BTC USD 22,808.5 Gold USD 1,923.44
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Pelik, Macam Mana Bisnes Melayu Nak Maju

hum

Super Active Member
Messages
5,486
Joined
Mar 9, 2009
Messages
5,486
Reaction score
97
Points
70
Benar tu. Customer service kita mmg teruk di malaysia. Kurang latihan kot.

customer service tu satu hal..tapi paling penting, customer tu sendiri biasanya masalah..

cina tau2 la peragai macam mana

melayu pulak pergi kedai melayu asyik nak murah je, mintak kurang itu la ini la..tapi bila pergi kedai cina, elok je bayar harga full..tak merungut pun..

kadang2 kerani/peniaga ni bengang dengan sikap customer malaysia, peragai macam kelas ke3..

cerita benar dari lecturer aku masa dia belajar kat uk dulu
dekat uk ada polisi kalau kita beli kamera, dalam masa seminggu kita tak puas hati, boleh pulangkan balik kamera tu tanpa ada syarat dan dapat full refund. pelajar malaysia ambik kesempatan, beli kamera pastu guna puas2, lepas guna pulangkan balik kat kedai dan dapat full refund..punyalah [email protected] peragai

sampai bila pun tak maju
 
Sponsored Post

lambda123

Super Active Member
Messages
7,338
Joined
Aug 10, 2008
Messages
7,338
Reaction score
449
Points
81
customer service tu satu hal..tapi paling penting, customer tu sendiri biasanya masalah..

cina tau2 la peragai macam mana

melayu pulak pergi kedai melayu asyik nak murah je, mintak kurang itu la ini la..tapi bila pergi kedai cina, elok je bayar harga full..tak merungut pun..

kadang2 kerani/peniaga ni bengang dengan sikap customer malaysia, peragai macam kelas ke3..

cerita benar dari lecturer aku masa dia belajar kat uk dulu
dekat uk ada polisi kalau kita beli kamera, dalam masa seminggu kita tak puas hati, boleh pulangkan balik kamera tu tanpa ada syarat dan dapat full refund. pelajar malaysia ambik kesempatan, beli kamera pastu guna puas2, lepas guna pulangkan balik kat kedai dan dapat full refund..punyalah [email protected] peragai

sampai bila pun tak maju

Kupasan yg baik. Tiada lagi saya nak tambah. Tuan dah bentang semua. Spt yg dikatakan, kita nya masalah mentaliti.
 

oldtbone

Legendary Member
gem
Messages
17,324
Joined
May 25, 2012
Messages
17,324
Reaction score
3,694
Points
191
kadang2 kerani/peniaga ni bengang dengan sikap customer malaysia, peragai macam kelas ke3..

cerita benar dari lecturer aku masa dia belajar kat uk dulu
dekat uk ada polisi kalau kita beli kamera, dalam masa seminggu kita tak puas hati, boleh pulangkan balik kamera tu tanpa ada syarat dan dapat full refund. pelajar malaysia ambik kesempatan, beli kamera pastu guna puas2, lepas guna pulangkan balik kat kedai dan dapat full refund..punyalah [email protected] peragai

sampai bila pun tak maju

betul sgt tu bos. dr statement bos sy blh rasa bos juga seorg peniaga.
dan tu psl kadang kalo nk jual apa2 kat online sy cukup berhati2 dgn terma "personal warranty" yg kita bg kat customer.
kita niat baik tp kadang tu org tempatan ni mmg dia memanafaatkan secukupnya personal warranty yg kita bg.
bila tempoh nk dkt habis dia minta refund dgn pelbagai alasan x munasabah..
kalo dlm thread forum, ketidakpuasan pelanggan mcm ni akan bagi view yg buruk utk pelanggan lain yg berminat berurusniaga dgn kita
 

HelangPutih

Active+ Member
Messages
3,672
Joined
Dec 27, 2015
Messages
3,672
Reaction score
200
Points
33
customer service tu satu hal..tapi paling penting, customer tu sendiri biasanya masalah..

cina tau2 la peragai macam mana

melayu pulak pergi kedai melayu asyik nak murah je, mintak kurang itu la ini la..tapi bila pergi kedai cina, elok je bayar harga full..tak merungut pun..

kadang2 kerani/peniaga ni bengang dengan sikap customer malaysia, peragai macam kelas ke3..

cerita benar dari lecturer aku masa dia belajar kat uk dulu
dekat uk ada polisi kalau kita beli kamera, dalam masa seminggu kita tak puas hati, boleh pulangkan balik kamera tu tanpa ada syarat dan dapat full refund. pelajar malaysia ambik kesempatan, beli kamera pastu guna puas2, lepas guna pulangkan balik kat kedai dan dapat full refund..punyalah [email protected] peragai

sampai bila pun tak maju

tu la..
aku pn sakit ati ngan customer melayu.
mintak kurang harga gila2, tp nak kualiti tip top.
pastu buat cite sana lagi murah lagi elok.

ngn tokey cina okay pulak, xde pn minta kurang harga.
maaflah, klu ade rakan2 cina sini, aku xbermaksud nak perkauman.
tp nk ckp ttg sikap.
 

dausbiz

CG Hardcore Club
gemgem
Messages
54,567
Paid Membership
Top Poster #6
Joined
Apr 27, 2015
Messages
54,567
Reaction score
2,238
Points
656
Awards
1
tu la..
aku pn sakit ati ngan customer melayu.
mintak kurang harga gila2, tp nak kualiti tip top.
pastu buat cite sana lagi murah lagi elok.

ngn tokey cina okay pulak, xde pn minta kurang harga.
maaflah, klu ade rakan2 cina sini, aku xbermaksud nak perkauman.
tp nk ckp ttg sikap.

Bukan semua customer melayu camtue

Saya ada customer melayu dari Johor,kelantan ,Melaka,Negeri sembilan seluruh Malaysia ada

Bukan semua minta diskaun gila gila

Kebanyakan nak barang elok dan sampai

Dan ada antara pelanggan saya dah beli betahun ngan saya macam macam dia beli selalu berhubung ngan saya

Kadang sembang kosong macam member
 

smithmagge

Super Active Member
Messages
6,651
Joined
Apr 10, 2010
Messages
6,651
Reaction score
191
Points
73
Bukan semua customer melayu camtue

Saya ada customer melayu dari Johor,kelantan ,Melaka,Negeri sembilan seluruh Malaysia ada

Bukan semua minta diskaun gila gila

Kebanyakan nak barang elok dan sampai

Dan ada antara pelanggan saya dah beli betahun ngan saya macam macam dia beli selalu berhubung ngan saya

Kadang sembang kosong macam member

tak semua tapi kebanyakkannya memang macam tu...:)
 

soybean

CG Hardcore Club
gemgem
Messages
63,223
Paid Membership
Joined
Feb 15, 2009
Messages
63,223
Reaction score
4,128
Points
661
Awards
1
Antara penyakit Melayu.

Tak semua la tapi ada yang jenis camtu.


Aku kena sebut gak, Air Asia.

Dulu Melayu tak reti manage...hutang banyak.

Jual RM1 kat Tony, bayar hutang pelan²...elok jer skang.



Silapnya yang dapat bisnes ni jenis Melayu perangai cam jilake.

Kalau bagi yang perangai elok, ok jer.



Masalahnya ni jenis Melayu yang laju bab duit jer.

Customer service?

Cam jilake.
 
Last edited:

soybean

CG Hardcore Club
gemgem
Messages
63,223
Paid Membership
Joined
Feb 15, 2009
Messages
63,223
Reaction score
4,128
Points
661
Awards
1
Setuju.

Bila dia nak beli, dia nak murah.

Bila dia nak jual, dia jual mahal².


Aku nak ketuk jer kepala Melayu camni.


Paling tak boleh blah...

#seriusbuyer*
#hargakasihsayang

*Bila kita tanya jadi ke beli, iam² dia dah beli dengan orang lain.

Rasa nak maki jer :eek:

tu la..
aku pn sakit ati ngan customer melayu.
mintak kurang harga gila2, tp nak kualiti tip top.
pastu buat cite sana lagi murah lagi elok.

ngn tokey cina okay pulak, xde pn minta kurang harga.
maaflah, klu ade rakan2 cina sini, aku xbermaksud nak perkauman.
tp nk ckp ttg sikap.
 

Jackhalid

Super Active Member
gem
Messages
7,345
Paid Membership
Joined
May 24, 2008
Messages
7,345
Reaction score
1,755
Points
151
customer service tu satu hal..tapi paling penting, customer tu sendiri biasanya masalah..

cina tau2 la peragai macam mana

melayu pulak pergi kedai melayu asyik nak murah je, mintak kurang itu la ini la..tapi bila pergi kedai cina, elok je bayar harga full..tak merungut pun..

kadang2 kerani/peniaga ni bengang dengan sikap customer malaysia, peragai macam kelas ke3..

cerita benar dari lecturer aku masa dia belajar kat uk dulu
dekat uk ada polisi kalau kita beli kamera, dalam masa seminggu kita tak puas hati, boleh pulangkan balik kamera tu tanpa ada syarat dan dapat full refund. pelajar malaysia ambik kesempatan, beli kamera pastu guna puas2, lepas guna pulangkan balik kat kedai dan dapat full refund..punyalah [email protected] peragai

sampai bila pun tak maju

kalau dalam bisnes makan kedai melayu...

NAK SEDAP!

NAK BANYAK!

NAK CEPAT!

NAK DILAYAN BAK RAJA!

tapi NAK MURAH.

boleh survive? :D
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register