Pengalaman Pahit Memberi Pinjam..

CG Sponsors




duan47

Active+ Member
Joined
Dec 15, 2008
Messages
2,766
Reaction score
98
Points
30
Maaf jika thread ni mengganggu... Mod boleh alihkan jk x sesuai. Hy sharing.

Mood sy pagi ni t'ganggu. Sy rs sgt marah & ttekan dgn sikap seseorg yg telah yg sy beri pinjam. Walaupun sy sdh biasa m'beri pinjam pd rakan2 (sekadar tlg2 ckit), tp untuk yg seorg ni, mmg buat sy panas ati.

Ceritany berlaku seminggu nk puasa, ayah kwn baik sy minta bantuan sy. Konon ny nk buat bisnes supply kelapa, santan & tebu utk bulan puasa... Amaun yg diminta mmg tinggi (rm3800) - termasuk repair overhaul lori, sy kate x dpt bantu. Slps dipujuk rayu, dia buat cerita saudara2 & anak2 x mahu bantu (kwn baik sy le tu!!) & janji2 manis nk byr balik b4 hari raya dgn jualan benda2 tu, sy dgn berat hati setuju. Utk ringankan beban tok ayah (panggilan ayah kwn sy, PEKIDA le konon), sy buat marketing jg..

3 byrn dlm seminggu... Dr rm3800, dia merayu sampai jd rm4500. Bila habis hari raya, janji da b'tukar. Bila kol, ditunda sebulan ke sebulan... Sampai hari ni, SATU SEN haram pun saya x dpt. Kwn baik sy pula gaduh dgn sy bila sy tanya kan duit ayah die pinjam.

Family sy da ty duit belanja adik2 nk masuk skolah. Smlm sy kol sdh info ttg keperluan duit, dia kate hari ni bank-in. Bila kol td, dia kate esok lak... Pe punya org PEKIDA la, mungkir janji & penaya org.

Rs nak menangis bila pk usaha & simpanan sy hanyut mcm tu sahaja.

:(:)((
 
Sponsored Post

tomie

CG Hardcore Club
Joined
Dec 25, 2006
Messages
73,882
Reaction score
8,266
Points
716
2x5 macam kes NEMO je....:( :">
 

zkry

Super Active Member
Platinum Member
Joined
May 12, 2007
Messages
6,718
Reaction score
109
Points
78
Aku pun dah biasa terkene... kesian konon, tapi diri sendiri kene kesian dulu..:(:)(:)((.
Kalau nak dikira aku rasa dah hampir RM50k orang kencing...

:mad::mad::mad:
 

BOCK

Legendary Member
Joined
Sep 3, 2007
Messages
17,851
Reaction score
59
Points
120
Maaf jika thread ni mengganggu... Mod boleh alihkan jk x sesuai. Hy sharing.

Mood sy pagi ni t'ganggu. Sy rs sgt marah & ttekan dgn sikap seseorg yg telah yg sy beri pinjam. Walaupun sy sdh biasa m'beri pinjam pd rakan2 (sekadar tlg2 ckit), tp untuk yg seorg ni, mmg buat sy panas ati.

Ceritany berlaku seminggu nk puasa, ayah kwn baik sy minta bantuan sy. Konon ny nk buat bisnes supply kelapa, santan & tebu utk bulan puasa... Amaun yg diminta mmg tinggi (rm3800) - termasuk repair overhaul lori, sy kate x dpt bantu. Slps dipujuk rayu, dia buat cerita saudara2 & anak2 x mahu bantu (kwn baik sy le tu!!) & janji2 manis nk byr balik b4 hari raya dgn jualan benda2 tu, sy dgn berat hati setuju. Utk ringankan beban tok ayah (panggilan ayah kwn sy, PEKIDA le konon), sy buat marketing jg..

3 byrn dlm seminggu... Dr rm3800, dia merayu sampai jd rm4500. Bila habis hari raya, janji da b'tukar. Bila kol, ditunda sebulan ke sebulan... Sampai hari ni, SATU SEN haram pun saya x dpt. Kwn baik sy pula gaduh dgn sy bila sy tanya kan duit ayah die pinjam.

Family sy da ty duit belanja adik2 nk masuk skolah. Smlm sy kol sdh info ttg keperluan duit, dia kate hari ni bank-in. Bila kol td, dia kate esok lak... Pe punya org PEKIDA la, mungkir janji & penaya org.

Rs nak menangis bila pk usaha & simpanan sy hanyut mcm tu sahaja.

:(:)((
Saba bro .. mungkiin ade hikmah sebaliknya:D
 

akay

Banned
Joined
Jan 30, 2008
Messages
14,865
Reaction score
17
Points
115
2x5 macam kes NEMO je....:( :">
nemo pon ade kes ke..
yang pasti setakat ni aku x penah bagi pinjaman kat sesapa org luar dr famili lagi..
kalu ade on paling tinggi rm10..
yang tu kalu x bayar tak terasa sgt..
 

duan47

Active+ Member
Joined
Dec 15, 2008
Messages
2,766
Reaction score
98
Points
30
Sy t'pk... Jika sy bantu org lain waima rm100 pun, sy sdh blh bantu 45 org...

Setiap hari sy rs sakit hati bl t'igt kan janji2 tok ayah... Pd ms sama, sy rs b'salah pd keluarga sy sdiri. :(
 

duan47

Active+ Member
Joined
Dec 15, 2008
Messages
2,766
Reaction score
98
Points
30
Aku pun dah biasa terkene... kesian konon, tapi diri sendiri kene kesian dulu..:(:)(:)((.
Kalau nak dikira aku rasa dah hampir RM50k orang kencing...

:mad::mad::mad:
Mmg betul, sy slalu psiko diri, "org lain kena tipu, lagi byk..". Tunang sy pun pujuk sy cara yg sama.

Cuma, kdg2 emosi sy x blh dikawal. Hy sumpah seranah yg keluar dr mulut ni bila t'igt kan duit kita, kat tgn org...huhu
 

ADI78

Super Active Member
Joined
Aug 26, 2008
Messages
6,298
Reaction score
17
Points
65
ermmm...ni buek busuk namo pekida jor....
lopeh ni jgn la cayo pekida kl tu....sumo tu ngota jor...kitorang kek baling ni mmg tak pueh ati ngan pekida kl tu...buek busuk namo jor..apopun tuan tanah arap bersabar...ado caro nak mintak balik duit tu...poie repot pulis pehtu g mahmakah mintak burang apo tah aden lupo...tapi ckp nak burang mintak duit dari seseorang....nanti mahkamah akan bagi burang....pehtu mahkamah akan bagi surek kek org yg berhutang...untuk mendengar kes
 

duan47

Active+ Member
Joined
Dec 15, 2008
Messages
2,766
Reaction score
98
Points
30
Saba bro .. mungkiin ade hikmah sebaliknya:D
Terima kasih... Mungkin ada hikmah nya...

Frust, coz kwn baik yg biasa mkn sama2, lepak sama2, da x mcm dulu.....huhu
 
Sponsored Post
Top
Log in Register