BTC USD 68,074.2 Gold USD 2,356.90
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Pengalaman saya dgn emas -A to Z

Status
Not open for further replies.
Sponsored Post

yg sy rugi tu bkn dgn syarikat public gold (pg)..tp dgn syarikat lain..yg lpas tu biarkan jela(tp sy masih dlm proses menunggu tindakan hasil dri laporan yg dibuat kpd syarikat tu..ada rezeki adala..huhuhu)
pertama skali knapa sy pilih emas utk dijadikan pelaburan
:
1. Emas ialah kekayaan yang sebenarnya
2. Emas bernilai untuk selama-lamanya
3. Harga emas sentiasa meningkat dalam jangka masa panjang
4. Emas mengekalkan kuasa belinya di dalam jangkamasa panjang
5. Nilai wang kertas jatuh di dalam jangka masa panjang
6. Emas adalah aset yang terunggul
7. Emas tidak boleh dimanipulasikan
8. Aset yg mudah cair
9. Boleh digunakan di mana2 negara..tidak seperti wang fiat
10.Cantik
 
Last edited:
baiklah..setelah agak kecewa kerana kerugian dlm skim plaburan emas..

sy tak ada modal nak beli emas ni..klu nk tgu ada duit,org mkn gaji mcm sy ni smpi bila2 pun ssh nak ada modal kan..

baru2 ni sy buat refinance hutang2 sy di sbuah bank..wktu tu rate dia tgh cntik..ptutnya sy tutup loan di 2 buah bank..

tp last minit suami kta tutup stu je la..msa tu ada la baki kt tgn dlm 70k..sy tmbh umah skit,bli brg kemas skit,settekan htg kad kdt(tkla byk sbb tk guna sgt)..dan ada lbh rm50k

memandangkan hutang dh byk (tp aset yg npkla,rumah,brg kemas,2 biji kereta..sbiji je yg tak ada hutang)..jd sy perlu lakukan stu pelaburan agar sy tenang hidup wpun hutang byk kan..

sy anti MLM..mnat dgn bisnes taska tk ada pulak org yg blh dipercayai utk mengurus..

fkir punya fkir..sy hnya nampak emas shja sbgai pelaburan yg paling menguntungkan org yg tk ada msa nk berbisnes mcm sy ni..

sy pun trus beli emas rm50k dan sy dan suami dpt pluang jd agen dgn modal sbyak tu..
ok..wktu sy beli tu hrganya skitar rm14k..bulan 7.2010..tp hari ni dh nak mencecah rm14800..
 
Last edited:
langkah seterusnya..setelah smakin mahir ttg ar rahnu..

sy nak generate emas sy tu...nk bg jd byak..sy letak smua emas fizikal yg sy beli di ar rahnu agrobank..

terkejut jgk diorg msa tu..igtkan tk trima..tp rupanya tk pnh..pgawai tu pulak yg sbuk bertnya sy mtk tlg ajrkan dia..hehe

hasil pjkan 4 kping gold bar 2-100g,1-50g,1-20g,1-10 dinar dan 1-5 dinar..sy dpt pinjaman dri ar rahnu rm33k..bersih..
apa lgi..sy trus order awl2 lg..isnin lpas 2 kping gold bar lg dan 4 kping dinar..berjumlah smua skali rm31588..ada lg lbh kat tgn tu..stand by la..nnt nak byr upah ar -rahnu..klu tk ckup blh cover
 
Last edited:
oh ye..psal ar rahnu ni kna fhm btul2 ye..sy bt ni sbb masih dlm kmampuan sy..sbb upah ar-rahnu kna byr 6 bulan skali..slagi kta byr upah dia slagi tu emas kita dia tlg jgakan..hehe

npk tak..sy tk ada duit,tp dgn sistem ni sy dpt pnjam duit dan buat bli emas lg..mmgla ada yg tnya kna byr upah dn klu nak ambik balik kna byr abis dulu pnjaman tu..

tp nk tgu ada duit..tk tau bila..msa tu hrga emas pun msti lg tinggi..jd ini la cra yg terbaik utk sy

sblum ni sy igt nk bli 1 dinar 1 bulan..skrg dh tukar..bln2 sy cuma perlu smpn bjet utk byr upah bn lbh byr kt ar rahnu...klu blh tk nk la biar lma2 duk dlm tu
lg cpt kuar lg cpt blh generate lg..
 
Last edited:
oh ye..psal ar rahnu ni kna fhm btul2 ye..sy bt ni sbb masih dlm kmampuan sy..sbb upah ar-rahnu kna byr 6 bulan skali..slagi kta byr upah dia slagi tu emas kita dia tlg jgakan..hehe

npk tak..sy tk ada duit,tp dgn sistem ni sy dpt pnjam duit dan buat bli emas lg..mmgla ada yg tnya kna byr upah dn klu nak ambik balik kna byr abis dulu pnjaman tu..
tp nk tgu ada duit..tk tau bila..msa tu hrga emas pun msti lg tinggi..jd ini la cra yg terbaik utk sy menambah aset

sblum ni sy igt nk bli 1 dinar 1 bulan..skrg dh tukar..bln2 sy cuma perlu smpn bjet utk byr upah bn lbh byr kt ar rahnu...klu blh tk nk la biar lma2 duk dlm tu
lg cpt kuar lg cpt blh generate lg..
 
Last edited:
jd buat msa ni sy ada emas yg asal beli rm50k+ yg bru beli rm30k...cmpur dgn brg kemas yg ada,adala rm100k.

yg 4 dinar tu utk anak sorang satu.sbb sy ada guna duit raya diorg dan tabung diorg skit,jd coverla blik.sy cdang nk bli sorang stu setiap tahun..

itu pun blh generate lg..tp biar dulu sbb sy nak tgk dulu mcm mna kwangan sy start 6 bulan yg pertma smpn emas kt ar rahnu..
pastikan rncg btul2 ikut kwangan kta..

skrg sy tgh plan utk mak sy..isnin ni sy kuarkan la asb dia..dan buat utk dia..mcm sy buat..
 
Last edited:
oh ye..psal ar rahnu ni kna fhm btul2 ye..sy bt ni sbb masih dlm kmampuan sy..sbb upah ar-rahnu kna byr 6 bulan skali..slagi kta byr upah dia slagi tu emas kita dia tlg jgakan..hehe
npk tak..sy tk ada duit,tp dgn sistem ni sy dpt pnjam duit dan buat bli emas lg..mmgla ada yg tnya kna byr upah dn klu nak ambik balik kna byr abis dulu pnjaman tu..
tp nk tgu ada duit..tk tau bila..msa tu hrga emas pun msti lg tinggi..jd ini la cra yg terbaik utk sy
sblum ni sy igt nk bli 1 dinar 1 bulan..skrg dh tukar..bln2 sy cuma perlu smpn bjet utk byr upah bn lbh byr kt ar rahnu...klu blh tk nk la biar lma2 duk dlm tu
lg cpt kuar lg cpt blh generate lg..

Saya suka teknik arrahnu nie...klau boleh diperjelaskan lagi..nak kasi paham...terima kasih..info best :D
 
sblum jd agen,pertma kali sy bli produk pg ni ialah 2 kping 1 dinar.bg hadiah kat suami msa harijadi dia ari tu..hehe..terkejut dia..

yela mcm sy blh pkai brg kemas..lelaki mna blh..dia smpn lg smpi skrg..
ermm..msa tu bru rm560..bulan 7..ari ni dh rm614..brt 4.25g..emas 916..

knaikan emas ni bergntung pda berat jgk dan karatnya..mcm gold bar 100g,24k..knaikan dia lbh ketara

ok..stop dulu..nk uruskan ank2 lak
jumpa lg
 
Last edited:
Saya suka teknik arrahnu nie...klau boleh diperjelaskan lagi..nak kasi paham...terima kasih..info best :D

Jika anda menggadaikan jongkong emas
24k (999.9) seberat 100 gram pada tarikh
24/6/2010,

maka emas tersebut dinilaikan
pada harga RM15,040 (nilai marhum)

Jika margin pinjaman adalah 70% maka
anda akan memperolehi RM10,528.00

Upah simpan pula ialah RM0.75 sebulan
untuk setiap RM100 nilai marhum. Jadi
kaedah mengira upah simpan adalah:
(RM15,040 / 100) x 0.75 = RM112.80
sebulan.

Jika anda menggadai emas ini selama
sebulan sahaja maka anda cuma perlu
membayar RM112.80.

Jika anda
menggadai sehingga 6 bulan maka anda
perlu membayar RM676.80.

tp upah simpan di agrobank adalh yg termurah stakat ni
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Sponsored Post

CG Sponsors




Back
Top
Log in Register