BTC USD 19,443.8 Gold USD 1,791.84
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Penggunaan gear dgn betul utk kereta automatik

shay

Fun Poster
Messages
644
Joined
Feb 4, 2007
Messages
644
Reaction score
0
Points
10
Harap sama2 dpt kongis info yang bagus disini.

Kekadang pernah perasan kereta depan masuk gear P bila berhenti kat trafic light. dpt agak sebab lampu reverse nyala kejap. bayangkan kalau terkejut sebab lampu trafic light dah hijau lama.kereta dah hon2. tertekan pedal minyak dulu baru masuk gear. boleh kondem gear box rasanya.

kaedah yang betul semasa berhenti di traffic light:
1. tekan brek kaki
2. masuk gear N (tanpa tekan tombol pada gear. tolak ajer)
3. Tarik hand brek
4. lepas brek kaki

nak jalan:
1. tekan brek
2. masuk gear D (tanpa tekan tombol pada gear. tarik ajer)
3. lepas hand brek.
4. lepas brek kaki
5. tekan minyak

Penggunaan tombol/butang pada batang gear:
1. tekan tombol semasa menukar
P > R ,
R > P
R > N
N > R
D > L/D2
L/D2 > D

2. jangan sesekali tekan antara
N > D
D > N
D > D3
D3 > D

pernah tegur org semua gear dia belasah tekan tombol masa tukar.
kalau gear yg jenis ada lekuk2 tu selamatlah. tombol tekan pun tak ada kan?

Jenis ada tombol
Gearbox.gif


Jenis ada lekuk tak ada tombol
2009-toyota-yaris-4-doorimage--2009-toyota-yaris-4-door-sedan-auto--natl--gear-shift-size-pvtmgc36.jpg


Berikut adalah susunan gear untuk gearbox auto:

P - parking, digunakan untuk anda memberhentikan kereta anda. gear akan disekat.
jadi kereta anda takkan bergerak walaupun handbrake tak ditarik.

R - reverse, untuk mengundur kereta anda

N - neutral, jika dalam posisi menunggu traffic light atau traffic jem, alihkan ke gear
neutral. bukan parking! jika anda perasan, gear D ke N tidak perlu menekan kekunci
pada tombol gear.

D - drive, penukaran secara auto gear 1,2,3,4 dan seterusnya butang overdrive - gear
akan menyekat untuk masuk ke gear 4. gear yang akan digunakan cuma 1,2 dan 3
shj

3 - setengah kenderaan tidak mempunyai overdrive tetapi mempunyai susunan gear 3
untuk menurunkan gear dari 4 ke 3

2 - ini akan menyekat sistem gearbox anda ke gear 2 dan tidak akan masuk ke gear
seterusnya. tetapi akan jatuh ke gear 1 jika perlu

L - Low gear, gear pertama

ok good info, selalunya tolak sampai P tekan h/brek rilek kaki...:D

seeloknya tolak N. tarik hand brek. rilek kaki.

aku masa turun cameron ke gua musang selalu letak kat N, utk jimat minyak boleh ke?

jimat tu mmg lah tapi bahaya. seelok guna gear rendah semasa turun bukit. seperti gear D3/D2/OD
 
Last edited:
Sponsored Post

userun

Super Active Member
Messages
6,430
Joined
Mar 16, 2009
Messages
6,430
Reaction score
86
Points
80
ooooo mcm tu, tq pada TT...info yg sangat berguna walaupun baca tak sampai seminit..
 

orangseni

Legendary Member
gem
Messages
10,719
Joined
Aug 27, 2010
Messages
10,719
Reaction score
11
Points
115
perasan bro pasal guna gear parking kat trafik light ...
 

CyberMachine

CG Top Poster Club
gem
Messages
23,100
Joined
Oct 1, 2009
Messages
23,100
Reaction score
657
Points
171
Kalau aku...kat trafik light. Tukar n. Tekan brek. Hijau..tukar d. Berdesup.

Atau...merah. Tekan brek je..hijau. Berdesup.

Cmni ok x tt...
 

fredo

Super Active Member
Messages
5,547
Joined
Nov 17, 2007
Messages
5,547
Reaction score
120
Points
83
ok good info, selalunya tolak sampai P tekan h/brek rilek kaki...:D
 

yusofashaari

Fun Poster
Messages
426
Joined
Feb 2, 2013
Messages
426
Reaction score
0
Points
10
Naik bukit mcm hiway karak mcmane pulak tt
Kompius nak guna mane satu..D 3 2 atau L
 

DOCH

Active Member
Messages
1,407
Joined
Jul 17, 2012
Messages
1,407
Reaction score
112
Points
33
hahaha guna P ms t.light? pelik sgt aih..
 

shah_ae

Legendary Member
gem
Messages
17,023
Joined
Oct 27, 2008
Messages
17,023
Reaction score
1,135
Points
201
N sudah le,sampai ke P...

gear no2 korang gune tak???
ade membe bgtau,klau baru nak mule jln, elok gune 2 dlu...
utk jg gear box katenye...
kdg2 terlupe...
 

daudz

Fun Poster
Messages
383
Joined
Jul 10, 2012
Messages
383
Reaction score
0
Points
10
lampu merah tekan brek.lampu hijau tekan minyak.lampu kuning tak tau nak tekan ape,pedal ada 2 je.hehe
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register