dapat dilihat warung berkenaan menggunakan khemah kenduri siap dihiasi dengan kain berona hijau dan bunga manggar sehinggakan orang betul-betul menyangka ia majlis kenduri kahwin penduduk setempat.

Anak kepada pemilik warung yang dinamakan Warung Nasi Kenduri Hari-Hari itu, Nurul Najwa Mat Isa, 27, berkata, idea untuk menghasilkan sebuah warung berkonsepkan kenduri ini lahir ketika dirinya mengidam lauk kenduri.

“Kami sekeluarga memang sudah buat bisnes kedai makan sudah lama. Awal bulan Oktober hari itu, kami ambil keputusan untuk buka warung yang lain daripada yang lain. Saya pula tengah mengandung, saya teringin nak makan nasi kenduri tapi susah nak dapat sebab PKP.

“Memang dah banyak kedai yang jual nasi kenduri, cuma orang tak dapat rasa suasana kenduri. Jadi kami pasang khemah dan hias seperti majlis kenduri untuk bagi orang rasa ‘feeling’ datang majlis kenduri,” katanya.

Najwa turut menjelaskan cetusan idea itu datang daripada kerinduan orang ramai yang ingin menghadiri majlis kenduri namun tidak kesampaian oleh kerana PKP.

“Harga kami pun berpatutan, jadi orang yang mengidam boleh la datang dan makan. Kebanyakkan yang datang pun semua orang yang mengandung,” tambahnya.

Jelas Najwa, antara hidangan-hidangan yang dijamu kepada pelanggan adalah lauk-pauk yang biasa dijumpai di mana-mana kenduri kahwin termasuk Ayam Masak Merah, Ayam Kurma, Dendeng Daging, Acar Mentah, Sambal Goreng, dan juga Nenas Ikan Masin.

Sukar dipercayai, namun kesemua lauk-pauk yang dijual di warung berkenaan, dimasak sendiri oleh pemiliknya yang juga ibu Najwa, Rubiah Ismail, 49.

“Memang semua lauk ibu saya yang masak. Ada juga pekerja-pekerja yang tolong sikit-sikit, tapi bahagian memasak dia akan buat,” ujarnya lagi.

Apa yang lebih menarik, warung ini turut akan mendendangkan lagu-lagu kahwin yang sentiasa didengari di majlis kenduri serta memberikan cenderahati atau ‘door gift’ kepada pelanggan pada hari Sabtu atau Ahad bagi meningkatkan lagi ‘feel’ majlis kenduri itu.

Menurut Najwa lagi, pada hari hujung minggu, lauk-pauk di warung mereka itu sentiasa hampir licin dalam empat jam sahaja.

“Makanan kami akan ‘standby’ sekitar jam 11.30 pagi dan warung dibuka sampai lauk habis. Bila hujung minggu, sekitar pukul 3 lauk sudah habis sebab pelanggan terlalu ramai. Tapi, kebiasaannya kami akan top up lagi lauk,” ujarnya.

Jadi, kalau anda semua sudah lama teringin untuk makan lauk kenduri dan merasa ‘vibe’ kenduri setelah sekian lama, cepat-cepat datang ke warung ini, kalau lambat rugi!
 

TT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgem
Messages
163,437
Joined
Jan 13, 2009
Messages
163,437
Reaction score
22,258
Points
1,831
Awards
1
Lagi senang kata mamak

IMG_20211123_230313_236.jpg
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Latest Threads General Chat

Top
Log in Register