BTC USD 56,102.5 Gold USD 1,774.91
Time now: Jun 1, 12:00 AM

PENERIMA HATI PERTAMA: Al Fatihah, Meninggal Dunia Awal Pagi Tadi

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
294,542
Reaction score
12,509
Points
2,376
dah tak serasi kot hati yg diterima dgn diri arwah...

Dapat bertahan 23 tahun je
Sekurang-kurangnya dapat la ceriakan hidup keluarga arwah selama mana dia hidup sebelum ni
 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
294,542
Reaction score
12,509
Points
2,376

kopirait

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Apr 18, 2010
Messages
37,981
Reaction score
2,736
Points
206
innalillah.png


semoga rohnya dicucuri rahmat.
 

kopirait

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Apr 18, 2010
Messages
37,981
Reaction score
2,736
Points
206
Penerima hati, Mohd Afiq Ikmal dikebumi selepas Asar

81614651945_TBPENERIMAHATIDIES.jpg


SUNGAI PETANI: Segala persiapan bagi menyambut kepulangan jenazah penerima organ hati yang meninggal dunia hari ini, Mohd Afiq Ikmal Muhammad Zaini, 23, telah siap sepenuhnya.

Jenazah akan singgah sebentar di rumah neneknya di Kampung Masjid, Tikam Batu untuk penghormatan terakhir ahli keluarga dan kemudiannya akan disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Masjid Al-Baroqah, Tikam Batu selepas Asar.

Menurut bapa saudara, Mohd Shukri Derahim, 49, jenazah dijangka tiba jam 3.30 petang.

Segala persiapan termasuk keranda dan mengorek liang sudah dilakukan malah dia dimaklumkan ahli keluarga yang mengiringi jenazah termasuk ibu bapanya kini dalam perjalanan ke kampung.

Katanya, kali terakhir bertemu dengan arwah Mohd Afiq Ikmal ketika dia pulang hari raya dua tahun lepas.

Namun sejak dua bulan lalu, arwah kerap demam selain badannya kerap panas setiap malam dan perlu makan banyak ubat yang disarankan oleh doktor.

"Dia tidak sihat tu dalam awal tahun ini. Baru sekarang dia mula rasa demam, badan dia panas malam-malam kena makan ubat.

"Tengok dia pun aktif, tak ada masalah dia dari segi cakap pun biasa ja. Kira tidak ada simptom," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Mohd Shukri berkata, dia menerima berita pemergian Mohd Afiq Ikmal pagi tadi selepas dihubungi ahli keluarganya yang ketika itu berada di Hospital Selayang.

Katanya, dia juga sempat melihat keadaan arwah ketika dirawat di hospital kerana ketika itu dia membawa ibunya yang juga nenek arwah, Aishah Harun, dan datuk arwah, Derahim Khamis, 70 tahun.

Mereka sekeluarga reda dengan pemergian arwah malah kagum melihat kecekalan arwah sehingga dia mampu bertahan sehingga hari ini.

Mohd Afiq Ikmal meninggal dunia akibat komplikasi hati selepas 18 hari menerima rawatan di Hospital Selayang, Selangor sejak 13 Februari lalu setelah tidak sedarkan diri.

Pemuda itu mencatat sejarah negara apabila menjadi penerima hati pertama di Malaysia pada 1999 selepas menerima hati daripada Wan Mohd Hafizam Wan Ismail, 45.

Dalam pada itu, Wan Mohd Hafizam yang tidak mempunyai sebarang pertalian darah dengan Mohd Afiq Ikmal membuat keputusan itu atas dasar kemanusiaan dan mahu membantu pemuda itu yang mengalami masalah hati bengkak ketika usianya 14 bulan.

Keberanian Pegawai Bersekutu Angkatan Pertahanan Awam (APM) yang menjadi penderma hati pertama Malaysia itu sekali gus membuka mata dan kesedaran kepada rakyat Malaysia tentang kepentingan pendermaan organ.

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
294,542
Reaction score
12,509
Points
2,376

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
294,542
Reaction score
12,509
Points
2,376
AL FATIHAH | Penerima Hati Pertama Negara Akhirnya ‘Pergi’

Mohd Afiq memerlukan pembedahan segera
menelan kos hampir RM300,000.

Atas rasa simpati Wan Mohd Hafizam Wan Ismail tampil mendermakan separuh daripada hatinya

Pemuda berusia 23 itu tidak mempunyai sebarang pertalian darah dengan Mohd Afiq

====================

Dapatkan berita terkini, tepat dan sahih dengan ‘SUBSCRIBE’ YouTube Buletin TV3

IKUTI kami di;
Facebook: https://www.facebook.com/BuletinTV3Official/
Twitter: https://twitter.com/BuletinTV3
Instagram: https://www.instagram.com/buletintv3/
Website: https://www.buletintv3.my

#BuletinTV3

 

cak cibo

Active Member
Joined
Apr 18, 2018
Messages
1,080
Reaction score
541
Points
81
Hebat Wan mohd hafizam ni...kalau tak silap, masa dia derma hati dia tu..muda sgt lgi, dia kerja kerani d UM.

Tapi sekarang dia mcm pakar equin ( tunggang kuda)...kerja d Singapore tapi dlm masa sama sempat juga jadi penasihat equim JPAM...dgn Pangkat Lef.Kolonal .

Memang hebat orangnya.
 

Maestro

Active+ Member
Joined
Nov 11, 2009
Messages
3,219
Reaction score
493
Points
51
Murah rezeki hafizam ni..

Lepas derma hati makin meningkat perjalanan hidup dia
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register