Pembantu rumah bakar rumah majikan sebelum lari

CG Sponsors




alisha_qistina

Super Active Member
Joined
Jun 27, 2008
Messages
6,407
Reaction score
256
Points
81
KUALA TERENGGANU 6 Jan — Seorang pembantu rumah warga Indonesia bertindak membakar rumah majikannya sebelum melarikan diri bersama wang tunai lebih RM500 dan dua buah komputer dalam satu kejadian di Taman Murni Indah, Telaga Daing dekat sini pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira 10.30 pagi, pembantu rumah yang baru berusia 14 tahun dan berasal dari Palembang Indonesia itu dipercayai membakar bilik tidur anak majikannya dan bahagian dapur rumah tersebut sebelum melarikan diri melalui pintu belakang.

Bagaimanpun dia yang dikenali sebagai Dinda, berjaya ditahan oleh adik majikannya Zulkarnain Abd Wahab, 35, di Stesen Bas Majlis Perbandaran Kuala Terengganu (MPKT) lebih sejam kemudian ketika cuba melarikan diri dengan membeli tiket bas ke Kuala Lumpur.

Majikannya Intan Zunaidah Abdul Wahab, 40, berkata beliau tidak menyangka pembantu rumah yang dilayan seperti anak sendiri itu sanggup berbuat demikian memandangkan sebelum ini hubungan mereka tidak pernah mempunyai masalah.

"Saya terkejut apabila dihubungi oleh suami pagi tadi mengatakan rumah teres kami terbakar dan perkara pertama yang saya lakukan ialah meminta mereka memecah pintu rumah kerana pembantu rumah kami berada di dalam.

— LAGI AMAH-BAKAR 2 KUALA TERENGGANU "Bertambah terkejut apabila saya dimaklumkan dia tiada dalam rumah ketika jiran berjaya masuk ke dalam rumah untuk memadamkan kebakaran dan dipercayai telah melarikan diri setelah membakar rumah kami,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di tempat kejadian.

Ketika kejadian, beliau berada di sekolah anak perempuan bongsunya yang berusia 13 tahun di Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman II untuk menghadiri program penyampaian hadiah kecemerlangan UPSR, manakala suaminya Mazli Mohamed, 49, berada di tempat kerja.

Menurut Intan Zunaidah, pembantu rumah itu pada asalnya diupah oleh rakan adiknya, namun disebabkan terlalu muda, dia telah diserahkan kepada Zulkarnain sebelum proses penghantaran semula ke Indonesia dilakukan oleh ejen.

"Semasa dua minggu duduk dengan adik saya, dia pernah buat hal dan cuba melarikan diri setelah mencuri wang tunai RM7,000 menyebabkan adik saya menyerahkannya kepada saya Disember lepas sebelum ejen mengambilnya.

"Sepanjang sebulan duduk dengan bersama, kami sekeluarga melayannya dengan baik, malah saya menganggapnya sebagai anak sendiri kerana umurnya tidak jauh beza daripada anak bongsu saya, malah mereka juga tidur bersama,” katanya.

Katanya kejadian itu menyebabkan barang-barang dalam bilik tidur anaknya termasuk sijil-sijil persekolahan habis terbakar selain jelaga hitam yang memenuhi rumahnya.

"Paling saya sedih kerana dia sanggup mencuri wang anak bongsu yang dikumpul sejak darjah satu lagi hasil kecemerlangannya dalam pelajaran,” katanya.

Pembantu pembantu rumah itu kemudian dibawa menaiki kereta peronda ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Terengganu untuk siasatan lanjut.

Sementara itu, Pegawai Kanan Bomba Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Terengganu Kamal Md Tan berkata ketika sampai di tempat kejadian kira-kira 10.52 pagi, kebakaran telah pun berjaya dipadamkan oleh orang awam.

"Tiga jentera kereta bomba bersama tiga pegawai dan 22 angota telah bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima laporan dan sebaik tiba di tempat kejadian api telah berjaya dikawal dan kita hanya membantu memadamkan sisa-sisa bara.

"Kebakaran berpunca dari bilik tidur dan bahagian dapur yang dipercayai sengaja dilakukan dan jumlah kerugian dianggar bernilai RM115,000,” katanya.
— BERNAMA
 
Sponsored Post

izjat

Active+ Member
Joined
Dec 29, 2009
Messages
4,354
Reaction score
12
Points
25
teruk tul...teruk3 sekarang ni.. :(
 

GeeKaDoY

Fun Poster
Joined
Feb 12, 2008
Messages
505
Reaction score
61
Points
30
Kurang ajar betul budak tuh...dasar tak sedar dek untung..:(scam:(scam
 

tebbaloi

Legendary Member
Joined
Mar 4, 2009
Messages
13,457
Reaction score
444
Points
131
kat indon bakar umah ni biasa jek kott...
 

adil2604

Super Active Member
Joined
Jun 13, 2008
Messages
7,146
Reaction score
153
Points
73
anat umah pesakit hiv jer indon mcm nie..
baru dia tau tinggi rendah langit tu..
 

tudung87

Legendary Member
Joined
May 30, 2008
Messages
12,870
Reaction score
69
Points
120
yg pelik, budak tu penah ada kes mencurik, tp nape nak buat maid gak???
 

atlantis

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Feb 3, 2008
Messages
35,221
Reaction score
767
Points
161
ada sejuta pembantu rumah.
seribu wathal. normal la
 

XRACER

Fun Poster
Joined
Aug 7, 2008
Messages
739
Reaction score
3
Points
15
da kena tngkap suda fadan muker..

KUALA TERENGGANU: An Indonesian maid allegedly set fire to her employer’s home in Taman Murni Indah, Telaga Daing, near here, before escaping with over RM500 and two laptops on Wednesday morning.

In the 10.30am incident, the 14-year-old known only as Dinda from Palembang, Indonesia, was believed to have started a fire in the bedroom of her employer’s child and the kitchen.

Intan Zunaidah Abdul Wahab, 40, could not believe that the teenager she claimed she had treated like a daughter would do such a thing.

”I was shocked when my husband called and said our terrace house was on fire, and the first thing I told them was to break down the door as our maid was inside.

”I was even more surprised when they said nobody was inside when my neighbour managed to enter the house and put out the fire,” she told reporters when met at the scene.

She said her youngest daughter, 13, was at Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman II for a UPSR prize-giving ceremony, while her husband, Mazli Mohamed, 49, was at the office.

Intan Zunaidah said: “We treated her well during her stay and I considered her like my own daughter because of their small age gap. They even sleep in the same room.”

Intan Zunaidah’s brother, Zulkarnain, 35, found the maid an hour later with the stolen items, wandering the Kuala Terengganu Municipal Council bus station, having planned on getting a ticket to Kuala Lumpur.
Meanwhile, Kuala Terengganu Fire and Rescue Department senior officer Kamal Md Tan said upon arriving at the scene at 10.52am, the fire had been put out by the public. -- Bernam
wht??.. a 14-yrs as a maid???mcam mane umo 14 th bley keje...adakh gomeng x buat spot chek kat agensi maid nie..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register