BTC USD 39,024.9 Gold USD 1,814.00
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Pengasas antivirus McAfee mati dalam penjara di Sepanyol, ditahan kerana ‘lari cukai’

hiduprakyat

Active+ Member
Joined
Dec 6, 2010
Messages
4,497
Reaction score
323
Points
51
Screenshot_20210624-124536_Facebook.jpg


WALAUPUN bergelar jutawan teknologi maklumat, John McAfee yang ditahan di penjara Sepanyol berkaitan kes percukaian ditemui mati dalam penjara semalam dipercayai membunuh diri.

Pengasas perisian antivirus McAfee tersebut ditemui mati dalam penjara Brians 2, Barcelona beberapa hari selepas mahkamah meluluskan ekstaradisinya ke Amerika Syarikat (AS) membabitkan kesalahan cukai.

Menurut jurucakap penjara,
“Pengawal dan kakitangan perubatan bergegas melakukan usaha menyelamat namun doktor mengesahkan kematiannya,” menurut kenyataan itu.

Menurut Wikipedia, McAfee yang dilahirkan di Cinderford, United Kingdom menubuhkan syarikat perisian McAfee pada 1987 meninggalkan syarikat tersebut pada 1994.

Jabatan Kehakiman wilayah Catalonia dalam satu kenyataan berkata, satu siasatan dijalankan berhubung kejadian itu.

McAfee dipenjara di Sepanyol sejak beliau ditahan di Lapangan Terbang Barcelona pada Oktober tahun lalu, sebelum menaiki penerbangan ke Istanbul.

Beliau didakwa atas kesalahan membabitkan percukaian antara tahun 2014 dan 2018, biarpun memperoleh pendapatan jutaan euro hasil konsultasi, mata wang kripto dan penjualan hak berhubung kisah hidupnya.

Jika didapati bersalah, beliau berdepan hukuman penjara sehingga 30 tahun.

Mahkamah Sepanyol sebelum ini meluluskan proses ekstradisi McAfee ke AS namun ruang rayuan masih terbuka dan proses terbabit perlu mendapatkan kelulusan Kabinet Sepanyol.

Menurut permohonan ekstradisi dikemukakan AS pada November lalu, McAfee meraih pendapatan lebih 10 juta euro antara tahun 2014 dan 2018, namun gagal memfailkan cukai.

“Untuk menyembunyikan pendapatan dan asetnya daripada Internal Revenue Service (IRS), defendan memerintahkan sebahagian daripada pendapatannya dibayar kepada seorang individu lain dan meletakkan harta atas nama mereka,” katanya. – Agensi

*Utusan
 
Sponsored Post

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
33,223
Reaction score
1,977
Points
201
macafee ni antivirus scam
 

paraducks

Junior Member
Joined
Sep 20, 2019
Messages
98
Reaction score
22
Points
21
Dia ni jadi macam tak bape waras, jadi nutjob semenjak 4-5tahun lepas... Kes dadah, kes bawak senjata api, kes mabuk betimbun2. Siap ada tuduhan bunuh jiran dia lagi. Tapi sebab billionaire, bole upah lawyer bagus bole lepas.. Takde duit pon susah, duit terlampau banyak pon susah.
 

Xploit Machine

CG Top Poster Club
Top Poster #4
Joined
Nov 23, 2012
Messages
30,203
Reaction score
4,099
Points
236
John McAfee Di Temui Mati Dalam Sel Penjaranya

Pengasas syarikat perisian keselamatan dan antivirus komputer, John McAfee dilaporkan ditemui maut dalam sel penjaranya hari ini. John McAfee, 75, yang dipenjarakan di Barcelona, Spain atas dakwaan mengelak daripada cukai serta skim matawang kripto tidak sah dipercayai maut selepas menggantung dirinya sendiri.

Kematiannya itu dilaporkan berlaku selepas pihak mahkamah tinggi Sepanyol telah membenarkan John McAfee diserahkan kepada Amerika Syarikat. McAfee pernah hidup dalam pelarian dari disoal siasat berkaitan kematian jirannya yang berlaku di dalam rumahnya pada tahun 2012 dahulu bagi mengelakkan diri daripada ditangkap.

McAfee merupakan seorang pengguna popular di laman Twitter dengan mempunyai lebih daripada 1 juta pengikut di platfom sosial tersebut. Beliau mencipta nama sebagai pembangun perisian antivirus komputer McAfee tetapi beliau keluar daripada industri itu pada tahun 1994 selepas menjualnya hakcipta dan syarikatnya pada harga berjuta dolar.

1624526105759.png

Sumber asal Reuters
 

Xploit Machine

CG Top Poster Club
Top Poster #4
Joined
Nov 23, 2012
Messages
30,203
Reaction score
4,099
Points
236
Bagaimana John McAfee Dari USD100J Menjadi Suspek Pembunuhan Tergugat Menuduh Pam Crypto & Dumper

Sekiranya anda membaca artikel ini di komputer desktop, ada kemungkinan besar anda menjalankan beberapa versi perisian anti-virus McAfee. Ditubuhkan pada tahun 1987, McAfee adalah syarikat anti-virus terbesar di dunia. Pengasas dan nama syarikat itu adalah lelaki eksentrik bernama John McAfee.

Mula menyiarkan artikel ini pada bulan Mac 2021 setelah McAfee selepas berita yang diberitahu bahawa Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat mengeluarkan tuduhan bahawa bekas hartawan perisian itu mengabadikan pam mata wang kripto dan penipuan yang mengakibatkan keuntungan bernilai beberapa juta. Pada masa pengumuman, McAfee sedang duduk di sel penjara Sepanyol. Jabatan Kehakiman meminta agar Sepanyol mengekstradisi McAfee ke AS. Awal hari ini - 23 Jun 2021 - pemerintah Sepanyol mengumumkan telah mengabulkan permintaan ekstradisi itu. Tragisnya, John McAfee ditemui mati beberapa jam kemudian, nampaknya kerana bunuh diri.

Mengapa pengasas syarikat anti-virus terbesar di dunia didakwa terlibat dalam penipuan pump and dump yang agak lemah? Bagaimanapun, Intel memperoleh syarikatnya pada bulan Ogos 2010 dengan harga $ 7,7 bilion. John pasti lelaki yang sangat kaya, bukan? Dia pastinya merupakan seorang jutawan yang bergosok dengan siku Silicon Valley seperti Elon Musk , Mark Zuckerberg dan Larry Ellison , bukan?

Tidak . John memang mempunyai kekayaan yang besar pada satu ketika. Bukan dalam berbilion-bilion, tetapi dalam ratus juta. Sayangnya, gaya hidup mewah menghabiskan kekayaannya hingga pada tahun 2010 - ketika dia dituduh melakukan pembunuhan - dia menjalani kehidupan sederhana di pulau Belize. Jadi bagaimana sebenarnya kehidupan John McAfee begitu salah?

Tycoon Perisian Antivirus

John McAfee mengasaskan syarikat perisian namanya sendiri pada tahun 1987. McAfee menggunakan apa yang kemudian terbukti menjadi strategi cemerlang untuk memperoleh bahagian pasaran dan mewujudkan dominasi industri. Tidak seperti pesaing sezamannya yang menjual perisian dengan harga $ 50 - $ 100, McAfee memberikan produknya secara percuma. Syarikat itu kemudian dikenakan bayaran untuk sokongan teknikal dan peningkatan. Strategi ini melancarkan persaingan dan mengubah industri perisian secara umum selamanya.

Pada awal 1990-an McAfee telah berkembang menjadi syarikat anti-virus terbesar di dunia.

Sayangnya, di sebalik kejayaannya yang melambung tinggi, pada tahun 1994 John merasa bosan dengan syarikat yang ditubuhkannya. Dia mengejutkan dunia perniagaan apabila tiba-tiba mengundurkan diri sebagai CEO dan menjual semua sahamnya dengan harga $ 100 juta .

Walaupun $ 100 juta tentunya merupakan kejutan yang mengagumkan, perniagaan McAfee terus berkembang dengan pantas, walaupun gelembung dotcom meletus pada awal tahun 2000an. Sekiranya John McAfee memegang sahamnya sehingga pemerolehan Intel pada tahun 2010 sebanyak $ 7,7 bilion, sahamnya dengan mudah akan menjadikannya multi-jutawan semalaman.

Gaya Hidup yang Hebat

Setelah meninggalkan syarikatnya, McAfee terus berbelanja. Dia membeli sebuah rumah besar seluas lima ekar di Hawaii, sebuah jet peribadi Cessna 10 orang, sebuah ladang seluas 157 ekar di New Mexico yang mengandungi sebuah panggung wayang, karya seni 35 orang dan puluhan kereta mewah. Dia juga mencurahkan wang tunai $ 25 juta untuk membina kawasan seluas 10.000 kaki persegi, 280 ekar di Colorado yang akan menjadi pangkalan kediaman utamanya.

Untuk mempelbagaikan portfolio dari harta tanah, McAfee juga membeli bon Lehman Brothers bernilai jutaan dolar. Setelah Lehman Brothers mengisytiharkan muflis pada Oktober 2008, pelaburannya menjadi tidak bernilai dan McAfee menyedari bahawa dia hampir kehabisan wang. Dia terpaksa menjual sebanyak mungkin aset, pada saat yang paling buruk dalam sejarah. Estet Colorado bernilai $ 25 juta hanya memperoleh $ 5.7 juta. Rumah besar Hawaii itu dibuang dengan harga $ 1.5 juta. Ketika semua itu dikatakan dan dilakukan, John McAfee, yang pernah bernilai lebih dari $ 100 juta dan memberikan peluang bernilai beberapa miliar, menjadi hanya $ 4 juta .

Jelas $ 4 juta masih banyak wang, tetapi jika anda pernah bernilai lebih dari $ 100 juta dan mungkin bernilai beberapa bilion, mungkin lebih sukar untuk diambil.

Masalah di Belize

Pada tahun 2009, McAfee berpindah ke Belize di mana $ 4 juta akan melangkah lebih jauh. Dia membeli sebuah rumah banglo tepi laut dan mula berkencan dengan seorang gadis tempatan berusia 17 tahun (usia persetujuan di Belize adalah 16).

Waktu McAfee di Belize bukanlah surga yang mungkin anda bayangkan. Setelah melancarkan syarikat farmaseutikal baru, polis tempatan mula mengesyaki bahawa bekas raja dotcom itu sebenarnya menghasilkan metamfetamin dan sebilangan garam mandi yang sangat kuat. Ketika polis menyerbu rumahnya pada Mei 2012, mereka menemui puluhan senjata dan melemparkan McAfee ke penjara selama satu malam.

Pada bulan November 2012, pihak berkuasa di Belize mengumumkan bahawa John McAfee adalah suspek utama dalam pembunuhan sesama ekspatriat bernama Gregory Faull. Faull adalah salah seorang jiran McAfee.

McAfee mengaku tidak bersalah ketika dia dihubungi melalui telefon bimbit untuk memberi komen. Dia mendakwa bahawa dia sedang ditubuhkan oleh Perdana Menteri dan polis Belize:

"Mereka telah berusaha mendapatkan saya selama berbulan-bulan. Mereka mahu membungkam saya. Saya tidak disukai oleh perdana menteri. Saya hanya duri di pihak semua orang. Mereka menganggapnya [Gregory Faull] untuk saya. Mereka mendapat rumah yang salah. Dia sudah mati. Mereka membunuhnya. "

John pada mulanya melarikan diri ke Guatemala. Lokasinya diberikan setelah memberi temu ramah dengan Vice. Naib jurugambar lupa mengeluarkan maklumat lokasi foto dari metadata. Dia ditangkap oleh polis Guatemala selama beberapa minggu sebelum dihantar pulang ke Amerika Syarikat.

Masalah Lain

John hidup bebas di Amerika Syarikat hingga Januari 2019 ketika dia sekali lagi melarikan diri, kali ini dari pihak berkuasa AS, setelah mengetahui bahawa ia akan didakwa dengan pengelakan cukai.

Beberapa bulan kemudian John dan beberapa rakannya ditangkap semasa kapal layarnya berlabuh di sebuah pelabuhan di Republik Dominika. Polis Dominic curiga bahawa penyerang juga mengangkut senjata. Mereka diadakan selama empat hari.

Pada 5 Oktober 2020 John ditangkap di Sepanyol. Pihak berkuasa Sepanyol bertindak atas permintaan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat yang pada ketika itu mendakwa John gagal membayar cukai ke atas jutaan pendapatan yang diduga diperoleh antara tahun 2014 hingga 2018. Dia dilaporkan tidak mengemukakan penyata cukai pada tahun-tahun tersebut.

Sehari selepas penangkapan ini, Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa AS mengemukakan aduan yang mendakwa McAfee memperoleh $ 23 juta dalam aset digital yang mempromosikan Penawaran Syiling Permulaan (ICO) tanpa mendedahkan bahawa dia adalah pelabur dalam ICO tersebut.

Pada 5 Mac 2021, Pejabat Peguam AS untuk Daerah Selatan New York secara rasmi mendakwa John dan rakannya kerana didakwa mempromosikan cryptocurrency melalui Twitter tanpa mendedahkan bahawa mereka adalah pelabur secara rahsia. Mata wang meningkat dengan segera setelah Tweets diterbitkan akaun McAfee, di mana dia mempunyai ratusan ribu pengikut. McAfee dan rakannya didakwa menjual saham mereka untuk keuntungan kerana nilai mata wang meningkat. Sekiranya benar, skema "pump and dump" buku teks yang cukup banyak.

Pihak berkuasa AS berusaha mengekstradisi dia dari Sepanyol. Dia menghadapi 60 tahun penjara jika disabit kesalahan.

Seperti yang telah kami sebutkan sebelumnya dalam artikel ini, pada pagi hari 23 Juni 2021, pihak berkuasa Sepanyol mengumumkan niat mereka untuk memenuhi permintaan ekstradisi. John ditemui mati kerana bunuh diri yang jelas beberapa jam kemudian. Dia berusia 75 tahun.

Sumber asal https://www.celebritynetworth.com/a...-100-million-fortune-fugitive-murder-suspect/
 

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
155,600
Reaction score
21,295
Points
1,671
75thn. Umur pjg sgt pulak pg bunuh diri

Buat lag laptop je av ni
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,575
Reaction score
2,585
Points
201
Sbb tu kita jgn mementingkan kepentingan dunia kita sendiri..menyesal di akhir hayat (akhirat)
 

ViperX

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
4,963
Reaction score
658
Points
81
miskin sgt smpai nak lari cukai
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register