BTC USD 64,795.0 Gold USD 2,356.35
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Pendapat Ustad Azhar Idrus perkampungan sunah itu sesat

قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِوَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَإِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُالْمُخْلَصِينَ

"Iblis berkata, "Ya Rabb-ku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba-Mu yang ikhlash di antara mereka." [Al-Hijr/15:39-40].


Nauzubella
Perbuatan sia2 semua nya akan kelihatan baik
 
Sponsored Post

قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِوَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَإِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُالْمُخْلَصِينَ

"Iblis berkata, "Ya Rabb-ku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba-Mu yang ikhlash di antara mereka." [Al-Hijr/15:39-40].


Nauzubella
Perbuatan sia2 semua nya akan kelihatan baik
Iblis ni satu juzuk jahat dalam diri kita la Doc......setiap orang ada juzuk jahat ni....
 
ooo. bagus @akudotcom tolong jawabkan......

kira bidaah laaa kan.. benda baru diada adakan... dah tu wat pelaaa ust rora tu buat benda bidaah main tik tok dlm kereta.... sembang terpaling amalan sunnah...
Bidaah tu dlm ibadah...
Tiktok,naik kete tu ibadah?
 
Bidaah tu dlm ibadah...
Tiktok,naik kete tu ibadah?

kan dah ada yg jawabkan... penat2 @nambua jawabkan..

so mcm mana.. bidaah ke tak tu apa yg rora buat tu? naik kereta main tiktok..

Ibadah.. Setiap perubatan adalah ibadah sekiranya ianya tidak bercanggah dengan ajaran Islam.. Akan dinilai dosa dan pahala..
 
Usah qiaskan bid’ah dengan urusan dunia

Menurut Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi, hal-hal yang membabitkan inovasi dalam urusan duniawi diistilahkan sebagai ibda’. Islam memberi keluasan dalam hal seperti itu. Justeru tidak wajar jika memborongkan teknologi yang memudahkan urusan kehidupan manusia sebagai bid’ah.

Selalu juga kedengaran sindiran yang mengatakan jika tolak bid’ah, maka jangan gunakan teknologi zaman sekarang kerana Nabi tidak pernah buat. Ternyata sindiran seumpama itu hakikatnya menyingkap kejahilan penyindir itu sendiri.
 
Usah qiaskan bid’ah dengan urusan dunia

Menurut Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi, hal-hal yang membabitkan inovasi dalam urusan duniawi diistilahkan sebagai ibda’. Islam memberi keluasan dalam hal seperti itu. Justeru tidak wajar jika memborongkan teknologi yang memudahkan urusan kehidupan manusia sebagai bid’ah.

Selalu juga kedengaran sindiran yang mengatakan jika tolak bid’ah, maka jangan gunakan teknologi zaman sekarang kerana Nabi tidak pernah buat. Ternyata sindiran seumpama itu hakikatnya menyingkap kejahilan penyindir itu sendiri.
bukan menyingkap kejahilan penyindir itu sendiri..sindiran tu nk tunjuk kejahilan org yg membidaahkan semua hal..sehingga org dh bgtau..hal yg xmengingkari syarie dibolehkan..jadi dh xreti bab tu..org kiaskan pada teknologi,seperti pembesar suara azan tu..microfon.kenapa xbidaah?sebab ada kebaikan kan..?
 
ni nanti ada yg kata xhormat yusuf alqardawi lah..dia ulama besar dunia lah..terpulang lah..dia ulama besar bg korg..bg aku tidak..sebab mungkin byk hal yg korg tak tahu pasal yusuf alqardawi..jadi baik aku diamkan..sehingga syeikh Ali jumaah sendiri kata dia ada penyakit azheimer..
 
Sponsored Post

Back
Top
Log in Register